Miten teistä tuli elokuvafriikkejä?

Anonyymi

Siis sellaisia ihmisiä, jotka tietävät elokuvista kaiken, kuten minä?

Kerron oman tarinani, mutta sitä ennen haluan painottaa, että tasokkaat elokuvat ovat mielestäni taidetta siinä, missä maalaukset jossain taidenäyttelyssä ja musiikki kuten Wagner - RIDE OF THE VALKYRIES.

Ei me olla friikkejä, meillä oli vain luokkakaverin isoveli, joka salli meidän katsoa kaikki VHS-kokoelmansa, sensuroimattomana suoraan USA:sta.

En vieläkään tajua, miksi antoi mun katsoa, vaikka koskaan vaatinut mitään sitä vastaan.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siis olen syntynyt 1975, mutta veikkaan, että täällä on monesti mua vanhempia kirjoittajia.

      • Anonyymi

        Kymmenisen vuotta lisää ikää ja "näkemystä" :D

        Videolain ja kopionkopionkopioiden ansiosta tuli tutustuttua varmasti paljon isompaan valikoimaan leffoja ja nähtyä paljon "haitallisempaa" materiaalia kuin mitä olisi käynyt, jos sitä ei olisi ollut. Käsittääkseni se videolaki oli sen sukupolven muokannut tekijä, jonka hedelmiä yhteiskunnassa nyt sitten "nautitaan." Sekä mielensäpahoittajien, että mistään piittaamattomien ajatusmaailmat ovat sieltä peräisin. Toiset tekevät sääntöjä edelleen ja toiset vääntävät sananvapaudesta tai saako jotain sanaa edes mainita.

        Sitten varaston täydennystä formaatista toiseen (VHS, DVD, BD) omaan hyllyyn sitä mukaa kun firmat poistivat vuokralta tai kaverin Visalla sai ulkomailta tilattua jotain splatteria Kreikasta, Tanskasta tai Hollannista joka oli "pakko" nähdä sekunnin tai parin (tai varttitunnin suomi-Evil Dead-leikkelyn by Renny Harlin) takia. Myös ihanat vhs-käännökset jenkki-NTSC:istä PAL-systeemiin ikuisesti muistissa :D

        Nyt tosin tarjontaa on joka tuutista enemmän kuin mitä ehtii katsoa, mikä toisaalta puuduttaa jos ja kun striimeinä löytyy melkein mikä leffa vaan. Samalla valitettavasti harrastuneisuus ja sosiaalisuus on kärsinyt, kun ei mukamas ehdi jutella kaverien kanssa kun on vaikka joku minisarjan 13 osaa ihan pakko just tänään katsoa ja töissäkin pitäisi ehtiä käydä :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenisen vuotta lisää ikää ja "näkemystä" :D

        Videolain ja kopionkopionkopioiden ansiosta tuli tutustuttua varmasti paljon isompaan valikoimaan leffoja ja nähtyä paljon "haitallisempaa" materiaalia kuin mitä olisi käynyt, jos sitä ei olisi ollut. Käsittääkseni se videolaki oli sen sukupolven muokannut tekijä, jonka hedelmiä yhteiskunnassa nyt sitten "nautitaan." Sekä mielensäpahoittajien, että mistään piittaamattomien ajatusmaailmat ovat sieltä peräisin. Toiset tekevät sääntöjä edelleen ja toiset vääntävät sananvapaudesta tai saako jotain sanaa edes mainita.

        Sitten varaston täydennystä formaatista toiseen (VHS, DVD, BD) omaan hyllyyn sitä mukaa kun firmat poistivat vuokralta tai kaverin Visalla sai ulkomailta tilattua jotain splatteria Kreikasta, Tanskasta tai Hollannista joka oli "pakko" nähdä sekunnin tai parin (tai varttitunnin suomi-Evil Dead-leikkelyn by Renny Harlin) takia. Myös ihanat vhs-käännökset jenkki-NTSC:istä PAL-systeemiin ikuisesti muistissa :D

        Nyt tosin tarjontaa on joka tuutista enemmän kuin mitä ehtii katsoa, mikä toisaalta puuduttaa jos ja kun striimeinä löytyy melkein mikä leffa vaan. Samalla valitettavasti harrastuneisuus ja sosiaalisuus on kärsinyt, kun ei mukamas ehdi jutella kaverien kanssa kun on vaikka joku minisarjan 13 osaa ihan pakko just tänään katsoa ja töissäkin pitäisi ehtiä käydä :D

        Huh, mitä faktaa. Tiedän suurimman osan kirjoituksestasi, mutta miksi et ota rennommin? Tee useampi postaus vaikka peräkkäin. Minä kyllä sisäistin kaiken kerralla, mutta ajattelen muita.

        Ja vaikka uusia ketjuja, johon pääsen pätemään tiedoillani. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh, mitä faktaa. Tiedän suurimman osan kirjoituksestasi, mutta miksi et ota rennommin? Tee useampi postaus vaikka peräkkäin. Minä kyllä sisäistin kaiken kerralla, mutta ajattelen muita.

        Ja vaikka uusia ketjuja, johon pääsen pätemään tiedoillani. :)

        Äkkiäpä lopahti tämäkin ketju...

        Ilmeisimmin kaikki katsovat niin innolla nyt leffoja, ettei juttelemaan ehdi ;D

        minäpä laitan tänne sitten tämmöisen allekirjoitus-emojin, jotta mun jutut tunnistaa jatkossa:
        📼


    • Anonyymi

      Avaudut asiasta ilmeisesti sen takia, kun järkytyit lapsena osasta materiaalista, pystymättä ymmärtään, että se on vain taidetta.

      • Anonyymi

        Olin pieni lapsi, kun katsoit sensuroimattoman version Tuomion Temppelistä. Se sydämenrepimis-kohtaus. Nykypäivänä puhuttaisiin traumasta, mutta meikä innostui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin pieni lapsi, kun katsoit sensuroimattoman version Tuomion Temppelistä. Se sydämenrepimis-kohtaus. Nykypäivänä puhuttaisiin traumasta, mutta meikä innostui.

        Nääh, Scanners nähty leffateatterissa ja muistaakseni oli vielä keskellä talvea. Kiva oli pakkasella ajella 10 km kotiin. Mind blown :DDDDD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nääh, Scanners nähty leffateatterissa ja muistaakseni oli vielä keskellä talvea. Kiva oli pakkasella ajella 10 km kotiin. Mind blown :DDDDD

        Kyllä ne oli lapsena järkyttäviä kohtauksia, mutta tietenkin nyt nelikymppisenä naurattaa, miksi oksensin sille sydämen repimiselle, joka tänä päivänä vain huvittaa huonon erikoistehosteiden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne oli lapsena järkyttäviä kohtauksia, mutta tietenkin nyt nelikymppisenä naurattaa, miksi oksensin sille sydämen repimiselle, joka tänä päivänä vain huvittaa huonon erikoistehosteiden takia.

        Ei pidä koskaan hävetä sitä, jos elokuvaväkivallalle -saati oikealle- voi pahoin. Jossakin vaiheessa kuitenkin huomaamme olevamme sille enemmän turtuneita kuin sellainen joka vierestä seuraa, mitä katsomme ja mille nauramme.

        Tämänhän näkee vaikka videopeleissä. Sulle on tärkeää selvittää kenttä hiljaa puukottamalla tai ampumalla jousipyssyllä, etkä yhtään kyseenalaista sitä, että sun on kuitenkin siinä tapettava 30 vihulaista. Joku toinen katsoo vierestä ja näkee sinussa vain massamurhaajan ja kauhistelee sun mielentilaa, että kuinka voit tuollaista pelata. Turha siinä sitten on selittää, että oikeasti oletkin hyvin pasifistinen - jos ammut kerrankin niin paikalle tulee 50 vihulaista lisää - ja nekin on sitten tapettava.


    • Anonyymi

      Kylmis kyllä lukee ja arvostaa kirjoituksianne, mutta vaatinut teitä jakamaan pienempiin osioihin, ettei kerralla tule kaikki tietotulvan muodossa, joka olisi harmi.. Useampaan postaukseen jaettava.

      • Anonyymi

        Utopian innokkaan ja tekoälyttömän poistopolitiikan johdosta ei jaksa jaotella, jos vaikka samaa asiaa käsittelevän jatkokertomuksen keskimmäinen osa häviää bittiavaruuteen, kun siinä on imdb-linkki ja koko ketju on sitten käsittämätöntä, kun on pätkä väliltä pois.

        Siksi laitan yhden asian vaikka pitkänä rimpsuna yhteen ruutuun kuin, että vastaisin viesteihin vain "joo" tai "kyllä" tai "ei" tai "oon samaa mieltä". Kärsivällinen lukija jaksaa kyllä lukea pitempiäkin tekstejä ja vaikka huomenna ja vastata vaikka ketjuun vuodelta 2004, jos aihe kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Utopian innokkaan ja tekoälyttömän poistopolitiikan johdosta ei jaksa jaotella, jos vaikka samaa asiaa käsittelevän jatkokertomuksen keskimmäinen osa häviää bittiavaruuteen, kun siinä on imdb-linkki ja koko ketju on sitten käsittämätöntä, kun on pätkä väliltä pois.

        Siksi laitan yhden asian vaikka pitkänä rimpsuna yhteen ruutuun kuin, että vastaisin viesteihin vain "joo" tai "kyllä" tai "ei" tai "oon samaa mieltä". Kärsivällinen lukija jaksaa kyllä lukea pitempiäkin tekstejä ja vaikka huomenna ja vastata vaikka ketjuun vuodelta 2004, jos aihe kiinnostaa.

        Ei ne kyllä IMDb-linkkejä poista, mutta tiedän tunteen. Tosiaan, tähänkin ketjuun voi palata vaikka heti, taikka 20 vuoden päästä. On ymmärrettävää, että jos viestissä mainitaan lukuisia elokuvia kerralla, niin kirjoittaja ei vain jaksa laitella IMDb-linkkejä mainittuihin elokuviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne kyllä IMDb-linkkejä poista, mutta tiedän tunteen. Tosiaan, tähänkin ketjuun voi palata vaikka heti, taikka 20 vuoden päästä. On ymmärrettävää, että jos viestissä mainitaan lukuisia elokuvia kerralla, niin kirjoittaja ei vain jaksa laitella IMDb-linkkejä mainittuihin elokuviin.

        Kommenttiini viitaten, kun leffan nimi on mainittu, niin
        1) jos olet oikea leffafriikki, tiedät heti mitä tarkoitan
        2) jos et tiedä, niin kopioit leffan nimen hakupalveluun ja sieltä sitten löytyy niin imdb kuin moni muukin sitä käsittelevä linkki - ei kaikkea valmiina tarvitse odottaa saavansa, varsinkin kun on tiedossa, että alusta poistelee linkkejä, niin niitä ei aina viitsi laittaa
        3) internet (=toiset kirjoittajat) ei vaan toimi aina niinkuin sinä itse haluat tai ajattelet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne kyllä IMDb-linkkejä poista, mutta tiedän tunteen. Tosiaan, tähänkin ketjuun voi palata vaikka heti, taikka 20 vuoden päästä. On ymmärrettävää, että jos viestissä mainitaan lukuisia elokuvia kerralla, niin kirjoittaja ei vain jaksa laitella IMDb-linkkejä mainittuihin elokuviin.

        Ja nyt tähän ketjuun sitten palataan seuraavan kerran 20 vuoden päästä? :D

        📼


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttiini viitaten, kun leffan nimi on mainittu, niin
        1) jos olet oikea leffafriikki, tiedät heti mitä tarkoitan
        2) jos et tiedä, niin kopioit leffan nimen hakupalveluun ja sieltä sitten löytyy niin imdb kuin moni muukin sitä käsittelevä linkki - ei kaikkea valmiina tarvitse odottaa saavansa, varsinkin kun on tiedossa, että alusta poistelee linkkejä, niin niitä ei aina viitsi laittaa
        3) internet (=toiset kirjoittajat) ei vaan toimi aina niinkuin sinä itse haluat tai ajattelet

        Juu kyllä ainakin mulla IMDb laulaa laikka punaisena, kun tulee lista elokuvia, joista jopa en kaikkia edes tiedä! On se työ kyllä pistää linkki jokaiseen mainittuun elokuvaan varsinkin kun lukija tietää, että ihan hyvin voin tarvittaessa itse hakea sen sieltä, tarkistaakseni esim. arvosanan, keitä siinä olikaan, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu kyllä ainakin mulla IMDb laulaa laikka punaisena, kun tulee lista elokuvia, joista jopa en kaikkia edes tiedä! On se työ kyllä pistää linkki jokaiseen mainittuun elokuvaan varsinkin kun lukija tietää, että ihan hyvin voin tarvittaessa itse hakea sen sieltä, tarkistaakseni esim. arvosanan, keitä siinä olikaan, jne.

        Jep, no mä ainakin heitän tänne täkyjä tutustumisen arvoisista leffoista, jokaisen asia sitten on ottaa tai jättää mun vinkit, on ne sitten uusia tai vanhoja leffoja.

        Leffasivustoilla vaan on se ongelma, että siellä sitten kerrotaan surutta monet spoilerit, joita tietämättä elokuvasta olisi voinut nauttia ihan eri tavalla ja samaisilla sivustoilla sitten joku mitätön pikkuseikka tekee elokuvasta mukamas katsomiskelvottoman ja siitä sitten nipotetaan maailman loppuun saakka kun jokainen muukin näyttää niin tekevän. Mennään massan mukaan kuin papukaijaparvi ja sitten arvostellaan leffa lyttyyn, koska se on trendikästä. Jokaisen oma katsantokanta kun tekee siitä elokuvasta sinulle tai minulle joko tärkeän tai merkityksettömän. Katsojan ikä myös, millaiseen leikkaustyyliin on tottunut tai vaikkapa kuvaruudun koko katsooko tykillä vai kännykän ruudusta keskellä ruuhkabussia tai jopa jättää kokonaan katsomatta jos elokuva on mustavalkoinen.

        Siis se samakin elokuva voi olla jossain toisessa tilanteessa katsottuna ihan eri juttu ja saat ihan eri tuntemukset siitä muun yleisön kera tai yksin. Mainitsin siitä toisessa ketjussa Night of the Creeps-leffateatterikokemuksen yhteydessä.

        📼


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4985
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe