Miksi on niin vaikeaa ?

Anonyymi

Miksi on niin vaikea noudattaaj lakia liikennessä ? Monet rikkoo lakia tahallaan.

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sen takia, kun autoilu on yksilölaji.
      Sitä paitsi MINÄ ajan niin kuin minusta tuntuu hyvältä, koska ajaminen sujuu monessa kohtaa paremmin maalasjärjen ohjaamana kuin liikennesääntöjä noudattamalla.

      • Anonyymi

        Olisi mielenkiintoista nähdä se liikenteen kaaos, kun sääntöjä ei olisi ja jokainen käyttäisi omaa maalaisjärkeään ja ajaisi sen mukaan . Minä en 76-tonnisella täysperällä antaisi tietä kenellekään vaan pysähtymättä esim. risteyksiin menisin aina isomman oikeudella ensin, koska maalaisjärkeni mielestä minun etenemiseni on muita tärkeämpää. Kun edes yhteisiä liikennesääntöjä emme osaa aina tulkita samalla tavalla, niin miten me voisimme ilman sääntöjä tulkita maalaisjärjelläkään asioita samalla tavalla. Myös kesällä ajaisin moottoripyörälläni mahdollisuuksien mukaan sen 300 km/h mitä se kulkee, koska maalaisjärkeni kertoo, että mitä lyhyemmän aikaa olen liikenteessä, sen pienempi todenmäköisyys minulla on joutua onnettomuuteen. Juu, ilman sääntöjä ja oman harkinnan mukaan homma toimisi pirun hienosti. Ehkä se joku päivä vielä koittaa.


      • Anonyymi

        Tuossa on juuri se ongelman ydin. Liikenteessä liikkuminen kuin ei ole mikään yksilölaji, vaan yhteispeliä. Ongelmia aiheuttavat juuri he, jotka kuvittelevat kyseessä olevan yksilölaji, joka ei vaikuta muihin.


    • Anonyymi

      Jos keskittyisit ihan vaan omaan tekemiseen ja ottaisit muutkin huomioon.

      • Anonyymi

        En halua ottaa muita huomioon.

        Ajan tientukkona jonoa keräten eikä tippaakaan kiinnosta muut.

        Ajan, vaikka olen jo niin huonossa kunnossa että joudun pysähtymään ennen tyhjään liikenneympyrään ajamista koska asioiden havainnointi on sillä tasolla ettei muuta vaihtoehtoa ole.

        Liityn moottoritien kiihdytyskaistalta 120 km/h.n liikenteen sekaan kuudenkympin vauhdilla.

        Minulla on oikeus ajaa kykyjeni mukaan muista välittämättä, riittävä todiste ajokyvyistäni on se että ajokorttini on voimassa.

        Minä ajan turvallisesti, en voi sietää lainrikkojia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua ottaa muita huomioon.

        Ajan tientukkona jonoa keräten eikä tippaakaan kiinnosta muut.

        Ajan, vaikka olen jo niin huonossa kunnossa että joudun pysähtymään ennen tyhjään liikenneympyrään ajamista koska asioiden havainnointi on sillä tasolla ettei muuta vaihtoehtoa ole.

        Liityn moottoritien kiihdytyskaistalta 120 km/h.n liikenteen sekaan kuudenkympin vauhdilla.

        Minulla on oikeus ajaa kykyjeni mukaan muista välittämättä, riittävä todiste ajokyvyistäni on se että ajokorttini on voimassa.

        Minä ajan turvallisesti, en voi sietää lainrikkojia.

        Satuilee 17 vuotias kortin hyllylle kaahannut kinkeli.

        https://www.is.fi/autot/art-2000006307427.html


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua ottaa muita huomioon.

        Ajan tientukkona jonoa keräten eikä tippaakaan kiinnosta muut.

        Ajan, vaikka olen jo niin huonossa kunnossa että joudun pysähtymään ennen tyhjään liikenneympyrään ajamista koska asioiden havainnointi on sillä tasolla ettei muuta vaihtoehtoa ole.

        Liityn moottoritien kiihdytyskaistalta 120 km/h.n liikenteen sekaan kuudenkympin vauhdilla.

        Minulla on oikeus ajaa kykyjeni mukaan muista välittämättä, riittävä todiste ajokyvyistäni on se että ajokorttini on voimassa.

        Minä ajan turvallisesti, en voi sietää lainrikkojia.

        Unohdit mainita mantrasi, eli rattijuopon tasolle taantuneet vanhukset ja muut huonokuntoiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua ottaa muita huomioon.

        Ajan tientukkona jonoa keräten eikä tippaakaan kiinnosta muut.

        Ajan, vaikka olen jo niin huonossa kunnossa että joudun pysähtymään ennen tyhjään liikenneympyrään ajamista koska asioiden havainnointi on sillä tasolla ettei muuta vaihtoehtoa ole.

        Liityn moottoritien kiihdytyskaistalta 120 km/h.n liikenteen sekaan kuudenkympin vauhdilla.

        Minulla on oikeus ajaa kykyjeni mukaan muista välittämättä, riittävä todiste ajokyvyistäni on se että ajokorttini on voimassa.

        Minä ajan turvallisesti, en voi sietää lainrikkojia.

        Lapsellisin ylinopeuksien puolustaja kuukausiin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua ottaa muita huomioon.

        Ajan tientukkona jonoa keräten eikä tippaakaan kiinnosta muut.

        Ajan, vaikka olen jo niin huonossa kunnossa että joudun pysähtymään ennen tyhjään liikenneympyrään ajamista koska asioiden havainnointi on sillä tasolla ettei muuta vaihtoehtoa ole.

        Liityn moottoritien kiihdytyskaistalta 120 km/h.n liikenteen sekaan kuudenkympin vauhdilla.

        Minulla on oikeus ajaa kykyjeni mukaan muista välittämättä, riittävä todiste ajokyvyistäni on se että ajokorttini on voimassa.

        Minä ajan turvallisesti, en voi sietää lainrikkojia.

        Kirjoituksesi on toki satiirinen provo joka muutamilta kommetoijilta näyttää menneen ohi.
        Sinällään okein, että näilläkin palstoilla öyhöttävät "viisaat" ajo, huomio-ja reaktiokyvyltään parin promillen tuiskeessa olevan kuskin tasolle vajonneet ikäkuskit, juuri noin kertovat liikenreessä liikkuvansa, koska katsovat sen oikeutenaan olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua ottaa muita huomioon.

        Ajan tientukkona jonoa keräten eikä tippaakaan kiinnosta muut.

        Ajan, vaikka olen jo niin huonossa kunnossa että joudun pysähtymään ennen tyhjään liikenneympyrään ajamista koska asioiden havainnointi on sillä tasolla ettei muuta vaihtoehtoa ole.

        Liityn moottoritien kiihdytyskaistalta 120 km/h.n liikenteen sekaan kuudenkympin vauhdilla.

        Minulla on oikeus ajaa kykyjeni mukaan muista välittämättä, riittävä todiste ajokyvyistäni on se että ajokorttini on voimassa.

        Minä ajan turvallisesti, en voi sietää lainrikkojia.

        Vaihda se Toyota autoon niin uskallat ajaa muun liikenteen tahtiin, suosittelen kokeilemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesi on toki satiirinen provo joka muutamilta kommetoijilta näyttää menneen ohi.
        Sinällään okein, että näilläkin palstoilla öyhöttävät "viisaat" ajo, huomio-ja reaktiokyvyltään parin promillen tuiskeessa olevan kuskin tasolle vajonneet ikäkuskit, juuri noin kertovat liikenreessä liikkuvansa, koska katsovat sen oikeutenaan olevan.

        Käyt itse oikein hyvästä esimerkistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit mainita mantrasi, eli rattijuopon tasolle taantuneet vanhukset ja muut huonokuntoiset.

        Hyvä että olet oppinut sen viimein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohdit mainita mantrasi, eli rattijuopon tasolle taantuneet vanhukset ja muut huonokuntoiset.

        Mistähän tuo ylinopeus tuli. Tarkoitatko että jos vaikka moottoritielle jossa 120 rajoitus liittyy YLI 60 km/h nopeudella on ylinopeutta ajava kaahari vai missä olen kehottanut ylinopeuteen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistähän tuo ylinopeus tuli. Tarkoitatko että jos vaikka moottoritielle jossa 120 rajoitus liittyy YLI 60 km/h nopeudella on ylinopeutta ajava kaahari vai missä olen kehottanut ylinopeuteen?

        En ole maininnut sanallakaan ylinopeudesta tai moottoritiestä yhtään mitään. Peräänkuulutin vain aina toidtamaasi hokemaa, eli rattijuopon tasolle ajokunnoltaan taantuneet kuljettajat. No, mainitsithan sen kuitenkin tuossa muutamaa viestiä ylempänä. Pisteet siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesi on toki satiirinen provo joka muutamilta kommetoijilta näyttää menneen ohi.
        Sinällään okein, että näilläkin palstoilla öyhöttävät "viisaat" ajo, huomio-ja reaktiokyvyltään parin promillen tuiskeessa olevan kuskin tasolle vajonneet ikäkuskit, juuri noin kertovat liikenreessä liikkuvansa, koska katsovat sen oikeutenaan olevan.

        Ei se ole ajo, huomio- ja reaktiokyvyn puutetta, eikä rattijuopon tasolle taantuneen ajoa sellaiselta, joka ei roiku toisten perässä, eli pitää riittävää turvaväliä edellä ajaviin ja välttyy näin ketjukolariin joutumista moottori tiellä, jolla joka talvi sattuu olemaan erittäin huono ajokeli, ja jolloin aina tapahtuu näitä kymmenien jopa satojen autojen perä perään tömäyttämisiä. Liikenteessä on paljon joka ikäryhmästä sellaisia törttöjä, joilla ei pitäisi liikenteen sekaan lähteä sooloilemaan. On turhaa panettelua esittää vain ikä kuskeja ainoiksi liikenteen vaarantajiksi. Ikä kuskien ryhmässä on myös viisaita ajajia, jotka ajavat kelin mukaan, eli hiljentävät vauhtiaan, koska vauhdin pudotus on se ainoa tapa vastata huonon kelin tuomiin haasteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyt itse oikein hyvästä esimerkistä.

        Vaikka kirjoituksessa ei ole satiiria ei provoa niin silti se sinulta meni ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole ajo, huomio- ja reaktiokyvyn puutetta, eikä rattijuopon tasolle taantuneen ajoa sellaiselta, joka ei roiku toisten perässä, eli pitää riittävää turvaväliä edellä ajaviin ja välttyy näin ketjukolariin joutumista moottori tiellä, jolla joka talvi sattuu olemaan erittäin huono ajokeli, ja jolloin aina tapahtuu näitä kymmenien jopa satojen autojen perä perään tömäyttämisiä. Liikenteessä on paljon joka ikäryhmästä sellaisia törttöjä, joilla ei pitäisi liikenteen sekaan lähteä sooloilemaan. On turhaa panettelua esittää vain ikä kuskeja ainoiksi liikenteen vaarantajiksi. Ikä kuskien ryhmässä on myös viisaita ajajia, jotka ajavat kelin mukaan, eli hiljentävät vauhtiaan, koska vauhdin pudotus on se ainoa tapa vastata huonon kelin tuomiin haasteisiin.

        "Ei se ole ajo, huomio- ja reaktiokyvyn puutetta, eikä rattijuopon tasolle taantuneen ajoa sellaiselta, joka ei roiku toisten perässä, eli pitää riittävää turvaväliä "
        Onko joku muuta väittänyt?
        Sattuuko joka talvi motareilla ketjukolareita joissa on mukana kymmeniä ja jopa satoja autoja? Siis joka talvi? Ettet nyt vain vähän liiottelisi.

        " On turhaa panettelua esittää vain ikä kuskeja ainoiksi liikenteen vaarantajiksi."
        Missä kuka milloin on maininnut a i n o i k s i vaarantajiksi?
        Kerro nyt, miksi ajokyvyltään taantuneita ikäkuskeja ei saisi mainita kun liikenteen vaarantajista puhutaan?
        Oikeinko tosissasi olet sitä mieltä, että ikäkuskin vaarallisuudesta ei saisi mainita perusteella, onhan näitä muitakin?

        "Ikä kuskien ryhmässä on myös viisaita ajajia, jotka ajavat kelin mukaan,"
        Kelin ottaa ajossaan, enemmän tai vähemmän, huomioon lähes joka jeppe, joten tuollakaan perusteella ei komppaamasi ikäkuskit erikoisesti edukseen erotu.
        Sen sijaan juuri ikäkuskit, ei tosin kaikki, on niitä "viisaita" joiden ajokyky on vajonnut tasolle, että kelistä riippumatta, siis myös loistavalla kesäkelillä, edes auttavasti liikennettä havainnoidakseen, on ajettava muita huomattavasti hitaammin.
        Miksi tuollaiseen tilaan päätyneitä ikäkuskeja ei mielestäsi saisi liikenteeseen sopimattomiksi mainita ja suositella, liikenneturvallisuuden nimissä, siirtymistä apukuskin paikalle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyt itse oikein hyvästä esimerkistä.

        Vaikka kirjoituksessa ei satiiria ja provoa olekaan niin silti se sinulta meni ohi.


    • Anonyymi

      Asennevamma kyseessä tai sitten ihan oikea pään sisäinen vamma, eli kaikki inkkarit eivät ole kanootissa/kaikki muumit eivät ole laaksossa. Enemmistönä varmasti kuitenkin asennevamma kyseessä.

      • Anonyymi

        Näin on. Asennevamma se yleensä on. Eivät muuten lähtisi huonossa ajokunnossa rattiin


    • Anonyymi

      Ei typeriä sääntöjä pitäisikään noudattaa. Juuri pyöräilin kotiin kaupungilta jalkakäytävää pitkin, koska ajokaistalla pimeässä tuskin kukaan olisi nähnyt minua ja jalankulkijoitakaan ei ollut. Kenen liikenneturvallisuutta muka vaaransin?

      • Anonyymi

        Jonkun mielestä yksi sääntö on typerä ja taas toisen mielestä joku toinen sääntö. Ei ole yksittäisen henkilön asia miettiä mitkä säännöt ovat muka typeriä ja joita ei muka tarvitse noudattaa. Yhteisiä pelisääntöjä kun noudatetaan, niin ei synny yhtä helposti yllätyksiä ja vaaratilanteita.

        P.S. Jos käytät asianmukaisia varusteita pyörässäsi, niin se näkyy kyllä pimeällä. Myös punainen takavalo tulee uuden tieliikennelain myötä pakolliseksi (astuu voimaan 1.6.2020). Kannattaa hankkia jo nyt ja ottaa käyttöön.


      • Anonyymi

        Mistä sinä muka voit tietää, ettei jostain sinulta peitossa olevan kulman tms. takaa pölähdä jalankulkija, jolla ei todellakaan ole mitään syytä olettaa sinun fillaroivan paikassa, jossa sitä ei saa tehdä? Et mistään.

        Ja kun et voi sitä tietää, et voi koskaan sanoa, ettet muka vaaranna kenenkään turvallisuutta.

        Liikennesääntöjä pitää yksinkertaisesti vain totella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä muka voit tietää, ettei jostain sinulta peitossa olevan kulman tms. takaa pölähdä jalankulkija, jolla ei todellakaan ole mitään syytä olettaa sinun fillaroivan paikassa, jossa sitä ei saa tehdä? Et mistään.

        Ja kun et voi sitä tietää, et voi koskaan sanoa, ettet muka vaaranna kenenkään turvallisuutta.

        Liikennesääntöjä pitää yksinkertaisesti vain totella.

        Kun ajaa tyhjän aukion läpi, siellä ei ole kulmia tai piilopaikkoja joista voisi pölähtää muita ihmisiä joiden kanssa noudattaa niitä yhteisiä pelisääntöjä.

        Juuri ne yksinkertaiset kyseenalaistamatta sääntöjä noudattajat mahdollistavat maailmansodat ja kansanmurhat.


    • Anonyymi

      Kun lukee tätä palstaa ja seuraa liikennettä autoillessa, niin on kaksi eri maailmaa, jotka ei kohtaa.
      Tämän palstan liikennesääntöuskovaiset ja oikea liikenne tuolla ulkona.

      • Anonyymi

        Minun näkemykseni on taas se että ne kohtaavat liiankin hyvin. Ylinopeuden puolustajat kirjoittelevat tarinoitaan tänne ja ajavat myös ylinopeutta tuolla oikean liikenteen puolella. Eivät kykene ymmärtämään että myös heidän toimillaan on vaikutus muihin siinä ympärillä.


    • Anonyymi

      Ylinopeudet johtuu paljolti liian hiljaista nopeusrajoituksista.

      • Anonyymi

        >Ylinopeudet johtuu paljolti liian hiljaista nopeusrajoituksista.<
        Eivät ole pöljiä ne, jotka liikennerajoituksia laittavat. Pöljä on se joka ei nopeusrajoituksia halua noudattaa. Mikähän siinä onkin niin vaikeaa, kun meille viisaille ne eivät ole vaikeita asioita, vaan tervehdimme ilolla näitä rajoituksia, eli silloin kun rajoitus muuttuu 80 km/h, niin jopa tuntuu mukavalle, kun ei tarvitse olla tien tukkona, mekun satutaan pitämään juuri tästä nopeudesta. Sitähän tällä nopeudella ehtii paljon enemmän reagoimaan esim. hirven tielle ryntäämiseen, kuin yli satasen vauhdissa.
        Jos rajoituksia ei teillä olisi, niin siellähän vallitsis jatkuva romuralli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >Ylinopeudet johtuu paljolti liian hiljaista nopeusrajoituksista.<
        Eivät ole pöljiä ne, jotka liikennerajoituksia laittavat. Pöljä on se joka ei nopeusrajoituksia halua noudattaa. Mikähän siinä onkin niin vaikeaa, kun meille viisaille ne eivät ole vaikeita asioita, vaan tervehdimme ilolla näitä rajoituksia, eli silloin kun rajoitus muuttuu 80 km/h, niin jopa tuntuu mukavalle, kun ei tarvitse olla tien tukkona, mekun satutaan pitämään juuri tästä nopeudesta. Sitähän tällä nopeudella ehtii paljon enemmän reagoimaan esim. hirven tielle ryntäämiseen, kuin yli satasen vauhdissa.
        Jos rajoituksia ei teillä olisi, niin siellähän vallitsis jatkuva romuralli

        Tietysti se alimitoitettu rajoitus ajokyvyttömän liikennöinnin saa mukavalle tuntumaan.
        Kerrohan miksi korkeamman rajoituksen alueella et pysty sitä ajamaan? monesti kuultu
        valhe on, että mekun satutaan pitämään jne. ei oikein pure? Mikä siis on oikea syy`?
        Tuohon reagointiin esim. hirven tielle loikkaamiseen et usko itsekään.
        Tuossa, että ehtii reagoimaan, tulit varmaan vahingossa todistaneeksi sen mistä taantuneen kuskin "hissuttelu" todellisuudessa johtuu, ajo, huomio-ja reaktiokyvyn vakavasta alenemasta. Eikö niin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietysti se alimitoitettu rajoitus ajokyvyttömän liikennöinnin saa mukavalle tuntumaan.
        Kerrohan miksi korkeamman rajoituksen alueella et pysty sitä ajamaan? monesti kuultu
        valhe on, että mekun satutaan pitämään jne. ei oikein pure? Mikä siis on oikea syy`?
        Tuohon reagointiin esim. hirven tielle loikkaamiseen et usko itsekään.
        Tuossa, että ehtii reagoimaan, tulit varmaan vahingossa todistaneeksi sen mistä taantuneen kuskin "hissuttelu" todellisuudessa johtuu, ajo, huomio-ja reaktiokyvyn vakavasta alenemasta. Eikö niin?

        Nopeusrajoitukset ovat tällä hetkellä ihan sopivalla tasolla. Jos ei kykene noutattamaan niitä, niin kannattaa siirtyä julkisten käyttäjäksi. Muista myös se että nopeusrajoitus on kattorajoitus jota ei saa ylittää. Vähän alle saa ajaa.


      • Anonyymi

        Ylinopeudet johtuvat paljolti siitä että nopeusrajoituksia ei noudateta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeudet johtuvat paljolti siitä että nopeusrajoituksia ei noudateta.

        Täällä palstalla on jostain syystä myös yleisesti tapana, että luetaan rivien välistä jotain mitä siellä ei lue. Esimerkiksi jos kirjoitat että huomattavasti alle nopeusrajoituksen ei pitäisi ajaa, jos keli ei ole niin huono että se sen vaatii, monilla vähä-älyisillä on joku ihme luulo että olet kaahari ja kannatat ylinopeuden ajamista

        Sovitaanko niin että ne jotka eivät ymmärrä kirjoitettua tekstiä tai näkee siellä omasta mielestään jotain piiloviestintää rivien välissä, ei enää osallistuisi kirjoitteluun?


    • Anonyymi

      Moni sääntö tässä sääntösuomessa on sellainen, jolla on todellisuudessa enemmän vastustajia kuin kannattajia.
      Esimerkiksi vielä tällä hetkellä kunnan kotihoidon työntekijä saa pysäköintivirhemaksun tai sakon pysäköidessään tahallaan autonsa liikennemerkillä tavalla tai toisella kielletylle paikalle. Ajatelkaa näitä liikenteen vaarantajia, jotka ovat vanhuksen luo hoitotehtäviin mennessään törkeästi liikennesäännöistä piittaamatta päättäneet pysäköidä autonsa taloyhtiön pihassa olevaan pelastustiestä syrjässä olevaan asfaltoimattomaan kulmaukseen, vaikka pihaan johtava liikennemerkki selvästi kertoo: moottoriajoneuvolla ajo kielletty, lisäkilvessä maininta: "huoltoajo sallittu". Lisäksi koko asuinalue saattaa olla liikennemerkillä merkitty pysäköintikieltoalueeksi, lisäkilpenä: "pysäköinti sallittu merkityillä paikoilla", jota se kulmaus ei selvästikään ole. Lakia kirjaimellisesti noudattavat kavahtavat myös kotihoitajan laista piittaamatonta pysäköintiä, jonka voi tulkita rikkovan myös maastopysäköinnistä kirjoitettuja pykäliä.

    • Anonyymi

      Aika kauan ammatikseen ajaneena, pakua, takisa, kuorma-autoja monenlaisia, nykyään jo pitkä taival takana ambulanssin puikoissa ja tietysti takakontissa hoitajana.

      Niin tuota olen analysoinut monet kerrat että miksi lakia on niin vaikea noudattaa. Onko se tyhmyyttä, no tuskin me monikaan loppujen lopuksi ollaan kovin paljoa toisistamme eroavaisia älykkyydessä, siitä tuskin on kyse. Poislukien bmw ja audi kuskit heh.

      Kaikkihan ei kirjaimellisesti lue laissa mutta laissa lukee että toiselle ihmiselle ei saa aiheuttaa vaaraa, haittaa, kuolemaa, fyysistä vammaa, loukata kunniaa.Eikä toisen ihmisen omaisuutta saa vahingoittaa, varastaa. Jo siis ilman tieliikennelakiakin meillä lukee laissa edellä mainittua.

      Nyt se vastaus: Itseluottamuksen puute.
      Toistaiseksi en ole vielä saanut lyhyesti kiteytettyä tuota asiaa paremmin.

      Veikkaan että paljon useampi tietää kyllä mitgen pitäisi ajaa mutta ei tee niin.

      Toinen vastaus: Otetaan mallia muista.
      Ensin tulee itseluottamuksen puute, ei uskalleta, liian vahva määritelmä ettei uskaltaisi mutta olkoot, ei uskalleta toimia oikein koska takana on autoja ja siellä kuskit hermostuu jos toimin oikein. Pitää olla agressiivisuutta, sporttisuutta että takana oleva tietää että kyllä tässä mennään ja osataan. Tälläinen tilanne tulee esimerkiksi risteyksessä, ennen risteystä on suojatie, risteävällä tiellä on liikennettä etkä pääse ajamaan risteykseen liikenteen takia. Itseluottamus on mennyt, on otettu mallia miten muut tekee, eli mennään kärkkymään siihen 2-3 metriä eteenpäin ja ollaan suojatien päällä, myös kevyttä liikennettä on paljon ja jalankulkijat varmaan arvostaa tätä suojatien tukkimista. Kuitenkaan et pääse sinne risteykseen edelleenkään. Tämä otetaan oikein siihen normaaliksi ajotavaksi, vaikka ei olle täytsin varmoja että kevyttä liikennettä ei ole tulossa eikä edes siitä onko ajoneuvo liikennettä tulossa niin olettemuksena jo painetaan suoraan suojatien päälle ja sitten katsotaan tilanne.

      Risteyksen toisella puolelle on myös samanlainen tie, sielläkin odottaa auto ja useampikin pääse kääntymään risteykseen. Mutta on väistämisvelvollinen tätä edellä mainuttua "suojatien päälle ajavaa kohtaan" sanotaan häntä A:ksi.
      Kun vihdoin tilaa tulee risteävälle tielle, B odottaa että mitä A aikoo, A lähtee ja kääntyy, laittaa sitten violkun päälle koska onhan se nyt häpeällistä käyttää vilkkua kuin autokoulunoppilas, katu-uskottavuus ja kaikki menee. Nyt ollaan sporttisia siis ja mennään, koukkaus ja vilkkua perään yes. B manaa risteyksen toisella puolelle v.... p.... s...... m......h......a........t.......että tähän jäätiin, kun ei tiennyt mitä A aikoi. Tyytyväiset ja A autoa ja kuskia ihailevat jalankulkijatkin pääsee nyt taas jatkamaan matkaa.

      Miten B elämä jatkui, no hän jäi sinne risteykseen, koska C tuli vasemmalta tätä risteävää tietä ja aikoi kääntyä sinne päin mistä A äsken tuli mutta ei pääse kääntyämään koska vastaan tulee liikennettä joista osa kääntyy oikealle jossa B olisi saumaa puikata väliin ennen suoraan ajavaa mutta. Risteävää tietä tullut C ajoi keskelle risteysaluetta parkkiin odottamaan kääntymistä sinne vasemmalle. C maksimoi vielä aiheutetun haitan, risteyksessä olisi tilaa ajaa ohi C eli C takaa tuleva liikenne mutta C on päättänyt jäädä niin leväesti parkkiin että ohi ei pääse.

      Aatelkaa, jos suurin osa ajaisi sääntöjen mukaan ja siihen lisättäisiin vielä fiksu kohteliaisuus.

      Tyhmää kohtealiauutta on se että jatketaanpa taas, risteävää tieä tulee D, joka tulee siis vastakkaisesta suunnasta kuin C. D on kohtelias, hidastaa, odottaa mutta C ei tajua heti että hän aikoisi antaa tietä. Olisiko D voinut antaa reilusti ja kunnolla valoshowta sen sijaan että pimeessä autossa huitoi kärpäsiä tai mitä lie ja C ei tätä nähnyt. Tyhmää kohteliaisuutta, annetaan risteäävää tietä tulevalle tietä vaikka tietä antavan perässä ei ole kuin muutamia autoja ja muuta liikennettä ei ole. Vastaavia tilanteita on muitakin kuten opettaa pyöräijät siihen että pyöräilijä menee ensin ja sitten autot.. nyt on muutama vuosi rummutettu mediassakin jo siitä mitkä on pyöräilijän velvollisuudet liikenteessä, tuntea tieliikennelakia. Toinen mikä olisi hyvä tietää että pienempi jää usein toiseksi kun puhutaan vaan siitä että 1500kg vs 100kg niin kevyempi häviää, auttaako siinä se että kuka oli oikeassa, paloiko vihreät valot, keltaiset, punaiset, ei se auta siihen ainakaan että se peruuttaisi sen mitä tapahtui, lonkka on nyt murtunut, käsi poikki, lievä aivovamma, alustavastikin jo tiedossa 2 vuoden työkyvyttömyys ja mahdollisesti alan vaihto jos edes kuntoutuu. Siinä sitten maksellaan varmaan asuntolainaa, hoidetaan lapsia jne. Tyhmä, no kuten sanoin niin ei kai nyt tyhmä mutta miksi näin vaan käy.

      • Anonyymi

        Suomalainen luonne on laumasielu. Ei uskalleta olla erilaisia myöskään liikenteessä. Itse huomannut usein kun on kohtelias tai noudattaa nopeusrajoituksia niin puidaan nyrkkiä jo takana. Joo on mittarivirhe huomioitu. Pakko laittaa kun kohta joku taas sitäkin kysyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen luonne on laumasielu. Ei uskalleta olla erilaisia myöskään liikenteessä. Itse huomannut usein kun on kohtelias tai noudattaa nopeusrajoituksia niin puidaan nyrkkiä jo takana. Joo on mittarivirhe huomioitu. Pakko laittaa kun kohta joku taas sitäkin kysyy.

        Sujuva ja nykyisillä nopeusrajoituksilla varmasti turvallinen ajonopeus on se, mikä nopeusrajoitusmerkissä lukee.

        Kenellekään ajokuntoiselle se ei voi olla liikaa ellei sitten ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus estä sitä ajamasta. ( ainakaan täällä etelä- ja länsisuomessa ei talvella ole kuin korkeintaan 3 päivää/yötä jolloin keli on niin huono että rajoitusnopeudet joutuu ajokuntoinen alittamaan)

        Laumasieluisuus on ennemminkin hyvä kuin paha liikenteessä. Silloin liikenne on sujuvaa, ei tule ohitustarpeita eikä kenenkään pinna kiristy.

        Ajan itse aina suurinta sallittua, en siis auton nopeusmittarin mukaan vaan oikeasti.
        En ole havainnut painostusyritystä ylinopeuteen muualla paitsi tietyöalueilla. No joskus myös joku hitaammin ajava ärsyyntyy kun hänet on ohitettu ja sitten se saa vauhtia ja roikkuu puskurissa jonkunaikaa. Ei tehoa minuun.

        Monet täällä jankkaa aina kaahareista, harvoin minua ohitetaan vaikken ylinopeutta ajakaan. Missä niitä kaahareita oikeasti on, ei ainakaan siellä missä minä liikun.

        Itse ajan paljon, ja joudun itse ohittamaan usein. Reilusti alle nopeusrajoituksen ajavia on paljon enemmän kuin reilusti yli rajoituksen ajavia.

        Jos siis jokainen ajaisi mahdollisimman tarkasti rajoitusnopeutta, väistäisi niitä joita kohtaan on väistövelvollinen mutta ei väistäisi niitä jotka ovat itseen nähden väistövelvollisia, sujuisi näin harvaan asutun maan liikenne joustavasti ja hienosti.

        Ja vielä tärkeä pointti. Kun kyvyt ei enää tällaiseen sujuvaan ajamiseen riitä, jättäisi ajamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen luonne on laumasielu. Ei uskalleta olla erilaisia myöskään liikenteessä. Itse huomannut usein kun on kohtelias tai noudattaa nopeusrajoituksia niin puidaan nyrkkiä jo takana. Joo on mittarivirhe huomioitu. Pakko laittaa kun kohta joku taas sitäkin kysyy.

        Liikennesäännöt ovat kaikille samat. Ei pidä olla mitenkään erilainen, vaan noudattaa niitä samoja sääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sujuva ja nykyisillä nopeusrajoituksilla varmasti turvallinen ajonopeus on se, mikä nopeusrajoitusmerkissä lukee.

        Kenellekään ajokuntoiselle se ei voi olla liikaa ellei sitten ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus estä sitä ajamasta. ( ainakaan täällä etelä- ja länsisuomessa ei talvella ole kuin korkeintaan 3 päivää/yötä jolloin keli on niin huono että rajoitusnopeudet joutuu ajokuntoinen alittamaan)

        Laumasieluisuus on ennemminkin hyvä kuin paha liikenteessä. Silloin liikenne on sujuvaa, ei tule ohitustarpeita eikä kenenkään pinna kiristy.

        Ajan itse aina suurinta sallittua, en siis auton nopeusmittarin mukaan vaan oikeasti.
        En ole havainnut painostusyritystä ylinopeuteen muualla paitsi tietyöalueilla. No joskus myös joku hitaammin ajava ärsyyntyy kun hänet on ohitettu ja sitten se saa vauhtia ja roikkuu puskurissa jonkunaikaa. Ei tehoa minuun.

        Monet täällä jankkaa aina kaahareista, harvoin minua ohitetaan vaikken ylinopeutta ajakaan. Missä niitä kaahareita oikeasti on, ei ainakaan siellä missä minä liikun.

        Itse ajan paljon, ja joudun itse ohittamaan usein. Reilusti alle nopeusrajoituksen ajavia on paljon enemmän kuin reilusti yli rajoituksen ajavia.

        Jos siis jokainen ajaisi mahdollisimman tarkasti rajoitusnopeutta, väistäisi niitä joita kohtaan on väistövelvollinen mutta ei väistäisi niitä jotka ovat itseen nähden väistövelvollisia, sujuisi näin harvaan asutun maan liikenne joustavasti ja hienosti.

        Ja vielä tärkeä pointti. Kun kyvyt ei enää tällaiseen sujuvaan ajamiseen riitä, jättäisi ajamatta.

        Laumasieluisuudella tarkotin että ihmiset eivät uskalla erota massasta. Kun kaverikin ajaa esim. ylinopeutta niin isekkin täytyy ajaa samoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe