Jätehoitolaki turhan ankaraa Pudasjärvellä

Anonyymi

Nyt sitten lyötiin hirveät sanktiot niille, jotka eivät ole liittyneet jätteen kuljetus sopimukseen. Minä mökkiläisenä en tarvitse mokomaa sopimusta, koska kun käyn mökilläni vähän aikaa olemassa, niin minä tuon itse omat roskani sieltä matkassani kaupunkiin, jossa laitan ne omaan jäte astiaani ja niitä ei ole paljon. Mitä järkeä olisi siinä, että keräisin vuoden ajan jätteitä haisemaan mökin roskapönttöön, josta jäteauto ne sitten hakisi kerran tai kaksi vuodessa. Vakituinen asukas syrjäkylällä tarvii tietysti roskien hakua määräajoin, mutta mökkiläinen ei, joka asuu esim. etelä suomessa ja käy kerran kesässä huvilallaan. Hän vie roskansa mennessään. Sama periaate se on retkeilijöillekin, että minkä tuot, viet ne mennessäsi pois, etkä jätä luontoon. Jos varmasti pystyy esittämään dokumentit, miten itse pystyy huolehtimaan maalla jätteistään, niin hän ei tarvitse jätteen haku sopimusta. Onkohan tuo nyt oikein ihmisoikeuksien noudattamisen periaatteen mukaista, että pakotetaan turhaan johonkin jätteenkuljetus sopimukseen, jos kerta itse niistä pystyy huolehtimaan. Tätä hirveätä sanktiota, joka nyt aiotaan langettaa sopimuksettomille, voidaan kysyä euroopan ihmisoikeus komitealta.

5

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toki voidaan kysyä, mutta asia ei siitä miksikään muutu.

      Ei sinulla tarvitse olla omaa jäteastiaa haisemassa. Voit liittyä kimppaan tai yhteiskeräyspisteeseen.

      • Anonyymi

        Se yhteiselo kun ei toimi, on nähty. Kerran oli yhteis astia, joka täyttyi tuota pikaa ja kun jäteauto käy kerran kesässä, niin jätteitä pursusi yli äyräittensä ja kun siellä pöntön vieressä alkoi olemaan ongelma ja muita sopimattomia jätteitä, niin se siis siitä yhteisestä astiasta. Ei tule toimiaan, on saletti ja kaiken lisäksi sinne ilmestyi muidenkin tavaraa satunnaisilta ohikulkijoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se yhteiselo kun ei toimi, on nähty. Kerran oli yhteis astia, joka täyttyi tuota pikaa ja kun jäteauto käy kerran kesässä, niin jätteitä pursusi yli äyräittensä ja kun siellä pöntön vieressä alkoi olemaan ongelma ja muita sopimattomia jätteitä, niin se siis siitä yhteisestä astiasta. Ei tule toimiaan, on saletti ja kaiken lisäksi sinne ilmestyi muidenkin tavaraa satunnaisilta ohikulkijoilta.

        Yhteiskeräyspisteissä molokit on lukossa ja saat avaimen, kun liityt palveluun.

        Tällaisilta rangaistusmaksuilta välttyy kun toimii alunpitäen ohjeiden mukaisesti. Kustannuskysymys se ei ole, on sen verran edullinen tuo yhteispiste.

        Aika paljon on ihan vain änkyröitä jotka periaatteesta on kapinoinut vastaan ja on ihan oikein, että maksavat nyt takautuvasti kun toiset on kustantaneet muutaman vuoden palvelua.


    • >Minä mökkiläisenä en tarvitse mokomaa sopimusta, koska...
      Kyllä tarvitset. Laki edellyttää sellaisen sopimuksen tekmisen, sinun selityksesi eivät asiaa muuksi muuta.

      > minä tuon itse omat roskani sieltä matkassani kaupunkiin, jossa...
      Lain mukaan jätettä ei saa kuljettaa toiseen kuntaan. Lain noudattamatta jättäminen tässä kohtaa ei vapauta sinua velvollisuudesta tehdä jätteenkuljetussopimus.

      >Jos varmasti pystyy esittämään dokumentit,
      >miten itse pystyy huolehtimaan maalla jätteistään,
      >niin hän ei tarvitse jätteen haku sopimusta.
      Väärin. Laki ei tunne tuommoista selitystä.

    • Anonyymi

      Laki vaatii jätteen kuljetus sopimuksen tekemistä.

      Jätelain mukaan kaikille käytössä oleville kiinteistöille,myös vapaa-ajan asunnoille, on tehtävä jätesopimus.

      Pudasjärven kaupunginhallitus on päättänyt jo viime vuonna,että järjestettyyn jätteenkuljetukseen liittymättömiltä kiinteistöiltä tullaan laskuttamaan vuoden 2019 jätehuollon perusmaksu viisinkertaisena.

      Mahdollisuus olisi ollut sinullakin välttää sanktiot: järjestettyyn jätehuoltoon liittymättömille kiinteistöille on lähetetty useita kertoja kehotuskirjeitä hoitaa asia kuntoon. Nyt niitä ei enää lähetetä.

      Olisit noudattanut lakia ja tehnyt sopimuksen aikanaan,niin ei olisi sanktioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe