Miten sitä jaksaa.

Anonyymi

Monta vuotta työttömyyttä opiskelin uuden ammatin. Työhakemuksia laitat ei mitään vastauksia. Eipä tässä elämässä ole enään mitään järkeä. Miten te muut olette löytäneet ilon elämäänne? Olen jo yli 50v.

25

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olin vuosia reissussa. Kuljin talosta taloon korjaamassa mitä vain. Painoin tukkaputkella pitkää päivää, en sairastellut. Pidin vähäisellä vapaa-ajallani huolta kunnostani liikkumalla ja lähipiiristäni auttamalla ja kannustamalla heitä. Maksoin paljon veroja, se oli kunnia asia. Autoin köyhää. Pukeuduin asiallisesti ja tyylillä julkisissa tapahtumissa, kotona olin rennosti leppoisa. Minulle riitti vain urheiluruutu, kolmosolut ja voileipä, tulin hyvin toimeen itseni kanssa. Ihmiset rakastivat minua, vaimo, lapset ja sukulaiset. Sitten ostin Nokian osakkeita koko rahalla..

    • Anonyymi

      Työ-työtön-opiskelija -laitoselämässä ei todellakaan ole järkeä.

      Siksi on itse siirrettävä huomio pois pätemisestä ja yrittämisestä oman elämän elämiseen. Jos saa työtä, voi olla hyvillään, mutta sen varaan ei kannata rakentaa, varsinkaan sen odotuksen varaan.

      Keksit itsellesi harrastukset, joihin et tarvitse lupaa muilta eikä sinun tarvitse selittää ratkaisujasi muille. Elät elämääsi tehden mitä voit ja nautit jokaisesta päivästä. Jos työ-työttömyys harmittaa, et anna sille ajatusta vaan korvaat ajatuksen itse haluamallasi asialla.

      • Anonyymi

        Kiitos sinulle ihanasta viestistä. Yritän alkaa muuttamaan ajatuksia iloisiin ajatuksiin, enkä enään mieti miksi en saa työpaikkaa. Aion myös aloittaa kuntosalin uudestaan, olen koko ikäni harrastanut liikuntaa. Minulla on myös pitkä ura takana. Näin se on nyt tehtävä.


    • Anonyymi

      Minullakin on samanlainen perustilanne yli 5-kymppisyyttä myöten. Yksin asuvana on huolehdittava itsekseen niin fyysisestä kuin psyykkisestäkin hyvinvoinnista. Monipuolisesta ravinnosta on myös pidettävä huoli.

      Itselleni tuottaa iloa monet asiat. Säännöllinen liikunta pitää mielen virkeänä ja lihaskunnon kohottaminen ylläpitää itseluottamusta.
      Musiikista nauttiminen on tärkeällä sijalla. Kirjastosta saa huipputaiteilijoiden esityksiä kuunneltavakseen pelkän käynnin vaivalla. Toisinaan tulee luettua jokin kirjakin.
      Uusien tietojen ja taitojen opiskeleminen virkistää myös. Harjoitan muistiakin mm. opettelemalla ulkoa kaikki ministerit nimineen, tehtävineen ja puolueineen.

      Pitkäaikatyötön

      • Anonyymi

        Jos sitä kerran noin hyvässä kunnossa ollaan niin miksei työt maita?? Lorvitaan vaan yhteiskunnan kustannuksella ja otetaan ennenaikaista eläkettä toisten piikkiin! Noilla meriiteillä ministerin avustajaksi, rinne palkkaa kaikki se on sen kunniatehtävä ja liksaa tulee. Brysselissä on meppejä jotka tarvitsevat kentältä infoa, miksi et vastaa?


      • Anonyymi

        Olen vaan nyt jäänyt jotenkin tähän tilaan. Aion taas lähteä harrastusten pariin enkä jää tänne kotiin.


      • Anonyymi

        Pitkäaikaistyötön.
        Kivoja harrastuksia sinulla. Yksin asun kanssa jälkikasvu jo omissa kodeissaan. On kyllä tosi harmi ettei työllisty aikaa olisi töitä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sitä kerran noin hyvässä kunnossa ollaan niin miksei työt maita?? Lorvitaan vaan yhteiskunnan kustannuksella ja otetaan ennenaikaista eläkettä toisten piikkiin! Noilla meriiteillä ministerin avustajaksi, rinne palkkaa kaikki se on sen kunniatehtävä ja liksaa tulee. Brysselissä on meppejä jotka tarvitsevat kentältä infoa, miksi et vastaa?

        Työt maittavat sitten, kun löytyy työnantaja, joka palkkaa esimerkiksi harjoittelijan TES-palkalla. Kukahan ylipäätään reagoisi työhakemuksiini kutsumalla haastatteluun? Eläkettä en ole koskaan saanut, eikä sitä taida seuraavaan 15 vuoteen tullakaan.

        Miksi en vastaa mihin?

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkäaikaistyötön.
        Kivoja harrastuksia sinulla. Yksin asun kanssa jälkikasvu jo omissa kodeissaan. On kyllä tosi harmi ettei työllisty aikaa olisi töitä tehdä.

        Aikaa tosiaan olisi. Samoin (juttujen perusteella) ehkä työmoraalikin kovemmalla tasolla kuin joillakin nuoremmilla. Töihin mennään hoitamaan hommia eikä somepäivityksiä.

        Itselläni on oma osakeasunto, joten voisin ottaa osa-aikaisenkin työn. Tai toisaalta tehdä ylitöitäkin.

        Pitäisikö työnantajille määrätä lisävero, jos ei palkkaa pitkäaikaistyötöntä?

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikaa tosiaan olisi. Samoin (juttujen perusteella) ehkä työmoraalikin kovemmalla tasolla kuin joillakin nuoremmilla. Töihin mennään hoitamaan hommia eikä somepäivityksiä.

        Itselläni on oma osakeasunto, joten voisin ottaa osa-aikaisenkin työn. Tai toisaalta tehdä ylitöitäkin.

        Pitäisikö työnantajille määrätä lisävero, jos ei palkkaa pitkäaikaistyötöntä?

        Pitkäaikatyötön

        Lopeta tuo toisilla maksatus! Lisävero no haloo??! Jokainen työtön pitäisi laittaa yrittäjä kurssille että ymmärrys tulisi siitä kuinka se raha palkitsee. Raha ja ylpeys onnistumisesta! Kansalaisoikeudet pois pitkäaikaisjuhlijoilta. Passit ja kelakortit kaniin niin loppuu se juhliminen toisten hilloilla. Osakeasunto, ei voi olla että sekin maksatetaan toisilla ja osakkeen pitää toimeton. Osakkeesta pitää tulla työvelvoitteinen, asumistuki työnantajan kautta, lääkärit, autot ja eväät. Ei mitään lahjoja lahjattomille. Pukki ei tule enää tänä jouluna!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta tuo toisilla maksatus! Lisävero no haloo??! Jokainen työtön pitäisi laittaa yrittäjä kurssille että ymmärrys tulisi siitä kuinka se raha palkitsee. Raha ja ylpeys onnistumisesta! Kansalaisoikeudet pois pitkäaikaisjuhlijoilta. Passit ja kelakortit kaniin niin loppuu se juhliminen toisten hilloilla. Osakeasunto, ei voi olla että sekin maksatetaan toisilla ja osakkeen pitää toimeton. Osakkeesta pitää tulla työvelvoitteinen, asumistuki työnantajan kautta, lääkärit, autot ja eväät. Ei mitään lahjoja lahjattomille. Pukki ei tule enää tänä jouluna!!

        "Jokainen työtön pitäisi laittaa yrittäjä kurssille että ymmärrys tulisi siitä kuinka se raha palkitsee."
        Itselläni on kyllä kaupallisen alan tutkinto, joten en varmaankaan hyötyisi yrittäjäkurssista. Kaikilla ei vain ole yrittäjäluonnetta, joten kursseilla palaisi rahaa ihan hukkaan.

        "Kansalaisoikeudet pois pitkäaikaisjuhlijoilta."
        Keitä ovat pitkäaikaisjuhlijat ja miksi kansalaisoikeudet pitäisi heiltä poistaa?

        "Osakeasunto, ei voi olla että sekin maksatetaan toisilla ja osakkeen pitää toimeton."
        No jos isovanhempani halusivat antaa rahaa perinnöksi ja minä ostin niillä asunnon, en kutsuisi sitä toisilla maksattamiseksi. Ilmaisua voisi käyttää paremmin siinä tilanteessa, että olisin hummannut rahat juhlimiseen ja sitten tyhjätaskuna asuisin vuokralla, mikä myös maksaisi yhteiskunnalle asumistukena ainakin tuplasti enemmän. Lisäksi olisi saatava toimeentulotukeakin.

        "Osakkeesta pitää tulla työvelvoitteinen, asumistuki työnantajan kautta, lääkärit, autot ja eväät. Ei mitään lahjoja lahjattomille. Pukki ei tule enää tänä jouluna!!"
        Asunto-osake ei voi toimia, joten sen täytyykin olla toimeton. Yleisesti ottaen, onkohan sinulla asianmukainen lääkitys?

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta tuo toisilla maksatus! Lisävero no haloo??! Jokainen työtön pitäisi laittaa yrittäjä kurssille että ymmärrys tulisi siitä kuinka se raha palkitsee. Raha ja ylpeys onnistumisesta! Kansalaisoikeudet pois pitkäaikaisjuhlijoilta. Passit ja kelakortit kaniin niin loppuu se juhliminen toisten hilloilla. Osakeasunto, ei voi olla että sekin maksatetaan toisilla ja osakkeen pitää toimeton. Osakkeesta pitää tulla työvelvoitteinen, asumistuki työnantajan kautta, lääkärit, autot ja eväät. Ei mitään lahjoja lahjattomille. Pukki ei tule enää tänä jouluna!!

        Yrittäjäkursille? Näitä Suomi24 ja muiden "kansankanavien" juttuja lukiessa ei tiedä, pitäisikö itkeä vaiko nauraa. Tietääkö kansa edes, mitä se yrittäminen vaatii? Se vaatii:

        - alkupääoman, tilat, vuokrat, laitteet, kuljetusvälineet ym.
        - tietoa kirjanpidosta ja muusta lainsäädännöstä
        - liikeidean, jota ei hatusta vedetäkkään
        - erityisosaamista jotain alalta, jotta on jotain myytävääkin
        - jakelukanavat, jotta tietää, miten myydään
        - asiakassegementin tarpeet ja niihin reagointi
        jne.

        Ei luonnistu työttömältä, joka elää työmarkkinatulla. Ei ole pääomaa. Työtön on työtön alalla, jonka hallitsee, mikä tarkoittaa usein sitä, ettei ole kysyntää tuotteille, joten ei ole myöskään työttömän osaamiselle kysyntää. Osaamista voi päivittää opiskelemalla, mutta työttömän opiskeluahan TE-keskus ei salli kuin poikkeustapauksessa.

        Ja tämä tulee siis henkilöltä, jolla on (liike)talouden kursseja yliopistosta suoritettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrittäjäkursille? Näitä Suomi24 ja muiden "kansankanavien" juttuja lukiessa ei tiedä, pitäisikö itkeä vaiko nauraa. Tietääkö kansa edes, mitä se yrittäminen vaatii? Se vaatii:

        - alkupääoman, tilat, vuokrat, laitteet, kuljetusvälineet ym.
        - tietoa kirjanpidosta ja muusta lainsäädännöstä
        - liikeidean, jota ei hatusta vedetäkkään
        - erityisosaamista jotain alalta, jotta on jotain myytävääkin
        - jakelukanavat, jotta tietää, miten myydään
        - asiakassegementin tarpeet ja niihin reagointi
        jne.

        Ei luonnistu työttömältä, joka elää työmarkkinatulla. Ei ole pääomaa. Työtön on työtön alalla, jonka hallitsee, mikä tarkoittaa usein sitä, ettei ole kysyntää tuotteille, joten ei ole myöskään työttömän osaamiselle kysyntää. Osaamista voi päivittää opiskelemalla, mutta työttömän opiskeluahan TE-keskus ei salli kuin poikkeustapauksessa.

        Ja tämä tulee siis henkilöltä, jolla on (liike)talouden kursseja yliopistosta suoritettuna.

        Lisättäköön, että yli puolet aloittelevista yrityksistä menee konkkaan. Jos et ole varma kaikista edellä mainituista kohdista, löydät itsesi nopeasti tuosta joukosta. Ja kun konkan olet tehnyt, olet niistä veloista ainakin 15 vuotta vastuussa, kuten eräälle sukulaiselle tapahtui, vaikka olikin alunperin toimiva yritys, joka peritty.

        15 vuotta on pitkä aika, tuilla ja velat niskassa.


    • Anonyymi

      Kaikki riippuu ihan siitä mitä haluat tehdä. Kun työ ei ole esteenä, niin sitä voi harrastaa kaiket päivä mitä mieleen juolahtaa.

      Itse teen apulaisena töitä metsähommissa ja peltohommissa silloin kun sinne tarvitaan kiireapulaisia. Käteis-korvaus tai sitten tarvikkeina (liha-peruna-porkkana-einekset). Syksyisin kerään marjat ja sienet sekä oksia polttpuiksi. Niistä sitten teen särvintä ja lämmittelen.

      Kesäisin uin paljon ja ajelen polkupyörällä. Polkupyöriä saa parilla kympillä poliisien huutokaupoista ja työttömien pajoissa ne saa korjata ilmaiseksi. Kun ottaa esim- 120km päivätaipaleeksi niin siinä näkee jo maisemaa. Ja pääsee aina uusien ihmisten kanssa jutulle.

      Kirjastoista katselen päivittäin poistettavat kirjat. Niistä saa kerättyä itselleen hyvän kirjakokoelman, mitä lajia nyt sattuukaan harrastamaan. Itse etsin lähinnä oppikirjoja. Rakentamisesta ja tekniikasta.

      Radioaamtööritoimitan ei maksa paljoa ja se on harrastus jota voi tehdä esim. pyöräretkien aikana.

      Mutta kaikki todellakin riippuu ihmisstä itsestään. Pitää vain ensin ymmärtää mitä elämältään haluaa ja sen jälkeen muuttaa elämänsä haluamakseen. tiedän että -90 luvun lama on koskettanut sinua ja minua kovaa koko elämämme ajan. Poissa ovat olleet ne yltäkylläiset ajat joita muilla sukupolvilla on. Mutta itse suhtaudun niin että niin kauan nostan korvauksia ja teen sotevaa kunne yhteiskunta tarjoaa työtä. Itse olen oman osani tehnyt ja sitä etsinyt. Koivisto teki laman yhdessä ministerien ja eduskunnan kanssa, joten he ovat velvollisia minulle työnkin järjestämään.

      Ei kai sitä sitten muuta. Kohti uusia haasteita.

    • Anonyymi

      Ammatin vaihtaminen työttömäksi jäämisen jälkeen ei todellakaan auta kaikkia jos sattuu valitsemaan väärän ammatin. Koska jokaisesta työpaikasta taistelee sata hakijaa niin tällainen 50v todellakin jää toiseksi.

      Positiivinen ajatusmaailman auttaa muulloin paitsi kun joutuu taas kohtaamaan viranomaisen, jolle pitää selitellä miksi ei saa työtä ja miten ahkerasti taas on yritetty tyhjää hakea ja etsiä.

      KELAsta kun hakee minimitoimeentuloa niin asumistuen noustessa 4€ , toimeentulotuki laskee 4€ ettei vaan köyhä vahingossa saa 4 e enemmän kuin tähän asti.
      Minimi toimeentulosta puolet menee pankkilainan lyhennykseen vuosikymmenestä toiseen joten siinä on ihan turha selitellä että "vaikeat ajat vaihtelee". Toisilla ne vaihtelee toisilla ne pysyy.

      Erityisen ahdistavaa on viranomaisten ikuinen sadismi. Kumpa maailma loppuisi!!

      • Anonyymi

        Toimeentulotaulukot näyttää paljonko sinulle pitää jäädä. Jos toinen avustus nousee, niin on luonnollista että toinen laskee, että tasapaino säilyy etkä joudu eriarvoiseen asemaan.
        Vaikeat ja kireät ajat on myös asuntolainan maksajalla. Itse selvisin siitä jo 15 vuodessa, mutta monella nykyisin lainaa ottaneella kireä talous säilyy 20-25 vuotta. Mutta sen jälkeen jää käteen sentään jotakin omaa, minkä voi myöhemmin vaikka realisoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimeentulotaulukot näyttää paljonko sinulle pitää jäädä. Jos toinen avustus nousee, niin on luonnollista että toinen laskee, että tasapaino säilyy etkä joudu eriarvoiseen asemaan.
        Vaikeat ja kireät ajat on myös asuntolainan maksajalla. Itse selvisin siitä jo 15 vuodessa, mutta monella nykyisin lainaa ottaneella kireä talous säilyy 20-25 vuotta. Mutta sen jälkeen jää käteen sentään jotakin omaa, minkä voi myöhemmin vaikka realisoida.

        Sadismi on luonnollista, niin olen sen kyllä itsekin huomannut.
        Yhteiskunta rakastaa ihmisten kiduttamista ja sitten tykkää vielä antaa heille diagnoosin : "masentunut".
        Vuosien kidutus masentaisi varmaan elitistinkin.

        Lapsena vihattiin koska oli herkkä, koulussa vihattiin koska oli köyhä, työpaikassa ilkuttiin koska oli rehellinen, keski-iässä ilkutaan koska ajattelee erilailla eikä saa työtä.
        Ei voi syyttää ihonväriä eikä rasismia koska sattuu olemaan samanvärinen kuin enemmistö.

        Yhteiskunta rakastaa sadismia. Mutta en anna periksi koska minulla on ikuinen tulevaisuus mutta yhteiskunta tuhoutuu pian omaan pahuuteensa.


    • Anonyymi

      Kävin haastattelussa toivotaan että saan töitä.

      • Anonyymi

        Jos saat niin voinko minä puolestani jäädä Kelan mannekiiniksi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos saat niin voinko minä puolestani jäädä Kelan mannekiiniksi ?

        Erityisesti minua ihmetyttää nämä köyhille kateelliset. Eivät varmasti vaihda paikkaa köyhän kanssa mutta silti jaksavat ilkkua.

        Tykkäisit varmaan sinäkin odottaa muutamia päiviä ennen kuin voit ostaa sen tarvitsemasi maidon. Toki köyhä on sen odotuksen jälkeen kiitollinen maidostakin. Mutta ilkkujan tuomio tulee olemaan järkyttävä.


    • Anonyymi

      Olisiko niin, että Suomessa ovat suurten ikäluokkien jälkeiset ( myöskin) suuret ikäluokat työelämässä vielä seuraavat 5-6-7 vuotta. Mitä sitten sen jälkeen on minulle arvoitus.

      • Anonyymi

        Johan ne -56 syntyneet jää tänä vuonna elälleelle. Seuraavat ikäluokat ovat jo selvästi pienempiä, mutta se ei auta työttömyyteen, sillä porukkaa on koulutettu jäykällä järjestelmällä vääriin ammatteihin ja nenän nyrpistelijät ei halua niihin "paskatöihin" vaan makaavat mielummin kotona. Työperäinen maahanmuutto esim aasiasta voisi tuoda helpotusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan ne -56 syntyneet jää tänä vuonna elälleelle. Seuraavat ikäluokat ovat jo selvästi pienempiä, mutta se ei auta työttömyyteen, sillä porukkaa on koulutettu jäykällä järjestelmällä vääriin ammatteihin ja nenän nyrpistelijät ei halua niihin "paskatöihin" vaan makaavat mielummin kotona. Työperäinen maahanmuutto esim aasiasta voisi tuoda helpotusta.

        Ei se auta työttömyyteen srnkään takia ettei työttömyys lisäänny rakenneongelman takia vaan ahneuden takia.
        Eikö tämä yksinkertaisuus ole jo sata kertaa ollut uutisotsikoissa : "XX sanoi irti 1000 työntekijää ja jakoi miljoonaosingot".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se auta työttömyyteen srnkään takia ettei työttömyys lisäänny rakenneongelman takia vaan ahneuden takia.
        Eikö tämä yksinkertaisuus ole jo sata kertaa ollut uutisotsikoissa : "XX sanoi irti 1000 työntekijää ja jakoi miljoonaosingot".

        Se on työväen pitäminen jo niin kallista, ettei kannata.
        Pitäisikö haalia Filippiineiltä tai taikkulasta halvempaa väkeä meille töihin, niin
        voisi pitää tuotannon jopa Suomessa eikä siirtää sitä esim. Vietnamiin.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe