On tehty ehdotus energiansäästöinvestointien tukemiseksi. Ehdotus perustuu melkoiseen byrokratiaan, mikä tarkoittaa sitä, että odotukset eivät toteudu. Investoinnit eivät toteudu.
Jos halutaan, että omakotitaloihin, rivitaloihin jne. ostetaan ilmalämpöpumppuja, vesi-ilmalämpöpumppuja ja siirrytään maalämpöön, niin tällaisten koneiden ja laitteiden hankinnan tuki pitää toteuttaa matalan kynnyksen periaatteella. Tuen saanniin pitää olla yhtä helppoa kuin autojen romutuspalkkion saaminen. Asiakas saa tuen heti kaupan yhteydessä ja kauppias hakee tuen viranomaiselta. Näin byrokratiaa oikaistaan ja tukihakemuksien määrä putoaa olennaisesti, kun kauppias hakee useamman laitteen tuen samalla kertaa.
Jos tuen saanti on helppoa, niin sitä käytetään. Muuten ei kauppoja synny ja valtakunnalliset energiansäästötavoitteet jäävät saavuttamatta.
Kuvatunlaisten laitteiden käyttöönotto pienentää energiankulutusta. Erillisiä perusteluja ja laskelmia ei tarvita. Motiva on selvittänyt eri laitteiden vaikutukset tyyppitaloissa. Säästöjä syntyy.
Tuet voisivat olla esimerkiksi: ilmalämpöpumppu 500 euroa, ilma-vesilämpöpumppu 2000 euroa, maalämpöpumppu 4000 euroa.
Tuki ilmalämpöpumppujen ym. hankintaan
Anonyymi
1
134
Vastaukset
- Anonyymi
Jos tuki tulee niin kyllä se siirtyy suoraan pumppujen hankintahintoihin kuten kotitalousvähennyksessäkin kävi. Enemmänhän pumppufirmat kauppaavat kotitalousvähennystä kun itse tuotetta. Tällä hetkellä on ilmalämpöpumppujen kuoletusaika jo lähes kymmene vuotta joten hankinta on hyvin kyseenalainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579