Turvallinen liikenne

Anonyymi

Jos oikeasti haluttaisiin turvallisempi liikenne, asennettaisiin pakollisena kaikkiin autoihin reaktio, huomiokyky ja vireystilalukko, joka valvoisi kuljettajaa myös ajon aikana.

Se estäisi ajon humalassa, väsyneenä, terveydentilan tai iän taannuttamalta, ja muilta joiden riittävä keskittyminen ajoon ei ole riittävää esim. Kännykän näplämisen tai muun keskittymistä häiritsevän asian takia.

Pelkkä alkolukko on lapsellinen jos kaikki selvinpäin olevat, mutta yhtä puutteellisin kyvyin autoilevat pääsevät ajamaan.

Ei ole nykyaikana vaikea toteuttaa, moni auto valvookin nykyään vireystilaa, mutta nekään ei riittävän herkästi ehdota taukoa vaikka varottavat vasta niin myöhään että ajo olisi ollut syytä lopettaa jo kauan ennenkuin nykyiset vireystilan valvojat reagoi.

16

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Melkein kaikkiin uusiin autoihin on jo nyt saatavissa adaptiivinen vakionopeuden säädin ja kaistallapitoavustin varoituksen lisänä. Jo nämä laitteet estävät peräänajot ja tieltä suistumiset melko hyvä ääriolosuhteita ja ylisuuria tilannenopeuksia lukuunottamatta.
      Valitettavasti monet kuljettavat vaan eivät käytä niitä ja usein se on asenteista kiinni.
      Ja näitä asennevammaisia riittää.

      • Anonyymi

        Adaptiivinen tutka menee tukkoon kurakelillä ja lumipyryssä, eikä kaistanpitoavustinkaan ole kovin luotettava. Ja kun auto vanhenee, nämä herkät laitteet menevät usein epäkuntoon.

        Kyllä autoa pitää ajaa kuljettajan toimesta eikä kaikenlaisten vekottimien avulla. Autoelektronikkaan ei pidä luottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adaptiivinen tutka menee tukkoon kurakelillä ja lumipyryssä, eikä kaistanpitoavustinkaan ole kovin luotettava. Ja kun auto vanhenee, nämä herkät laitteet menevät usein epäkuntoon.

        Kyllä autoa pitää ajaa kuljettajan toimesta eikä kaikenlaisten vekottimien avulla. Autoelektronikkaan ei pidä luottaa.

        Lähes 200 tkm:n matkalla, joita olen yllämainittuja laitteita käyttänyt ei ole ollut montakaan kertaa suurempia ongelmia. Räntäsade ja jäätävä tihku haittaavat tutkia eikä adaptiivinen vakkari voi toimia luotettavasti. Kuivassa lumisateessa lumipöllyssä kyllä toimii ja pelastaa kiperiltä tilanteilta helposti.
        Kaistallapitoavustimen toiminta on paljolti autokohtaista, mutta uusimmissa ainakin ei-saksalaisissa ne toimivat melko hyvin kuten autolehtien testaajatkin ovat todenneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adaptiivinen tutka menee tukkoon kurakelillä ja lumipyryssä, eikä kaistanpitoavustinkaan ole kovin luotettava. Ja kun auto vanhenee, nämä herkät laitteet menevät usein epäkuntoon.

        Kyllä autoa pitää ajaa kuljettajan toimesta eikä kaikenlaisten vekottimien avulla. Autoelektronikkaan ei pidä luottaa.

        Juuri niin Asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes 200 tkm:n matkalla, joita olen yllämainittuja laitteita käyttänyt ei ole ollut montakaan kertaa suurempia ongelmia. Räntäsade ja jäätävä tihku haittaavat tutkia eikä adaptiivinen vakkari voi toimia luotettavasti. Kuivassa lumisateessa lumipöllyssä kyllä toimii ja pelastaa kiperiltä tilanteilta helposti.
        Kaistallapitoavustimen toiminta on paljolti autokohtaista, mutta uusimmissa ainakin ei-saksalaisissa ne toimivat melko hyvin kuten autolehtien testaajatkin ovat todenneet.

        Pahinpia liikenteen sekoittajia näyttäisi olevan kuskit keill on apulaitteita autossaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahinpia liikenteen sekoittajia näyttäisi olevan kuskit keill on apulaitteita autossaan.

        Tänään kallis mersu ajoi ohi motarilla. Heti kun peilin kuolleenkulman tunnistin sammui, kuski käänsi eteeni heittämään kurat "silmille".
        Miksi.?
        Eikö osannut arvioida, luotti vain laitteeseen.


    • Anonyymi

      Onhan tuossa asiaa. Tuo lukko hommeli (alko pois lukien) vaan olisi kovin ongelmallinen. Saattaisi syntyä aika mielenkiintoinen tilanne kun "lukko" pysäyttäisi auton vaikkapa risteykseen, motarille tms. paikkaan, havaitessaan väsymyksen ym vastaavan ajoon vaikuttavan puutteen.
      Ainakin toistaiseksi paras "lukko" , mainittuja ajamisen puutteita vastaan, pitäisi löytyä jokaisen kuskiksi aikovan korvien välistä.
      Tosin tuo "lukko" ei aina kaikilla toimi joten aloittajan ajatus teknisestä laitteesta on mielenkiintoinen.

      • Anonyymi

        Niinpä. Se korvien välissä oleva lukko ei vaan toimi, vaan usein ajatellaan että jos kortti on voimassa, se on riittävä tae ajokunnosta.

        Se lukko voisi toimia vaikka niin että jos ajoon lähtiessä on ollut ok. kunnossa niin jos ajokyky laskee alle rajan, tulisi varoitus kuskille että huilaamaan. Jos ei 5 minuutissa pysähryisi, kytkeytyisivät hätävilkut päälle ja niiden välkkyessä pääsisi vielä pari minsaa ennenkuin auto hyytyy.

        Poliisilla olisi hyvä olla oikeus antaa mojova sakko niille jotka jatkaa tuohon hätävilkkuvaiheeseen asti.

        Laite keskeyttäisi ajon aina kun autolla ajoon keskittyminen ei olisi riittävää. Tunnekuohukin voisi siis estää ajon.


    • Anonyymi

      Turvallinen liikenne lähtee korvien välistä. Jos siellä korvien välissä ei ole tarpeeksi älynystyröitä, niin ei ole myöskään turvallista liikennettä. Asennekysymys koko juttu.

    • Anonyymi

      Eihän Suomessa edes haluta oikeasti parantaa liikenneturvallisuutta VAAN täällä keskitytään siihen että miten saataisiin pienet ylinopeudet kuriin ja siinä samalla mahdollisimman paljon sakkotuloja.

      Jos ihan oikeasti haluttaisiin puuttua asioihin niin ei tarvitse kuin silmäillä Moottori lehden kuukauden kuolonkolarit tilastoa (joka lehdessä edellisen vuoden kk-kuolonkolarit tutkijalautakunnan raportti) ja ruveta sen pohjalta toimenpiteisiin!

      Suurimmat ongelmat liikenteessä ovat alkoholi ja muut huumaavat aineet, ikääntyvät kuljettajat (sairauskohtaukset), itsemurhat, asenteet sekä törkeät ylinopeudet.

      Eli, jo pelkällä alkolukolla saataisiin noin 30% vähennys kuolonkolareihin ja toinen voisi olla pakolliset nopeudenrajoittimet (max. 120km/h) alle 30v kuljettajille, tosin voisi kyllä ihan hyvin olla kaikille sillä Suomessahan suurin sallittu nopeus on 120km/h.

      • Anonyymi

        " VAAN täällä keskitytään siihen että miten saataisiin pienet ylinopeudet kuriin ja siinä samalla mahdollisimman paljon sakkotuloja."
        Taidatkos sen selkeämmin sanoa. Juuri noin asia on.

        Viimeisten tietojen mukaan, viinasta johtuvien rattijuopumusten määrä on vähentynyt mutta huumepöllyssä ajelu lisääntynyt niin, että niitä on jopa enemmän kun perinteisiä rattijuopumuksia.
        Asiasta en ole varma mutta tietääkseni alkolukko ei estä huumepöllyssä olevan ajoon lähtöä.
        Joten alkolukon pakollisuudella mainittua 30% vähennystä kuolonkolreihin tuskin saavutettaisiin.
        Sairauskohtauksia sattuu kaikenikäisille, toki ikääntyvillä riski, muiden tarkaavaisuus puutteiden lisäksi, on suurempi.
        Tuon nopeudenrajoittimen mahdollisuudet ovat myös rajalliset, koska suurinosa onnettomuuksista sattuu taajamanopeuksissa.


      • Anonyymi

        Jos rahaa on jostain saatava, niin eikö ole parempi ottaa se sieltä missä toimitaan väärin eikä sieltä missä toimitaan oikein?
        Näin joku sanoi näillä palstoilla.

        Todellisuudessa todellisiin ongelmiin ei edes haluta puuttua. Mitä luulet miksi näin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos rahaa on jostain saatava, niin eikö ole parempi ottaa se sieltä missä toimitaan väärin eikä sieltä missä toimitaan oikein?
        Näin joku sanoi näillä palstoilla.

        Todellisuudessa todellisiin ongelmiin ei edes haluta puuttua. Mitä luulet miksi näin?

        "Todellisuudessa todellisiin ongelmiin ei edes haluta puuttua. Mitä luulet miksi näin?"
        Kuulostaa niin polttopullo veijon aivopierulle.
        Olis joskus kiva lukea mitkä ne "todelliset ongelmat" on, eikä aina vaan epämääräistä niihin muka puuttumattomuutta.


      • Anonyymi

        Muuten samoilla linjoilla mutta nopeusrajoitus tulisi olla vähän korkeampi kuin tuo 120 km/h, vaikka se onkin maksiminopeus jota Suomessa saa laillisesti ajaa. Hätätilanteessa saattaa olla tarve ylittää tuo joten rajoittimen nopeus voisi olla vaikka 140 km/h.


    • Anonyymi

      Aloittaja puhuu täyttä asiaa, eikä kellään ajokuntoisella voi olla mitään ehdotusta vastaan.

    • Anonyymi

      Siksi kannattaakin siirtyä julkisten käyttäjäksi. Saa ihan vapaasti nuokkua siinä penkillä ja toiset hoitavat sen perille viennin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9257
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      57
      4826
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4511
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      53
      2833
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1546
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      40
      1336
    7. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    8. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1232
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      43
      1211
    10. Kannattaa toimia yleisesti ottaen

      Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo
      Ikävä
      169
      1154
    Aihe