Paljonko mielestänne pitäisi olla suoja-ajan, joka viimeisestä hautauksesta ainakin pitää kulua ennenkuin aluetta voidaan ottaa muuhun käyttöön?
Hautausmaiden suoja-aika
11
73
Vastaukset
- Anonyymi
Ei siinä meidän mielipiteitä tarvita, laki on olemassa. Mitä seuraavaksi ?
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Lait säädetään meidän mielipiteidemme perusteella, ks. sanakirjasta 'demokratia'.
Ei lakisääteistä suoja-aikaa tarvitse olla lainkaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ei lakisääteistä suoja-aikaa tarvitse olla lainkaan.
Mitä ideaa koko hautausmaalla sitten olisi? Vai tarkoitatko, että tämä olisi yksityistä ja säätelemätöntä hommaa, jossa solmittaisiin yksityisoikeudellisia sopimuksia hautapaikan kestosta?
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Mitä ideaa koko hautausmaalla sitten olisi? Vai tarkoitatko, että tämä olisi yksityistä ja säätelemätöntä hommaa, jossa solmittaisiin yksityisoikeudellisia sopimuksia hautapaikan kestosta?
Haudoille riittäisi sopimuksissa määritelty vuokra-aika. Ei valtion tarvitse hyvä ihminen olla joka paikassa ronkkimassa.
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Lait säädetään meidän mielipiteidemme perusteella, ks. sanakirjasta 'demokratia'.
Arkkuhautauksen ja uurnahautauksen erottelu on tietysti yksi mahdolllisuus myös.
jori.mantysalo kirjoitti:
Lait säädetään meidän mielipiteidemme perusteella, ks. sanakirjasta 'demokratia'.
Kyllä 'deokratia' on paljon parempi lähtökohta kaikkeen keskusteluun, kun teemana on kehitys ja liberaalius.
Anonyymi kirjoitti:
Haudoille riittäisi sopimuksissa määritelty vuokra-aika. Ei valtion tarvitse hyvä ihminen olla joka paikassa ronkkimassa.
Ei toki, mutta tällöin pitää kysyä miksi sitten ylipäänsä on eräänlainen valtion epäsuora hautausmaamonopoli. Ja miksi hautausmaata ei saa perustaa voittoa tavoitellakseen?
- Anonyymi
jori.mantysalo kirjoitti:
Ei toki, mutta tällöin pitää kysyä miksi sitten ylipäänsä on eräänlainen valtion epäsuora hautausmaamonopoli. Ja miksi hautausmaata ei saa perustaa voittoa tavoitellakseen?
Niinpä, ei valtion tarvitse säädellä. Jos hautausmaayritykset asettavat hintatason liian korkeaksi, hintamekanismi ohjaa tuhkaamaan vainajan ja vaikka kippaamaan tuhkat jorpakkoon. Lainsäätäjiä voi vielä järkyttää ajatuksella tuhkien jakamisesta vaikka lasten kesken kukkapenkkien lannoitteeksi.
- Anonyymi
Nykyistä suoja-aikaa voisi hieman laskea, mutta ei kovin paljoa. Seurakunnan hautausmailla hautapaikan pidon perusaikahan on vain 25 vuotta, jossei sitä aikaa jatketa...
- Anonyymi
Tässä on tavallaan ristiriita. Teoriassa jos vuodenvaihteessa loppuisi hautaustoiminta, voisi 1.1.2045 loppua kaikkien hautojen hoito, mutta silti vasta 1.1.2120 alueen voisi ottaa muuhun käyttöön.
Tehdäänpä jatkokysymys: Jos nyt oletetaan että olisi joka tapauksessa hauta ja sillä suoja-aika, miten pitkä ajan pitäisi olla? Jos 20-vuotiaista rakastuneista toinen kuolee ja toinen elää 100-vuotiaaksi, olisi periaatteessa 80 vuotta joku hautapaikan "käyttäjä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100861
- 75693
- 50587
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381