Ammattikorkeakoulujen kevään pääsykokeessa oli tällainen tehtävä:
Auto lähtee levosta valumaan mäkeä alas saavuttaen loppunopeuden 40 km/h. Toisella kerralla auto lähtee valumaan samaa mäkeä alas mutta nyt alkunopeudella 30 km/h. Minkä loppunopeuden auto saavuttaa toisella kerralla? Perustele vastauksesi käyttämällä energiaperiaatetta.
Miten tuosta saa vastaukseksi 50 km/h, joka on kuulemma oikea vastaus?
Energiaperiaate
5
99
Vastaukset
- Anonyymi
1. mgh=½m(v1)², jossa v1 = 40 km/h
2. nyt alkunopeutta on v0 → ½m(v0)² mgh = ½m(v2)²
kaavassa oleva mgh = ½m(v0)², joten saadaan
½m(v0)² ½m(v1)² = ½m(v2)² → supistetaan ½m pois
→ 30² 40² = (v2)², josta v2 = 50 km/h- Anonyymi
aina noita virheitä...
siis kaavassa oleva mgh = ½m(v1)², joten saadaan... - Anonyymi
Kiitos tästä, ymmärsin. Luulin kuitenkin että tuo on nimeltään energian säilyvyyslaki eikä energiaperiaate.
- Anonyymi
Yksinkertaistetaan niin, että energia on vauhdin neliö, jättäen huomiotta muut fysikaaliset tekijät. Mäestä saa energiaa 40*40 = 1600. Kun aluenergia on 30*30 = 900, näiden summa on 2500. Siitä neliöjuuri on 50. Kahden sekunnin päässäälasku, jos muistaa Pythagoraan lauseen ja suorakulmaisen kolmion, jonka sivut ovat 3,4, ja 5.
- Anonyymi
"miten tuosta saa vastaukseksi 50 km/h, joka on kuulemma oikea vastaus?"
Siten että jättää ilmanvastuksen vaikutuksen huomioimatta. Vierintävastuksen huomioiminen ei lopputulosta muuta, eli mäen korkeuserosta saatava potentiaalienergia on se huomioimalla yhtä paljon suurempi molemmissa tapauksissa, sekä paikaltaan että alkuvauhdilla. Ilmanvastuksen huomioiminen muuttaa lopputulosta, mutta tehtävässä ei ole sen vaikutuksen laskemiseksi riittäviä tietoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395238- 853742
- 483145
- 623035
- 113025
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562383- 411868
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1451838Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….101815- 181741