Onko kirkko vastustanut 5-päiväistä työviikkoa?
Tietääkö joku
17
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Ei se sitä ainakaan edistänytkään ole. Sen sijaan sekulaari ammattiyhdistysliike vaati ja edisti 5-päiväistä työviikkoa.
- Anonyymi
Kyl, onhan raamatussakin vain yksi lepopäivä, kaiketi. Näin vaan netissä jonkun vanhan kommentin jossa väitettiin kirkon vastustaneen 5-päiväistä työviikkoa, mutten yhtäkkiä löytänyt mitään siihen liittyvää.
- Anonyymi
Kirkon vaatimuksestahan se työviikko alunperin lyhennettiin kuusipäiväisestä viisipäiväiseksi. Nyt olisi hyvä ottaa takaisin ja muuttaa työviikko tälläkertaa seitsenpäiväiseksi eli poistetaan sunnuntain uskontoon sidottu erityinen asema pyhäpäivänä ja korvataan se tavallisella arkipäivällä joka luetaan osaksi tavallista työviikkoa.
- Anonyymi
Löutyisikös tämä vaatimus jostain? Käsittääkseni kirkolla kun ei ollut asian kanssa mitään tekemistä, vaan Suomessa asiasta sopivat keskusjärjestöt. Yhdysvalloissa tätä esiintyi 1900-luvun alussa puuvillatehtaalla juutslaisten sapatin vuoksi 1920- luvulla Henry Ford taisi siirtyä myös 5-päiväiseen työviikkoon. Kyllä nämä ovat järjestäytymisen tuloksia.
Uskovaiset kun ovat aina kitisemässä näistä kirkollisista vapaista, niin tehkööt 6-päiväistä työviikkoa rasmattunsa mukaisesti. Kummasti ne maallistuneet hefelmät kelpaavat. >Kirkon vaatimuksestahan se työviikko alunperin lyhennettiin kuusipäiväisestä viisipäiväiseksi.
Sinun on Antsu siis helppo kopsata Hesarin tai Suomen Kuvalehden arkistosta vähän näyttöä tälle muistollesi. Varmasti löytyy, jos sitä on.
Eikös kirkolle sovi hyvin 6-päiväinen työviikko?
- Anonyymi
Papit ovat töissä koko ajan, samoin on muitakin ammattialoja joissa töitä tehdään koko ajan. Esim. Merenkulku.
Anonyymi kirjoitti:
Papit ovat töissä koko ajan, samoin on muitakin ammattialoja joissa töitä tehdään koko ajan. Esim. Merenkulku.
Koko ajan tehdään ja sitten ollaan pari viikkoa maissa vapaalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Papit ovat töissä koko ajan, samoin on muitakin ammattialoja joissa töitä tehdään koko ajan. Esim. Merenkulku.
Antaa papeille myös mahdollisuuden olla palhon kotona. Uusi ryöaikalaki tulee koskemaan mtös pappeja ja diakoneja.
On toki aloja joissa tehdään töitä koko ajan, mutta työntekijöillä on silti lakisääteiset vapaansa. Mikäs tollakka sinä oikein olet? Anonyymi kirjoitti:
Papit ovat töissä koko ajan, samoin on muitakin ammattialoja joissa töitä tehdään koko ajan. Esim. Merenkulku.
Ei kai kokoajan.
Siitähän ansaitsee k uoleman, kun tekee työtä sapattina.- Anonyymi
RepeRuutikallo kirjoitti:
Koko ajan tehdään ja sitten ollaan pari viikkoa maissa vapaalla.
Anteeksi tarkoitat varmaan maistissa etkä maissa. Olisiko ollut typo? Kunnon ryyppääjiähän ne on. Pari päivää sitten joku vasta näki Irja Askolankin tulevan Alkosta ulos kolmen viinipullon kanssa. Tataa tuo väkijuoma maistua noille kirkonmiehille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi tarkoitat varmaan maistissa etkä maissa. Olisiko ollut typo? Kunnon ryyppääjiähän ne on. Pari päivää sitten joku vasta näki Irja Askolankin tulevan Alkosta ulos kolmen viinipullon kanssa. Tataa tuo väkijuoma maistua noille kirkonmiehille.
Voi kauheeta, käyttääkö kirkonmiehet Askolaa viinalähettinä. Kyllä on järkyttävää. Usko tekee ylimieliseksi. Sitten "kirkastetussa" mielentilassa hönkäillään höyryjä puhujan paikalta ja satuillaan jostain Jeesuksesta.
En muista kuulleeni mitään tämänsuuntaista. Toki joku yksittäinen pappi tai piispa on voinut ihmetellä miten sitten kaikki työt saadaan tehtyä tms.
Teologisesti käsketään "pyhittää" lepopäivä, mitä se sitten tarkoittaakin. Vaikea siitä on lukea vaatimusta siitä, etteikö muitakin lepopäiviä voisi olla.- Anonyymi
Sinähän olet sitä mieltä, että kirkolliset pyhät pitäisi poistaa, eikä mitään tilalle?
Anonyymi kirjoitti:
Sinähän olet sitä mieltä, että kirkolliset pyhät pitäisi poistaa, eikä mitään tilalle?
Tässä kantani on sama kuin va-liiton. Näistä sen voit poimia:
http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2017/04/05/kannanotto-tyoaikalaista/
http://vapaa-ajattelijat.fi/blog/2018/12/19/lausuntojen-periaatteista/
- Anonyymi
On 5-päiväinen ainakin maallisen toiminnan tulos, sekularismin satoa, maallistumisen meininkiä. Kiitos kansalaistoiminnalle.
- Anonyymi
Seuraava tavoite 4-päiväinen työviikko, 6 tunnin työajalla. Saadaan työtä samalla jaetuksi useammalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351422
- 1101173
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261023Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89964Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313861- 99823
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144634