Vinkkejä inssiin!

Anonyymi

Tänään tuli toisella yrittämällä vihdoinkin se kortti taskuun, joten ajattelinpa nyt jakaa ainakin itseäni auttaneita pieniä vinkkejä inssiajoa odottaville :)

-MUISTA JALANKULKIJAT JA KEVYT LIIKENNE. Tämä kuulostaa itsestäänselvyydeltä ja niin luulin itsekin, mutta oma eka inssini kosahtikin sitten huomioimatta jättämääni jalankulkijaan (tien vasemmassa reunassa ylittämistä odottanut mummo rollaattorin kanssa, seisoi paikallaan), ja muistuttaisinkin nyt, että yritä muistaa myös ne "liikkumattomat" jalankulkijat etenkin suojatien vasemmassa reunassa, joita voi olla vaikeampi huomata. Niistä kun se hylsy tulee, vaikka varsinaista vaaratilannetta et aiheuttaisikaan.
-TILANNENOPEUDET. Itse ajattelin ekassa inssissäni ehkä vähän liikaa pelkästään nopeusrajoituksia, enkä lainkaan tajunnut, että nopeudesta voi tulla mahdollisesti hylsyynkin johtavaa sanomista, vaikka rajoitusten mukaan ajaisikin. Hiljennä siis AINA tasa-arvoisten kohdalla (nopeutta kannattaa enintään olla 20 km/h!) ja pidä taajamissa nopeutesi reilusti alakantissa (esim. 40 km/h alueella hyvä nopeus on inssissä 30-35 km/h, älä kuitenkaan kolmeakymppiä aja viidenkympin alueella), tällä vältät pienetkin ylinopeudet ja itsekin saat enemmän aikaa arvioida liikennetilanteita. Hidasta myös reilusti kaarteisiin etenkin, jos on vähänkään märkää/jäistä keliä!
-MUISTA ODOTTAA SUORAAN AJAVAT, KUN KÄÄNNYT VASEMMALLE PALLOVALOISTA. Inssissä ollaan tarkkoja etenkin vasemmalle kääntymisistä, ja autojonon tullessa vastaan risteyksessä sinun tulee aina odottaa, kunnes viimeinenkin suoraan ajava on mennyt ohitsesi.
-PIDÄ KATSE PÄÄSÄÄNTÖISESTI TIEN KESKELLÄ SEKÄ OIKEASSA REUNASSA. Suurin osa niistä tärkeistä liikennemerkeistä sijaitsee tietenkin oikealla, ja itse koin, että katseen kohdistaminen sinne suurimman osan ajasta auttoi omaa havainnointiani paljon. En oikein omien kokemusteni perusteella allekirjoita sitä iänikuista vinkkiä pään ylikorostetusta kääntelystä, toki sitä havainnointia kannattaa osoittaa tekevänsä, mutta mikäli itse olisin keskittynyt ainoastaan pään pyörittämiseen enkä merkkeihin, olisi tämänpäiväinen inssinikin todennäköisesti karahtanut karille.
-ÄLÄ PANIKOI PYSÄKÖINNIN KANSSA. Saat ihan oikeasti korjata autosi asentoa parkkiruudussa pysäköityäsi, joten on aina parempi lipua rauhallisesti ruutuun ensin ja miettiä vasta sitten, olisiko parkkeerauksessa korjattavaa. Kunhan olet ruudun sisällä, parkki on hyväksytty!

Onnea matkaan, jos minäkin sen kortin sain niin kyllä saat sinäkin :)

1

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nosta kytkin riittävän rauhallisesti lähdössä.

      Noudata nopeusrajoituksia.

      Älä aja vasemmanpuoleisella kaistalla, jos todellista syytä sillä ajamiseen ei ole.

      Jarruta risteyksiin pitkältä matkalta ja rauhallisesti, ei äkkijarrutuksia. Muista vilkuttaa ajoissa, mutta kuitenkin vasta siinä vaiheessa, että risteyksesi on seuraava mahdollinen. Joskus kaksi mahdollista kääntymistietä ovat niin lähekkäin, että vilkuttaminen pitää jättää aika myöhään. Hyvissä ajoin aloitettu jarrutus takaa, että takana ajavat ymmärtävät jarruvaloista aikeesi, eli että olet hiljentämässä seuraavan risteyksen jälkeiseen risteykseen, vaikkei vilkku vielä olekaan päällä.

      Moottoritielle tai valtatielle liittyessä älä aiheuta tilanteita, joissa kyseisellä tiellä ajava ei tiedä, oletko tulossa hänen eteensä vai taakse. Osoita aikeesi selvästi. Katso rako, missä turvaväli on riittävän suuri ja yritä kiihdyttämällä "liimautua" takaviistosta käsin sopivan auton perään. Liian lähelle ei tietenkään saa "liimautua", koska kyseinen edellä oleva auto voi joutua vaikka jarruttamaan yht'äkkiä jonkin edessään olevan liikennetilanteen takia, jolloit et ehdi tekemään mitään jos turvavälisi on olematon. Muista myös nopeuden vaikutus. On helpompi kiihdyttää lyhyellä kiihdytyskaistalla 80 km/h kuin 120 km/h liikennevirtaan, joten niissä pitää olla hieman erilaiset tavat.

      Näiden lisäksi kokonaan oma asiansa on se, että taajamissa voi monesti rullailla vaihde vapaalla satojen metrien matkoja nopeuden pysyessä käytännössä rajoituksen mukaisena. Tällaista ei kannata inssissä tehdä, mutta normaalissa arkiajossa monet ihmiset voisivat yllättyä siitä, miten pitkän matkan auto pystyy rullaamaan eteenpäin vauhdin hyytymättä sopivissa maasto-olosuhteissa. Jotkut sanovat että vaihde pitää pitää päällä, mutta se on väärä neuvo, koska silloin rullausmatka on puolet lyhyempi. Ei se moottorijarrutuksen aito nollakulutus lämmitä, jos sen jälkeen joutuu painamaan kaasua 300 metrin ajan, kun edessä oleva rullaa edelleen vaihde vapaalla tyhjäkäyntikulutuksella (suunnilleen 0,01 litraa per minuutti).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1156
    Aihe