Ei ole enää edes kirkonmiehille tuntematonta, että kirkko menettää kannatustaan, jäseniä ja rahojaan kiihtyvällä nopeudella. Toisten mielestä nopeus vain on liian edelleen liian hidasta.
Yhteiskunnalliset suuret muutokset ovat hitaita mutta vääjäämättömiä. Jos emme tyydy luonnolliseen nopeuteen, pyrimme nopeuttamaan muutosta, mutta luommekin helposti vallankumoukselisen tilanteen. Vallankumouksessa muutokset ovat nopeita, mutta vallankumoukset ovat aina johtaneet traagisiin seurauksiin.
Jos kirkosta ja uskosta luopumisen kehitys olisi voimakkaampaa, jäisi suuri osa ilmisistä, jotka ovat niihin tukeutuneet, tuuliajolle. Jos taas saisimme kehityksen estettyä, siihenhän moni pyrkii, tuloksena olisi kehityksen pysähtyminen, paineet kasvaisivat ja purkautuisivat vallankumouksena. Seuraukset olisivat kauheat.
Palstoilla on kahdenlaisia kiihkoilijoita, niitä, jotka haluaisivat nopeuttaa kehitystä, että niitä, jotka haluaisivat pysäyttää sen. Onneksi kummallakaan ei ole voimaa takanaan, joten voimme odottaa, että luonnollinen kehitys jatkuu, ja mahdollisimman monet voivat mahdollisimman hyvin, vaikka täysin hyvin eivät voi ketkään.
Malttamattomuus on haitallista
13
63
Vastaukset
>> Jos kirkosta ja uskosta luopumisen kehitys olisi voimakkaampaa, jäisi suuri osa ilmisistä, jotka ovat niihin tukeutuneet, tuuliajolle. <<
Monessa maassa joidenkin protestanttisten kirkkojen jäsenkato on ollut huomattavasti nopeampaa kuin Suomessa. Meillä sitä hidastaa, uskoakseni eniten, vielä sosiaalinen paine kuulua kirkkoon. Ne perinteet ja kirkon ujuttautuminen jokaiseen kuviteltavissa olevaan organisaatioon joko kutsumalla sinne itse itsensä mukaan tai omien aktiivijäsentensä avulla.
Mutta että jotkut jäisivät tuuliajolle, eiköhän halukkaat löytäne uuden turvasataman jostain lahkosta tai muusta, ketkä sellaista kaipaavat. Timo Soinikin löysi sen katolisesta kirkosta, kun naispappeus alkoi (väittämänsä mukaan) Timoa ahdistamaan.
Tosin meillä kirkon jäsenmäärä laskee aika lailla keskiarvovauhtia eli 1-1,5%-yksikköä vuodessa.Suomihan on kehityksen keskuksen kannalta periferiassa. Kulttuurintutkimus on havainnut, että tapahtuu viipeella sama, mikä jo aikaisemmin tapahtui rinta-aluiellakin.
- Anonyymi
Taitaa luonnollinen poistuma olla suurin väkimäärän vähentäjä kirkossa. Uskovia on eniten yli 65 vuotiaissa naisissa ja miehissäkin vanhin ikäluokka on uskonnollisinta. Nuoret eivät enää kirkkoon liity entiseen tapaan ja kun ikäluokat muutenkin pienenevät, on kirkon jäsenmäärän pieneneminen vääjäämätön asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa luonnollinen poistuma olla suurin väkimäärän vähentäjä kirkossa. Uskovia on eniten yli 65 vuotiaissa naisissa ja miehissäkin vanhin ikäluokka on uskonnollisinta. Nuoret eivät enää kirkkoon liity entiseen tapaan ja kun ikäluokat muutenkin pienenevät, on kirkon jäsenmäärän pieneneminen vääjäämätön asia.
Siitä vaan erotkaa kirkosta, sen nopeammin kaikista kirkoista poistetaan ristit ja kirkot muutetaan moskeijoiksi. Siellähän sitten pyllistelette ja hoilaatte.
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa luonnollinen poistuma olla suurin väkimäärän vähentäjä kirkossa. Uskovia on eniten yli 65 vuotiaissa naisissa ja miehissäkin vanhin ikäluokka on uskonnollisinta. Nuoret eivät enää kirkkoon liity entiseen tapaan ja kun ikäluokat muutenkin pienenevät, on kirkon jäsenmäärän pieneneminen vääjäämätön asia.
Kasteprosentti laskee 2 prosenttiyksikköä/vuosi, kirkosta erotaan paljolti 20-30-vuotiaina, kolmikymppisistä kohta enää puolet kuuluu kirkkoon jne. Eronopeus alkaa kiihtyä vähitellen johtuen juuri ikäluokkien kovin eriasteisesta kirkkoon kuulumisesta.
qwertyilija kirjoitti:
Kasteprosentti laskee 2 prosenttiyksikköä/vuosi, kirkosta erotaan paljolti 20-30-vuotiaina, kolmikymppisistä kohta enää puolet kuuluu kirkkoon jne. Eronopeus alkaa kiihtyä vähitellen johtuen juuri ikäluokkien kovin eriasteisesta kirkkoon kuulumisesta.
Vallankin pääkaupunkiseudulla näin tapahtuu, onko syy sitten raha vai ettei tunneta kirkkoa henkisesti tarpeelliseksi, sitä en tiedä.
- Anonyymi
sage8 kirjoitti:
Vallankin pääkaupunkiseudulla näin tapahtuu, onko syy sitten raha vai ettei tunneta kirkkoa henkisesti tarpeelliseksi, sitä en tiedä.
Miten kirkko pitäisi tuntea henkisesti tarpeelliseksi?
sage8 kirjoitti:
Vallankin pääkaupunkiseudulla näin tapahtuu, onko syy sitten raha vai ettei tunneta kirkkoa henkisesti tarpeelliseksi, sitä en tiedä.
Kun ensisynnyttäjien keski-ikä on likimain sama kuin kirkkoon vähiten kuuluvien keski-ikä, niin miksipä ne kirkkoon kuulumattomat kastaisi lapsensa kirkon jäseniksi.
qwertyilija kirjoitti:
Kun ensisynnyttäjien keski-ikä on likimain sama kuin kirkkoon vähiten kuuluvien keski-ikä, niin miksipä ne kirkkoon kuulumattomat kastaisi lapsensa kirkon jäseniksi.
Ihan looginen päätelmä.
Anonyymi kirjoitti:
Miten kirkko pitäisi tuntea henkisesti tarpeelliseksi?
Tuota voisi kysyä noilta piispoilta. Ne ainakin uskoo niin, eli nehän kirjoitti siinä vasta julkaisemassa kirjassaan, että "tieteestä ei saisi tehdä uskonnon korviketta".
Tuo korvike-sanan käyttö mielestäni osoittaa, ettei ko. piispat edes ymmärrä, että ilman (kristinuskon) yliluonnolliseen uskomistakin pärjää ihan mukavasti. Eikä sellaista siis tarvitse korvata jollain toisella yliluonnollisella uskomuksella (kuten sillä, että tiede selittäisi tätä nykyä jo kaiken, mitä se ei tietenkään tee).
Osa ihmisistä voi jopa voida paremmin ilman kirkon uskoa, kun ei tarvitse pohtia sitä, että onko kirkon virallisessa uskomistavassa se helvettikin olemassa eli joutuuko osa ihmisistä ikuisesti kidutetuiksi. Kaikkia tuo ajatus kun ei innosta.Anonyymi kirjoitti:
Miten kirkko pitäisi tuntea henkisesti tarpeelliseksi?
Tiedätkö sinä, minä en tiedä. Ehkäpä moninaisista syistä.
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa luonnollinen poistuma olla suurin väkimäärän vähentäjä kirkossa. Uskovia on eniten yli 65 vuotiaissa naisissa ja miehissäkin vanhin ikäluokka on uskonnollisinta. Nuoret eivät enää kirkkoon liity entiseen tapaan ja kun ikäluokat muutenkin pienenevät, on kirkon jäsenmäärän pieneneminen vääjäämätön asia.
Tulevaisuuden ennusteisiin vaikuttaa, että vastoin perinteistä tapaa monet vanhemmat eivät enää kastata lastaan, koska ajattelevat, että lapsen oikeus vaatii saada itse tehdä ratkaisu aikuisemmassa iässä.
Anonyymi kirjoitti:
Siitä vaan erotkaa kirkosta, sen nopeammin kaikista kirkoista poistetaan ristit ja kirkot muutetaan moskeijoiksi. Siellähän sitten pyllistelette ja hoilaatte.
" Siellähän sitten pyllistelette ja hoilaatte."
Sivistymätöntä ja täysin ala-arvoista kieltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761715
- 108977
- 87834
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19663- 51655
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45508Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164503Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;191453- 26439