Sain käsiini Eva Jablonkan ja Marion J Lambin kirjan Evolution in Four Dimensions (Genetic, Epigenetic, Behavioral and Symbolic Variation in the History of Life). Se tuntuu äärettömän kiinnostavalta, ja ajattelin aloittaa topan jossa valotan sen sisältöä (jos se vaan sopii?) Tämä on tietenkin tarkoitettu keskusteluksi.
Heti alussa, jossa todetaan että DNA ja genomi on enempi systemi kuin koostuu yksittäisistä geeneistä, sanotaan näin (laitoin sanat jotka jouduin googlaamaan sulkuihin haha)
"The stretch of DNA that is "a gene" has meaning only within the system as a whole. And because the effect of a gene depends of its context, very often a change in a single gene does not have a consistent (vastaava) effect on the trait that it influences. In some individuals in some conditions it has a beneficial effect, in other individuals and other circumstances it is detrimental (haitallinen), and sometimes it has no effect at all."
evolution in four dimensions
5
167
Vastaukset
no joo, ehkä tämä formaatti ei oikein toimi ;). Vaikeaa irrottaa asioita asiayhteydestään jne.
kiinnostava kirjaLiian vaativa lähestymistapa. Jollain fiksummalla foorumilla voisi koota porukan, joka ensin lukee kirjan ja sitten keskustelee sen pohjalta. Täällä tuskin onnistuu.
agnoskepo kirjoitti:
Liian vaativa lähestymistapa. Jollain fiksummalla foorumilla voisi koota porukan, joka ensin lukee kirjan ja sitten keskustelee sen pohjalta. Täällä tuskin onnistuu.
joo, liian vaativa siinäkin mielessä että huomasin, kun tulin kiinnostavaan kohtaan, niin pelkkä lainaus ei riitä avamaan sitä juttua lukijalle (koska se edeltävä teoria jää pois).
Tuollainen "kirjakerho"-tyylinen juttu olisi kyllä makee!
Samperi, viestini katosi...täytyy vaan tehdä yhteenveto. Kiinnostavinta tähän asti kirjassa oli mielestäni luku jossa käsitellään geneettisen ja epigeneettisen tason vuorovaikutusta. Mm sillä, että ulkonainen vaikuttaja (esim ilmaston vaihdos) voi aikaansaada muutoksen epigeneettisellä tasolla joka sitten periytyy, on monta seurausta evolutiivisessa mielessä.
"Induced heritable epigenetic changes could be important for four reasons. First, they are an additional source of variation, which might be crucial if populations are small and lack genetic variability. Second, most new epigenetic variants arise when conditions change, which is of course exactly the time when they can be most useful. Third, since epigenetic variants are usually reversible, little has been lost through the variant´s selection, they can be deselected if the changed conditions are short-lived. The fourth reason, which is perhaps the most interesting in the present context, is that heritable epigenetic variants can do a holding job until genes catch up."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1261288
- 98963
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25897Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat294781- 95748
- 109656
- 34648
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140589Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581