Kotona olevat vanhukset

Anonyymi

On erittäin hyvä, että valvontaviranomaiset alkavat tiukentaa otettaan hoitolaitoksia kohtaan. Mutta.
Kuka huolehtii siitä, että kotona olevat vanhukset saavat asianmukaista hoitoa tarpeen mukaan ?
Valviraa ei tunnu kiinnostavan mitä siellä tapahtuu. Hoitajat tekevät sen, mikä on mahdollista tehdä, sillä tahdilla, mikä on jo kaikkien tiedossa.
Onko kotona olevilla vanhuksilla virikkeitä minkä laki määrää, kaikkinaisia toimia mitä vaaditaan. Taitaa Valviran mielenkiito olla nyt jossakin muualla jostakin kumman syystä.
Se on helppo mennä hoitolaitoksiin rinta pystyssä että nyt viimeistään paannaan asiat kuriin.
Menkää kotona hoidettavien vanhuksien luo samalla uholla.
Saattaa tulla reaalielämä silmille varsin äkkiä.

27

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toisten kotiin! Kenen luvalla ajattelit mennä? Ei sitä kenenkään kotiin noin vain mennä.

      ”Kotihoito” on vain feikkausta! Se on ollut aina harmaata aluetta, jossa asiakas päättää. Päättää, mitä päättää, vaikka ei ole enää kykenevä mitään päättämään.

      • Anonyymi

        Myös laitoshoidossa kaikilla ihmisillä on itsemääräämisoikeus. Hienot ohjeet takaavat sen kaikille, vaikka ei tajuaisi itsestään eikä mistään muustakaan enää mitään. - Nm. Hah !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös laitoshoidossa kaikilla ihmisillä on itsemääräämisoikeus. Hienot ohjeet takaavat sen kaikille, vaikka ei tajuaisi itsestään eikä mistään muustakaan enää mitään. - Nm. Hah !

        Hyvä että on. Mutta vaan siihen saakka, kun ei enää itse ymmärrä omaa parastaan ja turvallisuuttaan.

        Mm. lukitut/ tunnisteilla avautuvat ulko-ovet rajoittavat ulkonaliikkumisvapautta, mutta ovat sallittuja eksymisen ja karkaamisen riskin takia.

        Peseytyminen. Vanhuksille on hyvinkin yleistä kieltäytyä suihkuun lähdöstä. Parin viikon pesemättömyys -varsinkin kastelevalla tai tuhrivalla- on riski iholle. Seurauksena haavojen ja ihorikkojen hoito. Miten toimit, loukkaamatta itsemääräämisoikeutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä että on. Mutta vaan siihen saakka, kun ei enää itse ymmärrä omaa parastaan ja turvallisuuttaan.

        Mm. lukitut/ tunnisteilla avautuvat ulko-ovet rajoittavat ulkonaliikkumisvapautta, mutta ovat sallittuja eksymisen ja karkaamisen riskin takia.

        Peseytyminen. Vanhuksille on hyvinkin yleistä kieltäytyä suihkuun lähdöstä. Parin viikon pesemättömyys -varsinkin kastelevalla tai tuhrivalla- on riski iholle. Seurauksena haavojen ja ihorikkojen hoito. Miten toimit, loukkaamatta itsemääräämisoikeutta?

        Rauhoittava nappi naamaan. Ja silti tulee turpiin. - Nm. Oikea suora osui


      • Anonyymi

        Kotihoito ei ole muuta, kuin epäpätevä, sivistymätön ja välinpitämätön ammatti. Heiltä ei vaadita mitään, alkellisetkin käytöstavat puuttuvat. Kotihoito on täysin turhaa ja rahaa kuluttava organisaatio. Siellä työskentelee yhteiskuntamme pohjasakka, ilman pätevää koulutusta. Ensinnäkin, mikään ei kuulu heille nykyään. kOTIHOIDON LÄHEISHOITAJA tunkeutuu omilla avaimillaan asiakkaan luo, esittelemättä itseään.Kysymys on sentään toisen kodista. Jakavat lääkkeet,, johon kuluu n. 5 min. ja häipyvät. Heillä ei ole alkeellistakaan kykyä kyseenalaistaa toimintaansa, kuten ei aivojakaan itsenäiseen toimintaan. Kaikki määräykset sanellaan korkeammalta ja he toimivat kuin robotit. Kaikki sympatia ja empatia puuttuu. Itse sanoudun irti, tästä toiminnasta, koska kotihoitajat ovat minulle pelkäksi häiriöksi. En tiedä toista amattikuntaa, jota halveksin enemmän, kuin kotihoitajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotihoito ei ole muuta, kuin epäpätevä, sivistymätön ja välinpitämätön ammatti. Heiltä ei vaadita mitään, alkellisetkin käytöstavat puuttuvat. Kotihoito on täysin turhaa ja rahaa kuluttava organisaatio. Siellä työskentelee yhteiskuntamme pohjasakka, ilman pätevää koulutusta. Ensinnäkin, mikään ei kuulu heille nykyään. kOTIHOIDON LÄHEISHOITAJA tunkeutuu omilla avaimillaan asiakkaan luo, esittelemättä itseään.Kysymys on sentään toisen kodista. Jakavat lääkkeet,, johon kuluu n. 5 min. ja häipyvät. Heillä ei ole alkeellistakaan kykyä kyseenalaistaa toimintaansa, kuten ei aivojakaan itsenäiseen toimintaan. Kaikki määräykset sanellaan korkeammalta ja he toimivat kuin robotit. Kaikki sympatia ja empatia puuttuu. Itse sanoudun irti, tästä toiminnasta, koska kotihoitajat ovat minulle pelkäksi häiriöksi. En tiedä toista amattikuntaa, jota halveksin enemmän, kuin kotihoitajat.

        (Sinunlaistesi) vammaisten ja vanhusten auttaminen ei tosiaan ole mikään unelma-ammatti. Se on työtä, johon ajautuu vihoviimeisenä vaihtoehtona, kun tässä suurtyöttömyyden runtelemassa maassa ei kunnon työtä löydy yli viisikymppisille, oli sitten miten tahansa kyvykäs jollekin toiselle alalle. Tässä iässä monen vuoden koulutukseen lähteminen ei ole järkevää. Kotiapua pystyy aika hyvin antamaan ihan arkijärjellä, kuten myös henkilökohtaista avustamista.

        Täydellistä palvelua vaativien potilaiden lisäksi ongelmana voi olla liian säästeliäs kunta, epäpätevät virkailijat, jotka eivät osaa luoda työn toimenkuvaa tai edes valita sopivia työntekijöitä. Pienellä paikkakunnalla edes jotenkuten sopivista työntekijöistä voi olla pulaa, vaikka olisikin paljon työttömiä työnhakijoita. Moni sopisi itsenäiseksi yrittäjäksi, ja antaisi parempaa palvelua, kun palvelun laatu heijastuisi nopeasti oman yrityksen tuloihin. Mutta yritäpä ryhtyä tekemään omaa työtä työttömänä; menetät heti tukesi ja jäät tyhjän päälle. Vuokranantaja ei odota, eikä ruokakauppa anna ruokaa ilmaiseksi. Eli hyvin usein oma työ on työttömälle mahdottomuus.

        On ikävää, jos omaan kotiin työntyy omilla avaimilla joku ventovieras, jolle olet vain pikakäynti, ja joka miettii vain, miten ehtii seuraaviin paikkoihin työajan puitteissa. Jos hänelle maksetaan vain puolesta tunnista, ja matkaan menee 25 minuuttia, ei hän voi jäädä rupattelemaan tai pyykkäämään käyttämättä siihen omaa aikaansa ja myöhästymättä seuraavista paikoista. Valita Kuntaan tai sille yksityiselle hoivafirmalle. Nyrpeän naaman esittäminen kotiavustajalle ei paranna tilannetta.

        Minä olen yrittänyt jotenkin päästä (aluksi) edes vapaaehtoiseksi vanhusten avustajaksi, mutta se ei ole onnistunut. Palkalliseksi kotiavustajaksikin olen hakenut ilman, että olisi tärpännyt. En usko, että ansaitsisin kenenkään avustettavani halveksuntaa. Jos kohtaisin kaltaisiasi työssä, olisin ehkä kyynelissä sellaisen käynnin jälkeen. En muuttuisi ammattitaitoiseksi lähihoitajaksi toisen pilkallisen ilmeeen takia.

        Tämän yhteiskunnan perusasioita yritetään hajottaa. Kaikki asetetaan vastakkain, riitaa haastetaan. Kirjoittamalla tuolla tavalla olet itsekin osa ongelmaa, et ratkaisua. Yritä keksiä toimivampia tapoja parantaa tilannetta, joka tosiaan ei ole hyvä kenenkään kannalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotihoito ei ole muuta, kuin epäpätevä, sivistymätön ja välinpitämätön ammatti. Heiltä ei vaadita mitään, alkellisetkin käytöstavat puuttuvat. Kotihoito on täysin turhaa ja rahaa kuluttava organisaatio. Siellä työskentelee yhteiskuntamme pohjasakka, ilman pätevää koulutusta. Ensinnäkin, mikään ei kuulu heille nykyään. kOTIHOIDON LÄHEISHOITAJA tunkeutuu omilla avaimillaan asiakkaan luo, esittelemättä itseään.Kysymys on sentään toisen kodista. Jakavat lääkkeet,, johon kuluu n. 5 min. ja häipyvät. Heillä ei ole alkeellistakaan kykyä kyseenalaistaa toimintaansa, kuten ei aivojakaan itsenäiseen toimintaan. Kaikki määräykset sanellaan korkeammalta ja he toimivat kuin robotit. Kaikki sympatia ja empatia puuttuu. Itse sanoudun irti, tästä toiminnasta, koska kotihoitajat ovat minulle pelkäksi häiriöksi. En tiedä toista amattikuntaa, jota halveksin enemmän, kuin kotihoitajat.

        Suurempi ongelma sulla kuulostaa olevan kuin heillä. - Nm. Oma moka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotihoito ei ole muuta, kuin epäpätevä, sivistymätön ja välinpitämätön ammatti. Heiltä ei vaadita mitään, alkellisetkin käytöstavat puuttuvat. Kotihoito on täysin turhaa ja rahaa kuluttava organisaatio. Siellä työskentelee yhteiskuntamme pohjasakka, ilman pätevää koulutusta. Ensinnäkin, mikään ei kuulu heille nykyään. kOTIHOIDON LÄHEISHOITAJA tunkeutuu omilla avaimillaan asiakkaan luo, esittelemättä itseään.Kysymys on sentään toisen kodista. Jakavat lääkkeet,, johon kuluu n. 5 min. ja häipyvät. Heillä ei ole alkeellistakaan kykyä kyseenalaistaa toimintaansa, kuten ei aivojakaan itsenäiseen toimintaan. Kaikki määräykset sanellaan korkeammalta ja he toimivat kuin robotit. Kaikki sympatia ja empatia puuttuu. Itse sanoudun irti, tästä toiminnasta, koska kotihoitajat ovat minulle pelkäksi häiriöksi. En tiedä toista amattikuntaa, jota halveksin enemmän, kuin kotihoitajat.

        Sinulla lienee suurimmat ongelmat korvien välissä. Kotihoidossa on paljon psyykkisesti sairaita ja nehän ei muuta tee kun välittää hoidosta. Perus mummot kiittää kun hoitaja auttaa vessaan ja keittää kahvit. Te hullut osaatte vain valittaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös laitoshoidossa kaikilla ihmisillä on itsemääräämisoikeus. Hienot ohjeet takaavat sen kaikille, vaikka ei tajuaisi itsestään eikä mistään muustakaan enää mitään. - Nm. Hah !

        Mitä se itsemääräämisoikeus oikein tarkoittaa???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se itsemääräämisoikeus oikein tarkoittaa???

        Voi jösses. Älä vaan sano että olet hoitaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi jösses. Älä vaan sano että olet hoitaja.

        Älä taivastele, vaan jos noin viisaasti kysyt, niin sanopa, mitkä ne vanhuksen itsemääräämisoikeudet ovat. Asuipa sitten kotona tai laitoksessa.


    • Anonyymi

      Ja rahakin ratkaisee. Palvelusuunnitelmaa tehtäessä tai ensimmäisen laskun saapuessa, ei tarpeita enää olekaan.

    • Anonyymi

      Kyllä on huono tilanne nykyisillä päättäjillä kun itsekkin ovat joskus hoidontarpeessa.
      Jos muistavat vielä tekemänsä päätökset ja tyhmät lait

    • Anonyymi

      Kotihoitsun homma: Avaa oven ja kysyy : Elätkö? Kuuluu hiljaista mutinaa kamarin puolelta....hoitsu laittaa oven kiinni ja seuraavaan paikkaan....easy homma.

    • Anonyymi

      Aktiivimalli oli poliittinen testi. Ja kuten nähdä voidaan, ei se mitään vaikuta. Säästelkää rahojanne pahan päivän varalle.

    • Anonyymi

      Osittain samaa mieltä siinä että nykyisiltä kotihoitajilta useimmilta puuttuu kyllä käytöstavat. Eiväthän kaikki tervehdi ede työkavereitaan töihin tullessaan, kuinkas sitten asiakkaitaan.
      Ikävä tosiasia on että lähihoitajiksi hakeutuu se koulussa heikoimmin pärjännyt aines. Työpaikka on varma huonommallakin todistuksella. Tämä houkuttaa myös työttömiä, joilla ei ole mitään kiinnostusta alalle, hakeutumaan lähihoitaja koulutukseen. Myös viime vuosina ei ole enää pidetty minkäänlaisia soveltuvuustestejä alalle.

      • Anonyymi

        Tylsää yksitoikkoista liukuhihnatyötä nykyisin. Tervehdi siinä sitten vielä!

        Mitä mahtaisi ns. soveltuvuustesti pitää sisällään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tylsää yksitoikkoista liukuhihnatyötä nykyisin. Tervehdi siinä sitten vielä!

        Mitä mahtaisi ns. soveltuvuustesti pitää sisällään?

        No, osoitat vain moukkamaisuutesi ja sivistymättömyytesi kun et osaa edestervehtiä vanhuksen kotiin mennessäsi tai tullessasi työpaikallesi. Äitisikään ei ole osannut neuvoa sinulle käytöstapoja, ilmeisesti ei itsekään ole niitä hallinnut.

        Kaltaisiasi elämänkoululaisia nykyiset lähärit suurimmalta osin ovat, ja juuri siksi kukaan fiksumpi nuori ei alalle hakeudu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, osoitat vain moukkamaisuutesi ja sivistymättömyytesi kun et osaa edestervehtiä vanhuksen kotiin mennessäsi tai tullessasi työpaikallesi. Äitisikään ei ole osannut neuvoa sinulle käytöstapoja, ilmeisesti ei itsekään ole niitä hallinnut.

        Kaltaisiasi elämänkoululaisia nykyiset lähärit suurimmalta osin ovat, ja juuri siksi kukaan fiksumpi nuori ei alalle hakeudu.

        "Fiksumpi nuori!" Toivon todellakin, että on niitä fiksuja nuoria, jotka eivät mokomaan orjatyöhön huonolla palkalla ja huonoilla työoloilla edes suunnittele menevänsä. Ei kannata alentaa itseään suostumalla työhön, joka ei mitenkään palkitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, osoitat vain moukkamaisuutesi ja sivistymättömyytesi kun et osaa edestervehtiä vanhuksen kotiin mennessäsi tai tullessasi työpaikallesi. Äitisikään ei ole osannut neuvoa sinulle käytöstapoja, ilmeisesti ei itsekään ole niitä hallinnut.

        Kaltaisiasi elämänkoululaisia nykyiset lähärit suurimmalta osin ovat, ja juuri siksi kukaan fiksumpi nuori ei alalle hakeudu.

        Suomalaiset eivät arvosta hoitajia. Se näkyy palkassa. Ja hoidossa. Sitä saa mitä tilaa. Sellaista hoitoa saa josta maksetaan eli paska palkka paska hoito.


    • Anonyymi

      Olin muutaman kuukauden kotihoidossa töissä. Sain potkut koeajalla, koska olin liian hidas. Jäin juttelemaan vanhusten kanssa ja tein liikaa heidän luonaan. Lisäksi välimatkoihin kuulemma käytin liikaa aikaa. Kotihoidossa ei saa jutella eikä autella liikaa vanhuksia, koska aika on mitoitettu liian vähäiseksi. Nyt möllötän kotona työttömänä, kun ei tälläistä hidasta hoitajaa kukaan töihin huoli.

      • Anonyymi

        Hoitajattarien "soveltuvuuskokeeksi" olenkin ehdottanut cooperintestiä. Palvelee paljon paremmin nykyistä "hoitomallia".

        Naurettavaa julkisuudessa päivitellä "huonoa vanhustenhoitoa", kun todellisuus on jotain ihan muuta.


      • Anonyymi

        Näinhän se menee...minä kuulun nopeisiin enkä ymmärrä miksi hitaat edes hakeutuu tuolle alalle?Hyvä kun vanhus selviytyy pukeutumisessa yksin ilman apua,se on sitä itsekuntoutusta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se menee...minä kuulun nopeisiin enkä ymmärrä miksi hitaat edes hakeutuu tuolle alalle?Hyvä kun vanhus selviytyy pukeutumisessa yksin ilman apua,se on sitä itsekuntoutusta!

        Ei hakemuksessa tai haastattelussa kysytä juoksutuloksia, että hakiessaan vanhusten kotihoitoon tietäisi työhön liittyvät vaatimukset.


    • Anonyymi

      Voi kysyä että mikä tätäkin ei aikoinaan vastettu, kuin olisi tyhjille seinille huudellu joskus 15 vuotta sitten kun kunnallisia hoitopalveluita yksityistettiin.
      Kysyin silloin että mikä se hyöty siinä on.

      No hyöty selvisi, moni rikastui sillä, osasta tuli jopa miljonäärejäkin.
      Hoito maksaa xxx
      Yksityisellä se maksoi xxx xxx josta voittoja takoi omiin taskuihin tuon xxx verran.
      Kun yksityinen xxx kate ei riitä niin pitää säästää jostain, henkilökunnasta, välineistä jne. Miksi kate ei riitä, pieni yritys, hankinnat on pienempiä joten ne maksaa enemmän, ei saa niin hyviä sopimuksi kuin kunnallinen puoli, pelivaraa ei ole yhtään, yksi hoitaja kun on poissa niin se voi tarkoittaa vaikka 20% vajetta henkilökunnassa, siihen päälle kun sattuu lomalla olevia niin.. Kunnon työvoimaa ei saa maineen takia, tämä johtaa maahanmuuttotaustaisen työvoiman tarpeeseen.
      Paljonko hoitovirheet maksaa, paljon.

      Ei tämä tarkoita sitä että kunnallinen puoli on jokin täydellisyys, sillä puolella vaan on säännöt joita valvotaan, toimintaa kehitetään koko ajan ja on muutenki paljon avoimempaa. Vaikka kunnallisella puolella on iso hallinto niin se olisi myös yksityiselläkin puolella jos kolikke käännetään toisinpäin, ei siitä mihinkään muutu. Hallintoa tarvitaan ja paljon muutakin.

      • Anonyymi

        Niin, mikä on kirjoituksen tarkoitus?

        Kunnallisen puolen "säännöt"? "Valvotaan"? "Kehitetään"? "Avointa"?

        Mitä mahdat tarkoittaa, kun otsikko koskee kotona olevia vanhuksia? Työntekijöitä, jotka tarvitsevat ns. juoksulistat, että ehtivät. Lasketaan välitöntä ja välillistä työaikaa. Asiakkaiden välisiä matkoja ei huomioida. Ylitöitä ei saa tulla jne., jne.


    • Anonyymi

      Tuota otetta olisi tiukennettava tosi rajusti, yhtäään ihmisrääkkäystapausta ei tulisi sallia maassamme jossa on olemassa laki, jonka mukaan "jokaisen kansalaisen on saatava hyvä hoito ja hoiva" On täysin käsittämätöntä, että kansalaiset eivät vaadi maamme päättäjiltä yhteiskunnassamme tämän, voimassaolevan lain noudattamista?
      Kotihoidossa ihminen on oman onnensa varassa ja itse etupäässä vastuussa hoidostaan ja se on väärin ja turvattomuuden huippu. Ja ihmistenhoito ei takuulla maassamme muutu käytännössä lainmukaiseksi ilman, että kansa ymmärtää sitä vaatia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe