Poliittisella rintamalla rauhallista

Erich Maria Remarque kirjoitti aikoinaan ensimmäiseen maailmasotaan sijoittuvan menestysromaaninsa ”Länsirintamalta ei mitään uutta” (Im Westen nichts Neues). Tuo toteamus ei pätisi EU-poliittisella länsirintamalla nyt tapahtuvaan - brexit; ei laajemmallakaan rintamalla - Turkki-Syyria, Kiina-Hong Kong ja moni muu. Ei USA:nkaan poliittisella rintamalla näy nyt olevan kovin leppoisaa.

Mutta kotimaan ”poliittisella rintamalla” tilanne on onneksi toinen. Briteissä aikoinaan syntynyt lentävä lause ”good news, no news” ei nyt päde siellä, mutta sopii hyvin kuvaamaan maamme poliittisessa tilanteessa tärkeintä, hallituspolitiikkaa. Oikeassa taisi entinen sheriffimme, ”vanha faitteri” aito-arska olla vakuutellessaan jo tämän hallituksemme alkuvaiheissa, että ”hyvä tästä tulee”.

Olin yllättynyt, kun vaaleissa rökäletappion kokenut kepu lähti hallitukseen. Taisin ajatella, ehkä sanoin täälläkin, että mustien ministeriautojen takapenkille pääseminen siinä eräitä houkutti. Nyt hieman yllättynyt olen siitä, että kepuministerit ovat tehtävässään osoittamassaan yhteistyöhalussa ja -kyvyssä osoittautuneet paikkansa ansainneiksi. Erityisesti minua ovat miellyttäneet valtiovarainministeri Mika Lintilän järkevät, rauhalliset ulostulot. No, onhan hänkin, tuo res. vääpeli myös ”vanha faitteri”. Ei minulla ole aihetta erityiseen kritisointiin muidenkaan kepuministerien suhteen.

Eli hyvä tästä kai tulee. Edellisen hallituksen aikaansaannos aktiivimalli puretaan, tulee maakuntauudistus, jossa maakuntia on enemmänkin kuin kepun esittämät 18, kun Helsinki jää omaksi alueekseen ja muu Uusimaa jaetaan neljäksi maakunnaksi. Kepukin on tainnut jo luopua hajasijoitushömpästä ja tullee vielä ilmastonmuutosuhan edellyttämille järkilinjoille myös metsä-, maatalous- ja karjatalouspolitiikassa. Kannabiksen käytön laillistaminen hieman hiertää hallituksen välejä, kun aloitetta kannattavat vain vihreät ja vasurit, mutta tuskin nekään kovin tosissaan. Kevään mahdolliset lakkoaallot saattavat tuoda vaikeuksia hallituksellekin, mutta uskon sen säilyttävän tilanteen vaatiman yhteistyökykynsä silloinkin.

Suurimmat vaikeudet maan ja kansalaisten parhaaseen tähtäävälle hallituksen työlle tulevat ulkoisista tekijöistä, jotka näillä näkymin eivät ole maallemme läheskään yhtä suopeat kuin olivat edelliselle hallitukselle. Mutta uskon, että hallituksessa ymmärretään niistäkin selvittävän yhteistyöllä muistaen, että siten on Suomi selvinnyt pahemmistakin vaikeuksista.

Kyllähän tuo hallituksen ulkopuolinen poliittinen rintamamme tarjoaisi aihetta muunkinlaiseen kuin edellä esittämääni. Oppositiolla on oikeus kaikkeen siihen, mitä se nytkin esittää, se kuuluu demokratiaan. Eikä oppositio kaikessa esittämässään nytkään ole suinkaan väärässä, mutta hallituksen politiikka on sittenkin merkittävämpää kuin oppositiosta nähtävä. Siksipä keskityin nyt näin. Myös siksi, kun olemme nyt Keskustan palstalla ja näin sain puhua hallituksessa myönteiseksi näkemääni ilmentymää kepupolittikasta.

Muutamiin päiviin en täällä käynyt, mutta nyt niin halusin tehdä em. syystä. Jos avaukseni herättää asiallista keskustelua, mielelläni siihen yhdyn. Ellei sen vuoksi minulle tule aihetta käydä täällä enää tänään, toivottelen varoilta jo nyt huomiseksi Hyvää Pyhäinpäivää! Käykäähän kirkossa!

28

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Moraalin rapeutuminen Halosen ahneudessa
      Kyllä pitäisi vähän penkasta tuotakin, vilpillistä Halosta. Ettei tämä nyt ole niin rauhallista kuitenkaan, tai saisi olla " ettei saavutteihin SDP jäsenen rahoihin saisi puuttua !"

Kun presidenttinä vilpillinen Halonen
      Näin toimii korruptio Suomessa
      Korruptio tarkoittaa aseman väärinkäyttöä oman edun tavoittelussa.

Suomesta puuttuu varsinainen korruption paljastamiskanava. Tällä hetkellä epäselvyydet paljastuvat lähinnä median ansiosta. Suomi tarvitsee kunnollisen kanavan korruption paljastamiseksi. Korruptiota on jonkin verran, mutta mikään ei ole vielä räjähtämässä käsiin.

Voisi sanoa, että Suomessa on hyvin "monipuolista" korruptiota, joka ilmenee ikäänkuin rakenteellisena korruptiona. Isoja tapauksia on edelleen suhteellisen vähän. Enemmän on sitten korruptioon liittyviä asioita, missä on havaittavissa moraalin rapautumista. Tällaisia ovat esimerkiksi suosinta, erilaiset hyvä veli -verkostot sekä sulle-mulle-järjestelyt.

Moraalin.rapeutuminen
      Paljastuu, että korruptiorikokset ovat painottumassa enemmän taloudellisen korruption suuntaan. Julkisella sektorilla korruptiota olisi vähemmän. Joitain hajatapuksia, eläkkeellä olevista presidenteistä alkaen. Heille demari taho junaili väärin eläkkeen lisän, joka kuitenkin aika huomattava, ollut heille "tyhjästä" maksu.
      20400 € vuodessa verotta. Halosen kohdallakin palautettava summa jo 150 000 €.

Kun moraali rapeutuu, sekin näköjään mahdollista, ihan "mielipide" vaikuttajista asti alkaa korruptio.

Mikä voisi tuohonkin puuttua ? Maassa oikeusjärjestelmä, joka ollut ainakin vielä asiaan hiljaa.
      Huomataan, ettei 12 vuoden presidenttiys niin hyväksi olekkaan maalle, tulee näitä ylilyöntejä sitten. Kun paljon on rahaa, ahneus iskee, pitää saada lisää. Tulee näitä oman edun tavoittelijoita sitäkin kautta, kun 12 vuoden aikana saanut vilpillinen presidentti muokattua oikeusjärjestelmääkin mieleisekseen. Sosialistit on jotenkin, kuin halluavat olla lakien yläpuolella, etuineen, kun ihan muuta sitten puhuvat, esim. kauniisti köyhistä.
      Autettaisiin köyhiä jo paljon, joka vilpillisesti saatettu eläke presidenttien tileille.

Tässä käsityksessä oli Halonen, kun asia muuttiin Presidetti Niinistön toimesta, ja tuskin oli tarkoituksensa, että sosialisti presidenttien eläke nouseekin 20400 € vuodessa.
      http://yle.fi/uutiset/niiniston_palkka-ale_tuli_yllatyksena_haloselle_-_ei_kuultu_eika_varoitettu/6471415

Tuli taho, joka junaili entiselle SAK-lakimiehelle lisäeläkkeen. Valtiovarainministerinä Sosialistein Urpilainen.
      Eduskunta nyt hyväksyy, melkein mitä tahansa kun esittelinä maan hallitus sosialisteineen. Tuntuisi, että olisi hallituksessa ollut oikeudenmukaistakin ajattelua ?

Kuitenkin rappio tuli, moraaliin.
      Tämä kuin mahdollistaisi muillekkin vastaavaa, kun mielipidevailuttaja, suunannäyttäjä tekee noin.
      Halosen olisi pitänyt puuttua, ja sanoa, "stop..stop" ei noin voi asemassani toimia, että anoisin lisäeläkkeen vilpillisesti.

Odotan yhä Halosen esille tuloa;
      Jossa sanoo, että palauttaa hänen väärin anomansa ja myönnetyn väärinperustein olevan eläkkeen !

Tämä kun otettaisiin esille laajemmin maan mediassa, painostaisi Halosta muuttamaan eläkettään oikeaksi.
      Se juuri hänestä itsestään kiinni, millaiseksi tullut.

Presidentin eläke pitää hakea itse. Istuva presidentti allekirjoittaa ja hyväksyy kaikki lait. Tätä valtaa käytti myös Halonen. Halosella on lisäksi oikeustieteellinen tutkinto, joten perusolettamana oli, että presidentti tuntee myös lain presidentin eläkkeestä.
      Halonen itse haki ja vaati liian suuren eläkkeen. Halosen palkkio oli 126.000 euroa, josta 60% tekee 75.600 euroa ja verovapaana, eikä suinkaan 96000 €. Halonen kuitenkin käytti laskuperusteena seuraavalle presidentille säädettyä korkeampaa palkkiota 160.000 euroa (joka palautettiin alkuperäiseen 126000 €) ja toivoi, että kukaan ei huomaa. Toisin kävi.

Niinistö vaati lainsäädännöllä presidentin palkkion palauttamista samaan, jonka Halonenkin oli saanut, ja se toteutui. Siitä huolimatta Halonen ei perääntynyt ja kääntyi valtiovarainministeri Urpilaisen puoleen.
      https://yle.fi/uutiset/3-6471415
      Valtiovarainministerillä on paljon valtaa. Kreikan miljardilainojen seassa Urpilainen junaili väärän oikeaksi ja takautuvasti, vaikka myös liikaa maksettu olisi pitänyt periä pois takautuvasti.

Saa presidentin eläkkeen virheellisesti 160 000 € presidentin palkkion mukaan.
      Saanut jo vuosia, joka pitää palauttaa, 20400 € /v palautettava summa:
      150 000 €n .

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005321433.html

https://yle.fi/uutiset/3-6471415

Ei pitäisi olla mitään epäselvää väärin maksetun eläkkeensä palautukseen.
      Siinä ei paina virheellisyydessä vaikka eduskunta niin päättänytkin. Eduskunnankin pitää korjata virheellinen päätös.

• Anonyymi

Halosen eläke kuin Kapin todistukset, väärin kirjoitettu. Itse niitä tuhrannut näytekappaleiksi palstalle.

• Anonyymi

Maa alkoi mukanaan rappioitumaan, ei yksin Halosen eläke tapaus.

Milloin Rinne irtisanoutuu ohutsalon mielipteestä.
      Jos hallitus ja pääministeri rinne ei irtisanoudu sisäministerin lausumasta huumeiden laillistamisesta, on ymmärrettävä myös sekä rinteen että koko hallituksen kannattavan asiaa. Nimet ovat pienellä alkukirjaimella, koska he kaikki ovat aivottomia.

• Kyllä Remarquen kirjassa meno oli aika lailla raisumpaa kuin nykymaailmassa. Muistelen - en viitsi tarkistaa hyllystäni - että kirja alkaa miehistön ja huollon kiistasta joka koski koko komppanialle tarkoitetun ruoan jakoa, kun puolet miehistä oli kaatunut. Nyt soitetaan suuta ja materiaalia tarvitseva media julkaisee, provosoi, pitkittää, vääristelee ja keksii itse.

Ja yksityiskohtana totean, että kepulit kyllä virittivät oman kuolinmessunsa lähtemällä Rinteen tyttöministerikansanrintamaan.

• Anonyymi

Ihmetellyt vuosien saatossa, miten Kapi tohtii nimellään herjata kunnon ihmisiä, on jos mitäkin pankkomajuria, kepua haukkuu estotta, längvitsiä hokee toisen onnettoman kanssa. jne lukemattomia..

• Sanon avaukseni lopussa: ”Jos avaukseni herättää asiallista keskustelua, mielelläni siihen yhdyn”. Kun avaukseni aihepiiriin kuuluvaa asiallista ei näy toistaiseksi tulleen, voinen kuitata tähänastisen tällä:

Ihmettelen, miksi presidentti Halonen on traumatisoinut tuolla tavalla, joka ilmenee hänen pitkästä ja sekavasta suollostaan tuossa ylempänä. Kansa Halosen kahteen kertaan siihen virkaansa valitsi ja lakien mukaisesti hän jo kauan nauttinut eläkettään. Eläkkeensä tosin kai pieneni siksi, kun Niinistö alensi presidentin palkkaa, ja se nykyinen palkka lienee myös Halosen eläkkeen perustana. Outoa kyllä, sillä minun Valiolta kuten puolustusvoimistakin saamani eläkkeeni muodostuvat yksinomaan silloisten palkkojeni perusteella.

No, jos jollakulla on taipumusta traumatisoitumiseen, niin kai voi tapahtua käsittämättömästäkin syystä. Onhan täällä muuan pahasti traumatisoitunut minustakin - ehkä muuan toinenkin, esim. tuo, joka on nyrjäyttänyt mielensä minun todistusteni vuoksi tuossa nähdyllä tavalla. Ilmeisesti hän olisi valmis väärentämään todistuksiaan, jos hänellä sellaisia onkaan, mutta minun ei ole tarvinnut niin tehdä, kun todistukseni ovat aina olleet kyllin hyviä - korjaan, kiitettäviä. En tosin olisi tehnyt niin, vaikka todistukseni olisivat olleet huonompiakin, sillä olen lainkuuliainen kansalainen.

Eräs tuossa on ihmetellyt sitä, että tohdin esiintyä täällä omana itsenäni. Minusta sellainen on kyllä arvostettavampaa kuin että esittäisin sanottavani puskapiilosta. Niin tai näin, mutta minä kun olen aina ja kaikkialla rohjennut esiintyä omana itsenäni ja hyvin olen aina pärjännytkin, en toki näe tarvetta piilotella itseäni tällä palstalla esiintyvässä seurassa. Enkä ole koskaan hokenut pankkomajuria, vaikka oikea majuri hän ei voi olla. (Toki täällä on muutama muukin niin heikon itsetunnon omaava, että esiintyy jonakin sellaisena, jota hän ei voi olla. Tuollaiset on perin helppo ymmärtää feikeiksi heidän esittämänsä perusteella).

Eikä minulta ole tullut herjaa ja haukkumista murto-osaakaan siitä, mitä olen saanut heiltä puskistaan vastaanottaa. Kepua olen kyllä kritisoinut silloin, kun olen nähnyt sille aihetta olevan, mutta olen antanut sille tunnustustakin silloin, kun siihen on ollut aihetta. Harvemmin on ollut, mutta nyt oli.

Näkemäni perusteella minulla ei ole nyt aihetta enempään. Tähän mennessä tulleen kaltaiset jätän jatkossa tyystin vaille huomiotani, mutta jos tulee asiallisempaa, sitä voin hyvinkin kommentoida.

• Anonyymi

Ei ole haukkumista jos sanoo, ettet koskaan ole oikea sotilas ollut. Se on faktaa, josta olet itse esittänyt täällä todisteet.

HUIPPUSOTILAS

• Anonyymi

Ei ole haukkumista jos sanoo, ettet koskaan ole oikea sotilas ollut. Se on faktaa, josta olet itse esittänyt täällä todisteet.

HUIPPUSOTILAS

• Anonyymi

Kapin todistukset, väärin kirjoitettu. Itse niitä tuhrannut näytekappaleiksi palstalle.

Pitääkö paikkansa ?

Eikä täällä nyt todistusten tarvikkaan niin paikkansa pitää, kunhan nyt hupia antaneet.

Upseeri matrikkelissä ei ole Kapin nimeä ? Silti kerrot olevasi upseeri ?

• Anonyymi

Tyyntä myrskyn edellä.

Maa on ajautumassa työtaistelukierteeseen, joka viimeistään romahduttaa talouden positiivisen vireen.

Veikkaus joutuu ministeri Paateron surkean ja surkuhupaisankin sekoilun vuoksi muuttamaan toimintaansa, mikä merkitsee 200 miljoonan menetyksiä valtiolle. Hallitus siis paitsi kasvattaa menopuolta, myös pienentää tulopuolta. Melkoista talousviisautta sellainen, aivan jotain Mielipidepankin umpitolloa talousoppia muistuttaavaa.

No. Kannabis sentään vapautetaan, ja maidon juonti kriminalisoidaan, ainakin vihreiden valtakunnassa Helsingissä.

Tämä vuosi mennään vielä edfellisen hallituksen aikaansaaman positiivisen menon siivittämänä, mutta keväällä on jo toinen meno, taantuma, jopa lama.

• Vahvasti siltä nyt kyllä näyttää, että lakkoilultakaan ei voitane välttyä, mutta en silti usko, että varsinaiseen työtaistelukierteeseen tässä oltaisiin ajautumassa. Ei ainakaan edes lähes sellaiseen, joita 1960-70 -luvuilla oli lähes vuosittain. Kunnes 1977 oli se pääministeri Kalevi Sorsan koolle kutsuma Korpilampi-seminaari hotelli Korpilammessa Espoossa. Siellähän olivat edustettuina valtiovalta sekä ylimmät työnantaja- ja työntekijäliitot. Siellä tuossa ”kolmiyhteydessä” syntyi se legendaarinen Korpilammen henki, jolla mentiin kauan lähes ilman lakkoja. Mutta tässä nyt ollaan ja pahempaa saattaa olla tulossa, kun se ”kolmiyhteyskin” on jo aikoja sitten murentunut.

Ennustat, että keväällä on jo taantuma, jopa lama. Mahdollista, sillä indikaatioita sellaisesta jo on. Ulkoisista tekijöistä johtuen tietenkin. Hallitus on ”pieni pelaaja” niiden rinnalla, mutta huonossakin tilanteessa hallitus tahtotilallaan ja yhteistyökyvyllään voi torjua kaikkein pahimpia uhkia. Todella nimittäin on niin kuin sanon avauksessani:

”Suurimmat vaikeudet maan ja kansalaisten parhaaseen tähtäävälle hallituksen työlle tulevat ulkoisista tekijöistä, jotka näillä näkymin eivät ole maallemme läheskään yhtä suopeat kuin olivat edelliselle hallitukselle. Mutta uskon, että hallituksessa ymmärretään niistäkin selvittävän yhteistyöllä muistaen, että siten on Suomi selvinnyt pahemmistakin vaikeuksista”.

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

Vahvasti siltä nyt kyllä näyttää, että lakkoilultakaan ei voitane välttyä, mutta en silti usko, että varsinaiseen työtaistelukierteeseen tässä oltaisiin ajautumassa. Ei ainakaan edes lähes sellaiseen, joita 1960-70 -luvuilla oli lähes vuosittain. Kunnes 1977 oli se pääministeri Kalevi Sorsan koolle kutsuma Korpilampi-seminaari hotelli Korpilammessa Espoossa. Siellähän olivat edustettuina valtiovalta sekä ylimmät työnantaja- ja työntekijäliitot. Siellä tuossa ”kolmiyhteydessä” syntyi se legendaarinen Korpilammen henki, jolla mentiin kauan lähes ilman lakkoja. Mutta tässä nyt ollaan ja pahempaa saattaa olla tulossa, kun se ”kolmiyhteyskin” on jo aikoja sitten murentunut.

Ennustat, että keväällä on jo taantuma, jopa lama. Mahdollista, sillä indikaatioita sellaisesta jo on. Ulkoisista tekijöistä johtuen tietenkin. Hallitus on ”pieni pelaaja” niiden rinnalla, mutta huonossakin tilanteessa hallitus tahtotilallaan ja yhteistyökyvyllään voi torjua kaikkein pahimpia uhkia. Todella nimittäin on niin kuin sanon avauksessani:

”Suurimmat vaikeudet maan ja kansalaisten parhaaseen tähtäävälle hallituksen työlle tulevat ulkoisista tekijöistä, jotka näillä näkymin eivät ole maallemme läheskään yhtä suopeat kuin olivat edelliselle hallitukselle. Mutta uskon, että hallituksessa ymmärretään niistäkin selvittävän yhteistyöllä muistaen, että siten on Suomi selvinnyt pahemmistakin vaikeuksista”.

Se kolmikanta mureni porvari hallitusten aikana.
        Halusivat antaa työnantaja puolelle vapaat kädet.
        Rinteen hallitus olisi varmaan halukas siihen kolmikantaan, samoin työväen liitot mutta työnantajat ei. Niitä saa syyttää jos lakkoja tulee.

• Anonyymi kirjoitti:

Se kolmikanta mureni porvari hallitusten aikana.
        Halusivat antaa työnantaja puolelle vapaat kädet.
        Rinteen hallitus olisi varmaan halukas siihen kolmikantaan, samoin työväen liitot mutta työnantajat ei. Niitä saa syyttää jos lakkoja tulee.

Jokseenkin noinhan on mennyt, ei kai tuohon voi muuta sanoa. Demokratiassa valtiovalta ei voi tunkea itseään työntekijä- ja työnantajapuolten neuvottelujen väliin, jos jompikumpi osapuolista ei sitä halua. Nyt vielä ei ole tilanne siinä jamassa kuin se oli ennen tuota Korpilampea.

Tuossa edellä puhun 1960-1970 -lukujen vaikeuksista. Kyllä ne vaikeudet alkoivat jo 1950-luvulla. Kekkonen valittiin presidentiksi 1956 talvella ja tuliaislahjakseen hän sai heti yleislakon, joka pysäytti lähes kaiken yhteiskunnassamme. Olin silloin varusmiehenä, alikessuna JP 2:ssa Santahaminassa. Suuri joukko pataljoonamme varusmiehiä oli korvaamassa lakkolaisia työmailla, joiden täytyi toimia, vaikka niiden työläiset olivat lakossa. Olimme erilaisissa vartiointitehtävissä vaaranalaisilla paikoilla - mm. öljysatamassa - ja lumitöissä kaupungin kaduilla, jotka täytyi pitää ajokunnossa, vaikka muistaakseni bussiliikennekin oli lakossa. Itse johdin ryhmääni mm. Helsingin rautatieaseman lumitöissä ja yhden päivän olimme satamassa purkamassa hedelmälastissa Suomeen tullutta laivaa. Palkkioksi meille jaettiin lastin hedelmiä, jolloin söin elämäni ensimmäisen banaanin!

Ihan tuollaista ei ole tainnut meillä toistua enää tuon jälkeen, vaikka vaikeitakin lakkoja on ollut, mm. ennen tuota Korpilammen seminaaria. En usko nytkään tulevan mitään kovin pahaa, mutta tässä ulkoisten tekijöidenkin uhkaamassa tilanteessa toivoisin vältyttävän pienemmältäkin pahalta.

• Anonyymi

Nyt sdp kiky jatkuukin vuodella
        Anonyymi
        Tänään 19:52
        UUSI

Aktiivimalli – Työministeri Harakka: Hallitukselta uusi malli syksyllä 2020.

Rinne sanoi että aktiivimalli puretaan heti, eli meni sekin vappusatanen laariin.
        Myös Kiuru sanoi että hoitajamitoutus hoidetaan tunnissa, toinen versionsa oli että kuukaudessa. Ja kolmas versionsa 1.4.2023.

Sikäli, että olen jäävi näistä puhumaan, kun en ole ollut koskaan työttömänä.
        Mutta otimpa asian esille, miten sdp asioita pitkittää. Yleensä kun tuolla ministeri tasolla jotain luvataan, sen tulisi myös pitää, tai ainakin suurinpiirtein.
        Miten hallitus jatkaa ensivuonna ? on vielä kysymysmerkki. Kun siinä selän takana kutkuttelee vaalien enemmistö hallitus 123 kansanedustajallaan, josta olisi sivussa sdp, vasemmistoliitto ja vihreät.

Nyt teollisuusliittokin ilmoitti lakoistaan, joka alkaa ylityö kielloilla hyvin laajasti- Lakoista jo ilmoittanut Posti PAU, AKT, merimies unioni, elintarvikeliitto ja varmaan muitakin ??
        Ettei sosialistein mukana olo hallituksessa näitä ole vähentänyt.
        -kuin gitalisaatiota vastaan nyt lakkoiltaisiin. Sähköinen postin siirto vain nyt tosiasaa, jota vaikea torjua vanhoina etuina.

• Muutama asiallinenkin, avaukseni aihepiiriä koskettanut viesti avaukselleni on tullut ja niihin olen vastaillut. Enemmän on kuitenkin tullut muuta. En näy pystyvän tekemään avausta aiheesta, joka noille eräille voittaisi mielenkiinnossaan minut. Kepu tai hallituskaan ei ole heille mitään rinnallani. Heidän mielenkiintonsa minuun yhä vain jatkuu, vaikka niin paljon olen itsestänikin kertonut.

Olen todellakin paljon täällä avautunut, kun minulla ei ole mielestäni mitään hävettävää. Sairaan kateellisen mielikuvituksensa minusta esittämäänsä oikaistakseni olen kertonut elämäni eri vaiheista, myös sotilas- ja siviilityöurastani, jopa yksityiselämästäni ja kertomalleni olen näyttänyt todisteita, kuvia ja todistuksianikin, mutta yhä he niitä kaipailevat.

Heidän kiihkein mielenkiintonsa kohdistuu sotilasuraani. Kyllä se oli aikanaan tärkeä itsellenikin, ja parhaani tein sillä menestyäkseni, enkä ihan huonosti pärjännytkään. Mutta se oli kuitenkin vain yksi vaihe elämässäni, kesti vain reilusti alle 30 % tähänastisesta elämästäni ja päättyi jo 40 vuotta sitten. Jo ennen sitä uraani elämässäni tapahtui tulevaisuuteni kannalta hyvinkin merkittävää. Ja sen sotilasurani jälkeen tapahtui vielä merkittävämpää, työelämässänikin ja varsinkin yksityiselämässäni.

Mutta jo 21 vuotta olen ollut vain tällainen eläkeläisvaari, jo 15 vuotta leskimies, mutta yhä kuitenkin elän ihan oikeaa elämää. Kohtapuolin lähden taas kaukomaitakin katsastamaan. Reissusta palattuani ehkä ilahdutan muutamalla matkakuvallani heitä, jotka senkin ajan ovat tällä palstalla minua kaipailleet.

Jouduinpa vielä puhumaan tämän verran itsestäni, en aloitteestani vaan heidän käsittämätöntä mielenkiintoaan tyydyttääkseni. Enempää minulta ei tule tästä aiheesta nyt eikä jatkossa tätäkään vertaa. Eikä tule minulta tälle avaukselleni enää tänä iltana mitään mistään muustakaan aiheesta, kun loppuillakseni on muuta ohjelmaa. Joten nyt toivottelen vain Öitä ja Hyvää Pyhäinpäivää huomenna!

(On näköjään poistettu viisi avaukselleni tullutta viestiä. Tuskinpa olen menettänyt mitään siinä, että ne jäivät minulta näkemättä)

• Anonyymi

Onko AU itse tehnyt aloitteen viestien poistosta? Lukenut toki ne olet vaikka muuta väität.
        Vieläkin naurattaa HO HOO, HO HOO! Että oikein faitteri! HO HOO, HO HOO!

HUIPPUSOTILAS

• Tässä jo iltadrinkit nautittuani ja iltapesuillakin käytyäni ja pyjamassani vuoteeseen menossa ollessani jne.. vielä avasin tämän palstan ja katselin sitä nyt enemmän, kun muutamiin päiviin en ole sitä vilkaissutkaan.

Nyt katseltuani tulin siihen tulokseen, että mielestäni ihan järkevistä ja mielenkiintoisistakin aiheista tekemäni avaukset tulevat ihan väärälle lukijakunnalle. Tuo minun olisi pitänyt huomata jo aikoja sitten, mutta en vain ole ymmärtänyt, kun vielä tällekin avaukselleni on tullut muutama, jota on kiinnostanut avaukseni aihe eikä vain avauksen tekijä.

Mutta nyt palstaa enemmän selailtuani taidan vihdoin ymmärtää, että olen täällä perin väärässä seurassa, noista muutamista poikkeusyksilöitä huolimattakin. Ei tänne kannata yrittää tuoda mitään järkiperäisesti ajatellen mielenkiintoista asiaa mahdollisen keskustelun alustaksi, kun ”keskustelu” täällä yhä enemmän näkyy leijuvan sfääreissä, jotka ovat realistisen järjen tavoittamattomissa.

Saattepa leijua siellä edelleen häiritsemättäni ainakin jonkin aikaa, ehkä melko kauankin. Huolimatta siitä, että eräille teistä varmaan tulee minua ikävä. Mutta jätän heille kuitenkin toivonkipinän. Avauksessani lainasin brittiläistä lentävää lausetta ”good news, no news” ja omaa mahdollista tulevaa käyttäytymistäni tarkoittaen päätän tämänkin toisen yhtä tunnettuun brittiläiseen viisauteen ”never say never”.

• Anonyymi

Kukapa Sinun käyttäytymisestä AU olisi kiinnostunut. Huvittava kylläkin olet kaikessa yksinkertaisuudessasi. HO HOO, HO HOO!

Sinusta voi hyvin sanoa: Ex nihilo nihil fit.

• Anonyymi

kape, perussuomalaisena akateemisena totean että olet sinänsä oikeassa
        mutta

meidän on pidettävä palstoja elossa

totta että koko suomi24 -palstajoukko on junttien ikiomaa
        esimerkkinä vaikka se, että jos siteeraat alaa, josta ei oikein löydy suomenkielistä
        materiaalia, niin valvojan kone poistaa eikä valvojan kanssa jaksa tapella

onhan ennen kuulumatonta että hiukankin pitempi yleisen englannin kielinen viittaus puhumattakaan espanjasta poistuu sen takia että valvoja on ohjelmoinut koneensa noudattamaan jotain säääntöä, pakkouruotsiksi saisi kirjoittaa

eli kape edustat kuitenkin pohdiskelevaa journalismia täällä joka ei suoraan niele ihan kaikkea mitä vähänkoulutettu toimittajrinki kirjoittelee saadakseen pienen palkkansa

sitä JÄIN ihmettelemään että et ole varsinaisesti keskustalainen omien sanojesi mukaan vaikka kirjoitat kuitenkin parhaaseen kärkeen kuuluvaa tekstiä Keskustan palstalla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kape, perussuomalaisena akateemisena totean että olet sinänsä oikeassa
        mutta

meidän on pidettävä palstoja elossa

totta että koko suomi24 -palstajoukko on junttien ikiomaa
        esimerkkinä vaikka se, että jos siteeraat alaa, josta ei oikein löydy suomenkielistä
        materiaalia, niin valvojan kone poistaa eikä valvojan kanssa jaksa tapella

onhan ennen kuulumatonta että hiukankin pitempi yleisen englannin kielinen viittaus puhumattakaan espanjasta poistuu sen takia että valvoja on ohjelmoinut koneensa noudattamaan jotain säääntöä, pakkouruotsiksi saisi kirjoittaa

eli kape edustat kuitenkin pohdiskelevaa journalismia täällä joka ei suoraan niele ihan kaikkea mitä vähänkoulutettu toimittajrinki kirjoittelee saadakseen pienen palkkansa

sitä JÄIN ihmettelemään että et ole varsinaisesti keskustalainen omien sanojesi mukaan vaikka kirjoitat kuitenkin parhaaseen kärkeen kuuluvaa tekstiä Keskustan palstalla

Tarkoitatko parhaalla kärjellä mm lestan huutelua AU?

HUIPPUSOTILAS

• Anonyymi

Rauha Keskustassa tarkoittaa hautausmaan rauhaa. Keskusta oli vallassa vuosikausia maaseutuväen katoamisen jälkeenkin, koska Keskusta hoiti Kremlin tuella ulkopolitiikkaa niin, että jopa AKK Karjalainen oli Kremlille mieluinen ehdokas Virolaisen sijaan. Ja tietysti kova vaikutus oli Urhon pitkällä kaudella, mikä tuki Keskustan pitkää vallassaoloa

Nyt sekä maalaisäänestäjät että Kremlin sanelu ovat vähentyneet ja Keskustalla ei enää ole markkinarakoa. Peli on pelattu ja sen kannatajat häviävät ehkä Perussuomalaisiin ja Kokoomukseen

Paavo omin sanoin https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/paavovayrynen/miten-suomessa-voi-vaikuttaa/ Viime kuukausina minua on kehotettu palaamaan mukaan Keskustan toimintaan. Tätä ovat suositelleet myös monet Tähtiliikkeen aktiivit. Ainakaan toistaiseksi en aio sitä tehdä. En usko, että Keskustassa edelleenkään olisi vaikuttamisen mahdollisuuksia meille, jotka emme hyväksyneet viime vaalikauden politiikkaa. Toisaalta en usko siihen, että Keskusta voisi nykymenolla nousta takaisin suurten puolueiden joukkoon

• Edellisessä viestissäni perjantai-iltana totean, että taidan olla täällä perin väärässä seurassa, noista muutamista poikkeusyksilöistä huolimattakin. Eli tänne ei kannata yrittää tuoda mitään järkiperäisesti ajatellen mielenkiintoista asiaa mahdollisen keskustelun alustaksi, kun ”keskustelu” täällä yhä enemmän näkyy leijuvan sfääreissä, jotka ovat realistisen järjen tavoittamattomissa. Yhä vahvemmaksi tuo käsitykseni on tullut nyt muutaman päivän asiaa lisää ajateltuani.

Ihmettelen, miksi niinkin kauan olen täällä viihtynyt. Asialle lienee selityksenä se, että aikoinaan tänne tullessani meno täällä oli toisenlaista kuin nyt. Olihan täällä tosin silloinkin eräs kuntavaaliehdokas sellainen törkimys, että jouduin lähettämään hänen tekstiään puoluetoimistolleen hänelle ikävin seurauksin, mutta hän oli poikkeustapaus. Varmaan itsekin olin silloin toisenlainen kuin nyt, joustavampi. Olinhan silloin vielä lähes nuorukainen, hivenen vaille seitsemänkymppistäkin. Nyt puolivälissä yhdeksääkymmentä ollessani olen jo aikuinen ja siis vaativampi seuranikin suhteen.

Sellaisia nuorukaisia kai ovat nuo nyt palstalla ahkeroivat, monet heistä paljon tuota ”nuorukaisaikaani” nuorempiakin. Jos sen ikäisen ihmisen elämänkokemus on kovin vähäinen, ei hänellä ole suurta kiinnostusta asioihin, vaan hän keskittyy enemmän muihin keskustelijoihin, varsinkin itseään vanhemmiksi ja kokeneemmiksi tietämiinsä. Miksi he niin tekevät?

No, ehkä he haluaisivat päästä osalliseksi tuon vanhemman ja kokeneemman elämästä. Mutta kun sitten ymmärtävät sellaisen mahdottomaksi, heissä syntyy kateus ja katkeruus ja sitä sitten alkavat nähdyllä tavalla purkaa. Kun he alkoivat osoittaa suurta kiinnostusta minuun ja esittivät mielikuvituksensa tuottamaa, aloin kertoa tosiasioita elämästäni, kertomalleni todisteita esittäen. Sellainen vain pahensi asiaa kun he yhä varmemmin ymmärsivät oman elämänsä vähäisemmäksi. Sitten vasta oikein vauhtiin pääsikin tuollainen, jota päivittäin täällä nähdään. Ja paljon nähdään, kun heidän elämässään ei ole muuta kuin joutilasta aikaa ja kun minä olen tullut heille suurimmaksi, muutamalle ainoaksi mielenkiinnon kohteeksi.

Onhan tuollainen ollut toisaalta hauskaa ja itsekin olen joskus lipsahtanut siihen osallistumaan, mutta en enää viime aikoina. Enkä jatkossa vähääkään. Ei sellainen ilottelu ole sopivaa ikäiselleni miehelle. Ymmärrätte sen varmaan sitten, jos näinkin vanhaksi elätte. Eikä sellainen enää kiinnosta minua siksikään, kun korkeasta iästäni huolimatta elämässäni on yhä muuta ja mukavampaa, mm. läheis- ja ystäväpiirissäni ja avara maailmakin kohta taas kutsuu.

En kuitenkaan sano vielä lopullisia jäähyväisiä täällä, mutta jotain merkittävää täytyy politiikassa tapahtua, jos tänne ihan pian tulen. Tällä palstalla tapahtuva ei ainakaan anna aihetta sellaiselle. Vaikka muuta asiaa ei tulisikaan, tulen kyllä tänne viimeistään esittääkseni joulutoivotukseni.

Ps.

Vaihdoin vielä kerran profiilikuvani. Edellinen kuvani oli jo muutamien vuosien takainen, mutta tämä on tältä vuodelta, tammikuussa Etelä-Afrikan Hyvän toivon niemellä otetusta leikattu.

• Anonyymi

Ei ole mitään merkitystä sillä, mitä lässytät.
        Sinä olet yli 16 vuotta täällä oksennellut. Ei kenestäkän muusta ole vähäisintäkään viitettä.

HUIPPUSOTILAS

• Anonyymi

Asiaa, mutta turhan pitkä luento keskustelupalstalle. Jäänyt päälle tyyli kapiaiskoulun opettajana. Et ole ottanut oppia kaveriltasi Pystyltä.

• Anonyymi kirjoitti:

Asiaa, mutta turhan pitkä luento keskustelupalstalle. Jäänyt päälle tyyli kapiaiskoulun opettajana. Et ole ottanut oppia kaveriltasi Pystyltä.

"Kun jo iltapesuilla käytyäni ja iltadrinkkini otettuani tässä jo pyjamassani vuoteeseen mennessäni jne..." kuitenkin vielä palstan avasin ja näin tuon, täytyy siihen vastata, sillä on se niin hauska.

Joo, neljä vuotta aikoinaan toimin sellaisen ”kapiaiskoulun” opettajana, mutta siitä on aikaa jo yli 40 vuotta. Tuskinpa se aika tuossa vaikuttaisi, kun siellä rajallisilla oppitunneilla täytyi usein tiivistää sanottavansa lyhyempäänkin.

Tuollainen voi olla minulle luontaisesti ominaista, lieneekö se sitten heikkous vai vahvuus. No, en kai ilman tuota ominaisuutta olisi pystynyt kirjoittamaan 350-sivuisia muistelmianikaan - jotka kirjoitin jo 64-vuotiaana noudattaen vielä nuorempana muistelmansa kirjoittaneen Lasse Lehtisen kehotusta, että ”muistelmat täytyy kirjoittaa silloin, kun vielä muistaa jotain”.

Joo, Pystyyn_kuolleella on toisenlainen tyyli ja arvostan hänen taitoaan käyttää sitä niissä yhteyksissä, joissa hän sitä käyttää. Meidän tapamme kiinnittyä yhteyksiin on vain erilainen. Toivottavasti hän ei pahastu siitä, että näet hänet kaverinani, sillä kyllä hän on lähempänä kepua kuin minä, vaikka minäkin lienen hieman lähentynyt kepua siten kuin se on varmaan eräistä viimeaikaisista avauksistanikin nähty.

Tämän vielä hellyin sanomaan, mutta enempää sanottavaa minulle ei tule ainakaan viikkoihin, ei edes ”iltapesuilla käytyäni ja iltadrinkkini otettuani jo pyjamassani vuoteeseen mennessäni”, jollei jotakin todella merkittävää politiikassa tapahdu.

• Anonyymi

Hyvä AU! Noin sitä pitää. Jatkuva oppiminen on tärkeää myös vanhukselle.

HUIPPUSOTILAS

• Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

"Kun jo iltapesuilla käytyäni ja iltadrinkkini otettuani tässä jo pyjamassani vuoteeseen mennessäni jne..." kuitenkin vielä palstan avasin ja näin tuon, täytyy siihen vastata, sillä on se niin hauska.

Joo, neljä vuotta aikoinaan toimin sellaisen ”kapiaiskoulun” opettajana, mutta siitä on aikaa jo yli 40 vuotta. Tuskinpa se aika tuossa vaikuttaisi, kun siellä rajallisilla oppitunneilla täytyi usein tiivistää sanottavansa lyhyempäänkin.

Tuollainen voi olla minulle luontaisesti ominaista, lieneekö se sitten heikkous vai vahvuus. No, en kai ilman tuota ominaisuutta olisi pystynyt kirjoittamaan 350-sivuisia muistelmianikaan - jotka kirjoitin jo 64-vuotiaana noudattaen vielä nuorempana muistelmansa kirjoittaneen Lasse Lehtisen kehotusta, että ”muistelmat täytyy kirjoittaa silloin, kun vielä muistaa jotain”.

Joo, Pystyyn_kuolleella on toisenlainen tyyli ja arvostan hänen taitoaan käyttää sitä niissä yhteyksissä, joissa hän sitä käyttää. Meidän tapamme kiinnittyä yhteyksiin on vain erilainen. Toivottavasti hän ei pahastu siitä, että näet hänet kaverinani, sillä kyllä hän on lähempänä kepua kuin minä, vaikka minäkin lienen hieman lähentynyt kepua siten kuin se on varmaan eräistä viimeaikaisista avauksistanikin nähty.

Tämän vielä hellyin sanomaan, mutta enempää sanottavaa minulle ei tule ainakaan viikkoihin, ei edes ”iltapesuilla käytyäni ja iltadrinkkini otettuani jo pyjamassani vuoteeseen mennessäni”, jollei jotakin todella merkittävää politiikassa tapahdu.

Avaaja (Kapi) kun ei näemmä pysty kirjoittamaan kuin itsestään, niin palautetaan keskustelu hallituspolitiikkaan.

Ilmastonmuutos, sehän on hallituksen tärkeimpiä asioita ohjelmassaan. Siis ilmastonmuutoksen torjunta. Ainakin lämpiämisen pitäminen kurissa.

Tuloksia alkaa jo näkyä, ja millaisia!! Päättynyt lokakuu oli kaikilla Suomen mittauspisteillä selkeästi pitkäaikaisia (1981-2010) keskiarvoja kylmempi. Loppukuusta mentiin pohjoisessa jo reippaan 20 pakkasateen keleissä, ja rannikkoa myöten painuttiin pakkaselle. Räntää tuhnutti pääkaupunkiseudellakin. Myös syyskuu oli selkeästi aiempia vuosia viileämpi, vaikka vielä alkukuusta ilmeisesti Sipilän hallitusken vaikiutuksesta nähtiin jopa hellelukemia. Rinteen hallituksen ohjelma kuitenkin alkoi purra, ja loppupuolelta syyskuukin muuttui hyytäväksi.

Hallituksen ilmastonmuutostoimet siis purevat, toimet joita ovat mm. ... ..... ..... niin mitäs ne nyt olikaan?

No, hallitus näyttää oivaltaneen, että kun ei tee mitään, niin luonto hoitaa homman.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Avaaja (Kapi) kun ei näemmä pysty kirjoittamaan kuin itsestään, niin palautetaan keskustelu hallituspolitiikkaan.

Ilmastonmuutos, sehän on hallituksen tärkeimpiä asioita ohjelmassaan. Siis ilmastonmuutoksen torjunta. Ainakin lämpiämisen pitäminen kurissa.

Tuloksia alkaa jo näkyä, ja millaisia!! Päättynyt lokakuu oli kaikilla Suomen mittauspisteillä selkeästi pitkäaikaisia (1981-2010) keskiarvoja kylmempi. Loppukuusta mentiin pohjoisessa jo reippaan 20 pakkasateen keleissä, ja rannikkoa myöten painuttiin pakkaselle. Räntää tuhnutti pääkaupunkiseudellakin. Myös syyskuu oli selkeästi aiempia vuosia viileämpi, vaikka vielä alkukuusta ilmeisesti Sipilän hallitusken vaikiutuksesta nähtiin jopa hellelukemia. Rinteen hallituksen ohjelma kuitenkin alkoi purra, ja loppupuolelta syyskuukin muuttui hyytäväksi.

Hallituksen ilmastonmuutostoimet siis purevat, toimet joita ovat mm. ... ..... ..... niin mitäs ne nyt olikaan?

No, hallitus näyttää oivaltaneen, että kun ei tee mitään, niin luonto hoitaa homman.

Aina kun SDP on ollut hallitusvastuussa, niin olemme saaneet hyytävän ilmaston, puolue siis selvästi saa asiat jäähtymään.

Vuodesta 1968 aina vuoteen 1982 vallitsi maassamme selkeästi kylmä kausi, ja kuten muistamme historiasta, oli tuo aika SDP:n kukoistuskautta, Paasio, Sorsa, Koivisto jne. Poikkeuksena vuodet 1975 ja -76, jolloin lämpötilat nousivat, mutta silloin olikin pääminsiterinä M Miettunen.

Koko vuodesta 1961 alkavan seurantajakson kylmimmät vuodet osuivat vuosiin 1985 - 86. Siis Sorsan viimeiseksi jääneen hallituksen aikaan, ja silloinhan presidenttinäkin oli demari. Todella hyytävät vuodet. 2000 luku on sitten ollutkin Kokoomuksen ja Keskustan valtakautta, ja lämmintä on ollut. Nyt siis muutos on taas hyytävään suuntaan, kiitos SDP:n

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      7864
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      56
      5834
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3302
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2953
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1688
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      210
      1650
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      334
      1370
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1182
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1179
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1091
    Aihe