Mulla on siis farmari mazda 6 vuodelta - 03 ja 2.0 koneella. Autossa palaa moottorivikavalo, aamusta kun lähetään liikkeelle ja rupeen kiihdyttämään niin moottorivikavalo vilkkuu ja auto nykii aivan kun ei sais vauhtia ollenkaan. Ollaan epäilty polttoainesuodatinta sekä lambda-anturia. Kummankin korjaus maksais useamman sata euroa joten en niitä ilman kunnollista selvitystä vaihdata. Autossa myös toinen häiritsevä vika on se että jarruttaessa kun vauhti tippuu niin että mennään ykkösellä niin alkaa jarrut kanittamaan. Aivan kuin menis ABS jarrut päälle vaikka ei mitään liukkautta tiessä. Voiko tämmöinen johtua huonoista renkaista vai missä vika kun ei taulussa ole mitään valoja päällä muuta kuin tuo moottorivikavalo. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa?
Mazda 6 moottorivikavalo
12
7928
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä vikoodeja?
- Anonyymi
Siis vikakoodeja
- Anonyymi
Kardaanin tukilaakeri selvästi kadoksissa?😭😭😭
- Anonyymi
Mahdolliset vikakoodit pitää ensimmäisenä tarkistaa.
Täysin typerää ryhtyä tekemään korjauksia pelkästään arvailujen varassa, koska tällöin saatat pahimmassa tapauksessa heittää tuhansia euroja kankkulan kaivoon eikä todellinen vika siltikään korjaudu. - Anonyymi
Vioittunut lamda-anturi aiheuttaa yleensä oireita lähinnä moottorin lämmettyä. Ei yleensä oireile moottori kylmänä.
1.Paljon savua erityisesti tyhjäkäynnillä.
2.Moottori ei tahdo käydä tyhjäkäyntiä, vaan saattaa sammua. Jos ei sammu niin moottorin tyhjäkäynti on melkoisen aaltoilevaa, usein moottorin kierrosluku laskee alle normaalin tyhjäkäyntikierroksen, sitten saattaa nostaa kierroksia jopa 2000rpm asti. Pysyy kuitenkin käynnissä niin kauan kun kaasupoljinta painetaan edes pikkuriikkisen verran.
Ajossa tuntuu nykäisyinä, ihan kuin moottori meinaisi sammua aina kun vauhdissa nostat jalkaasi kaasupolkimelta esim. moottorijarrutuksen tai vaihteiden vaihtamisen takia.
3.Moottorin vikavalo palaa mittaristossa. Vikakoodiksi tulee useimmiten P0171 system too lean bank1 tai bank2, joissakin tapauksissa lisäksi myös Cylinder misfire detected. Lamda-antureita on kuitenkin yleensä vähintään 2kpl ja eivät yleensä hajoa yhtä-aikaa.
Polttoainesuodatin kannattaa vaihtaa 200tkm välein riippumatta siitä että onko autossa vikaa vai ei. Typerää vaihtaa vasta sitten kun vikoja esiintyy, koska tukkoinen polttoainesuodatin johtaa helposti siihen että auton oma polttoainepumppu hörppii ilmaa tai roskaa aiheuttaen polttoainepumpun ennenaikaisen rikkoutumisen.
Mutta kuten muut jo sanoivat. Tarkista ensin vikakoodit ennen kuin rupeat korjailemaan. - Anonyymi
Autosta ei vielä oo koodeja luettu mutta teen sen ennen kun alan mitää suurempaa tai kalliimpaa tekemään. Osaisko kukaan sanoa mitä kannattaa huomioida tai mitkä asiat vaihtaa ennen vianlukuun vientiä. Autossa tosiaan palaa vain moottorivikavalo jonka takia tuskin nuo jarrut tota tekee. Tosi moni auton oire viittaa siihen Lambda-anturiin tai bensansuodatinyksikköön. Esimerkiksi kulutus, auto kuluttaa paljon bensaa, auto nykii kun kiihdyttää, tuntuu tehottomalta jne. Harmi jos nyt tulee useiden satojen remppa.
- Anonyymi
Minulla oli samanlainen vika , kun kiihdytti niin auto nyki. Autoon vaihdettiin uudet sytytystulpat ja joku sytytytyksen osa. Sen jälkeen on pelannut ihan hyvin. Mittarissa oli tosin
vain vähän yli 50.000 kilometriä. Osa korjaushinnasta meni takuuseen. Auto ei ole Mazda.
Tuntuu tutulta.Nähtävästi venttiili palanut.
- Anonyymi
Onko siinä muovinen imusarja? Jos on niin miten käy tyhjäkäyntiä? Jos soutaa välillä ylös niin voi olla murtuma tuloilmapuolella.
- Anonyymi
MIkset kysele Mazda foorumilla...tai jos se on bensamoottorilal iin lue vaikka Ford foorumilta, koska silloin siinä on sama moottori kuin Mondeoissa.
Mitä järkeä on vaihtaa yhtään mitään ennen vikakoodien lukua. Muttta ihan kristallipallosta katottuna veikkaan että sinun pitää vaihtaa sytytyspuola, ehkä sytytysjohtimet sekä vaikka varmuuden vuoksi tulpat.
Onko vaihdettu koskaan polttoainesuodatinta? Periaatteessa voisi olla myös siinä, mutta aika epätodennnäköistä. Polttoainepumppu noissa menee yleensä kerralla siten mykäksi että se alkaa jumittamaan eikä auto edes käynnisty (starttaa muttei lähde käyntiin.)- Anonyymi
Mätzä muna mätänee kuin valtameri alukset!
- Anonyymi
Aikoinaan rellukoissa tuli "Check emissions" eli 1 syttypuola oli poks. ystävällinen paja vaihtoi uuden 89 juuron palikan tunnin työveloituksella ja hups hinta olikin 250 tuo 89.
Fyysisesti vianhaku eli piuhojen irtinyppiminen kestää 5 minuuttia, puolaa pitelevän TORX-ruuvin irrotus minuutin ja kaikenkaikkiaan asentajan aikaa palaa alle puoli tuntia. Vika on niin yleinen, että taksan voi puolittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli439498"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn544106Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.543569Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1282702Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1072556Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1512330Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan
Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on271997Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait171699Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.331497- 711317