Huomaisin taas pienen ristiriidan Raamatun kahdessa luomismyytissä ihmisen jälkeläisistä. Ristiriita liittyy siihen, kuka nimesi ihmisen/Adamin jälkeläisen Setin.
Ensimmäisessä luomismyytissä Jumala luo ihmisen (adam). Toisessa luomismyytissä Jumala luo henkilön Adam. Tämä ihmistä tarkoittavan yleisnimen ja henkilön erisnimen samanlaisuus aiheuttaa sekaannusta ja hämärtää sitä, että kyseessä on kaksi eri luomismyyttiä. Toisen luomismyytin Adam ja Eva saavat jälkeläisinä Kainin ja Abelin. Kain tappaa Abelin ja veljesten tarina päättyy siihen. Kainia ja Abelia ei mainita 1.Moos 4. luvun jälkeen missään kohtaa Vanhaa Testamenttia.
1. Luomismyytti jatkuu 1.Moos 5.luvusta, jossa nimetään ihmisen eli adamin jälkeläiset. Ihmisen ensimmäinen jälkeläinen on Set, jolle adam antoi nimen.
3Kun Aadam oli elänyt 130 vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen näköisensä, hänen kaltaisensa, ja hän antoi pojalle nimen Set.
Toisen luomismyytin loppuun on kirjoitettu silta, joka yhdistää nämä myytit toisiinsa. Tuohon yhdistävään siltaan on lipsahtanut ristiriidan aiheuttava virhe. Siinä Eva nimeää Setin. Tämä ristiriita on yksi kirjalliseen rakenteeseen perustuva lisätodiste, joka osoittaa VT:n alussa olevan kaksi erillistä luomismyyttiä.
25Aadam yhtyi taas vaimoonsa, ja tämä synnytti pojan. Eeva antoi hänelle nimen Set.
Raamatun kahden luomismyytin ihmisen jälkeläiset
28
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Tällaiset epäloogisuudet ovat aina olleet eksegetiikkaa lukeneiden ja tutkineiden teologien tiedossa. Siksi kai teologit niin harvoin ovat nuoren Maan kreationisteja.
- Anonyymi
Mitä väliä sillä on kuka nimesi kenetkin?
- Anonyymi
Parempi ,että lopetat virheiden epätoivoisen etsimisen Raamatusta ,koska et niitä näköjään löydä.Näissä keskusteluissa tarjotaan usein Pyhänkirjan "virheitä",mutta jokaiseen löytyy selitys jos viitsit etsiä.Lue vähän pitemmälle ,tai muistele aiemmin lukemaasi,niin huomaat.että Raamattu on virheetön.On samantekevää kuka nimesi kenetkin .Kuten evankeliumeissa on samat asiat kerrottu hieman eri tavalla, koska jokaisella on oma näkemys asioista tai ollut eri paikoissa tapahtumien aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi ,että lopetat virheiden epätoivoisen etsimisen Raamatusta ,koska et niitä näköjään löydä.Näissä keskusteluissa tarjotaan usein Pyhänkirjan "virheitä",mutta jokaiseen löytyy selitys jos viitsit etsiä.Lue vähän pitemmälle ,tai muistele aiemmin lukemaasi,niin huomaat.että Raamattu on virheetön.On samantekevää kuka nimesi kenetkin .Kuten evankeliumeissa on samat asiat kerrottu hieman eri tavalla, koska jokaisella on oma näkemys asioista tai ollut eri paikoissa tapahtumien aikaan.
Seli seli seli. Jos jossakin kohtaa Raamattua ilmoitettaisiin että kaksi ynnä kaksi on seitsemän, uskolla päänsä sekoittaneet inttäisivät silti että Raamatussa ei ole ainoatakaan virhettä eikä ristiriitaa.
Mitä uskonsuuntaa tai lahkoa muuten edustat ja oletko varma että juuri sinun tulkintasi on oikea?
- Anonyymi
Aatami ehdotti ja Eeva päätti, näinhän se usein menee.
- Anonyymi
Raamatun naiset ovat päättäneet aika vähän asioita, joten tuo spekulaatiosi on pelkkää toiveajattelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun naiset ovat päättäneet aika vähän asioita, joten tuo spekulaatiosi on pelkkää toiveajattelua.
Elivät ennen raamattua ja syntiinlankeemusta jonka jälkeen naisen asema muuttui.
Anonyymi kirjoitti:
Elivät ennen raamattua ja syntiinlankeemusta jonka jälkeen naisen asema muuttui.
Montako lasta Eeva Raamatussa synnyttää ennen syntiinlankeemusta?
- Anonyymi
Mitään ristiriitaa ei ole. Raamatunkaäännöksessä 1933/1938 mainitut jakeet kuuluvat:
1.Moos.4:25 "Ja Aadam yhtyi taas vaimoonsa, ja tämä synnytti hänelle pojan ja antoi hänelle nimen Seet, sanoen: Jumala on suonut minulle toisen pojan Aabelin sijaan, koska Kain hänet surmasi."
1.Moos.5:3 "Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet."
Kummassakaan kohdassa ei väitetä, että Eeva olisi antanut nimen Seetille.
Raamatussa ei myöskään ole mitään luomismyyttejä. Siinä on yksi ja sama luomiskertomus, josta kerrotaan useassa eri raamatunkohdassa.>>Kummassakaan kohdassa ei väitetä, että Eeva olisi antanut nimen Seetille.<<
"...tämä synnytti hänelle pojan ja antoi hänelle nimen Seet, sanoen..."
Sana 'tämä' viittaa kyllä kys. raamatunkohdassa aivan selkeästi Eevaan. TÄMÄ synnytti... ja antoi hänelle nimen Seet.
Vai väitätkö että kys. raamatunkohdan mukaan synnyttäjä olikin Aadami?Engl., saksan ja ruotsinkieliset (kieliä joissa on eri pronominit miehelle ja naiselle) käännökset yksiselitteisesti kertovat Eevan nimeävän Setin kohdassa 1.Moos.4:25.
- Anonyymi
kekek-kekek kirjoitti:
Engl., saksan ja ruotsinkieliset (kieliä joissa on eri pronominit miehelle ja naiselle) käännökset yksiselitteisesti kertovat Eevan nimeävän Setin kohdassa 1.Moos.4:25.
Kas kummaa, Mark5 ei tunne Raamattua.
- Anonyymi
Jaa olisihan se eriskummalista jos vanhemmat antaisivat pojalleen eri nimet. Usein kun kysytään kuka antoi sinulle nimesi vastataan tähän vanhemmat. En ole koskaan kuullut että kukaan vastaisi että vanhempi.
"En ole koskaan kuullut että kukaan vastaisi että vanhempi."
No Raamatun luomismyytit kuitenkin näin tekevät. Keskenään ristiriitaisissa myyteissä Adam ja Eva antavat vuoroin nimeä pojalleen.
- Anonyymi
Mielestäni on normaalia että molemmat vanhemmat kutsuvat (called) lastaan samalla nimellä.
Mutta on kyllä erikoista, jos Kampleatutkija tutkii Raamattua ja yrittää löytää sieltä ristiriitoja. Aika erikoista kyllä, mistä tuollainen into tulee."Mielestäni on normaalia että molemmat vanhemmat kutsuvat (called) lastaan samalla nimellä. "
Etkö ymmärrä mitä eroa on kutsumisella ja nimeämisellä? Raamatun luomismyytit puhuvat nimeämisestä. Luomismyytti kertoo eksplisiittisesti sen, että toinen vanhemmista nimeää pojan Setiksi. Nimeämisen jälkeen molemmat varmaan kutsuivat poikaa Setiksi.
"Mutta on kyllä erikoista, jos Kampleatutkija tutkii Raamattua ja yrittää löytää sieltä ristiriitoja. "
Kampelatutkija on samoilla linojoilla eksegetiikan tutkijoiden kanssa. Raamatun myytit koostuvat useista lähteistä ja näiden erillisten lähteiden todistuksena on nämä hienoiset ristiriidat. Toki Raamattu on merkittävä kirjallinen artefakti ihmiskunnan historiassa, mutta se ei ole missään tapauksessa yhtenäinen, erehtymätön ja jumalallista alkuperää. Se on vajavaisten ihmisten kutoma myyttikokoelma.- Anonyymi
Kampelatutkija kirjoitti:
"Mielestäni on normaalia että molemmat vanhemmat kutsuvat (called) lastaan samalla nimellä. "
Etkö ymmärrä mitä eroa on kutsumisella ja nimeämisellä? Raamatun luomismyytit puhuvat nimeämisestä. Luomismyytti kertoo eksplisiittisesti sen, että toinen vanhemmista nimeää pojan Setiksi. Nimeämisen jälkeen molemmat varmaan kutsuivat poikaa Setiksi.
"Mutta on kyllä erikoista, jos Kampleatutkija tutkii Raamattua ja yrittää löytää sieltä ristiriitoja. "
Kampelatutkija on samoilla linojoilla eksegetiikan tutkijoiden kanssa. Raamatun myytit koostuvat useista lähteistä ja näiden erillisten lähteiden todistuksena on nämä hienoiset ristiriidat. Toki Raamattu on merkittävä kirjallinen artefakti ihmiskunnan historiassa, mutta se ei ole missään tapauksessa yhtenäinen, erehtymätön ja jumalallista alkuperää. Se on vajavaisten ihmisten kutoma myyttikokoelma.> Etkö ymmärrä mitä eroa on kutsumisella ja nimeämisellä? Raamatun luomismyytit puhuvat nimeämisestä. Luomismyytti kertoo eksplisiittisesti sen, että toinen vanhemmista nimeää pojan Setiksi. Nimeämisen jälkeen molemmat varmaan kutsuivat poikaa Setiksi.
Jos tulkitaan niin, että kyse on nimen antamisesta, ei Raamattu ole silti välttämättä väärässä tässä kohtaa, koska on mahdollista, että molemmat ovat antaneet lapselle nimen Seth.
- Anonyymi
Onkohan aloittaja tutkinut kumpi hänelle antoi nimen, isä vai äiti?
Eiväthän he molemmat tietenkään antaneet nimeä, eivätkä yhdessä päättäneet! Siitähän olisi tullut riita!- Anonyymi
"Eiväthän he molemmat tietenkään antaneet nimeä, eivätkä yhdessä päättäneet! "
Aivan, siksipä ensimmäisessä luomiskertomuksessa nimen antoi isä ja toisessa äiti.
"Siitähän olisi tullut riita!"
Nythän tuli ristiriita!
- Anonyymi
Molemmat antoi nimen.
- Anonyymi
Ristiriita on aloittajan omassa Raamatun tulkinnassa, Aadamin elämästä kertomus jatkuu 5 luvussa.
Eikö se aiempi juttu, missä Eeva antaa Seetille nimen, sitten kertonutkaan Aadamin elämästä?
- Anonyymi
kekek-kekek kirjoitti:
Eikö se aiempi juttu, missä Eeva antaa Seetille nimen, sitten kertonutkaan Aadamin elämästä?
RK:lle 4:25 Aadam yhtyi taas vaimoonsa. Tämä synnytti pojan, antoi hänelle nimen Seet ja sanoi: "Jumala on suonut minulle toisen pojan Aabelin sijaa, jonka Kain surmasi.
1Moos.5:3. Kun Aadam oli elänyt satakolmekymmentä vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen näköisensä, ja hän antoi tälle nimen Seet.
Näistä saa käsityksen että Aadamille synnytettiin ja syntyi poika, eikä Eeva välttämättä nimennyt poikaansa. Anonyymi kirjoitti:
RK:lle 4:25 Aadam yhtyi taas vaimoonsa. Tämä synnytti pojan, antoi hänelle nimen Seet ja sanoi: "Jumala on suonut minulle toisen pojan Aabelin sijaa, jonka Kain surmasi.
1Moos.5:3. Kun Aadam oli elänyt satakolmekymmentä vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen näköisensä, ja hän antoi tälle nimen Seet.
Näistä saa käsityksen että Aadamille synnytettiin ja syntyi poika, eikä Eeva välttämättä nimennyt poikaansa."Aadam yhtyi taas vaimoonsa. Tämä synnytti pojan, antoi hänelle nimen Seet"
Tämä-sana viittaa kiistattomasti Aadamin vaimoon. Jos haluat kiistellä Raamatun kieliopillisista seikoista, tee se Kotimaisten kielten keskuksen asintuntijoiden kanssa.
https://www.kotus.fi/Anonyymi kirjoitti:
RK:lle 4:25 Aadam yhtyi taas vaimoonsa. Tämä synnytti pojan, antoi hänelle nimen Seet ja sanoi: "Jumala on suonut minulle toisen pojan Aabelin sijaa, jonka Kain surmasi.
1Moos.5:3. Kun Aadam oli elänyt satakolmekymmentä vuotta, hänelle syntyi poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen näköisensä, ja hän antoi tälle nimen Seet.
Näistä saa käsityksen että Aadamille synnytettiin ja syntyi poika, eikä Eeva välttämättä nimennyt poikaansa.Kuten ylempänä on jo todettu, myös merkittävät länsimaiset raamatunkäännökset selkeästi ilmaisevat asian Kampelatutkijan aloituksessa kuvaamalla tavalla.
Asia on varsin selvä, joten mistä moinen kitinä.
- Anonyymi
Ketä kiinnostaa satukirja, raamattu? Sama kuin pähkältäisiin täällä kalevalaa viikosta toiseen!
- Anonyymi
Hyi on se iljettävä persoona tuo Päivi.Sotkee Raamatun kaikkeen keskusteluun.
Päivi ei muista,että naisentulee vaieta seurakunnassa ja olla ns.nyrkin ja hellan välissä.
Millaistahan jälkikasvua tuolla opetuksella on tullut,ei varmaan kovin vakaita henkilöitä kun isä on kasvattanut ja Päivi rienaa vähemmistöjä ja harjoittaa Raamatun tulkintaa omilla opeillaan.
Kuka on valinnut hänet eduskuntaan,jokin ääliökö kannataja joukko, tuollaise tpois lietsomasta vihaa ja epäsopua maailmaan hyi sentään iljettävää.
Tällaiseen käytetään aikaa kun yksi epävakaa lietsoo vihaa Raamatun ja Uskon kanssa sekä erottaa ihmisiä Kirkosta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1207604- 545708
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa763222Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72763Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101658Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081533Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2601155Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3321146Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321031