Tänään on edesmenneiden omaisten muistelupäivä. - Kysyn tässä mielipidettänne, että riittääkö kun kotona sytyttää kynttilän pöydälle. Siinä muistellen kuolleita sukulaisia ja tuttavia, katsellen lepattavaa kynttilän liekkiä, menneiden elämien liekkiä. - Vai ostanko kassillisen hautakynttilöitä ja ajan kymmeniä- ellei satoja kilometrejä autolla, ja paniikin omaisesti sytyttelen kynttilöitä omaisten haudoille. Huh, sitten kiireesti pois autoruuhkaan ja kotiin "hyvällä" mielellä, kun on tullut käytyä pikavisiitillä haudoilla. - Kumpi tapa lie parempi ja hyväksyttävämpi?
Pyhäinpäivä
2
51
Vastaukset
Mielestäni voi aivan hyvin muistella kotona, jos on hankala päästä haudoille.
Itse kävin haudalla, vaikka liikkuminen on "vähän" hankalaa.- Anonyymi
Voi kotonakin muistella omaistaan,rakastaan,poisnukkunutta. Mutta itse ehdottomasti käyn haudalle viemässä kynttilät. Jotenkin koen että he ovat sinne haudattu ja ruumis makaa siellä,sinne kuuluu myös muistelu viedä. Kesälläkään jos kukaan ei muista vainajaa esim istuttamalla kukkasia, hautaa on hoitamaton,,ajan kanssa seurakunta ottaa haudan uudelleen käyttöön. Ja varsinkin jos ja kun monella vainajalla on kuitenkin lapsia,omaisia vielä elossa jotka voisivat hoitaa hautaa.
Kyllä minusta tuntuu pahalta ettei vainajaa,äitiä,isää,mummia,ukkia muisteta enää kuoltua. Itse olen menettänyt valitettavasti molemmat rakkaat vanhemmat, minä käyn viikottain haudalla ,kesällä kesäkukkaset istuttaen ,loppukesästä pallokrysanteemin ja syksyllä callunoita, alkutalvesta ja ennenkaikkea Jouluna kynttilöitä. Keskitalvena en jaksa liikkua joka viikko ja sitten valitettavsti hauta jää sankan lumikerroksen alle. Mutta uusi kevät koittaa niin sit hauta on taas upeasti hoidettu. Koskaan ei vanhempani unhohon jää. He olivat minulle syvästi rakkaita ihmisiä. Minun eläessä ei hautaa oteta uusiokäyttöön,hoidan sen moitteettomasti ja sen olen kuullut seurakunnan työntekijöiltä.
Itselläni on eno ja pari tätiä elossa mutta eivät hoida veljensä ja äitinsä,isänsä hautaa, Tuntuu pahalta,hautakivi likainen,sammaloinen,kaiverrukset liki näkymättömät . Mutta en minäkään voi kaikkia hautoja hoitaa,kyllä suku vois laittaa seurakunnan hoitoon jos yhtään välittävät äidistään,isästään ,veljestään. Ei se tarkoita et tarttis olla haudanpalvoja mutta kunnioittaa kuitenkin edesmennyttä perheen jäsentä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1126949Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1044670L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa483932TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a133324Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu6691976Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2181335- 661328
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja551273Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j511267Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise12962