Siis sellaisia ihmisiä, jotka tietävät elokuvista kaiken, kuten minä?
Kerron oman tarinani, mutta sitä ennen haluan painottaa, että tasokkaat elokuvat ovat mielestäni taidetta siinä, missä maalaukset jossain taidenäyttelyssä ja musiikki kuten Wagner - RIDE OF THE VALKYRIES.
Ei me olla friikkejä, meillä oli vain luokkakaverin isoveli, joka salli meidän katsoa kaikki VHS-kokoelmansa, sensuroimattomana suoraan USA:sta.
En vieläkään tajua, miksi antoi mun katsoa, vaikka koskaan vaatinut mitään sitä vastaan.
Miten teistä tuli elokuvafriikkejä?
16
74
Vastaukset
- Anonyymi
Siis olen syntynyt 1975, mutta veikkaan, että täällä on monesti mua vanhempia kirjoittajia.
- Anonyymi
Kymmenisen vuotta lisää ikää ja "näkemystä" :D
Videolain ja kopionkopionkopioiden ansiosta tuli tutustuttua varmasti paljon isompaan valikoimaan leffoja ja nähtyä paljon "haitallisempaa" materiaalia kuin mitä olisi käynyt, jos sitä ei olisi ollut. Käsittääkseni se videolaki oli sen sukupolven muokannut tekijä, jonka hedelmiä yhteiskunnassa nyt sitten "nautitaan." Sekä mielensäpahoittajien, että mistään piittaamattomien ajatusmaailmat ovat sieltä peräisin. Toiset tekevät sääntöjä edelleen ja toiset vääntävät sananvapaudesta tai saako jotain sanaa edes mainita.
Sitten varaston täydennystä formaatista toiseen (VHS, DVD, BD) omaan hyllyyn sitä mukaa kun firmat poistivat vuokralta tai kaverin Visalla sai ulkomailta tilattua jotain splatteria Kreikasta, Tanskasta tai Hollannista joka oli "pakko" nähdä sekunnin tai parin (tai varttitunnin suomi-Evil Dead-leikkelyn by Renny Harlin) takia. Myös ihanat vhs-käännökset jenkki-NTSC:istä PAL-systeemiin ikuisesti muistissa :D
Nyt tosin tarjontaa on joka tuutista enemmän kuin mitä ehtii katsoa, mikä toisaalta puuduttaa jos ja kun striimeinä löytyy melkein mikä leffa vaan. Samalla valitettavasti harrastuneisuus ja sosiaalisuus on kärsinyt, kun ei mukamas ehdi jutella kaverien kanssa kun on vaikka joku minisarjan 13 osaa ihan pakko just tänään katsoa ja töissäkin pitäisi ehtiä käydä :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenisen vuotta lisää ikää ja "näkemystä" :D
Videolain ja kopionkopionkopioiden ansiosta tuli tutustuttua varmasti paljon isompaan valikoimaan leffoja ja nähtyä paljon "haitallisempaa" materiaalia kuin mitä olisi käynyt, jos sitä ei olisi ollut. Käsittääkseni se videolaki oli sen sukupolven muokannut tekijä, jonka hedelmiä yhteiskunnassa nyt sitten "nautitaan." Sekä mielensäpahoittajien, että mistään piittaamattomien ajatusmaailmat ovat sieltä peräisin. Toiset tekevät sääntöjä edelleen ja toiset vääntävät sananvapaudesta tai saako jotain sanaa edes mainita.
Sitten varaston täydennystä formaatista toiseen (VHS, DVD, BD) omaan hyllyyn sitä mukaa kun firmat poistivat vuokralta tai kaverin Visalla sai ulkomailta tilattua jotain splatteria Kreikasta, Tanskasta tai Hollannista joka oli "pakko" nähdä sekunnin tai parin (tai varttitunnin suomi-Evil Dead-leikkelyn by Renny Harlin) takia. Myös ihanat vhs-käännökset jenkki-NTSC:istä PAL-systeemiin ikuisesti muistissa :D
Nyt tosin tarjontaa on joka tuutista enemmän kuin mitä ehtii katsoa, mikä toisaalta puuduttaa jos ja kun striimeinä löytyy melkein mikä leffa vaan. Samalla valitettavasti harrastuneisuus ja sosiaalisuus on kärsinyt, kun ei mukamas ehdi jutella kaverien kanssa kun on vaikka joku minisarjan 13 osaa ihan pakko just tänään katsoa ja töissäkin pitäisi ehtiä käydä :DHuh, mitä faktaa. Tiedän suurimman osan kirjoituksestasi, mutta miksi et ota rennommin? Tee useampi postaus vaikka peräkkäin. Minä kyllä sisäistin kaiken kerralla, mutta ajattelen muita.
Ja vaikka uusia ketjuja, johon pääsen pätemään tiedoillani. :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huh, mitä faktaa. Tiedän suurimman osan kirjoituksestasi, mutta miksi et ota rennommin? Tee useampi postaus vaikka peräkkäin. Minä kyllä sisäistin kaiken kerralla, mutta ajattelen muita.
Ja vaikka uusia ketjuja, johon pääsen pätemään tiedoillani. :)Äkkiäpä lopahti tämäkin ketju...
Ilmeisimmin kaikki katsovat niin innolla nyt leffoja, ettei juttelemaan ehdi ;D
minäpä laitan tänne sitten tämmöisen allekirjoitus-emojin, jotta mun jutut tunnistaa jatkossa:
📼
- Anonyymi
Avaudut asiasta ilmeisesti sen takia, kun järkytyit lapsena osasta materiaalista, pystymättä ymmärtään, että se on vain taidetta.
- Anonyymi
Olin pieni lapsi, kun katsoit sensuroimattoman version Tuomion Temppelistä. Se sydämenrepimis-kohtaus. Nykypäivänä puhuttaisiin traumasta, mutta meikä innostui.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin pieni lapsi, kun katsoit sensuroimattoman version Tuomion Temppelistä. Se sydämenrepimis-kohtaus. Nykypäivänä puhuttaisiin traumasta, mutta meikä innostui.
Nääh, Scanners nähty leffateatterissa ja muistaakseni oli vielä keskellä talvea. Kiva oli pakkasella ajella 10 km kotiin. Mind blown :DDDDD
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nääh, Scanners nähty leffateatterissa ja muistaakseni oli vielä keskellä talvea. Kiva oli pakkasella ajella 10 km kotiin. Mind blown :DDDDD
Kyllä ne oli lapsena järkyttäviä kohtauksia, mutta tietenkin nyt nelikymppisenä naurattaa, miksi oksensin sille sydämen repimiselle, joka tänä päivänä vain huvittaa huonon erikoistehosteiden takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne oli lapsena järkyttäviä kohtauksia, mutta tietenkin nyt nelikymppisenä naurattaa, miksi oksensin sille sydämen repimiselle, joka tänä päivänä vain huvittaa huonon erikoistehosteiden takia.
Ei pidä koskaan hävetä sitä, jos elokuvaväkivallalle -saati oikealle- voi pahoin. Jossakin vaiheessa kuitenkin huomaamme olevamme sille enemmän turtuneita kuin sellainen joka vierestä seuraa, mitä katsomme ja mille nauramme.
Tämänhän näkee vaikka videopeleissä. Sulle on tärkeää selvittää kenttä hiljaa puukottamalla tai ampumalla jousipyssyllä, etkä yhtään kyseenalaista sitä, että sun on kuitenkin siinä tapettava 30 vihulaista. Joku toinen katsoo vierestä ja näkee sinussa vain massamurhaajan ja kauhistelee sun mielentilaa, että kuinka voit tuollaista pelata. Turha siinä sitten on selittää, että oikeasti oletkin hyvin pasifistinen - jos ammut kerrankin niin paikalle tulee 50 vihulaista lisää - ja nekin on sitten tapettava.
- Anonyymi
Kylmis kyllä lukee ja arvostaa kirjoituksianne, mutta vaatinut teitä jakamaan pienempiin osioihin, ettei kerralla tule kaikki tietotulvan muodossa, joka olisi harmi.. Useampaan postaukseen jaettava.
- Anonyymi
Utopian innokkaan ja tekoälyttömän poistopolitiikan johdosta ei jaksa jaotella, jos vaikka samaa asiaa käsittelevän jatkokertomuksen keskimmäinen osa häviää bittiavaruuteen, kun siinä on imdb-linkki ja koko ketju on sitten käsittämätöntä, kun on pätkä väliltä pois.
Siksi laitan yhden asian vaikka pitkänä rimpsuna yhteen ruutuun kuin, että vastaisin viesteihin vain "joo" tai "kyllä" tai "ei" tai "oon samaa mieltä". Kärsivällinen lukija jaksaa kyllä lukea pitempiäkin tekstejä ja vaikka huomenna ja vastata vaikka ketjuun vuodelta 2004, jos aihe kiinnostaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Utopian innokkaan ja tekoälyttömän poistopolitiikan johdosta ei jaksa jaotella, jos vaikka samaa asiaa käsittelevän jatkokertomuksen keskimmäinen osa häviää bittiavaruuteen, kun siinä on imdb-linkki ja koko ketju on sitten käsittämätöntä, kun on pätkä väliltä pois.
Siksi laitan yhden asian vaikka pitkänä rimpsuna yhteen ruutuun kuin, että vastaisin viesteihin vain "joo" tai "kyllä" tai "ei" tai "oon samaa mieltä". Kärsivällinen lukija jaksaa kyllä lukea pitempiäkin tekstejä ja vaikka huomenna ja vastata vaikka ketjuun vuodelta 2004, jos aihe kiinnostaa.Ei ne kyllä IMDb-linkkejä poista, mutta tiedän tunteen. Tosiaan, tähänkin ketjuun voi palata vaikka heti, taikka 20 vuoden päästä. On ymmärrettävää, että jos viestissä mainitaan lukuisia elokuvia kerralla, niin kirjoittaja ei vain jaksa laitella IMDb-linkkejä mainittuihin elokuviin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne kyllä IMDb-linkkejä poista, mutta tiedän tunteen. Tosiaan, tähänkin ketjuun voi palata vaikka heti, taikka 20 vuoden päästä. On ymmärrettävää, että jos viestissä mainitaan lukuisia elokuvia kerralla, niin kirjoittaja ei vain jaksa laitella IMDb-linkkejä mainittuihin elokuviin.
Kommenttiini viitaten, kun leffan nimi on mainittu, niin
1) jos olet oikea leffafriikki, tiedät heti mitä tarkoitan
2) jos et tiedä, niin kopioit leffan nimen hakupalveluun ja sieltä sitten löytyy niin imdb kuin moni muukin sitä käsittelevä linkki - ei kaikkea valmiina tarvitse odottaa saavansa, varsinkin kun on tiedossa, että alusta poistelee linkkejä, niin niitä ei aina viitsi laittaa
3) internet (=toiset kirjoittajat) ei vaan toimi aina niinkuin sinä itse haluat tai ajattelet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne kyllä IMDb-linkkejä poista, mutta tiedän tunteen. Tosiaan, tähänkin ketjuun voi palata vaikka heti, taikka 20 vuoden päästä. On ymmärrettävää, että jos viestissä mainitaan lukuisia elokuvia kerralla, niin kirjoittaja ei vain jaksa laitella IMDb-linkkejä mainittuihin elokuviin.
Ja nyt tähän ketjuun sitten palataan seuraavan kerran 20 vuoden päästä? :D
📼 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommenttiini viitaten, kun leffan nimi on mainittu, niin
1) jos olet oikea leffafriikki, tiedät heti mitä tarkoitan
2) jos et tiedä, niin kopioit leffan nimen hakupalveluun ja sieltä sitten löytyy niin imdb kuin moni muukin sitä käsittelevä linkki - ei kaikkea valmiina tarvitse odottaa saavansa, varsinkin kun on tiedossa, että alusta poistelee linkkejä, niin niitä ei aina viitsi laittaa
3) internet (=toiset kirjoittajat) ei vaan toimi aina niinkuin sinä itse haluat tai ajatteletJuu kyllä ainakin mulla IMDb laulaa laikka punaisena, kun tulee lista elokuvia, joista jopa en kaikkia edes tiedä! On se työ kyllä pistää linkki jokaiseen mainittuun elokuvaan varsinkin kun lukija tietää, että ihan hyvin voin tarvittaessa itse hakea sen sieltä, tarkistaakseni esim. arvosanan, keitä siinä olikaan, jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu kyllä ainakin mulla IMDb laulaa laikka punaisena, kun tulee lista elokuvia, joista jopa en kaikkia edes tiedä! On se työ kyllä pistää linkki jokaiseen mainittuun elokuvaan varsinkin kun lukija tietää, että ihan hyvin voin tarvittaessa itse hakea sen sieltä, tarkistaakseni esim. arvosanan, keitä siinä olikaan, jne.
Jep, no mä ainakin heitän tänne täkyjä tutustumisen arvoisista leffoista, jokaisen asia sitten on ottaa tai jättää mun vinkit, on ne sitten uusia tai vanhoja leffoja.
Leffasivustoilla vaan on se ongelma, että siellä sitten kerrotaan surutta monet spoilerit, joita tietämättä elokuvasta olisi voinut nauttia ihan eri tavalla ja samaisilla sivustoilla sitten joku mitätön pikkuseikka tekee elokuvasta mukamas katsomiskelvottoman ja siitä sitten nipotetaan maailman loppuun saakka kun jokainen muukin näyttää niin tekevän. Mennään massan mukaan kuin papukaijaparvi ja sitten arvostellaan leffa lyttyyn, koska se on trendikästä. Jokaisen oma katsantokanta kun tekee siitä elokuvasta sinulle tai minulle joko tärkeän tai merkityksettömän. Katsojan ikä myös, millaiseen leikkaustyyliin on tottunut tai vaikkapa kuvaruudun koko katsooko tykillä vai kännykän ruudusta keskellä ruuhkabussia tai jopa jättää kokonaan katsomatta jos elokuva on mustavalkoinen.
Siis se samakin elokuva voi olla jossain toisessa tilanteessa katsottuna ihan eri juttu ja saat ihan eri tuntemukset siitä muun yleisön kera tai yksin. Mainitsin siitä toisessa ketjussa Night of the Creeps-leffateatterikokemuksen yhteydessä.
📼
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232668- 1692098
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1231351Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631316- 981311
HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio301197En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771161Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351142Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451129Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉841078