Kristittyjen osuus romahtanut EUssa

Anonyymi

Vuodesta 2012 vuoteen 2019 kristtyjen osuus EUn väestöstä on romahtanut 72 prosentista 64 prosenttiin paljastaa eurobarometer tutkimus. Kun taas uskonnottomien (agnostikot ateistit) osuus nousi 23 prosentista 27 prosenttiin.

2012 -> 2019
48% -> 41% katolilaiset
08% -> 10% ortodoksit
12% -> 09% protestantit
04% -> 04% muut kristityt
02% -> 02% muslimit
16% -> 17% agnostikot
07% -> 10% ateistit
01% -> 04% muut uskonnot
02% -> 03% kieltäytyi vastaamasta / ei tiedä

Erikoismaininnan uskonnottomien 50% ja yli osuudesta saa Ruotsi (50%), Alankomaat (52%) ja Tsekkit (56%).

2012 lähde:
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_393_en.pdf

2019 lähde:
https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Survey/getSurveyDetail/instruments/SPECIAL/surveyKy/2251

28

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielenkiintoinen tutkimus. Keskimääräinen suomalainen kuuluu (toistaiseksi) kirkkoon, ei usko jumalaan, eikä usko että jumalan olemassaolo voidaan todistaa. Kyseessä on siis protestanttinen ateistinen agnostikko. Valitse siitä sitten.

    • Anonyymi

      Ihan kiva.

      Ateistit (10%) on ohittanut protestantit (9%).

      :DDD

    • Anonyymi

      Lasku per vuosi 1,14 prosenttiyksikköä. Samalla tahdilla vuonna 2032 kristityt siirtyvät vähemmistöön EUn alueella.

      • Muslimit siirtyy enemmistöön ja kaikki kansa siirtyy shariaan.


      • Anonyymi
        Giovanni2019 kirjoitti:

        Muslimit siirtyy enemmistöön ja kaikki kansa siirtyy shariaan.

        Harvinaisen typerä kommentti jopa kristityltä, ottaen huomioon että aloituksessa on kerrottu luvut. Muslimit 02% -> 02%.


      • Anonyymi
        Giovanni2019 kirjoitti:

        Muslimit siirtyy enemmistöön ja kaikki kansa siirtyy shariaan.

        Saksassa kaikki kuusi muslimiedustajaa kannatti tasa-arvoista avioliittolakia. Että siinä hihhulille shariaa.


      • Anonyymi

        Olisi varmaan kannattanut tutustua uusimpaan 2019 eurobarometer tutkimukseen ennen kuin alkaa laukomaan omia mutu-mielipiteitään. Ruosissa 2019 vain 1% väestöstä tunnustautui islamin kannattajaksi. Etnisiä muslimeja on toki paljon enemmän, mutta eivät islamia kannata. Johan sen jo järkikin sanoo, koska islamia suurin osa on karkuun lähtenyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisi varmaan kannattanut tutustua uusimpaan 2019 eurobarometer tutkimukseen ennen kuin alkaa laukomaan omia mutu-mielipiteitään. Ruosissa 2019 vain 1% väestöstä tunnustautui islamin kannattajaksi. Etnisiä muslimeja on toki paljon enemmän, mutta eivät islamia kannata. Johan sen jo järkikin sanoo, koska islamia suurin osa on karkuun lähtenyt.

        Juu 2050 kuitenkin islam valtio ruotsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvinaisen typerä kommentti jopa kristityltä, ottaen huomioon että aloituksessa on kerrottu luvut. Muslimit 02% -> 02%.

        Muslimeja kyllä muuttaa EU:n alueelle yhä enemmän, mutta on harhaluulo että he kaikki jäisivät muslimeiksi. Maallistuminen lisääntyy myös islamin piirissä, ja yhä suurempi osa näistäkin ihmisistä asemoi itsensä uskonnottomiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muslimeja kyllä muuttaa EU:n alueelle yhä enemmän, mutta on harhaluulo että he kaikki jäisivät muslimeiksi. Maallistuminen lisääntyy myös islamin piirissä, ja yhä suurempi osa näistäkin ihmisistä asemoi itsensä uskonnottomiksi.

        Muslimi ei ole synonyymi islamin uskovalle. Muslimi ei viittaa mitenkään uskontoon, vaan etniseen alkuperään, kuten skandinaavi. Muslimi voi olla ihan hyvin vaikka kristitty tai uskonnoton. Lähi-idästä Eurooppaan virranneet ihmiset ovat suurimmalta osin muslimeita, mutta vain pieni vähemmistö heistä on hartaita islamin uskovia ja suurin osa on maallistuneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muslimi ei ole synonyymi islamin uskovalle. Muslimi ei viittaa mitenkään uskontoon, vaan etniseen alkuperään, kuten skandinaavi. Muslimi voi olla ihan hyvin vaikka kristitty tai uskonnoton. Lähi-idästä Eurooppaan virranneet ihmiset ovat suurimmalta osin muslimeita, mutta vain pieni vähemmistö heistä on hartaita islamin uskovia ja suurin osa on maallistuneita.

        << Muslimi ei ole synonyymi islamin uskovalle. Muslimi ei viittaa mitenkään uskontoon, vaan etniseen alkuperään, kuten skandinaavi. >>

        Ei vaan nimenomaan sana muslimi tarkoittaa islaminuskoista ihmistä.

        Katsotaan Wikipediaa:
        "Muslimi (arab. مسلم‎) on islaminuskon tunnustaja."

        Ei kuitenkaan yritetä määritellä sanoja uudelleen. Eihän ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Muslimi ei ole synonyymi islamin uskovalle. Muslimi ei viittaa mitenkään uskontoon, vaan etniseen alkuperään, kuten skandinaavi. >>

        Ei vaan nimenomaan sana muslimi tarkoittaa islaminuskoista ihmistä.

        Katsotaan Wikipediaa:
        "Muslimi (arab. مسلم‎) on islaminuskon tunnustaja."

        Ei kuitenkaan yritetä määritellä sanoja uudelleen. Eihän ?

        Hyvä että korjasit. Olin ollut asiassa hieman eri ymmärryksessä. Laajennan tajuntaani ja tietoisuuttani mielelläni. Nöyrryn lähteistettyjen tosiasioiden edessä. Kiitän ja kumarran. :DDD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << Muslimi ei ole synonyymi islamin uskovalle. Muslimi ei viittaa mitenkään uskontoon, vaan etniseen alkuperään, kuten skandinaavi. >>

        Ei vaan nimenomaan sana muslimi tarkoittaa islaminuskoista ihmistä.

        Katsotaan Wikipediaa:
        "Muslimi (arab. مسلم‎) on islaminuskon tunnustaja."

        Ei kuitenkaan yritetä määritellä sanoja uudelleen. Eihän ?

        Päteekö kuitenkin juutalaisiin, että syntyperä on määräävä tekijä? Eli jos syntyy juutalaiseksi, vanhemmat juutalaisia, niin on aina juutalainen uskomuksistaan tai niiden puutteesta riippumatta.


    • Anonyymi

      Tämä tarkoitta sitä, että taivaassa on väljempää. Vaikka Jeesus
      sanoi , että minun isäni talossa on monta huonetta.

      Hiilihanko porukassa sen sijaan voi olla tugosta

      • Anonyymi

        Voivatko nämä vihreät ja natsit olla sovussa keskenään tässä hiilihankoporukassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voivatko nämä vihreät ja natsit olla sovussa keskenään tässä hiilihankoporukassa?

        Tiedä sitten kai sinne muutama uskonlahkolainenkin mahtuu kilpaileen kenen jeesus on se oikea jesse samoin muutama ääri-islamisti mausteeksi kyllähän siellä sitten ohjelmaa riittää kaikille


      • Anonyymi

        Kaikki murhaajat, pedofiilit jne pääsee taivaaseen kunhan vaan uskoo Jeesukseen, kun taas kaikki hyväntekijät jotka ei tekisi kärpäsellekään pahaa, mutta ei usko Jeesukseen, joutuu helvettiin. Näin se satukirja Raamatun mukaan menee. Jos pitäisi valita niin en minä ainakaan taivaaseen haluaisi, koska taivas on täynnä sairaita katolisia pedofiili pappeja. Ehdottomasti haluaisin helvettiin tervejärkisten hyväntekijöiden puolelle.


    • Anonyymi

      Niin jospa siellä sitten loppuviimein tätä tahtia skitsoinen kolmipersoona asuu yksinään isossa lukaalissa miettien mikä meni vikaan.Olisko hällä sitten peiliin katsomisen paikka

    • Anonyymi

      Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään jasurmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

      Jäätte eroajat rakkauden sanomaa vaille ....

    • Anonyymi

      Samaa ilosanomaa eri pussissa olisiko siis olemassa kolmaskin vaihtoehto jos eikein pinnistetään ajatuksiamme

    • Anonyymi

      Outo lista. Vähän niinkö
      - miehet 20%
      - naiset 20%
      - vanhukset 20%
      - muurarit 20%
      -työttömät 20%
      yhteensä 100%

      • Anonyymi

        Uskovaisen logiikalla se menee jotenkin noin. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suomessa ollaan jo noin 2/3 tasolla.


    • Anonyymi

      Yksi tapa kysyä on tuottanut tällaisia tuloksia. Tuo ei tosin kuvaa uskonnottomuuden koko kirjoa kattavasti. Uskonnottomia ovat myöäs skeptikot ja uskontojen suhteen välinpitämättömät.

      • Anonyymi

        Prosenttiosuuksissa esiintyy aina kysymyksenasettelusta johtuvaa vaihtelua, mutta saman suunnan minkä kaikki muutkin kyselyt kertovat tämäkin tutkinus vahvistaa.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        "– Ylipäätään kirkon ote kansalaisista on heikentynyt. Mutta kun puhutaan henkisyyden noususta, suurempi trendi on uskonnottomien määrän kasvu."


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe