Kitkahörhön ajatuksia.

Anonyymi

Ajelin kulkuneuvollani jossa on kitkarenkaat (ei siis turvallisia nastarenkaita) vaan kitkarenkaat joiden pito ei millään riitä talvikeleissä. Huomasin että auto liukuu ja nytkyy sinne ja tänne erityisesti sivusuunnassa. Tätä ilmiötä ei tapahdu kun ajaa turvallisella nastarenkaalla. Onhan sivuttaispito nastojen ansiosta paljon parempi.

Olenkin päättänyt lopettaa tämän kokeiluni kitkarenkailla ja vaihdoin uudet Michelin X-Ice 250 nastaiset nastarenkaat - Yhteensä 1000kpl nastoja kaikissa renkaissa yhteensä. Pito on aivan eri luokkaa. Suosittelen kaikille erittäin turvallisia nastarenkaita sekä turvallisia ajokilometrejä!

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla on puolestaan 3000 nastaa yhdesdä renkaassa, eikä niiden pito ole yhtään kitkarengasta parempi. Nastat tekee paljaalla asfaltista ajamisesta puolestaan epävarmaa ja auto ikäänkuin hakee ja kiemurtelee, eteenkin niissä nastojen jyrsimissä urissa. Äänetön kitkarengas kulkee paremmin kiinni tienpinnassa, eikä teräspiikin päällä. Märkä jää on kitkarenkaalla haastavampi alusta, mutta muuten kitkat eivät nastoille häviä. 35 vuotta ajoin tetäspiikkipyörillä, sen jälkeen vaihtui kitkat alle. En halua omalta osaltani edesauttaa tiestön urautumista.

      • Anonyymi

        "35 vuotta ajoin tetäspiikkipyörillä, sen jälkeen vaihtui kitkat alle. ".Mistäsn niittä teräspiikkipyöriä on saatvava,kun nastat ollu 60-l alusta kovametallia(KoMeTa).Volframikarbidia.


    • Anonyymi

      Minä taas hylkäsin nastarenkaatkin ja käytän nyt norjalaisia lumiketjuja läpi talven. Pito on aivan omaa luokkaansa. Kilinä jonkinverran häiritsi alussa mutta nyt en enää sitä meteliä kuule. Enkä paljon muutakaan.

      • Anonyymi

        Erittäin hyvä aloitus. Tämä syksy onkin ollut yllättävän hiljainen talvirengasvouhotuksen ja kiistelyjen osalta. Paatuneimmat talvirengasjauhajat ilmeisesti ovat vielä kesäunilla. Kun täällä joka vuosi jauhetaan loputtomasti kitkat vs. nastat - keskustelua niin ehkä yhteisymmärrys joskus löytyy. Hehe. Wi löydy. Ei koskaan. Sen takia tämäkin keskustelun aloitus on täysin turha.


      • Anonyymi

        Minulla on Kiinalaiset lumiketjut. Niiden pito on myös hyvä mutta enää en kuule edes omia ajatuksiani kotona koska se kilinä on aivan saatanallista. Mutta pitoa löytyy!


      • Anonyymi

        Minä taas olen siirtynyt lumiketjuista telaketjuihin. Ovat erittäin tukevat ja turvalliset ajaessa. Lievästi äänekkäät tahtovat olla ja runtua tulee asfalttiin mutta hyvin kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas olen siirtynyt lumiketjuista telaketjuihin. Ovat erittäin tukevat ja turvalliset ajaessa. Lievästi äänekkäät tahtovat olla ja runtua tulee asfalttiin mutta hyvin kulkee.

        Telaketjuissa on olematon sivuttaispito, surkeat talvella sekä kesällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas olen siirtynyt lumiketjuista telaketjuihin. Ovat erittäin tukevat ja turvalliset ajaessa. Lievästi äänekkäät tahtovat olla ja runtua tulee asfalttiin mutta hyvin kulkee.

        Minä taas olen siirtynyt telaketjuista nastarenkaisiin. Pitoa löytyy myös sivusuunnassa enemmän kuin tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas olen siirtynyt telaketjuista nastarenkaisiin. Pitoa löytyy myös sivusuunnassa enemmän kuin tarpeeksi.

        Minä taas olen siirtynyt nastarenkaista piikkipyöriin. Pitoa löytyy ja hihna pyörii vinhasti!


    • Anonyymi

      Ajaessahan muuta kitkaa ei kaipaa, kuin tunteen ajamisesta.

    • Anonyymi

      Aloittajalle.
      Hyvä että siirryit nastarenkaisiin kun kitkat on sinulle liian haastavat, tosin voisit miettiä riittääkö ajokykysi yleensäkään sujuvaan mutta samalla turvalliseen liikkumiseen vai olisiko parempi antaa vain muiden ajaa.

      • Anonyymi

        Kiitos palautteestasi! Valitettavasti olen todennut että kitkarenkaat ovet ominaisuuksiltaan selvästi heikommat. Kykyni turvalliseen liikkumiseen riittää erittäin hyvin ja sen vuoksi olen valinnut turvalliset nastarenkaat. Suosittelen nastarenkaita kaikille muillekin liikkujille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos palautteestasi! Valitettavasti olen todennut että kitkarenkaat ovet ominaisuuksiltaan selvästi heikommat. Kykyni turvalliseen liikkumiseen riittää erittäin hyvin ja sen vuoksi olen valinnut turvalliset nastarenkaat. Suosittelen nastarenkaita kaikille muillekin liikkujille.

        Penis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos palautteestasi! Valitettavasti olen todennut että kitkarenkaat ovet ominaisuuksiltaan selvästi heikommat. Kykyni turvalliseen liikkumiseen riittää erittäin hyvin ja sen vuoksi olen valinnut turvalliset nastarenkaat. Suosittelen nastarenkaita kaikille muillekin liikkujille.

        No jos niillä pärjäät eikä tunnu tarpeelliselta ajaa selvästi alle nopeusrajoitusten niin sehän on ok.

        Aloin jo epäillä että ajokuntosi ei riitä millään renkailla siihen, kun niin huonoiksi koit kitkat.


    • Anonyymi

      Onneksi nasta ja kitka renkaat ovat sallittuja talvirenkaita kumpainenkin ja jokainen saa valita itselleen sopivat, muista välittämättä. Minulla on kummatkin ja näin alkutalvesta ajan kitkoilla ja sitten kunnon talvessa nastoilla ja taas keväällä vaihdan kitkoihin ja kesäksi kesärenkaisiin, eli aina sopivat renkaat autossa.

      • Jännä valinta. Eniten hyötyä nastoista kun on nollan tuntumassa olevissa keleissä, joita on koko talven ajan etelässä ja oikeastaan vain alku- ja lopputalvesta pohjoisessa. Toki nastoilla alku- ja lopputalvesta ajelee sitten lähinnä sulilla teillä...


    • Anonyymi

      No tähän ei ole oikeastaan muuta sanottavaa kuin että kukin valitkoon renkaansa ajotaitojensa mukaan!

      Arvaatte varmaan millä renkailla minä ajan ;-)

      • Anonyymi

        Niin,se rengasvalinta taito varmaan samaa luokkaa kuin ajotaito jos keskemmäl suomea kitkat valitsee.Meillä muilla on nastat.


      • Anonyymi

        Ajat varmasti kitkarenkaalla? Näin tänään kitkapellen ojassa kun ajoin töihin. Toinen kitkapelle aiheutti maantiellä 20 auton letkan kun ohitse ei työmatkaliikenteessä päässyt. Tämä pelle ajoi 80km/h alueella 70km/h ja oli hyvä normaali talvikeli. Kyllä jokainen ajaa "taitojensa mukaan" ja valitsee ne renkaat mitkä omille taidoille sopii ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat varmasti kitkarenkaalla? Näin tänään kitkapellen ojassa kun ajoin töihin. Toinen kitkapelle aiheutti maantiellä 20 auton letkan kun ohitse ei työmatkaliikenteessä päässyt. Tämä pelle ajoi 80km/h alueella 70km/h ja oli hyvä normaali talvikeli. Kyllä jokainen ajaa "taitojensa mukaan" ja valitsee ne renkaat mitkä omille taidoille sopii ;)

        Avustin juuri tänään kitkapelleä. Hänen skodan romustaan oli hajonnut kitkarenkas. Lainasin hänelle oman autoni tunkkia ja ristikkoavainta kun niitä ei ollut kuulemma. No saatiin hänelle vararengas vaihdettua. Alkuperäinen mutta oikea kesärengas. Passitin moisen suorintatietä rengaskauppaan kesärengas ostoksille.


    • Anonyymi

      Urpojen nastakumi valtakunta, nimeltään suomi ja suolan paska pöllyää!

    • Anonyymi

      Etelässä ajelen vielä kesärenkailla.. mites muut? Ja ajelen kyllä jo kuudelta aamulla et ei pääse sanoo

    • Anonyymi

      Onneksi autossani on jo kesärenkaat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe