Kovasti jaksetaan hehkuttaa sähköautoilun edullisuutta, mutta haluaisin vähän kuulla mielipiteitä ja käytännön kokemuksia kuinka on toimittu jotta saadaan latausmahdollisuus As.Oy muotoisessa kerrostalossa missä autopaikat on myyty osakkeina. Ei muita versioita, kiitos.
Koska autopaikat on osakkeina, muutostöistä vastanneet osakkeen haltija. Mutta kun sähkö tulee kuitenkin taloyhtiön sähkökeskuksesta eikä asukkaan mittarin jälkeen, pitää alkaa laskuttamaan todellisesta käytöstä. Nykyisellään autopaikat vastikkeeseen sisältyy kiinteistön hoito- ja ylläpitokuluja sekä auton esilämmityssähkö.
Tulee mieleeni että pitäisikö säilyttää tämä vastikkeeseen sisältyvä sähkö ja käyttää sitä kuten aiemminkin, ja asennuttaa oma poksi hybridiauton latausta varten? Kerta investointi vai vuokra? Ihan halpaan tuo ei ole.
Kertokaa kuinka teillä on toimittu.
Lataus As.Oy parkkipaikalla.
28
1786
Vastaukset
- Anonyymi
Mm. Fortum tarjoaa palvelua;
https://www.fortum.fi/kotilataus
Tai sitten sovit taloyhtiön kanssa, että maksat itse latauspisteen ja sen asennuksen, sekä tietysti kuluttamasi sähkön esim. Kerran pari vuodessa kWh mittarin mukaisesti.
Satmatic latausasema;
https://www.satmatic.fi/8MMO466S/ekauppa/p8MMO466S/
https://youtu.be/WrQ-ZgyBme0 - Anonyymi
Ei onnistu että kerran pari maksaa sähkölaskut vuodessa, sähkön määrä on niin iso verrattuna asuntojen vuosikulutukseen. Todella iso jos latailet esim hybridin akkua joka 10kwh.
Lisäksi jos yhteen tolppaan aijot saada mahdollisuuden ladata kokoajan niin voi vaatia isoja muutostöitä ja että sähköä ei riitä muille.
Kukaan ei maksa omasta kukkarosta toisen sähköjä tai että vedetään uusia paksumpia kaapeleita ja kaivetaan piha auki, yhden tolpan takia.- Anonyymi
Sinä perkeleen aasi et ainakaan ole pätevä vastaamaan yhtään mitään tähän kysymykseen. Joka ikinen kohta jorinassasi meni aivan päin helvettiä.
- Anonyymi
Lisätään että taloyhtiössä päätöksiä ei tee yksi ihminen vaan kaikki osakkaat.
Kun taloyhtiössä on useita tai jopa kymmeniä autopaikkoja tolpilla jotka on tehty esilämmitystä varten ja kaikki on samojen sulakkeiden alla niin ne on tehty että kaikilla oon mahdollisuus yhtäaikaiseen käyttöön sillä alle kilowatin vastuksella joka on lohkolämmitys, letku, säteilylämmittimissä. Monissa taloyhtiöissä on kielletty erillisten sisätilanlämmittien käyttö kun ei kestä johdot ja talon päässä sulakkeet kun autot on lohkossa.
Eli edellä mainittujen asioiden takia ei ole helppoa saada järjestettyä koska vaatisi sen että muut käyttäjät luopuu omista tolpistaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisätään että taloyhtiössä päätöksiä ei tee yksi ihminen vaan kaikki osakkaat.
Kun taloyhtiössä on useita tai jopa kymmeniä autopaikkoja tolpilla jotka on tehty esilämmitystä varten ja kaikki on samojen sulakkeiden alla niin ne on tehty että kaikilla oon mahdollisuus yhtäaikaiseen käyttöön sillä alle kilowatin vastuksella joka on lohkolämmitys, letku, säteilylämmittimissä. Monissa taloyhtiöissä on kielletty erillisten sisätilanlämmittien käyttö kun ei kestä johdot ja talon päässä sulakkeet kun autot on lohkossa.
Eli edellä mainittujen asioiden takia ei ole helppoa saada järjestettyä koska vaatisi sen että muut käyttäjät luopuu omista tolpistaan.No vielä kehtasi jauhaa lisää paskaa. Aika uuno.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä perkeleen aasi et ainakaan ole pätevä vastaamaan yhtään mitään tähän kysymykseen. Joka ikinen kohta jorinassasi meni aivan päin helvettiä.
Kerro idiootti sitten oma mielipiteesi.
Soitapa sähköfirmaan kysy onko taloyhtiöiden sähkötolpat tehty jatkuvaan lataamiseen.
Saatanan mulkut tulee tänne kyselemään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No vielä kehtasi jauhaa lisää paskaa. Aika uuno.
Kyllä sinä se uuno olet, et vain ymmärrä. Viisaammat kertoo kun kysyt.
Minä voin ladata omassa omakotitalon pihassa, mutta sinä et voi taloyhtiön tolpasta. Kyllä sen joku vielä kertoo sinulle kun kysyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisätään että taloyhtiössä päätöksiä ei tee yksi ihminen vaan kaikki osakkaat.
Kun taloyhtiössä on useita tai jopa kymmeniä autopaikkoja tolpilla jotka on tehty esilämmitystä varten ja kaikki on samojen sulakkeiden alla niin ne on tehty että kaikilla oon mahdollisuus yhtäaikaiseen käyttöön sillä alle kilowatin vastuksella joka on lohkolämmitys, letku, säteilylämmittimissä. Monissa taloyhtiöissä on kielletty erillisten sisätilanlämmittien käyttö kun ei kestä johdot ja talon päässä sulakkeet kun autot on lohkossa.
Eli edellä mainittujen asioiden takia ei ole helppoa saada järjestettyä koska vaatisi sen että muut käyttäjät luopuu omista tolpistaan.Vanhimmatkin tolpat ja johdot ovat mitoitettu 10A virralle eli 2,3kW teholle jolloin suositeltu latausteho 8A (1,8kW) onnistuu vallan hyvin, 90-luvun jälkeen yleisesti 16A. Pääsulakkeet ei välttämättä kestä kaikista tolpista yhtäaikaisesti otettavaa täyttä tehoa, Mutta kaukana on se hetki kun kaikissa tolppapaikoissa on ladattava auto ja sittenkään ne eivät lataa yhtä aikaa. Nykyään voi myös virtaa rajoittaa automaattisesti jos kulutushuippu uhkaa.
Tuossa edellä mainitussa satmaticin tolpassa on kulutusmittari mukana josta voi katsoa ja maksaa kulutuksensa vaikka päivittäin.
Asiat tehdään taloyhtiöissä vaikeammaksi kuin ne ovat, ja tuo kertoo ainoastaan osakkaiden kateudesta, tietämättömyydestä ja oletusten paljoudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisätään että taloyhtiössä päätöksiä ei tee yksi ihminen vaan kaikki osakkaat.
Kun taloyhtiössä on useita tai jopa kymmeniä autopaikkoja tolpilla jotka on tehty esilämmitystä varten ja kaikki on samojen sulakkeiden alla niin ne on tehty että kaikilla oon mahdollisuus yhtäaikaiseen käyttöön sillä alle kilowatin vastuksella joka on lohkolämmitys, letku, säteilylämmittimissä. Monissa taloyhtiöissä on kielletty erillisten sisätilanlämmittien käyttö kun ei kestä johdot ja talon päässä sulakkeet kun autot on lohkossa.
Eli edellä mainittujen asioiden takia ei ole helppoa saada järjestettyä koska vaatisi sen että muut käyttäjät luopuu omista tolpistaan.Tähän voisi vielä lisätä että kaikkia osakkeenomistajia on kohdeltava tasavertaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhimmatkin tolpat ja johdot ovat mitoitettu 10A virralle eli 2,3kW teholle jolloin suositeltu latausteho 8A (1,8kW) onnistuu vallan hyvin, 90-luvun jälkeen yleisesti 16A. Pääsulakkeet ei välttämättä kestä kaikista tolpista yhtäaikaisesti otettavaa täyttä tehoa, Mutta kaukana on se hetki kun kaikissa tolppapaikoissa on ladattava auto ja sittenkään ne eivät lataa yhtä aikaa. Nykyään voi myös virtaa rajoittaa automaattisesti jos kulutushuippu uhkaa.
Tuossa edellä mainitussa satmaticin tolpassa on kulutusmittari mukana josta voi katsoa ja maksaa kulutuksensa vaikka päivittäin.
Asiat tehdään taloyhtiöissä vaikeammaksi kuin ne ovat, ja tuo kertoo ainoastaan osakkaiden kateudesta, tietämättömyydestä ja oletusten paljoudesta.Heh, hassua on se, että toisaalta uhotaan sähköautojen lähitulevaisuudessa korvaavan polttomoottoriautot, mutta tässäkin kirjoitat, että "kaukana on se hetki kun kaikissa tolppapaikoissa on ladattava auto".
Että eikö ne sähköautot pian korvaakaan kaikki polttomoottoriautot?
Todellisuushan on, että Suomen autokannasta sähhköautoja on vain noin yksi promille. Harvassa taloyhtiössä siis on kahtakaan sähköautoa, ja todellakin "kaukana on se hetki kun kaikissa tolppapaikoissa on ladattava auto", joten ei tuosta isoa ongelmaa tarvitse tehdä. Kun sille yhdelle sähköautoilijalle on töpseli järjestetty, tuskin edes toista tarvitsee vuosiin hommata, puhumattakaan että kaikille paikoille latausta tarvittaisi. Se jäänee tulevien sukupolvien ongelmaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinä se uuno olet, et vain ymmärrä. Viisaammat kertoo kun kysyt.
Minä voin ladata omassa omakotitalon pihassa, mutta sinä et voi taloyhtiön tolpasta. Kyllä sen joku vielä kertoo sinulle kun kysyt.Tässä ei missään vaiheessa ollut kyse omakotitaloista. Etkö huomannut ?
- Anonyymi
Voi kait sitä ladata myös taloyhtiön pihassa, jos maksat itse sähkösi. Tolpissa sähkö on yleensä päällä vain rajoitetun ajan, joten siitä pitää sopia taloyhtiön kanssa. Sekin, että laturin pitää olla sopiva nykyisiin sulakkeisiin. Jos sulakkeet ei kestä, niin pitää vaihtaa paksumpaa kaapelia ja pääsulakkeetkaan ei ehkä enää riitä vastaamaan sähköntarvetta. Tai kyllähän kaikki tuon tietää muutoinkin.
- Anonyymi
Ei onnistu. Yhdelle ei voi antaa erivapautta, eikä kaikille riitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onnistu. Yhdelle ei voi antaa erivapautta, eikä kaikille riitä.
Olen niin onnellinen että asun omakotitalossa. En tarvitse kenenkään muun lupaa. Oma päätös riittää. Meitä on reilu miljoona taloutta Suomessa. On siinä melkoinen pohja autoilun sähköistymiselle vaikka jänkkääjät pistäisivät kuinka kapuloita rattaisiin.
Mun tontilla vain minä päätän asioista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onnistu. Yhdelle ei voi antaa erivapautta, eikä kaikille riitä.
Asia on tiivistettynä yllä olevassa. Ilmaista sähköähan tässä kaivataan ja vielä toisten järjestävän lautauspisteen yhdelle tai kahdelle asukkaalle. Tilanteessa, jossa kaikki eivät saa sitä autopaikkaakaan pihasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asia on tiivistettynä yllä olevassa. Ilmaista sähköähan tässä kaivataan ja vielä toisten järjestävän lautauspisteen yhdelle tai kahdelle asukkaalle. Tilanteessa, jossa kaikki eivät saa sitä autopaikkaakaan pihasta.
"Ilmaista sähköähan tässä kaivataan ja vielä toisten järjestävän lautauspisteen yhdelle tai kahdelle asukkaalle."
En usko että kukaan sähköautoilija odottaa saavansa ilmaista sähköä, saati tolppaa.
Ongelmahan on että tolpan muuttaminen lataukseen sopivaksi sähköautoilijan omalla kustannuksella evätään vaikka sähköautoilija lupaa maksaa myös käyttämänsä sähkön taloyhtiölle ja tolppaan tuleva linja olisi lataukseen sopiva. Tuollaisessa lataukseen sopivassa tolpassahan on kulutusmittari.
Siis ongelma on 70 % kateus, suuri oletusten, mutta pieni tiedon määrä.
Toisaalta, taloyhtiöiden ja osakkaiden kannattaisi nyt panostaa parkkipaikkojensa latauspaikkojen rakentamiseen koska tulevaisuudessa se tulee olemaan kalliimpaa koska kysyntä kasvaa ja etu on näkyy kaikille viimeistään jos on myymässä asuntoaan, tulee saamaan rahansa takaisin asunnon arvon kasvaessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen niin onnellinen että asun omakotitalossa. En tarvitse kenenkään muun lupaa. Oma päätös riittää. Meitä on reilu miljoona taloutta Suomessa. On siinä melkoinen pohja autoilun sähköistymiselle vaikka jänkkääjät pistäisivät kuinka kapuloita rattaisiin.
Mun tontilla vain minä päätän asioista.Niin on melkoinen pohja , mutta ei ole sopivan hintaisia sähköautoja markkinoilla. Mulla lataus onnistuisi, mutta ostin vähän ajatun diiselin kuitenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ilmaista sähköähan tässä kaivataan ja vielä toisten järjestävän lautauspisteen yhdelle tai kahdelle asukkaalle."
En usko että kukaan sähköautoilija odottaa saavansa ilmaista sähköä, saati tolppaa.
Ongelmahan on että tolpan muuttaminen lataukseen sopivaksi sähköautoilijan omalla kustannuksella evätään vaikka sähköautoilija lupaa maksaa myös käyttämänsä sähkön taloyhtiölle ja tolppaan tuleva linja olisi lataukseen sopiva. Tuollaisessa lataukseen sopivassa tolpassahan on kulutusmittari.
Siis ongelma on 70 % kateus, suuri oletusten, mutta pieni tiedon määrä.
Toisaalta, taloyhtiöiden ja osakkaiden kannattaisi nyt panostaa parkkipaikkojensa latauspaikkojen rakentamiseen koska tulevaisuudessa se tulee olemaan kalliimpaa koska kysyntä kasvaa ja etu on näkyy kaikille viimeistään jos on myymässä asuntoaan, tulee saamaan rahansa takaisin asunnon arvon kasvaessa.Se nyt vaan on tuo osakeyhtiölaki joka määrittelee näitä taloyhtiö asioita. Nyt ei kannata taloyhtiöiden panostaa uusiin kaapelointeihin, joita ehkä tarvitaan vasta yli 10 vuoden päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen niin onnellinen että asun omakotitalossa. En tarvitse kenenkään muun lupaa. Oma päätös riittää. Meitä on reilu miljoona taloutta Suomessa. On siinä melkoinen pohja autoilun sähköistymiselle vaikka jänkkääjät pistäisivät kuinka kapuloita rattaisiin.
Mun tontilla vain minä päätän asioista.Asun myös omakotitalossa, mutta en silti vielä sähköautoa ostaisi.
- Anonyymi
Jos taloyhtiö laittaa yhdenkin isompitehoisen sähköpisteen parkkipaikalle, on sen varauduttava siihen, että tulevaisuudessa jokainen paikanhaltija saa halutessaan saman, isomman tehon käyttöönsä.
Jossain vaiheessa tulee eteen se, että autopaikoille tarjolla olevaa kokonaistehoa on kasvatettava uusimalla keskuksesta autopaikoille tulevat maakaapelit ja tehtävä tarpeelliset muutokset keskuksessa ja yhtiön sähköliittymässä. Tämä tarve tulee paljon aikaisemmin, jos halutaan täyssähkisten lataamista, kuin jos halutaan ladata hybridien melko pienikapasiteettisiä akkuja.
Kun riittävän moni taloyhtiö on tehnyt latauspaikkoja, pitää alueen sähkönjakeluverkko rakentaa uusiksi vastaamaan lisääntyneeseen tehontarpeeseen. Miljarditolkulla haaskataan sitten rahaa sähkönjakelun uudistamiseen. Arvatkaapa, kuka maksaa tämän typeryyden?
Latauspaikoille annettavaa tehoa voidaan tietenkin säännöstellä, ja näin jossain määrin tasata kulutushuippuja. Onnellinen sähköauton omistaja sitten tyytyväisenä voi aamulla todeta saaneensa sähköä tyhjään akkuunsa vain esim. 100 km ajoa varten. Siinäpä sitten sinnitelee latauspisteitä etsien, jos tuo säännöstelty sähkömäärä ei riitä päivän ajoihin.
Kun Norjan ja Ruotsin sähköautokanta kasvaa, ei sieltä enää riitä sähköä myyntiin. Jos riittääkin, niin hinta on kova. Mistä silloin saadaan se halpa käyttövoima sehköautoihin?
Miksi meillä Suomessakin on sorruttu sähkäautohuuhaaseen, vaikka toimivampia ratkaisuita - biokaasu, biodiesel - on jo nyt käden ulottuvilla?- Anonyymi
Vielä 2000-luvulla autojen lämmityspistorasiaverkon mitoituksessa on käytetty verkon huipputeholle kaavaa Pmax = 10 0,5 x N [kW], missä on lämmityspisteiden lukumäärä. Eli 20 lämmityspistettä antaisi huipputeholle arvoksi 20 kW. Kuinka pitkälle mitoitus riittäisi sähköautojen lataukseen?
- Anonyymi
"Miksi meillä Suomessakin on sorruttu sähkäautohuuhaaseen, "
Kuka on sortunut? Suurimmat hysteerikot ovat ne jotka paasaavat täällä miten maailmasta loppuu sähkö. Suoman kansa on ostanut sähköautoja hyvin vähän eikä luvut kovin nopeasti räjähdä käsiin. Siinä mielessä on täysin hysteeristä vaahdota sähkön loppumisesta tai muustakaan vastaavasta.
Suomessa ostetaan 120.000 uutta autoa vuodessa, Jos 20% ostetuista autoista olisi sähköautoja huomisesta alkaen niin 10 vuoden päästä Suomen autokannasta olisi sähköautoja noin 10%. Se lisäisi Suomen sähkönkulutusta noin prosentin.
https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html
Rauhoittukaa hysteerikot. - Anonyymi
"– Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä."
- Anonyymi
Tässä käytännön esimerkki Taloyhtiöstä johon tehtiin lataupaikat.
Yhtiö on 32 huoneiston kerrostalo johon tuli 10 pihakatos autopaikkaa ja loput läheiseen parkkihalliin. Ennen kuin urakoitsija edes teki rakennuspäätöstä olin varannut huoneiston ennakkomarkinoinnin peruusteella, tässä vaiheessa esitin Rakennutajalle pyynnön että yhtiöön tehtäisiin sähköautojen latauspaikkoja. Rakennuttaja onnekseni kuunteli minua ja 5 noista 10:stä katospaikasta varustettiin ns. "hidaslataus" mahdollisuudella.
kyseessä on siis lämmitystolppa jossa on normaali 2 tunnin ajasteinen pistoke ja sen lisäksi järeä 16A super schuko pistoke joka on siis suunniteltu jatkuvaan 16A lataukseen. Tolpassa on myös oma mittari josta ilmenee ladatun sähkön määrä.
Latauspaikan osake oli hieman kalliimpi kuin normipaikka ja sähköstä maksetaan neljännesvuosittain ja tämän lisäksi 15 euron varaus per kk. Jos kulutus vähemmän kuin 15€*12/kk niin vuoden lopussa hyvitys yhtiöltä. Sähkö on taloyhtiön sähkösopparin mukaan hinnoiteltu, viimeisimmän talousarvion perusteella 12 senttiä / kWh jos muistini pitää paikkansa.
En itse usko että yhtiöiden kannataa hankkia mitään järeämpää kuin tälläiset tolpat. yhden yön aikana keskiverto sähkäri lataa tommoisesta ~200km verran rangea.- Anonyymi
Näin nuo latauspaikat pitääkin tehdä, 3-vaiheiset laturit kannattaa unohtaa kättelyssä. Shuko lataus riittää päivittäiseen työpaikka-ajoon, pidemmille matkoille julkiset pikalaturit.
Yleinen käsitys näyttää olevan, että sähköautoilijat vaativat kallista 3-vaihelatausta joka ei pidä paikkaansa. Tämä väärä väite ja käsitys ruokkii vastustamista taloyhtiöissä ymmärrettävästi. - Anonyymi
Tuo 200 km talvella vaatii 40 kWh. Hidaslataus ei ole 16A vaan jotakin paljon vähemmän, virran määrää muu seikka kuin se sinun "järeä schuko".
- Anonyymi
Taloyhtiöllä ei ole minkäänlaista velvollisuutta laittaa energianjakelupistettä asukkaille.Asunto osakeyhtiölaissa on niinsanottu osakkeenomistajien tasavertaisuuspykälä eli kaikkia osakkeenomistajia on kohdeltava tasavertaisesti.Jos joku haluaa yhtiöltä sähköä,toinen asukas haluaa että taloyhtiö järjestää kaasunjakelun ja kolmas asukas haluaa taloyhtiöltä polttoainejakelun bensa dieselpumput pihaan.Asunto osakeyhtiö ei ole mikään energianjakeluyhtiö eikä sähkön myyntiyritys.
- Anonyymi
Pitäisi tehdä kerrostaloalueen keskelle yleisiä sähköautojenlatauspisteitä, mitkä olisi kaikkien ( sähköautoilijoiden) käytösssä, käyttö maksu tuntien mukaan ettei autoja seisotettaisi niissä päiväkausia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265