Onko kellään kokemusta aivotärähdyksestä kissalla?
Aamulla kotiin tultaessa kissani hoiperteli paikasta toiseen, sätki, roikotti kieltään yms. Eläinlääkäriin soitin samantien ja ajan sain heti. Siellä lekuri totesi kissalle aivotärähdyksen sekä kissa ei näe mitään eli on tällä hetkellä sokea.
Kolme kortisonipiikkiä sai sekä yhden kipulääkepiikin.
Kissa on nyt rauhallisessa paikassa toipumassa, ei edelleenkään näe mitään ja sätkii. Ylös ei yritä edes nousta. Onko toipuminen kuinka pitkä? Palautuuko näkö vai jääkö kissa sokeaksi?
Lääkäri käski soittamaan tänään illalla tai huomenna aamulla ja ilmoittamaan eläimen voinnista. Jos oireet pahenee niin pitää lähtä kiireellä takaisin. Iltaan mennessä tai huomenna aamulla pitäisi olla normaali kissa jo. Mutta kertokaa kokemuksia jos teillä on!
Kissan aivotärähdys
11
4797
Vastaukset
- Anonyymi
"Onnellinen" vapaana kulkeva mirri, vai mitä?
- Anonyymi
Yllätys että täällä tulee tommosia kommentteja, taas vaihteeks. Ei ole vapaana juokseva kissa, vaan ihan sisäkissa
- Anonyymi
Kissoille voi sattua havereita ihan sisälläkin, ap halusi kokemuksia aivotärähdyksestä, ei olettamuksia siitä onko sisä vai ulkokissa
Tästä nyt on tosi monta vuotta aikaa ja itse olin silloin vasta lapsi joten muisti on hieman hapara, mutta meidän kissa sai aivotärähdyksen kun tipahti rivarimme yläkerrasta alakertaan, oli siis nukkunut portaiden yläpäässä olleella tasanteella ja sieltä muksahti alas ja löi päänsä pahasti. Näkö ei kissaltamme mennyt, mutta muuten oli kyllä melko puhditon eikä suostunut liikkumaan, makasi vain hämärässä huoneessa eikä ruokakaan maittanut. Toipui siitä kuitenkin muutamassa päivässä pikkuhiljaa.
Kannattaa tosiaan nyt tarkkailla ja kuten eläinlääkäri neuvoikin niin soittaa uudestaan, mutta eiköhän kissa siitä tokene - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kissoille voi sattua havereita ihan sisälläkin, ap halusi kokemuksia aivotärähdyksestä, ei olettamuksia siitä onko sisä vai ulkokissa
Tästä nyt on tosi monta vuotta aikaa ja itse olin silloin vasta lapsi joten muisti on hieman hapara, mutta meidän kissa sai aivotärähdyksen kun tipahti rivarimme yläkerrasta alakertaan, oli siis nukkunut portaiden yläpäässä olleella tasanteella ja sieltä muksahti alas ja löi päänsä pahasti. Näkö ei kissaltamme mennyt, mutta muuten oli kyllä melko puhditon eikä suostunut liikkumaan, makasi vain hämärässä huoneessa eikä ruokakaan maittanut. Toipui siitä kuitenkin muutamassa päivässä pikkuhiljaa.
Kannattaa tosiaan nyt tarkkailla ja kuten eläinlääkäri neuvoikin niin soittaa uudestaan, mutta eiköhän kissa siitä tokeneOkei. Toivottavasti tämä kaveri kans paranee tosta! Huoli on kyllä aivan hirveä toivotaan parasta ja pelätään pahinta, vai miten se nyt menikään 🙂 kissa nyt nukkuu tuossa lattialla viltin päällä, ei sätki enää juuri yhtään. Kovia ääniä kyllä säpsähtää (esim kun yskin, kiitos flunssan).
Eläinlääkäri sano että toi kortisoni kyllä auttaa samantien varsinkin ku sai sitä vähän reilummin ja pitäisi näkökin sekä kissa noin muuten palautua normaaliksi mut kyllä se vähän pelottaa että jääkin sokeaksi tai ettei palaudu normaaliksi 🙁
- Anonyymi
Oliko eläinlääkärillä edes suunnilleen uskottavaa teoriaa siitä, miten aivotärähdys on syntynyt? Ettei nyt vain olisi jostain muusta neurologisesta ongelmasta kyse... Noin hurja aivotärähdys näkyisi jo ulkoisinakin pään vammoina ja olisi lähes mahdotonta saada aikaiseksi sisätiloissa. Ei kuulosta uskottavalta.
- Anonyymi
Epäili että pää kolahtanu seinään tai esim oveen leikin yhteydessä. Kissa on siis aika raju leikkimään toisen kissakaverin kanssa.
Puhui myös hermoperäsistä sairauksista mut ne kuulemma ei tuu yhtäkkiä. Neurogisista myös puhui mutta kuulemma viittaa enemmän aivotärähdykseen tämä 🤔
Ja tämähän tilanne (mitä on sitten ikinä tapahtunut) kävi sillä ajalla ku olin itse viemässä lasta päiväkotiin, joten en oo nähnyt tilannetta ollenkaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Epäili että pää kolahtanu seinään tai esim oveen leikin yhteydessä. Kissa on siis aika raju leikkimään toisen kissakaverin kanssa.
Puhui myös hermoperäsistä sairauksista mut ne kuulemma ei tuu yhtäkkiä. Neurogisista myös puhui mutta kuulemma viittaa enemmän aivotärähdykseen tämä 🤔
Ja tämähän tilanne (mitä on sitten ikinä tapahtunut) kävi sillä ajalla ku olin itse viemässä lasta päiväkotiin, joten en oo nähnyt tilannetta ollenkaanMinä silti sairaanhoitajana epäilen, ettei noin järkyttävä aivotärähdys voi kotona sattua varsinkaan ilman ulkoisia päävammoja. Siksi minäkin olin aivan varma, että kyse on vähintään auton alle jäämisestä, joten ensimmäinen kommentti oli ihan perusteltu, anteeksi vain...
Jos kyse tosiaan on vain aivotärähdyksestä, niin tämä on todella ufo juttu. Oireet ovat yksinkertaisesti liian rajut kotona sattuneeseen tapaturmaan, johon ei edes liity ulkoisia vammoja. Miten kissa voi lyödä päänsä niin, että näkökin lähtee, mutta päässä ei ole mitään ulkoista vammaa? Pelkän kissan voimat eivät tuohon riitä, joten seinään juokseminen tai vastaava ei kyllä tule kyseeseen.
Inhottavaa epäillä nyt muuta, mutta yritän vain auttaa. Otettiinko kisun päästä kuvaa? Magneetit ja muut ovat kyllä hirmuisen hinnakkaita... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä silti sairaanhoitajana epäilen, ettei noin järkyttävä aivotärähdys voi kotona sattua varsinkaan ilman ulkoisia päävammoja. Siksi minäkin olin aivan varma, että kyse on vähintään auton alle jäämisestä, joten ensimmäinen kommentti oli ihan perusteltu, anteeksi vain...
Jos kyse tosiaan on vain aivotärähdyksestä, niin tämä on todella ufo juttu. Oireet ovat yksinkertaisesti liian rajut kotona sattuneeseen tapaturmaan, johon ei edes liity ulkoisia vammoja. Miten kissa voi lyödä päänsä niin, että näkökin lähtee, mutta päässä ei ole mitään ulkoista vammaa? Pelkän kissan voimat eivät tuohon riitä, joten seinään juokseminen tai vastaava ei kyllä tule kyseeseen.
Inhottavaa epäillä nyt muuta, mutta yritän vain auttaa. Otettiinko kisun päästä kuvaa? Magneetit ja muut ovat kyllä hirmuisen hinnakkaita...Kuvaamisesta oli kyllä puhetta ja ne otetaan jos oireet pahenee tai ei mene parempaan suuntaan. Magneettikuvaus maksaa kuulemma noin 1000 euroa mutta hinnalla ei ole väliä, kunhan kissan oireilun syy selviää (jos siis tosiaan on jotain muuta kun aivotärähdys)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvaamisesta oli kyllä puhetta ja ne otetaan jos oireet pahenee tai ei mene parempaan suuntaan. Magneettikuvaus maksaa kuulemma noin 1000 euroa mutta hinnalla ei ole väliä, kunhan kissan oireilun syy selviää (jos siis tosiaan on jotain muuta kun aivotärähdys)
No hyvä. Seuralle vain tilannetta ja ota rohkeasti heti yhteys eläinlääkäriin, jos yhtään siltä tuntuu.
Eihän teillä ole kotona paikkaa, josta kisu olisi voinut tippua hyvin korkealta? En keksi mitään muuta järkevää kuin sen, että painovoima olisi avustanut vamman syntymisessä, sillä ei kissalla itsellään millään riitä massa ja voimat tuollaisen aiheuttamiseen, vaikka kuinka riehuisi ja juoksentelisi päin seiniä. Toki päälleen tippuminen on kissoille vanhan sanonnankin mukaan outoa, joten olen kyllä edelleen hurjan hämilläni. Kun ihmisillä olen vastaavia nähnyt, niin vamman aiheuttamat voimat ovat olleet huomattavan suuria, jolloin ei pää ole ulkoisestikaan säästynyt ilman ruhjeita. 🤔
Magneetista selviäisi kaikki pään neurologiset ongelmat, myös aivotärähdyksen aiheuttamat. Kallista lystiä, muttei tuosta muutenkaan kyllä selkoa taida ottaa, jos tarvitsee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No hyvä. Seuralle vain tilannetta ja ota rohkeasti heti yhteys eläinlääkäriin, jos yhtään siltä tuntuu.
Eihän teillä ole kotona paikkaa, josta kisu olisi voinut tippua hyvin korkealta? En keksi mitään muuta järkevää kuin sen, että painovoima olisi avustanut vamman syntymisessä, sillä ei kissalla itsellään millään riitä massa ja voimat tuollaisen aiheuttamiseen, vaikka kuinka riehuisi ja juoksentelisi päin seiniä. Toki päälleen tippuminen on kissoille vanhan sanonnankin mukaan outoa, joten olen kyllä edelleen hurjan hämilläni. Kun ihmisillä olen vastaavia nähnyt, niin vamman aiheuttamat voimat ovat olleet huomattavan suuria, jolloin ei pää ole ulkoisestikaan säästynyt ilman ruhjeita. 🤔
Magneetista selviäisi kaikki pään neurologiset ongelmat, myös aivotärähdyksen aiheuttamat. Kallista lystiä, muttei tuosta muutenkaan kyllä selkoa taida ottaa, jos tarvitsee.Kyllä meillä on yks kaappi jonka päälle se aina hyppii nukkumaan. Sinne se hyppää aina kaiteelta ja kun tulee alas niin hyppää kaiteelle ja siitä sitte lattialle. Oiskohan se voinnu siitä sitten tippua ja kolauttaa päänsä 🤔
Kissa tällä hetkellä jo hereillä, sätkii ja säikkyy kovia ääniä mutta katsoo silmiin jos vieressä oon. Eli ehkäpä sen näkö alkaa jo palautua, ainakin toivon näin. Mutta tarkkailen edelleen!
- Anonyymi
Hei! Me leikkittii äskön kissani knnssa ja hän löi päänsä minun tuoliini jalkann joka on metalinen se jatkoi juoksemista sen jälkeen ja nyt se makaa sängyllä ja katsoo cat game ihan rauhassa mua huolestuttaa miten se voi toivon, että se ei olisi aivon tärähdys rakastan sitä tosi paljon ja jos sille käy jotain mä en kestö😭❤️ sanokaa jos teille on käynyt niin ja miten kissanne voi!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819