ihmeparantuminen

ihmemies

Kertokaa kokemuksia ihmeparantumisesta.
Mistä parannuit? Onko sairaus uusinut?

20

1536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janos

      Ensin siitä, miten Jeesus on saanut puhdistaa sinun sydämesi synnistä ja saastasta, murhasta ja haureudesta, joilla vihollinen on sinua riepotellut vailla määrää.
      terv.janos

      • ihmemies

        Kuulin ensimmäisen kerran Jeesuksesta vanhemmiltani.
        Vanhempani veivät minua pyhäkouluun ja lasten leireille.
        Usko syttyi sydämeeni jo lapsuudessani.
        15-vuotiaana annoin elämäni Jeesukselle, seurakuntaan liityin muutamaa vuotta myöhemmin.

        Murhaa en ole koskaan tehnyt, en edes tappoa.
        Syntiä olen tehnyt, niin kuin sinäkin Janos.
        Haureutta en ole fyysisesti tehnyt, mutta ajatuksissani kylläkin, niin kuin sinäkin Janos.

        Jos synti riepottelee, se tekee sitä ilman määrää, kuten sinuakin Janos.

        Nyt on sinun vuoro vastata:
        Oletko kokenut ihmeparantumisen? Onko sairaus uusinut?

        vastausta odotellen -ihmemies-


    • poikalapsi

      Kerron tositapauksen Pohjois-Suomesta n. 20 vuoden takaa. Tapahtuo lähipiirisissäni.

      Lapsuudesta asti diabetesta sairastanut aikuinen mies "tuli uskoon", ts. houkuteltiin mukaan helluntailaisväriseen karismaattiseen uskonnollisuuteen. Siellä sitten voimakassanaiset puhujat vakuuttivat parantavansa diabeteksen. Uskottelivat, että on hyvä vain jättää pistoshoito pois: Luoja sitten kyllä huolehtii lopusta. Niin huolehti: diabeetikko luonnollisesti kuoli, kun ei saanut hoitoaan. Ihme ole tapahtunut - potilas vain sattui kuolemaan.

      Suunnattoman määrän kärsimystä ja katkeruutta tämä "parantaminen" sai aikaan. Vastuuseen puheistaan nämä "parantajat" eivät koskaan joutuneet. Isättä jäivät lapset.

      Varokaa ihmiset "ihmeparantajia", mm. Nokian liikettä! Pitäkää oma järki kirkkaana silloin, kun uskonnon kylkiäisenä aletaan tarjota lääketieteen alaan kuuluvia asioita. Puoskarointi on AINA puoskarointia, vaikka sen kuinka hunajaisilla saduilla sokeroisi.

      Luoja kyllä pitää huolen omistaan. Siksipä hän on anatnut ihmisille myös viisautta mm. tutkia sairauksia ja oppia niitä hoitamaan.

      • kerrankin

        viisaasti kirjoitettu.

        usko ei todellakaan tarkoita, että pitää uskoa kaikki huuhaa todeksi, jotta toiset pitää sua uskovaisena.

        uskohan on luottamusta hyvän Jumalan huolenpitoon, ei mihinkään layhkosaarnamiesten puoskarointiin, kuten sanoit


      • rukoilija

        Helluntaiseurakuntien ongelma on aina ollut se, että heillä ei ole "pääkonttoria", joka antaisi yhtenevät ohjeet seurakunnille, vaan jokainen seurakunta on oma yksikkönsä.
        Tämä aiheuttaa mm. ylilyötejä kertomallasi tavalla.
        En itse ole koskaan ollut sellaisessa tilanteessa, missä olisi rukoiltu ihmeparantumista ja kehoitettu "potilasta" jättämään lääkkeet pois ilman lääkärin lupaa.
        En kiellä etteikö sellaistakin olisi tapahtunut.

        Seurakunnassa ollaan hakoteillä, jos seurakunta asettuu Jumalan yläpuolelle päättämään Jumalan puolesta ihmisten kohtaloista.

        Esimerkkisi ei ole yleinen käytäntö helluntaiseurakunnissa.
        Helluntailaiset ovat pääsääntöisesti ihan samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muutkin.

        Yleistäminen ja äärimmäisyyksien esittäminen ei ole tervettä, eikä kerro koko totuutta.

        Eihän esim. koko Mersun tuotantoa voida pitää huonona, jos joukossa on muutama viallinen yksilö.


      • Viimeinen tuomio

        "...Vastuuseen puheistaan nämä "parantajat" eivät koskaan joutuneet. Isättä jäivät lapset."

        Me kaikki teemme tiliä aikanaan tekemisistämme.Tämä vain on monelta unohtunut hihhuloimisen lomassa.Raamatussa sanotaankin selkeästi, että paimenet tullaan koettelemaan muita ankarammin.Tämä "yleinen pappeus" ei ole niin yksinkertaista ja suoraviivaista kuin moni nykyisin luulee.Jos lupailee ihmisille Jumalan nimissä kaikenlaista kannattaa olla varma asiastaan Jumalan edessä.Kaikista ei ole paimen virkaan. Se on vain joidenkin hyväksyttävä omalla kohdallaan.


    • ...ilman Jumalaa...

      Olin joskus nuorena yliopistollisessa keskussairaalassa harjoittelijana, kirurgisella osastolla. Potilaita meni joka päivä leikkauksiin. Eräältä potilaalta piti leikata jonkinlainen kasvain. Hänet oli laitettu jo leikkausvalmiiksi, alkulääkitykset annettu yms. Hänet vietiin leikkaussaliin, mutta hetken kuluttua hän tulikin sieltä pois itse omaa sänkyään työntäen ja kertoi että lääkäri oli huomannut ettei siellä olekaan enää mitään mitä pitäisi leikata. Kasvain oli hävinnyt itsestään. Ymmärsin ettei potilas ollut uskovainen eikä siinä muutenkaan ollut mitään tekemistä minkään uskonnollisen kanssa. Se vain tapahtui eikä sille löydetty syytä.

      Syy varmasti on olemassa, mutta me ihmiset emme vain vielä tiedä mikä se syy on.

      Samalla tavalla kuin ihmiset ovat aikoinaan luulleet epilepsiakohtaksen olevan riivauskohtaus, ja jonka me nykyään tiedämme johtuvan aivojen toimintahäiriöstä, todennäköisesti joskus saamme tietää miten ihmisen keho voi itse parantaa itsensä. Tietysti tuollaiseen voi olla myös muukin syy. Kuten mahdollinen jo annettu lääkitys joka on toiminut odotettua tehokkaammin.

      • leguri

        Syöpä voi todellakin "kadota" itsestään, mutta on sairauksia, jotka eivät katoa itsestään eikä ihmeparantumisella.
        Esim. selkäydinvauriot, nivelrikot, cp-vamma... eivät parane edes ihmeillä.
        Joka toisin väittää valehtelee itselleen, ja mikä pahinta, myös toisille


    • .....

      New testament

      Mt 4:23 Ja hän kierteli kautta koko Galilean ja opetti heidän synagoogissaan ja saarnasi valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta, mitä kansassa oli.

      Mt 4:24 Ja maine hänestä levisi koko Syyriaan, ja hänen luoksensa tuotiin kaikki sairastavaiset, monenlaisten tautien ja vaivojen rasittamat, riivatut, kuunvaihetautiset ja halvatut; ja hän paransi heidät.

      Mt 8:16 Mutta illan tultua tuotiin hänen tykönsä monta riivattua. Ja hän ajoi henget ulos sanalla, ja kaikki sairaat hän paransi;

      Mt 9:35 Ja Jeesus vaelsi kaikki kaupungit ja kylät ja opetti heidän synagoogissaan ja saarnasi valtakunnan evankeliumia ja paransi kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.

      Mt 12:15 Mutta kun Jeesus huomasi sen, väistyi hän sieltä pois. Ja monet seurasivat häntä, ja hän paransi heidät kaikki,

      Mt 12:22 Silloin tuotiin hänen tykönsä riivattu mies, joka oli sokea ja mykkä, ja hän paransi hänet, niin että mykkä puhui ja näki.

      Mt 14:14 Ja astuessaan maihin Jeesus näki paljon kansaa, ja hänen kävi heitä sääliksi, ja hän paransi heidän sairaansa.

      Mt 15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,

      Mt 19:2 Ja suuri kansan paljous seurasi häntä, ja hän paransi heitä siellä.

      Mt 21:14 Ja hänen tykönsä pyhäkössä tuli sokeita ja rampoja, ja hän paransi heidät.

      Mk 1:34 Ja hän paransi monta, jotka sairastivat moninaisia tauteja, ja paljon riivaajia hän ajoi ulos eikä sallinut riivaajien puhua, koska ne tunsivat hänet.

      Mk 3:10 sillä hän paransi monta, jonka tähden kaikki, joilla oli vaivoja, tunkeutuivat hänen päälleen koskettaaksensa häntä.

      Mk 6:5 Ja hän ei voinut siellä tehdä mitään voimallista tekoa, paitsi että paransi joitakuita sairaita panemalla kätensä heidän päälleen.

      Mk 6:13 Ja he ajoivat ulos monta riivaajaa ja voitelivat monta sairasta öljyllä ja paransivat heidät.

      Lk 4:40 Auringon laskiessa kaikki, joilla oli sairaita, mikä missäkin taudissa, veivät ne hänen tykönsä. Ja hän pani kätensä heidän itsekunkin päälle ja paransi heidät.

      Lk 5:17 Ja eräänä päivänä, kun hän opetti, istui siinä fariseuksia ja lainopettajia, joita oli tullut kaikista Galilean ja Juudean kylistä ja Jerusalemista; ja Herran voima vaikutti, niin että hän paransi sairaat.

      Lk 6:19 Ja kaikki kansa tahtoi päästä koskettamaan häntä, koska hänestä lähti voima, joka paransi kaikki.

      Lk 7:21 Sillä hetkellä hän juuri paransi useita taudeista ja vitsauksista ja pahoista hengistä, ja monelle sokealle hän antoi näön.

      Lk 9:42 Ja vielä pojan tullessakin riivaaja repi häntä ja kouristi kovin. Mutta Jeesus nuhteli saastaista henkeä ja paransi pojan ja antoi hänet takaisin hänen isällensä.

      Lk 13:14 Mutta synagoogan esimies, joka närkästyi siitä, että Jeesus paransi sapattina, rupesi puhumaan ja sanoi kansalle: "Kuusi päivää on, joina tulee työtä tehdä; tulkaa siis niinä päivinä parannuttamaan itseänne, älkääkä sapatinpäivänä".

      Lk 14:4 Ja hän koski mieheen, paransi hänet ja laski menemään.

      Lk 22:51 Mutta Jeesus vastasi sanoen: "Sallikaa vielä tämäkin". Ja hän koski hänen korvaansa ja paransi hänet.

      Apt 10:38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.

      Apt 28:8 Ja Publiuksen isä makasi sairaana kuumeessa ja punataudissa; ja Paavali meni hänen luoksensa, rukoili ja pani kätensä hänen päälleen ja paransi hänet.

      • Vanhempi teologi

        ihmisten kirjoitukset?

        Kaikkihan me tiedämme, että noina aikoina taikausko oli huipussaan ja sadoissa sen ajan uskonnoissa tapahtui tuollaisia "ihmetekoja" kuin liukuhihnalta.

        Kyse oli vain siitä, että kilpailevat uskonnot halusivat todistaa olevansa juuri "aitoja ja oikeita" - jumalien suosiossa olevia - uskontoja.

        Vedottiin myös siihen, että kilpailevien uskontojen ihmeteot olisi tehty paholaisten voimin.


    • Ed. sivulla joku kyseli rukousvastauksista, kun oli alkanut epäilemään koko rukoilemisen ideaa.

      Minä muistan ihmetelleeni joskus muinoin samaa.

      Nyt on saatu viitteitä siitä ettei rukouksen voimalla parantuneet oikeasti parane, vaan kyse on vain epätoivoisesta HALUSTA uskoa siihen että paraneminen rukouksen voimalla olisi mahdollista.

      Mutta niin ei ole.

      Tätä kysymystä voisi venyttää vähän pidemmälle; miksi pitäisi uskoa että jos Jumala ei vastaan rukouksiin paranemisen puolesta vaikka monet niin väittävät, hän sitten vastaisi mihinkään muuhunkaan rukoukseen?

      Toisaalta sanotaanhan että Jumala tekee muutenkin juuri sitä mitä haluaa, eikä Hän toimi ihmisen tahdon mukaan, joten mitä järkeä on sitten rukoilla? Kun Jumala jokatapauksessa tekee juuri sitä mitä haluaa. Miksi rukoilla? Mikä idea siinä on?

    • hellarityttö

      Se, etten sairastunut pysyvästi henkisesti, on suuri Jumalan ihme. Saan olla nyt onnellinen ja tasapainoinen ihminen. Se, että toivuin tuosta toivottomasta tilasta, on minusta aivan mahtavaa.
      Sain nähdä sen, millaista on kun maailman kokeminen vääristyy. Kiitos Jumalalle, että paranin henkisestä
      sairaudesta!

    • Saa

      ...syö enemmän kuin tienaa!

    • Iippa

      Isälläni todettiin peräsuolisyöpä 70-luvulla. Kirjoitin silloin Kathryn Kuhlmannille. Kun olin lähettänyt kirjeen, kuulin, että hän oli kuollut. Jonkin ajan kuluttua isäni sanoi, että hän on parantunut, koska hän tunsi olonsa paremmaksi, jaksoi tehdä työtä, eikä väsynyt niin helposti. Meilahden sairaalassa todettiin sitten, että hänellä ei ole enää syöpää. Hänelle ei tullut syöpää uudestaan.

      Isälle tuli nenään polyyppejä. Sairaalassa päätettiin ne poistaa, koska häneltä vuoti jatkuvasti verta nenästä. Isää vietiin jo leikkausaliin, kun hän alkoi voimaan pahoin lääkkeestä ja häntä ei voitu leikata. Seuraavana päivänä lääkäri tutki nenää ja siellä ei ollut yhtään polyyppiä. Sitten isäni pääsi kotiin. Silloinkin hänen puolestaan rukoiltiin.

      Minut leikattiin kuukauden vanhana( vuonna 1948) ja lääkärit sanoivat, että minä en selviä leikkauksesta. Taas monet rukoilivat puolestani ja tässä minä vielä olen.

      Äitinikin sairastui syöpään. Häntä Jumala ei parantanut. Hän kuoli siihen. Mutta onneksi hän oli uskossa Jeesukseen, sehän on tärkeämpää kuin parantuminen. Ainakin minun mielestäni.

      Onko sairautta, jota Jumala ei voisi parantaa ? Lääketiede on kehittynyt ja monet sairaudet voidaan hoitaa lääkkeillä ja leikkauksilla. Uskon, että Jumala on antanut ihmisille viisautta, että he voivat lääketieteen avulla parantaa sairaita. Mutta onhan vielä sairauksia, joita lääketiede ei pysty parantamaan. Minä uskon siihen, että Jumala voi parantaa kaikki sairaudet.

      • ...noi...

        dokumentit niille tutkimusten tekijöille jos ne sais siitä ensmmäisen todistetun ihemparantumistapauksen!


      • Totuuden torvi

        Ote kirjasta ”Sinä paranet - nyt?” s. 49 (ei liity Miettisen omiin tutkimuksiin, vaan hänen kirjalliseen tutkimukseen muiden tutkijoiden töistä):

        Pattison, Lapins ja Doerr julkaisivat vuonna 1973 tutkimuksen, joka koski 43 helluntailiikkeen jäsentä, jotka olivat kokeneet 71 parantumista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko uskolla parantamisen takana olemassa tyypillinen persoonallisuuden rakenne, miksi henkilöt osallistuivat uskonnollisiin parantamisrituaaleihin, saako uskolla parantaminen aikaan muutoksia oireissa ja aiheuttaako uskolla parantaminen muutoksia elämäntavassa. Persoonallisuuden ja mielenterveyden tila tutkittiin psykologisilla testeillä. Tutkittujen ikä vaihteli 16-80 vuoteen keski-iän ollessa 52 vuotta. Parantumiskokemukset olivat tapahtuneet 51 vuoden ja kahden viikon välisenä aikana ennen haastattelua. Parantuneista sairauksista 12 arvioitiin hengenvaarallisiksi, 38 kohtalaisen invalidisoivaksi ja 21 tapausta arvioitiin vähäpätöisiksi vaivoiksi. Ainoassakaan tapauksessa tutkijat eivät voineet todeta sairauksien parantumista tai oireiston vähenemistä. Psykologiset testit osoittivat sekä naisten että miesten mielenterveyden tilan ehdottomasti ja merkittävästi normaaliväestön tilaa huonommaksi. Tämä löydös tulkittiin siten, että mitä huonomman tilan todetaan kohentuneen, sitä paremmin uskonnollisesti ja psykologisesti menestyneiksi nämä ihmiset voivat itsensä arvioida. He torjuivat ja kielsivät vaikeuksien olemassaolon, he pyrkivät antamaan itsestään suositun ja suvaitsevan kuvan. Heille oli tärkeää selittää paraneminen lopulliseksi lainkaan riippumatta oireitten läsnäolosta tai poissaolosta, ottamatta huomioon lääketieteellistä hoitoa. Tutkijat päättelivätkin, että uskolla parantamisessa parantuminen ei ole pääasia, vaan uskollisen järjestelmän ja siihen liittyvän elämäntavan vahvistamisen keino.

        Simson ja työryhmä julkaisi vuonna 1977 raportin tunnettujen amerikkalaisten parantajaevankelistojen Kathryn Kuhlmannin, Oral Robertsin, Mac Personin, Amineen., Semplen ym. toiminnasta. Työryhmään kuului lääkäreitä, pappeja ja lakimiehiä. Tulos oli lyhyesti seuraava: niistä 350 henkilöstä, jotka oli ilmoitettu parantuneiksi, 301 oli sellaisia, joiden terveydentila ei jälkeenpäin ollut todettavissa mitään muutosta tai oireiden häviämistä, 39 oli kuollut puolen vuoden kuluessa, 5 oli tullut mielisairaaksi ja loput 5 olivat sellaisia, joilla oli ollut erilaisia hermostollisia häiriöitä ja jotka ilmeisesti olivat parantuneet.
        Ness ja Wintrob julkaisivat 1980 selvityksen amerikkalaisessa helluntaiseurakunnassa New Foulandissa tehdystä tutkimuksesta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin 51:n parantuneeksi itsensä ilmoittaneen ruumiillinen ja henkinen tila ja heitä seurattiin vuoden ajan. Lisäksi pyrittiin selvittämään uskonnollisissa kokouksissa ilmenevien käyttäytymistapojen vaikutusta asianomaisen vointiin.
        Miesten keskuudessa uskon todistaminen vähensi aggressiivisuutta , riittämättömyyden tunnetta ja itsetunnon puutetta, mutta lisäsi jännittyneisyyden tunteita. Pyhän Hengen kokeminen vähensi aggressiivisuutta, mielialan herkkyyttä ja masentuneisuutta.
        Naisten keskuudessa kielillä puhuminen ja Pyhällä Hengellä täyttyminen lisäsivät fyysisiä vaivoja. Todistaminen vähensi psyykkistä oireistoa, masentuneisuutta, herkkyyttä ja jännittyneisyyttä. Kokonaisuutena näytti siltä, että mitä enemmän yhteisön jäsenet osallistuivat uskonnollisiin toimintoihin, sitä vähemmän heillä oli ahdistuneisuuden oireita. Tämänkin tutkimuksen lopputoteamukset ovat edellisten suuntaiset: osallistuminen uskonnollisiin rituaaleihin yhdistyneenä samanaikaisen yhteisön läsnäoloon vaikuttaa myönteisesti henkilöihin, joilta puuttuu itseluottamus. Radikaalit, jyrkkiä muutoksia vaativat uskonnolliset yhteisöt viehättävät yksilöitä, joitten persoonallisuus on hauras tai hajonnut. Lopuksi on ehkä syytä mainita vielä Nolenin 1974 julkaistu romaaniluontoinen, englanninkielinen kirja, jonka nimi suomeksi on ”Tohtori etsimässä ihmeitä”. Hän oli saanut Kathryn Kuhlmanilta luvan parantuneiksi ilmoittautuneiden henkilöiden nimien ja osoitteiden käyttämiseen tutkimuksiaan varten. Nolen ei mielestään todennut mitään ihmeellisiä parantumisia. Hän sanoo suoraan, että halvaantuneet, joitten vamman takana on selkäytimen vaurioituminen, eivät koskaan ole parantuneet eivätkä koskaan voikaan parantua neiti Kuhlmanin avulla. ”Potilaalla, joka Kuhlmanin kokouksessa äkkiä havaitsee, että nyt voi liikuttaa aikaisemmin halvaantuneena ollutta kättä tai jalkaa, on ollut tämä halvaus tunne-elämän eikä ruumiillisen häiriön seurauksena. Neurootikot ja hysteerikot parantuvat usein oireistaan karismaattisten parantajien palvelujen vaikutuksesta. Tämän laatuisten potilaiden käsittelemisessä parantajat ansaitsevat riemuvoittonsa”. Nolen osoittaa tilastollisesti, miten ihmeparantuminen syövästä tapahtuu: suuressa määrässä sairaita on tietty määrä tapauksia, joista tilastojen mukaan yhden kohdalla tapahtuu spontaanisti eli itsestään parantumista. Tämä huomataan, tästä tulee ihmekertomus, kaikki muut unohdetaan. Ihmeparantajan on helppo olettaa, että ”täällä on tänä iltana sellaisia ja sellaisia tapauksia”, kuulija hämmentyy ja kohdistaa sanat itseensä. Parantajien voima on siinä, että he uhraavat aikaansa ja ovat lämpimiä sekä sääliviä potilasta kohtaan.


      • epäuskoinen

        >Onko sairautta, jota Jumala ei voisi parantaa ? Lääketiede on kehittynyt ja monet sairaudet voidaan hoitaa lääkkeillä ja leikkauksilla. Uskon, että Jumala on antanut ihmisille viisautta, että he voivat lääketieteen avulla parantaa sairaita. Mutta onhan vielä sairauksia, joita lääketiede ei pysty parantamaan. Minä uskon siihen, että Jumala voi parantaa kaikki sairaudet.>

        Uskon, että Jumala voi parantaa kaikista sairauksista, mutta on sairauksia joista Jumala ei paranna.
        Esim. yksikään neliraajahalvauspotilas ei ole parantunut, eikä parane.
        Myös CP-vamma, artroosi, katkenneet jäsenet ovat sellaisia joista Jumala ei paranna.

        Vaikka uskon Jumalan pystyvän parantamaan sairaat, niin silti Hän ei juuri koskaan sitä tee.

        Summarum: terveyttä ei kannata Jumalalta pyytää, vaan kannattaa turvautua ihmisiin.


      • Iippa
        Totuuden torvi kirjoitti:

        Ote kirjasta ”Sinä paranet - nyt?” s. 49 (ei liity Miettisen omiin tutkimuksiin, vaan hänen kirjalliseen tutkimukseen muiden tutkijoiden töistä):

        Pattison, Lapins ja Doerr julkaisivat vuonna 1973 tutkimuksen, joka koski 43 helluntailiikkeen jäsentä, jotka olivat kokeneet 71 parantumista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko uskolla parantamisen takana olemassa tyypillinen persoonallisuuden rakenne, miksi henkilöt osallistuivat uskonnollisiin parantamisrituaaleihin, saako uskolla parantaminen aikaan muutoksia oireissa ja aiheuttaako uskolla parantaminen muutoksia elämäntavassa. Persoonallisuuden ja mielenterveyden tila tutkittiin psykologisilla testeillä. Tutkittujen ikä vaihteli 16-80 vuoteen keski-iän ollessa 52 vuotta. Parantumiskokemukset olivat tapahtuneet 51 vuoden ja kahden viikon välisenä aikana ennen haastattelua. Parantuneista sairauksista 12 arvioitiin hengenvaarallisiksi, 38 kohtalaisen invalidisoivaksi ja 21 tapausta arvioitiin vähäpätöisiksi vaivoiksi. Ainoassakaan tapauksessa tutkijat eivät voineet todeta sairauksien parantumista tai oireiston vähenemistä. Psykologiset testit osoittivat sekä naisten että miesten mielenterveyden tilan ehdottomasti ja merkittävästi normaaliväestön tilaa huonommaksi. Tämä löydös tulkittiin siten, että mitä huonomman tilan todetaan kohentuneen, sitä paremmin uskonnollisesti ja psykologisesti menestyneiksi nämä ihmiset voivat itsensä arvioida. He torjuivat ja kielsivät vaikeuksien olemassaolon, he pyrkivät antamaan itsestään suositun ja suvaitsevan kuvan. Heille oli tärkeää selittää paraneminen lopulliseksi lainkaan riippumatta oireitten läsnäolosta tai poissaolosta, ottamatta huomioon lääketieteellistä hoitoa. Tutkijat päättelivätkin, että uskolla parantamisessa parantuminen ei ole pääasia, vaan uskollisen järjestelmän ja siihen liittyvän elämäntavan vahvistamisen keino.

        Simson ja työryhmä julkaisi vuonna 1977 raportin tunnettujen amerikkalaisten parantajaevankelistojen Kathryn Kuhlmannin, Oral Robertsin, Mac Personin, Amineen., Semplen ym. toiminnasta. Työryhmään kuului lääkäreitä, pappeja ja lakimiehiä. Tulos oli lyhyesti seuraava: niistä 350 henkilöstä, jotka oli ilmoitettu parantuneiksi, 301 oli sellaisia, joiden terveydentila ei jälkeenpäin ollut todettavissa mitään muutosta tai oireiden häviämistä, 39 oli kuollut puolen vuoden kuluessa, 5 oli tullut mielisairaaksi ja loput 5 olivat sellaisia, joilla oli ollut erilaisia hermostollisia häiriöitä ja jotka ilmeisesti olivat parantuneet.
        Ness ja Wintrob julkaisivat 1980 selvityksen amerikkalaisessa helluntaiseurakunnassa New Foulandissa tehdystä tutkimuksesta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin 51:n parantuneeksi itsensä ilmoittaneen ruumiillinen ja henkinen tila ja heitä seurattiin vuoden ajan. Lisäksi pyrittiin selvittämään uskonnollisissa kokouksissa ilmenevien käyttäytymistapojen vaikutusta asianomaisen vointiin.
        Miesten keskuudessa uskon todistaminen vähensi aggressiivisuutta , riittämättömyyden tunnetta ja itsetunnon puutetta, mutta lisäsi jännittyneisyyden tunteita. Pyhän Hengen kokeminen vähensi aggressiivisuutta, mielialan herkkyyttä ja masentuneisuutta.
        Naisten keskuudessa kielillä puhuminen ja Pyhällä Hengellä täyttyminen lisäsivät fyysisiä vaivoja. Todistaminen vähensi psyykkistä oireistoa, masentuneisuutta, herkkyyttä ja jännittyneisyyttä. Kokonaisuutena näytti siltä, että mitä enemmän yhteisön jäsenet osallistuivat uskonnollisiin toimintoihin, sitä vähemmän heillä oli ahdistuneisuuden oireita. Tämänkin tutkimuksen lopputoteamukset ovat edellisten suuntaiset: osallistuminen uskonnollisiin rituaaleihin yhdistyneenä samanaikaisen yhteisön läsnäoloon vaikuttaa myönteisesti henkilöihin, joilta puuttuu itseluottamus. Radikaalit, jyrkkiä muutoksia vaativat uskonnolliset yhteisöt viehättävät yksilöitä, joitten persoonallisuus on hauras tai hajonnut. Lopuksi on ehkä syytä mainita vielä Nolenin 1974 julkaistu romaaniluontoinen, englanninkielinen kirja, jonka nimi suomeksi on ”Tohtori etsimässä ihmeitä”. Hän oli saanut Kathryn Kuhlmanilta luvan parantuneiksi ilmoittautuneiden henkilöiden nimien ja osoitteiden käyttämiseen tutkimuksiaan varten. Nolen ei mielestään todennut mitään ihmeellisiä parantumisia. Hän sanoo suoraan, että halvaantuneet, joitten vamman takana on selkäytimen vaurioituminen, eivät koskaan ole parantuneet eivätkä koskaan voikaan parantua neiti Kuhlmanin avulla. ”Potilaalla, joka Kuhlmanin kokouksessa äkkiä havaitsee, että nyt voi liikuttaa aikaisemmin halvaantuneena ollutta kättä tai jalkaa, on ollut tämä halvaus tunne-elämän eikä ruumiillisen häiriön seurauksena. Neurootikot ja hysteerikot parantuvat usein oireistaan karismaattisten parantajien palvelujen vaikutuksesta. Tämän laatuisten potilaiden käsittelemisessä parantajat ansaitsevat riemuvoittonsa”. Nolen osoittaa tilastollisesti, miten ihmeparantuminen syövästä tapahtuu: suuressa määrässä sairaita on tietty määrä tapauksia, joista tilastojen mukaan yhden kohdalla tapahtuu spontaanisti eli itsestään parantumista. Tämä huomataan, tästä tulee ihmekertomus, kaikki muut unohdetaan. Ihmeparantajan on helppo olettaa, että ”täällä on tänä iltana sellaisia ja sellaisia tapauksia”, kuulija hämmentyy ja kohdistaa sanat itseensä. Parantajien voima on siinä, että he uhraavat aikaansa ja ovat lämpimiä sekä sääliviä potilasta kohtaan.

        Kathryn Kuhlmann oli kuollut, kun lähetin kirjeen hänelle. Siis hän ei ollut rukoilemassa isäni puolesta. Minä en ollut silloin uskossa, mutta uskoin, että on olemassa Jumala, joka voi auttaa. Jumala parantaa ja usein Hän käyttää ihmistä.

        Olen usein ihmetellyt sinun intoasi meitä uskovia kohtaan. Miksi sinä et halua, että me uskomme Raamattuun Jumalan sanana ? Enhän minäkään sinua soimaa siitä, että et usko Jumalan olemassaoloon. Sehän on sinun päätöksesi. Mutta usein, kun pyöräilen töihin, rukoilen sinun puolestasi, että löytäisit Jeesuksen elämääsi.

        Olen monta kertaa ihaillut sinun intoasi tehdä Raamatun sana tyhjäksi. Tulee melkein mieleen Paavali, kun hän uhkui vihaa kristittyjä kohtaan, ennenkuin hän kohtasi Jeesuksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe