Tänään tuli toisella yrittämällä vihdoinkin se kortti taskuun, joten ajattelinpa nyt jakaa ainakin itseäni auttaneita pieniä vinkkejä inssiajoa odottaville :)
-MUISTA JALANKULKIJAT JA KEVYT LIIKENNE. Tämä kuulostaa itsestäänselvyydeltä ja niin luulin itsekin, mutta oma eka inssini kosahtikin sitten huomioimatta jättämääni jalankulkijaan (tien vasemmassa reunassa ylittämistä odottanut mummo rollaattorin kanssa, seisoi paikallaan), ja muistuttaisinkin nyt, että yritä muistaa myös ne "liikkumattomat" jalankulkijat etenkin suojatien vasemmassa reunassa, joita voi olla vaikeampi huomata. Niistä kun se hylsy tulee, vaikka varsinaista vaaratilannetta et aiheuttaisikaan.
-TILANNENOPEUDET. Itse ajattelin ekassa inssissäni ehkä vähän liikaa pelkästään nopeusrajoituksia, enkä lainkaan tajunnut, että nopeudesta voi tulla mahdollisesti hylsyynkin johtavaa sanomista, vaikka rajoitusten mukaan ajaisikin. Hiljennä siis AINA tasa-arvoisten kohdalla (nopeutta kannattaa enintään olla 20 km/h!) ja pidä taajamissa nopeutesi reilusti alakantissa (esim. 40 km/h alueella hyvä nopeus on inssissä 30-35 km/h, älä kuitenkaan kolmeakymppiä aja viidenkympin alueella), tällä vältät pienetkin ylinopeudet ja itsekin saat enemmän aikaa arvioida liikennetilanteita. Hidasta myös reilusti kaarteisiin etenkin, jos on vähänkään märkää/jäistä keliä!
-MUISTA ODOTTAA SUORAAN AJAVAT, KUN KÄÄNNYT VASEMMALLE PALLOVALOISTA. Inssissä ollaan tarkkoja etenkin vasemmalle kääntymisistä, ja autojonon tullessa vastaan risteyksessä sinun tulee aina odottaa, kunnes viimeinenkin suoraan ajava on mennyt ohitsesi.
-PIDÄ KATSE PÄÄSÄÄNTÖISESTI TIEN KESKELLÄ SEKÄ OIKEASSA REUNASSA. Suurin osa niistä tärkeistä liikennemerkeistä sijaitsee tietenkin oikealla, ja itse koin, että katseen kohdistaminen sinne suurimman osan ajasta auttoi omaa havainnointiani paljon. En oikein omien kokemusteni perusteella allekirjoita sitä iänikuista vinkkiä pään ylikorostetusta kääntelystä, toki sitä havainnointia kannattaa osoittaa tekevänsä, mutta mikäli itse olisin keskittynyt ainoastaan pään pyörittämiseen enkä merkkeihin, olisi tämänpäiväinen inssinikin todennäköisesti karahtanut karille.
-ÄLÄ PANIKOI PYSÄKÖINNIN KANSSA. Saat ihan oikeasti korjata autosi asentoa parkkiruudussa pysäköityäsi, joten on aina parempi lipua rauhallisesti ruutuun ensin ja miettiä vasta sitten, olisiko parkkeerauksessa korjattavaa. Kunhan olet ruudun sisällä, parkki on hyväksytty!
Onnea matkaan, jos minäkin sen kortin sain niin kyllä saat sinäkin :)
Vinkkejä inssiin!
1
239
Vastaukset
- Anonyymi
Nosta kytkin riittävän rauhallisesti lähdössä.
Noudata nopeusrajoituksia.
Älä aja vasemmanpuoleisella kaistalla, jos todellista syytä sillä ajamiseen ei ole.
Jarruta risteyksiin pitkältä matkalta ja rauhallisesti, ei äkkijarrutuksia. Muista vilkuttaa ajoissa, mutta kuitenkin vasta siinä vaiheessa, että risteyksesi on seuraava mahdollinen. Joskus kaksi mahdollista kääntymistietä ovat niin lähekkäin, että vilkuttaminen pitää jättää aika myöhään. Hyvissä ajoin aloitettu jarrutus takaa, että takana ajavat ymmärtävät jarruvaloista aikeesi, eli että olet hiljentämässä seuraavan risteyksen jälkeiseen risteykseen, vaikkei vilkku vielä olekaan päällä.
Moottoritielle tai valtatielle liittyessä älä aiheuta tilanteita, joissa kyseisellä tiellä ajava ei tiedä, oletko tulossa hänen eteensä vai taakse. Osoita aikeesi selvästi. Katso rako, missä turvaväli on riittävän suuri ja yritä kiihdyttämällä "liimautua" takaviistosta käsin sopivan auton perään. Liian lähelle ei tietenkään saa "liimautua", koska kyseinen edellä oleva auto voi joutua vaikka jarruttamaan yht'äkkiä jonkin edessään olevan liikennetilanteen takia, jolloit et ehdi tekemään mitään jos turvavälisi on olematon. Muista myös nopeuden vaikutus. On helpompi kiihdyttää lyhyellä kiihdytyskaistalla 80 km/h kuin 120 km/h liikennevirtaan, joten niissä pitää olla hieman erilaiset tavat.
Näiden lisäksi kokonaan oma asiansa on se, että taajamissa voi monesti rullailla vaihde vapaalla satojen metrien matkoja nopeuden pysyessä käytännössä rajoituksen mukaisena. Tällaista ei kannata inssissä tehdä, mutta normaalissa arkiajossa monet ihmiset voisivat yllättyä siitä, miten pitkän matkan auto pystyy rullaamaan eteenpäin vauhdin hyytymättä sopivissa maasto-olosuhteissa. Jotkut sanovat että vaihde pitää pitää päällä, mutta se on väärä neuvo, koska silloin rullausmatka on puolet lyhyempi. Ei se moottorijarrutuksen aito nollakulutus lämmitä, jos sen jälkeen joutuu painamaan kaasua 300 metrin ajan, kun edessä oleva rullaa edelleen vaihde vapaalla tyhjäkäyntikulutuksella (suunnilleen 0,01 litraa per minuutti).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5957846Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3413013Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3952116- 1281317
- 311273
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl51199Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1061105- 911063
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h641033- 46913