Hautausmaiden suoja-aika

Paljonko mielestänne pitäisi olla suoja-ajan, joka viimeisestä hautauksesta ainakin pitää kulua ennenkuin aluetta voidaan ottaa muuhun käyttöön?

11

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei siinä meidän mielipiteitä tarvita, laki on olemassa. Mitä seuraavaksi ?

      • Lait säädetään meidän mielipiteidemme perusteella, ks. sanakirjasta 'demokratia'.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Lait säädetään meidän mielipiteidemme perusteella, ks. sanakirjasta 'demokratia'.

        Ei lakisääteistä suoja-aikaa tarvitse olla lainkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei lakisääteistä suoja-aikaa tarvitse olla lainkaan.

        Mitä ideaa koko hautausmaalla sitten olisi? Vai tarkoitatko, että tämä olisi yksityistä ja säätelemätöntä hommaa, jossa solmittaisiin yksityisoikeudellisia sopimuksia hautapaikan kestosta?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mitä ideaa koko hautausmaalla sitten olisi? Vai tarkoitatko, että tämä olisi yksityistä ja säätelemätöntä hommaa, jossa solmittaisiin yksityisoikeudellisia sopimuksia hautapaikan kestosta?

        Haudoille riittäisi sopimuksissa määritelty vuokra-aika. Ei valtion tarvitse hyvä ihminen olla joka paikassa ronkkimassa.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Lait säädetään meidän mielipiteidemme perusteella, ks. sanakirjasta 'demokratia'.

        Arkkuhautauksen ja uurnahautauksen erottelu on tietysti yksi mahdolllisuus myös.


      • jori.mantysalo kirjoitti:

        Lait säädetään meidän mielipiteidemme perusteella, ks. sanakirjasta 'demokratia'.

        Kyllä 'deokratia' on paljon parempi lähtökohta kaikkeen keskusteluun, kun teemana on kehitys ja liberaalius.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haudoille riittäisi sopimuksissa määritelty vuokra-aika. Ei valtion tarvitse hyvä ihminen olla joka paikassa ronkkimassa.

        Ei toki, mutta tällöin pitää kysyä miksi sitten ylipäänsä on eräänlainen valtion epäsuora hautausmaamonopoli. Ja miksi hautausmaata ei saa perustaa voittoa tavoitellakseen?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ei toki, mutta tällöin pitää kysyä miksi sitten ylipäänsä on eräänlainen valtion epäsuora hautausmaamonopoli. Ja miksi hautausmaata ei saa perustaa voittoa tavoitellakseen?

        Niinpä, ei valtion tarvitse säädellä. Jos hautausmaayritykset asettavat hintatason liian korkeaksi, hintamekanismi ohjaa tuhkaamaan vainajan ja vaikka kippaamaan tuhkat jorpakkoon. Lainsäätäjiä voi vielä järkyttää ajatuksella tuhkien jakamisesta vaikka lasten kesken kukkapenkkien lannoitteeksi.


    • Anonyymi

      Nykyistä suoja-aikaa voisi hieman laskea, mutta ei kovin paljoa. Seurakunnan hautausmailla hautapaikan pidon perusaikahan on vain 25 vuotta, jossei sitä aikaa jatketa...

      • Anonyymi

        Tässä on tavallaan ristiriita. Teoriassa jos vuodenvaihteessa loppuisi hautaustoiminta, voisi 1.1.2045 loppua kaikkien hautojen hoito, mutta silti vasta 1.1.2120 alueen voisi ottaa muuhun käyttöön.

        Tehdäänpä jatkokysymys: Jos nyt oletetaan että olisi joka tapauksessa hauta ja sillä suoja-aika, miten pitkä ajan pitäisi olla? Jos 20-vuotiaista rakastuneista toinen kuolee ja toinen elää 100-vuotiaaksi, olisi periaatteessa 80 vuotta joku hautapaikan "käyttäjä".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe