Miksi ihmisellä on varpaankynnet?

Anonyymi

Tietysti kyseessä voisi olla jokin evolutiivinen jäänne koska eihän niistä kamalasti haittaakaan ole, mutta koska tiedämme Jumalan luoneen ihmisen, niin pakkohan niillä on jokin käyttötarkoitus olla. Eihän älykäs suunnittelija suunnittele mitään älytöntä tai epätarkoituksenmukaista.

23

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhtälailla voisi kysyä miski sorkka ja kavioeläinten kynnet on keratiinia, eikä kitiiniä mikä kestääsi paremmin...

    • Anonyymi

      Raajojen käytössä kynnet syntyy "kitkan" vaikutuksesta. Niiden muoto, vahvuus yms ominaisuudet hioutuu käyttötavan mukaan. Esim pedoilla, kuten kissapedot ja petolinnut, ne on kehittynyt tarttumaan ja repimään. Pedoilla kynnet on mm. vahvat, pitkät, terävät, käyrät jne. mitkä on muotoutunut lajille tyypillisen raajojen käytön mukaan. Myyrällä, kilpikonnalla, hevosella, kamelilla jne on taas omanlaisensa muodostumat. Valailla ja kaloilla ei ole kynsiä ollenkaan, koska raajoja ei käytetä kaiveluun, tarttumiseen yms. Kun vertaa vaikka länsimaalaisen kaupunki-ihmisen kynsiä alkuasukkaiden kynsiin, tai apinoiden kynsiin, siitä voi päätellä, että ihmisen kynnet surkastuu, jos niiden käyttö on vähäistä. Tuhansien vuosien päästä ihmisen kynnet on varmasti pienemmät ja heikommat kuin tänä päivänä, ja ehkä lopulta sormenpäät ovat vain aavistuksen kovettuneet ja muotoutuneet näppäimistön yms ohjausvekottimien käyttöön sopiviksi. Tai jos ydinsota tms katastrofi tuhoaa teknologian ja palauttaa ihmisen luontoon, niin ehkä kehittyy uusi laji nimeltä tonkijaihminen, jolla kämmen on muotoutunut yhdeksi lapiomaiseksi kynneksi, jolla on kätevä kuopia maata. Tai...

      • Miten ihmeessä paljain jaloin kävelemään luoduille ihmisille synty varpaisiin kitkan vaikutuksesta kynnet? Vai oletko sinä rystyastuja, jolla varpaat hinkkaavat alustaa etujalkateriesi alla jotenkin?


    • Anonyymi

      Minulla varpaankynnet kasvavat sientä. Mitään varsinaista käyttöä niille ei ole, kun en puissa juuri kiipeile eikä noin mitättömistä kynsistä siinä hommassa olisi hyötyäkään. Varpaankynnet vioittuvat myös helposti ja muodostavat terveysriskin, erityisesti olosuhteissa, joissa vaurioita ei pysty hoitamaan. Mieluummin saisi niiden tilalla olla vahvaa ihoa, se olisi ollut älykkäämpää suunnittelua.

    • Samasta syystä mistä ihmisellä on ulkokorvat, ihokarvat (varsinkin nenänpäässä inhottavia) ja muuta turhaa.

    • Anonyymi

      Selkä pysyy notkeampana

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Silikonit jatkaa siitä mihin luonto lopetti. Naisen rinnathan ovat katseenvangitsija miehiä varten. Muilla kädellisillä naarailla ei ole ulkonevia rintoja silloin kun ne eivät imetä. Naisenkin rinnat ovat enimmäkseen rasvaa ja maitorauhaset ovat vain pieni osa rinnan tilavuutta.


    • Varpaankynnet pakotti ihmiskunnan keksimään saunan ja kynsisakset. Ilman saunaa ukkovarpaiden kynsiä on vaikea leikellä kynsisaksillakaan, vanhempien herrasmiesten ainakin.

      • Notkistaako sauna selkääsi, jalkojasi, kynsiäsi vai kaikkia niitä?


      • Anonyymi
        T218O kirjoitti:

        Notkistaako sauna selkääsi, jalkojasi, kynsiäsi vai kaikkia niitä?

        Pehmentää kynnet tai oikeastaan sen sienimäisen kasvannaisen, joka useilla ikäihmisillä ukkovarpaiden kynsien alapinnassa on. Itselläni sellaista ei ole, joten kykenen leikkaamaan kunnet ihan kylmiltäänkin.
        Ja kyllähän se säännöllinen jalkojen kysienleikkuu notkistaakin. Saattaapi tuo saunakin notkistaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pehmentää kynnet tai oikeastaan sen sienimäisen kasvannaisen, joka useilla ikäihmisillä ukkovarpaiden kynsien alapinnassa on. Itselläni sellaista ei ole, joten kykenen leikkaamaan kunnet ihan kylmiltäänkin.
        Ja kyllähän se säännöllinen jalkojen kysienleikkuu notkistaakin. Saattaapi tuo saunakin notkistaa.

        Minua alkoi kuumotta. Keski-ikään ei ole enää kauhean montaa vuotta... tuleeko minulle siitä vielä myöhemmin jotain sienimäistä kasvannaista kynsiin :o


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pehmentää kynnet tai oikeastaan sen sienimäisen kasvannaisen, joka useilla ikäihmisillä ukkovarpaiden kynsien alapinnassa on. Itselläni sellaista ei ole, joten kykenen leikkaamaan kunnet ihan kylmiltäänkin.
        Ja kyllähän se säännöllinen jalkojen kysienleikkuu notkistaakin. Saattaapi tuo saunakin notkistaa.

        Peltisakset tai saunan jälkeen on minun vaihtoehdot leikata varpaankynnet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pehmentää kynnet tai oikeastaan sen sienimäisen kasvannaisen, joka useilla ikäihmisillä ukkovarpaiden kynsien alapinnassa on. Itselläni sellaista ei ole, joten kykenen leikkaamaan kunnet ihan kylmiltäänkin.
        Ja kyllähän se säännöllinen jalkojen kysienleikkuu notkistaakin. Saattaapi tuo saunakin notkistaa.

        Kyllä ne ukkovarpaiden kynnet itsessään menee ikääntyessä sellaisiksi paksuiksi mutta kuivana hauraiksi.


    • Anonyymi

      Simpansseillakin on kynnet, mutta tuskin niistä paljoa on apua kiivetessä. Mutta voisikohan kynsistä olla se apu, että ne tekevät sormenpäistä tukevammat. Sormen luu ei jatku ihan perille asti, ilman kynsia sormet päät olisivat aika pehmeät ja ehkä vähemmän hyödylliset.

      • Anonyymi

        Sormien kynsistä on kyllä hyötyä, varpaankynsille en ole keksinyt käyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sormien kynsistä on kyllä hyötyä, varpaankynsille en ole keksinyt käyttöä.

        No, ainakin niillä voi raapia kutinaa ja smegmaa jaloista. Nykyään kun ei ole jalat koko ajan täynnä savea tai muuta moskaaa kun pidetään kenkiä. Aika kaukaa haettua tosin.

        Kädet kun vaurioituu, elokuvassa friikit yksi taisi käyttää jalkojaan samaan kuin mitä käsillä joskus tehdään.


    • Anonyymi

      > Eihän älykäs suunnittelija suunnittele mitään älytöntä tai epätarkoituksenmukaista.

      Älykäs suunnittelija voi tehdä ratkaisuja ihan vain esteettisistä syistä. Tarkoituksenmukaisuus on ennemmin evoluutioteorian edellyttämä asia. Evoluutioteoria kun vaattii, että asioilla on joku tarkoitus, jonka vuoksi se valikoituu.

      Ja toisaalta, koko tämän maailman olemassaoloa voi yhtä hyvin pitää sitten älyttömänä ja epätarkoituksenmukaisena, jos valitsee tuon ajatusmallin.

      Mutta, vaikka me ei keksittäisi tarkoitusta, se ei tarkoita, ettei sellaista olisi. Siksi on oikeastaan hölmöä yrittää todistaa Jumala olemattomaksi sillä, ettei kykene keksimään selitystä.

      • Anonyymi

        Niin, eikös riikinkukon pyrstö ole vaan elvistelyä varten. Lajeilla on kai lajityypillisiä ominaisuuksia, ettei ne tuhlaa aikaansa pariutumisen yrittämiseen.

        En tosin ole biologi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eikös riikinkukon pyrstö ole vaan elvistelyä varten. Lajeilla on kai lajityypillisiä ominaisuuksia, ettei ne tuhlaa aikaansa pariutumisen yrittämiseen.

        En tosin ole biologi.

        Lintujen kummallisia ja lentoakin haittavaa höyhennyksiä pidetään seksuaalivalinnan seurauksena. Että naaras hurmaantuu kun uros esittelee komeuksiaan, ja tälläinen komeilija saa sitten enemmän jälkeläisiä kuin vähemmän hurmaava otus.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Lintujen kummallisia ja lentoakin haittavaa höyhennyksiä pidetään seksuaalivalinnan seurauksena. Että naaras hurmaantuu kun uros esittelee komeuksiaan, ja tälläinen komeilija saa sitten enemmän jälkeläisiä kuin vähemmän hurmaava otus.

        Edellä mainituilla riikinkukoilla asiaa on tutkittu peittämällä osalla uroksista muutama silmäkuvio. Flaksi pariutumismarkkinoilla laski toimenpiteen seurauksena selvästi.


      • Anonyymi
        kekek-kekek kirjoitti:

        Lintujen kummallisia ja lentoakin haittavaa höyhennyksiä pidetään seksuaalivalinnan seurauksena. Että naaras hurmaantuu kun uros esittelee komeuksiaan, ja tälläinen komeilija saa sitten enemmän jälkeläisiä kuin vähemmän hurmaava otus.

        Pointti on siinä, että koiras joka hassaa kauheasti "turhuuteen" (joko kasvattamalla turhia sulkia tai turhaan toimintaan), mutta silti pysyy hyvässä kunnossa ja elossa omaa todennäköisesti hyvät geenit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pointti on siinä, että koiras joka hassaa kauheasti "turhuuteen" (joko kasvattamalla turhia sulkia tai turhaan toimintaan), mutta silti pysyy hyvässä kunnossa ja elossa omaa todennäköisesti hyvät geenit.

        Muistaakseni jossain väitettiin, vai oliko jopa tutkimustulos, että urostalitiaisellakin kirkkaat värit kertoo naaralle, että tässä on reipas ja voimakas yksilö, hyvä ruoanhankkija, että kannattaa sen kelkkaan lähteä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe