Vinkkejä inssiin!

Anonyymi

Tänään tuli toisella yrittämällä vihdoinkin se kortti taskuun, joten ajattelinpa nyt jakaa ainakin itseäni auttaneita pieniä vinkkejä inssiajoa odottaville :)

-MUISTA JALANKULKIJAT JA KEVYT LIIKENNE. Tämä kuulostaa itsestäänselvyydeltä ja niin luulin itsekin, mutta oma eka inssini kosahtikin sitten huomioimatta jättämääni jalankulkijaan (tien vasemmassa reunassa ylittämistä odottanut mummo rollaattorin kanssa, seisoi paikallaan), ja muistuttaisinkin nyt, että yritä muistaa myös ne "liikkumattomat" jalankulkijat etenkin suojatien vasemmassa reunassa, joita voi olla vaikeampi huomata. Niistä kun se hylsy tulee, vaikka varsinaista vaaratilannetta et aiheuttaisikaan.
-TILANNENOPEUDET. Itse ajattelin ekassa inssissäni ehkä vähän liikaa pelkästään nopeusrajoituksia, enkä lainkaan tajunnut, että nopeudesta voi tulla mahdollisesti hylsyynkin johtavaa sanomista, vaikka rajoitusten mukaan ajaisikin. Hiljennä siis AINA tasa-arvoisten kohdalla (nopeutta kannattaa enintään olla 20 km/h!) ja pidä taajamissa nopeutesi reilusti alakantissa (esim. 40 km/h alueella hyvä nopeus on inssissä 30-35 km/h, älä kuitenkaan kolmeakymppiä aja viidenkympin alueella), tällä vältät pienetkin ylinopeudet ja itsekin saat enemmän aikaa arvioida liikennetilanteita. Hidasta myös reilusti kaarteisiin etenkin, jos on vähänkään märkää/jäistä keliä!
-MUISTA ODOTTAA SUORAAN AJAVAT, KUN KÄÄNNYT VASEMMALLE PALLOVALOISTA. Inssissä ollaan tarkkoja etenkin vasemmalle kääntymisistä, ja autojonon tullessa vastaan risteyksessä sinun tulee aina odottaa, kunnes viimeinenkin suoraan ajava on mennyt ohitsesi.
-PIDÄ KATSE PÄÄSÄÄNTÖISESTI TIEN KESKELLÄ SEKÄ OIKEASSA REUNASSA. Suurin osa niistä tärkeistä liikennemerkeistä sijaitsee tietenkin oikealla, ja itse koin, että katseen kohdistaminen sinne suurimman osan ajasta auttoi omaa havainnointiani paljon. En oikein omien kokemusteni perusteella allekirjoita sitä iänikuista vinkkiä pään ylikorostetusta kääntelystä, toki sitä havainnointia kannattaa osoittaa tekevänsä, mutta mikäli itse olisin keskittynyt ainoastaan pään pyörittämiseen enkä merkkeihin, olisi tämänpäiväinen inssinikin todennäköisesti karahtanut karille.
-ÄLÄ PANIKOI PYSÄKÖINNIN KANSSA. Saat ihan oikeasti korjata autosi asentoa parkkiruudussa pysäköityäsi, joten on aina parempi lipua rauhallisesti ruutuun ensin ja miettiä vasta sitten, olisiko parkkeerauksessa korjattavaa. Kunhan olet ruudun sisällä, parkki on hyväksytty!

Onnea matkaan, jos minäkin sen kortin sain niin kyllä saat sinäkin :)

1

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nosta kytkin riittävän rauhallisesti lähdössä.

      Noudata nopeusrajoituksia.

      Älä aja vasemmanpuoleisella kaistalla, jos todellista syytä sillä ajamiseen ei ole.

      Jarruta risteyksiin pitkältä matkalta ja rauhallisesti, ei äkkijarrutuksia. Muista vilkuttaa ajoissa, mutta kuitenkin vasta siinä vaiheessa, että risteyksesi on seuraava mahdollinen. Joskus kaksi mahdollista kääntymistietä ovat niin lähekkäin, että vilkuttaminen pitää jättää aika myöhään. Hyvissä ajoin aloitettu jarrutus takaa, että takana ajavat ymmärtävät jarruvaloista aikeesi, eli että olet hiljentämässä seuraavan risteyksen jälkeiseen risteykseen, vaikkei vilkku vielä olekaan päällä.

      Moottoritielle tai valtatielle liittyessä älä aiheuta tilanteita, joissa kyseisellä tiellä ajava ei tiedä, oletko tulossa hänen eteensä vai taakse. Osoita aikeesi selvästi. Katso rako, missä turvaväli on riittävän suuri ja yritä kiihdyttämällä "liimautua" takaviistosta käsin sopivan auton perään. Liian lähelle ei tietenkään saa "liimautua", koska kyseinen edellä oleva auto voi joutua vaikka jarruttamaan yht'äkkiä jonkin edessään olevan liikennetilanteen takia, jolloit et ehdi tekemään mitään jos turvavälisi on olematon. Muista myös nopeuden vaikutus. On helpompi kiihdyttää lyhyellä kiihdytyskaistalla 80 km/h kuin 120 km/h liikennevirtaan, joten niissä pitää olla hieman erilaiset tavat.

      Näiden lisäksi kokonaan oma asiansa on se, että taajamissa voi monesti rullailla vaihde vapaalla satojen metrien matkoja nopeuden pysyessä käytännössä rajoituksen mukaisena. Tällaista ei kannata inssissä tehdä, mutta normaalissa arkiajossa monet ihmiset voisivat yllättyä siitä, miten pitkän matkan auto pystyy rullaamaan eteenpäin vauhdin hyytymättä sopivissa maasto-olosuhteissa. Jotkut sanovat että vaihde pitää pitää päällä, mutta se on väärä neuvo, koska silloin rullausmatka on puolet lyhyempi. Ei se moottorijarrutuksen aito nollakulutus lämmitä, jos sen jälkeen joutuu painamaan kaasua 300 metrin ajan, kun edessä oleva rullaa edelleen vaihde vapaalla tyhjäkäyntikulutuksella (suunnilleen 0,01 litraa per minuutti).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

      Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      295
      2336
    2. Olen niin kesken

      Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      16
      1740
    3. Tietääkö joku ylläpidosta?

      Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      218
      1380
    4. Minkä ikäinen

      Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      87
      1284
    5. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

      Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      61
      1208
    6. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

      Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      185
      1165
    7. Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva

      joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v
      Ikävä
      60
      983
    8. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

      Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      19
      972
    9. Martina ei mennyt naimisiin

      IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      967
    10. Kaninkolojen vaikutus?

      Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      160
      892
    Aihe