Sillä he hylkäävät Mooseksen kirjojen allegorisen ja vertauskuvallisen tulkinnan joka on ollut vallitseva pääkirkoissa jo varhaisten kirkkoisien, apostoli Paavalin ja Filon Alexandrialaisen päivistä lähtien.
Kreationistit eivät ole kristittyjä
17
57
Vastaukset
- Anonyymi
Varhaiset kristityt olivatkin epäfehellisiä impesillejä jotka palvoivat Filonia Platonia siinä missä Jeesusta ja Paavalia. Filonin kuoleman jälkeen hänen tuotannolleen kävi samoin kuin Septuagintalle: juutalaiset hylkäsivät, kristityt omivat. Kristittyjä kirjoittajia, erityisesti platonismiin taipuvaisia kirkkoisiä, puhutteli Filonin vertauskuvallinen eli allegorinen Septuagintan tulkinta. Ei ehkä ole liioittelua sanoa, että messiaanisten profetiatulkintojen lisäksi allegoria myös "pelasti" Vanhan testamentin kristinuskolle.
- Anonyymi
Septuagintan teksti oli Filonille pääsääntöisesti virheetöntä, inspiroitua Mooseksen sanaa. Kaikella, hepraismeja myöten, oli siinä merkityksensä – usein nimenomaan vertauskuvallinen. Vaikka LXX:n kirjain oli käytännössä luovuttamaton, sen kirjaimellisen ymmärtämisen Filon torjuu joskus kokonaan. Esimerkkinä tästä voidaan tarkastella hänen eksegeesiään jakeesta Gen 2:8. Ensimmäisiä asioita, jotka Filon haluaa sanoa tekstistä – joka hänen siteeraamassaan muodossa kuuluu "Jumala istutti puutarhan Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka oli muovannut" – on tämä:
Älköön sellainen jumalattomuus vallatko ihmisen ajatuksia, että hän olettaisi Jumalan uurastavan maan kimpussa ja istuttavan puutarhoja. Sillä jos näin olettaisimme, joutuisimme heti vaikeuksiin selittää, miksi hän niin tekisi. Ei turvatakseen itselleen mukavia virkistyspaikkoja eikä nautintoja – älköön mieleemme ikinä tulkokaan moinen satuilu. (Legum allegoriae 1.43)
Filon jatkaa, että mikään paikka ei voisi koskaan sisältää Jumalaa, joka on itse oma paikkansa ja sisältää kaiken muun. Puutarhan istutuksen todellinen merkitys onkin aivan toisaalla (1.45): "Jumala kylvää ja istuttaa kuolevaiseen (ihmis)lajiin maanpäällisen hyveen, joka on taivaallisen hyveen jäljitelmä ja kopio." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Septuagintan teksti oli Filonille pääsääntöisesti virheetöntä, inspiroitua Mooseksen sanaa. Kaikella, hepraismeja myöten, oli siinä merkityksensä – usein nimenomaan vertauskuvallinen. Vaikka LXX:n kirjain oli käytännössä luovuttamaton, sen kirjaimellisen ymmärtämisen Filon torjuu joskus kokonaan. Esimerkkinä tästä voidaan tarkastella hänen eksegeesiään jakeesta Gen 2:8. Ensimmäisiä asioita, jotka Filon haluaa sanoa tekstistä – joka hänen siteeraamassaan muodossa kuuluu "Jumala istutti puutarhan Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka oli muovannut" – on tämä:
Älköön sellainen jumalattomuus vallatko ihmisen ajatuksia, että hän olettaisi Jumalan uurastavan maan kimpussa ja istuttavan puutarhoja. Sillä jos näin olettaisimme, joutuisimme heti vaikeuksiin selittää, miksi hän niin tekisi. Ei turvatakseen itselleen mukavia virkistyspaikkoja eikä nautintoja – älköön mieleemme ikinä tulkokaan moinen satuilu. (Legum allegoriae 1.43)
Filon jatkaa, että mikään paikka ei voisi koskaan sisältää Jumalaa, joka on itse oma paikkansa ja sisältää kaiken muun. Puutarhan istutuksen todellinen merkitys onkin aivan toisaalla (1.45): "Jumala kylvää ja istuttaa kuolevaiseen (ihmis)lajiin maanpäällisen hyveen, joka on taivaallisen hyveen jäljitelmä ja kopio."Luomiskertomus on Filonin mukaan mystinen kertomus siitä, mitä tapahtuu Jumalan mielessä. Luomiskertomuksen taivas ja maa ovat Filonin luennassa Logoksessa (λόγος) eli Jumalan persoonallisessa Viisaudessa (Sananl. 8) olevia taivaan ja maan ideoita. Filonin platonilainen tausta näkyy selvästi. Hänen ajatuksensa omaksuttiin myös hyvin nopeasti myös kristillisessä teologiassa, jossa Logos eli Sana samastettiin ikuiseen Poikaan eli taivaalliseen Jeesukseen Kristukseen erityisesti Johanneksen evankeliumin 1. luvun perusteella. Logos-hymniksi nimitetään Johanneksen evankeliumin alkusanoja (Joh.1:1-5), jotka kuuluvat seuraavasti:
Alussa oli Sana [Logos]. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
Jo alussa Sana oli Jumalan luona. Kaikki syntyi Sanan voimalla.
Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
Olemme ehkä kaikki vain Jumalan ajatuksia.
Kristitty = henkilö, joka on vastaanottanut Jeesuksen Kristuksen omaksi pelastajakseen ja vapahtajakseen, ja luottaa hänen ristin sovitustyöhön omana pelastuksenaan.
Tähän ei kuulu se millä tavalla kyseinen henkilö tulkitsee Mooseksen kirjat.- Anonyymi
Sinä et siinä tapauksessa ole kristitty.
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et siinä tapauksessa ole kristitty.
Miten niin? Jeesuksen sovitustyöhön uskominen on oleellisin asia, kaiken muun voi sitten kysyä aikanaan Jumalalta taivaassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et siinä tapauksessa ole kristitty.
Katsokaapa, "miten atte-evo" vaatii kristityltä kirjaimellista raamatuntulkintaa. Tekee helpommaksi väittää, ettei Jumalaa voi olla olemassa ja Häneen uskominen on typerää.
- Anonyymi
Tipale kirjoitti:
Miten niin? Jeesuksen sovitustyöhön uskominen on oleellisin asia, kaiken muun voi sitten kysyä aikanaan Jumalalta taivaassa.
Taivaaseen pääsy ei ole kenellekään varmaa, koska ns. loppupeleissä sen päättää Jumala eikä kristitty itse. Kristitty voi vain toivoa taivaspaikkaa - se ei tule kenellekään varmasti eikä ilmaiseksi.
Anonyymi kirjoitti:
Taivaaseen pääsy ei ole kenellekään varmaa, koska ns. loppupeleissä sen päättää Jumala eikä kristitty itse. Kristitty voi vain toivoa taivaspaikkaa - se ei tule kenellekään varmasti eikä ilmaiseksi.
Tuo on toki aivan hyvä lisäys. Kovin usein tulee itsekin mietittyä, kelpaako tällainen vähän väliä typeryyksiin lankeava surkimus todella Jumalalle.
Mielestäsi siis Raamatun Jeesuksella ei ole mitään kytkentöjä hänen oman aikansa eikä aikaisempaankaan juutalaisuuteen?
kekek-kekek kirjoitti:
Mielestäsi siis Raamatun Jeesuksella ei ole mitään kytkentöjä hänen oman aikansa eikä aikaisempaankaan juutalaisuuteen?
''Mielestäsi siis Raamatun Jeesuksella ei ole mitään kytkentöjä hänen oman aikansa eikä aikaisempaankaan juutalaisuuteen?''
Kyllä on. erittäin paljon. Jeesus on vanhan testamentin Jehovah/Jahve, ihmisenä tänne syntyneenä ja inkarnoituneena maailman pelastajaksi. Jeesus oli koko vanhan testamentin ajan mukana vaikuttamassa.
Jeesus esimerkiksi sanoi olleensa Exoduksen Minä olen, joka puhui Moosekselle palavasta pensaasta.
Jeesus myös sanoi että hän on nähnyt Abrahamin.
Nimi ''Jeesus'' tarkoittaa ''Jehova on pelastus''. Jeesus siis on ihmiseksi tullut Jehova.
Nykypäivän liiton pelastuksen ehtoihin ei kuulu se mitä ajattelee Mooseksen kirjoista.
Pelastuksen kannalta merkitsee ainoastaan se että luottaako ihminen Jeesuksen ( joka on ihmiseksi tullut Jumala) ristin sovitustyöhön.- Anonyymi
asdfman kirjoitti:
''Mielestäsi siis Raamatun Jeesuksella ei ole mitään kytkentöjä hänen oman aikansa eikä aikaisempaankaan juutalaisuuteen?''
Kyllä on. erittäin paljon. Jeesus on vanhan testamentin Jehovah/Jahve, ihmisenä tänne syntyneenä ja inkarnoituneena maailman pelastajaksi. Jeesus oli koko vanhan testamentin ajan mukana vaikuttamassa.
Jeesus esimerkiksi sanoi olleensa Exoduksen Minä olen, joka puhui Moosekselle palavasta pensaasta.
Jeesus myös sanoi että hän on nähnyt Abrahamin.
Nimi ''Jeesus'' tarkoittaa ''Jehova on pelastus''. Jeesus siis on ihmiseksi tullut Jehova.
Nykypäivän liiton pelastuksen ehtoihin ei kuulu se mitä ajattelee Mooseksen kirjoista.
Pelastuksen kannalta merkitsee ainoastaan se että luottaako ihminen Jeesuksen ( joka on ihmiseksi tullut Jumala) ristin sovitustyöhön.Pelastumisen määrittelee Jumala, ei uskovainen itse.
Kristinusko on tunnetusti synkretistinen, yhdistellen aineksia muinaisen Egyptin uskomuksista lähtien.
- Anonyymi
Varsinkin nuoren maan kreationisminhan on jo todettu olevan eriytymässä kristinuskosta.
- Anonyymi
Kaikki kristityt ja sellaisiksi itseään kutsuvat valikoivat Raamatusta sen mikä heille kulloinkin sopii, mutta varsinkin YEC on raamatunvastainen muutenkin. YEC-porukalla tuntuu olevan harrastuksenaan lisäillä Raamattuun kaikenlaista omaa väännöstä, jotta sen saa paremmin sopimaan omaan maailmankuvaansa. Tällä palstala ROT on räikein esimerkki näistä raamatunvääristelijöistä ja hänen nimimerkkinsä onkin erityisen irvokas.
Sillä he hylkäävät Mooseksen kirjojen allegorisen ja vertauskuvallisen tulkinnan joka on ollut vallitseva pääkirkoissa jo varhaisten kirkkoisien, apostoli Paavalin ja Filon Alexandrialaisen päivistä lähtien.
Kreationistit uskovat, että Jumala on olemassa ja että Hän on kaiken luoja. Tietenkään se ei edellytä, että he ovat kristittyjä. Esim. muslimitkin ovat kreationisteja, samoin juutalaiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18649Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 76590
- 104574
- 54547
- 26522
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49513- 47437