Huono asiakaskokemus kaupan kassalla

Anonyymi

Todella asiatonta käytöstä ja palvelua eräässä lahtelaisessa kaupassa. Kävin pari viikkoa sitten lähikaupassa asioimassa normaaliin tapaan. Tulin maksaneeksi ostokset arpavoitolla. Kaikki meni ok, kunnes sain kuitin ja rahat takaisin. Kuitti ei ollut mitenkään helppolukuinen ja summat oli maalaisjärjellä ajateltuna epäloogisessa järjestyksessä, mikä osaltaan vaikeutti kuitin tulkintaa. Kuitissa oli myös aletuote. En jäänyt jonoon tukkeeksi vaan siirryin sivummalle kuittia ihmettelemään. Hetken pohdittuani, päätin palata takaisin minua palvelleelle kasalle varmistaekseni kuitin. Vuoroni tultua kysyin kassahenkilöltä, että menikö kaikki nyt ihan oikein? Ja pyysin häntä tulkitsemaan kuittia minulle. Siitä vasta riemu repesi. Hyvä ettei tullut hihnan yli päälle. Kassahenkilö tuntui tulistuvan asiasta kovin ja rupesi hakkaamaan yksitellen kuitissa olevia ostoksia taskulaskimella. Hänen ääni nousi monella oktaavilla ja rupesi epäsuorasti minua tyhmäksi haukkumaan, kun en saanut hänen selityksestään kiinni. Keskeytin tilanteen sanomalla hänelle, ettei ole järkeä keskustelua jatkaa, kun emme puhu samaa "kieltä". Lopuksi totesin, että pääasia että rahastus meni oikein ja sitten lähdin tilanteesta pois.

Noin viikko tapahtuneesta jouduin pakon edessä asioimaan kyseisessä kaupassa. Tein ostokset ja menin kassalle. Siellä istui tämä kyseinen kassahenkilö (oli ainut toiminnassa oleva kassa). Vuoroni tultua, hän tervehti normaalisti, kunnes tajusi kuka olin. Siitä alkoi asiaton käytös. Hän kohteli ostoksiani kuin roskaa, heittelemällä niitä pitkin hihnaa. Sitten alkoi lässyttämään alentuvan vittumaiseen sävyyn, aivan kuin olisin ollut mieleltäni yksinkertainen. Hän kysyi, "vieläkö olet sitä kuittia kovasti ihmetellyt"? Mietin tovin, miksi hän päätti ottaa jo loppuunkäsitellyn asian uudelleen puheeksi? Koko asioinnin ajan, hän oli minua kohtaan töykeä ja ilkeä. Hänen elekieli oli osaltaan järkyttävää. Hänen käytös oli suoraan sanottuna vittuilua. Kiitin ja lähdin pois. En halunnut alentua hänen tasolleen.

Olen ensimmäisestä kohtaamisesta jo tehnyt asiakaspalautteen ja nyt joudun tekemään toisen. Valitettavasti kaupan vastaus ensimmäiseen viestiin kieli omaa surullista tarinaa. Viesti oli kiireellä sen kummemmin liikoja miettimättä kirjoitettu. Apulaismyymäläpäälikkö toki pahoitteli tapahtunutta. Hän pyysi kertomaan asiointiajankohdan ja kellonajan. Ihmettelen kyllä, miksi? Liitin palautteeseen kuitista selkeän kuvan, josta kaikki tarvittava tieto löytyy. Hän lupasi palata asiaan mahdollisemman pian. Tuskin enää ottaa yhteyttä. Kaipa se on turha valittaa, kun millään ei enää tunnu olevan merkitystä.

Tämä kyseinen kassahenkilö on jo kypsään ikään ehtinyt työntekijä. Pitkän kaupallisenalan uurtavana työntekijänä hänen pitäisi jo osata asiakaspalveluntaidot ja kyetä ottamaan vastaan asiallista kritiikkiä. Ottaa vastuu omasta käytöksestä, eikä lähteä vittuilemaan asiakkaalle saamastaan palautteestaan. Hänen pitäisi ymmärtää, että kassahenkilö jättää viimeisen muistijäljen asiakkaaseen. Jos jälki on laadultaan negatiivinen, asiakas ei todennäköisesti enää palaa ja kertoo myös ikävästä kokemuksesta eteenpäin. Se tietää huonoa mainosta itse kaupalle ja sitä kautta koko ketjulle.

Ymmärrän toki ettei tänä päivänä ole helppoa olla kaupan kassalla. Lokaa tulee niskaan ja jonoihin mahtuu ikäviä ja huonoja käytösmalleja omaavia ihmisiä. Kuitenkin fiksu kassahenkilö osaa nähdä eron ja toimia sen mukaan, asiallisesti ja rauhallisesti.

Onneksi kyseisestä kaupasta löytyy useita hyvän ammattitaidon omaavia ja ystävällisiä työntekijöitä, hän ei valitettavasti heihin kuulu. Itse kauppa on suhteellisen uusi ja valikoima todella suuri ollakseen pienehkö kauppa. Loistava paikka tehdä päivittäiset ruokaostokset. Valitettavasti, olen pettynyt ja järkyttynyt saamaani kohteluun. Vuosia olen kyseisessä kaupassa asioinut enkä ole aikaisemmin tälläistä kohtelua saanut. Eipä liiemmin enää tee mieli lähikaupassa asioida kyseisen työntekijän takia. Surullista että yksi mätä omena pilaa koko puun.

Ja mitä tulee kuittiin.. ei sitä ole kukaan oikein osannut tulkita kunnolla. Useampi sitä on kyllä ihmetellyt. Vaatii tovin pohdintaa, jotta saa kuitin logiikasta kiinni.

Ja kaikki tämä vain sen tähden, että erehdyin kassahenkilöltä kysymään neuvoa kuitin tulkinnassa. Mitä opin kokemuksesta? Älä maksa arpavoitolla ruokaostoksia äläkä kysy neuvoa. Äläkä missään nimessä valitse jonoa, jossa on viitteitä ikävän ja huonon käytösmallin omaavista ihmisistä. Voi käydä niin, että kassahenkilö purkaa sen pahimmassa tapauksessa sinuun.

7

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielenkiintoinen kirjoitus. Olisi kiva mielenkiinnosta tietää, että mikä kauppa mahtoi olla tässä kyseessä? Mutta et ilmeisesti halunnut sitä kertoa. Ajattelin vaan, kun oon joskus itsekin huomannut hieman samanlaisia tilanteita kaupoissa noiden veikkauslappujen lunastamisen kanssa.

      Kai tarkistit voittosi suuruuden ja sen, että paljonko ostoksesi ainakin noin suurin piirtein maksoivat, ettet maksanut turhaan ylihintaa tai ettei jäänyt voittorahoja saamatta??

      • Anonyymi

        Siksi en kertonut julkisesti, kun en tiedä tulisiko siitä enemmäkin sanomista? Kyseinen kauppa on siis ollut kauan toiminnassa. Välillä se vain purettiin maan tasalle sitten rakennettiin uudelleen. Vuosi oli 2016.


      • Anonyymi

        Lopulta kuitti selvisi ja kaikki on ok. Kirjoituksen pointti on huono asiakaspalvelu. Tässä tapauksessa voidaan sanoa jopa, että toista ihmistä halventava ja alentava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi en kertonut julkisesti, kun en tiedä tulisiko siitä enemmäkin sanomista? Kyseinen kauppa on siis ollut kauan toiminnassa. Välillä se vain purettiin maan tasalle sitten rakennettiin uudelleen. Vuosi oli 2016.

        Ja sana jäi välistä puuttumaan eli välillä se vain purettiin maan tasalle ja sitten rakennettiin uudelleen.


    • Anonyymi

      Kai tiedät, että:
      - kaupan kassalla on kaupankassalla
      - varmistaekseni on varmistaakseni
      - kaupallisenalan on kaupallisen alan
      Nyt joitain mainitakseni...

      • Anonyymi

        Kiitos, tekevälle sattuu virheitä. Eikö kuitenkin itse teksti ja sen sanoma ole tärkeintä kirjoituksessa? En toki vähättele hyvän äidinkielen taitoa. Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla ja lukemalla sekä omien virheidensä kautta.


      • Anonyymi

        Tuo kaupan kassalla on kyllä ihan oikea kirjoitusasu.

        -Sivuhuomio


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kantaa asetta

      Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      32
      3036
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

      Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      123
      2705
    3. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

      Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      39
      2334
    4. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      65
      2137
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

      Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      424
      1687
    6. Rakastan sua

      Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1143
    7. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

      Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      55
      1073
    8. Toinen toista

      Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      1049
    9. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      151
      966
    10. 45
      958
    Aihe