Aihe

Auto ei kuulu kaupunkiin, sähköpotkulauta kuuluu

Anonyymi

Henkilöautoja ei ole tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen. Autoon mahtuu viisi matkustajaa, ja sillä pääsee 150–200 kilometriä tunnissa.

Kaupungissa auto kuitenkin matelee 35 kilometrin tuntivauhtia ja kyydissä istuu keskimäärin 1,2 ihmistä.

Autoille on annettu kaduilta monta kaistaa ja niiden paikoituskin vie älyttömästi tilaa. Yhteen parkkiruutuun mahtuu kymmenen sähköpotkulautaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11085726

115

284

    Vastaukset

    • Pääsee hitaanpaakin

    • Potkulautailija ei tuo verotuloja kaupunkiisi mutta autoilija tuo, vai meinaatko potkulautailijan käyvän ostoksilla iso rinkka selässä.

      • Potkulautailija istuu päivät pitkät baarissa tuomassa euroja kivijalkayrittäjille. Autoilija jättää vain pakokaasut. Polttoaineverokin tilitetään valtiolle. Autoilija ei anna paikallistalouteen euron jeniä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Potkulautailija istuu päivät pitkät baarissa tuomassa euroja kivijalkayrittäjille. Autoilija jättää vain pakokaasut. Polttoaineverokin tilitetään valtiolle. Autoilija ei anna paikallistalouteen euron jeniä.

        Ilmankos ajelevat potkulaudoilla kännipäissään miten sattuu ja tapaturma-asemilla on ruuhkaa. Kuluja niistä on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos ajelevat potkulaudoilla kännipäissään miten sattuu ja tapaturma-asemilla on ruuhkaa. Kuluja niistä on.

        Enemmän tuovat kuitenkin euroja kivijalkatalouteen kuin peltomarketeissa käyvät autoilijat.

        Eläväinen keskusta muodostuu potkulautailijoista ja muista ympäristöystävällisistä kulkijoista, ei tuhannen kilon painoisista kevyelle liikenteelle vaarallisista peltihirviöistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän tuovat kuitenkin euroja kivijalkatalouteen kuin peltomarketeissa käyvät autoilijat.

        Eläväinen keskusta muodostuu potkulautailijoista ja muista ympäristöystävällisistä kulkijoista, ei tuhannen kilon painoisista kevyelle liikenteelle vaarallisista peltihirviöistä.

        Joo, potkukelkkoja ja suksia talvellla, isommille kyydeille reki ja hevoset vetään,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, potkukelkkoja ja suksia talvellla, isommille kyydeille reki ja hevoset vetään,

        Niitä kevyitä tarvitaan, kun sinne tekosaarille Näsijärven jäillä mennään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, potkukelkkoja ja suksia talvellla, isommille kyydeille reki ja hevoset vetään,

        Ei nää useimmat nuoret edes tiedä mitä potkukelkat ovat, jokunen sentään saattaa tuntea murtomaasukset ulkonäöltä, mutta harvempi niitä käyttää osaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, potkukelkkoja ja suksia talvellla, isommille kyydeille reki ja hevoset vetään,

        Talvella käytetään sähköpotkulautaa.



      • Anonyymi kirjoitti:

        Potkulautailija istuu päivät pitkät baarissa tuomassa euroja kivijalkayrittäjille. Autoilija jättää vain pakokaasut. Polttoaineverokin tilitetään valtiolle. Autoilija ei anna paikallistalouteen euron jeniä.

        Kyllä se valkoinen paku melkoiset päästöt pukkaa, kun sillä koko päivä kierrellään keräilemässä lataukseen ja viedään latauksesta lautoja pitkin cityä. Lisäksi huomioitava koskeen heitetyt ja muuten tuhotut ja niiden tuotannon päästöt.


      • Olen autoton ja viimeiset 4 vuotta bruttovuosituloni on olleet vähintään 130 tonnia. Siinä saa paksumahainen autoilija ajella useamman kilometrin, että on maksanut veroja saman verran kuin minä.


      • "Potkulautailija ei tuo verotuloja kaupunkiisi mutta autoilija tuo, vai meinaatko potkulautailijan käyvän ostoksilla iso rinkka selässä."

        Minä ainakin teen niin, polkupyörällä tosin.
        Autonkäyttöön ei 1-2 kilometrin matkalla ole mitään järkeä, mutta kaikki autonomistajat tekee niin.
        Olen monta kertaa voinut sanoa autoilijoille, että kävellen olisitte jo perillä, kun autoilija töräyttää pihanaan minun jo ollessa siellä.
        Jos autot poistettaisiin kaupungeista niistä voitaisiin tehdä luontoystävällisempiä, tai sitten paljon tiiviinpiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se valkoinen paku melkoiset päästöt pukkaa, kun sillä koko päivä kierrellään keräilemässä lataukseen ja viedään latauksesta lautoja pitkin cityä. Lisäksi huomioitava koskeen heitetyt ja muuten tuhotut ja niiden tuotannon päästöt.

        Pitää se paku lopettaa, ei kuulu kaupunkiin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän tuovat kuitenkin euroja kivijalkatalouteen kuin peltomarketeissa käyvät autoilijat.

        Eläväinen keskusta muodostuu potkulautailijoista ja muista ympäristöystävällisistä kulkijoista, ei tuhannen kilon painoisista kevyelle liikenteelle vaarallisista peltihirviöistä.

        Niin siis , sähköpotkulauta on pelkkä menoerä. Haittaa liikennettä, siten aiheuttaa törkeitä välillisiä päästöjä, eikä kukaan ole vastuussa vaan syy on autoilijoiden, mutta ei ole " Hirvittävä määrä tapaturmia, liikenteenvaarantamista ja väliinpitämättömyyttä turvallisuudesta on ylipäätään tarjota moista " palvelua"

        Jos potkulauta on ajoradalla, autoilija ajaa sen yli, niin korvausvastuu on potkulaudan omistamalla firmalla ilmeisesti auton vahingoista. Vai jos jätät oman potkulaudan ajoradalle ja joku tömää, kenen vika ?

        Sähköpotkulautoihin pakollinen liikennevakuutus ja vero,
        Kypäräpakko ja promille raja 0,0.
        Oikeastaan kaupungissa voisi asettaa promillerajan 0,0 perjantaista - maanantai aamukuuteen.

        Pysäköinti voitasiin tehdä hinnoiteltavaksi tulotason mukaan, koska kiinteä hinnoittelu asettaa varallisuuden suhteen ihmiset eriarvoiseen asemaan.


    • Itse käytän puujalkoja. Ne on kätevät ja ku on korkeammalla voi varastaa helpompin omenia puista.

      • Ja heitellä karoilla ihmisiä päähän


      • Minulla on hyppykeppi. Käyn sillä kolmessa metrissä


    • -----Henkilöautoja ei ole tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen.----

      Jos sinun pitäisi mennä Hervannasta Ikuriin niin kummalla mieluummin, autolla vaiko potkulaudalla ?

      ------ Autoon mahtuu viisi matkustajaa----

      Montako mahtuu potkulautaan ?

      • Potkulauta on henkilökohtainen liikuntaväline.

        Menisin totta kai potkulaudalla ja poikkeaisin matkan varrella pubeissa. Ainakin Kujakollissa pitää käydä. Se sattuu aika hyvin puolimatkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Potkulauta on henkilökohtainen liikuntaväline.

        Menisin totta kai potkulaudalla ja poikkeaisin matkan varrella pubeissa. Ainakin Kujakollissa pitää käydä. Se sattuu aika hyvin puolimatkaan.

        Vaan jos olisi kiire, aikaa matkaan vain ½ tuntia ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaan jos olisi kiire, aikaa matkaan vain ½ tuntia ?

        Sitten jättäisin mahdollisesti pubit välistä. Tosin minulla ei ole koskaan kiire, koska osaan suunnitella menoni ja laittaa herätyskellonkin soimaan tarpeeksi aikaisin. Kiire on pelkästään korvien välissä oleva tunnetila, josta kärsii yleensä tyhmään päähän kiinnitetty ruumiskin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaan jos olisi kiire, aikaa matkaan vain ½ tuntia ?

        Kiire ei ole tätä päivää. Antaa kiireiden mennä ohitse


      • Anonyymi kirjoitti:

        Potkulauta on henkilökohtainen liikuntaväline.

        Menisin totta kai potkulaudalla ja poikkeaisin matkan varrella pubeissa. Ainakin Kujakollissa pitää käydä. Se sattuu aika hyvin puolimatkaan.

        Kännissä ei saa ajaa edes potkulauidalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiire ei ole tätä päivää. Antaa kiireiden mennä ohitse

        Kiire on tätä päivää, mutta tuleva liikennesekoilu moninen vaihtoineen teke siitä vielä isomman ongelman, ei ehdi oikein mihinkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kännissä ei saa ajaa edes potkulauidalla.

        Kännissä kävellä saa, niin siinä mukana potkulautakin kulkee mukavasti tukena kapakasta paluumatkalla, ei tarvitse könnimällä tulla,eihän sitä sinnekään voi jättää,koska tarviihan sitä taas, kun kännistä selviää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kännissä ei saa ajaa edes potkulauidalla.

        Selvin päin ei tule potkimisesta mitään


    • Henkilöauto sopii kaupunkeihin oikein hyvin

      • Yksi auto sopii melkein mihin tahansa. Mutta pidetään se siinä yhdessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksi auto sopii melkein mihin tahansa. Mutta pidetään se siinä yhdessä.

        Joo, yksi auto nokkaa kohti käy


    • Sähköpottulaudat kuuluvat ajoradalle, eivät jalkakäytäville koska vain kahelit ajelevat niillä ja kahelit ovat tunnetusti ympäristölleen vaarallisia.

      • Jos tehoa on maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus enintään 15 km/h, niin sähköpotkulautailijat katsotaan jalankulkijoiksi. Jos kulkee korkeintaan 25 km/h, niin luetaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joka rinnastetaan polkupyörään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos tehoa on maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus enintään 15 km/h, niin sähköpotkulautailijat katsotaan jalankulkijoiksi. Jos kulkee korkeintaan 25 km/h, niin luetaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joka rinnastetaan polkupyörään.

        Kyllä näillä vuokralaudoilla pääsee ainakin kahtakymppiä.


    • Potkulautojen ekologisuuden kanssa on vähän niin ja näin. Nehän jätetään aina lojumaan minne sattuu ympäri kaupunkia, ja pakettiautot joutuvat cruisailemaan pitkät matkat niitä pois keräilessään.

      • Ratikan kiskoille niitä aikanaan jää useampi. Ratikan vikasuojat laukeaa, sen teräspyörä murskaa akun


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ratikan kiskoille niitä aikanaan jää useampi. Ratikan vikasuojat laukeaa, sen teräspyörä murskaa akun

        Siihen toppaa ratikka


      • Autiokaupunkeja, takapihoja, lähes slummeja.


    • " sähköpotkulauta kuuluu"

      Ilman muuta kuuluu ja mielellään vielä 40 asteen pakkasilla kunnon lumikelillä ja jäällä, se sopii sähklöpotkuilijoille oikein hyvin. Sanovat kyllä että pakkanen syö virtaa akusta ja sähkövehkeillä matka jää lyhkäiseksi ellei ole pitkää johtoa matkassa..

      • Pakkasen vaikutus ei ole potkulaudassa suuri, koska potkulaudan ohjaamoa ei tarvitse lämmittää. Ja pidemmät siirtymäthän mennään joka tapauksessa bussilla tai ratikalla. Potkulauta on näppärä, koska sen saa taiteltua pieneen tilaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pakkasen vaikutus ei ole potkulaudassa suuri, koska potkulaudan ohjaamoa ei tarvitse lämmittää. Ja pidemmät siirtymäthän mennään joka tapauksessa bussilla tai ratikalla. Potkulauta on näppärä, koska sen saa taiteltua pieneen tilaan.

        Asetuppa ratikkapysäkille odottelemaan ratikkaa. Kyllä se pian tulee


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asetuppa ratikkapysäkille odottelemaan ratikkaa. Kyllä se pian tulee

        Myydäänkö Tampereella "ratikka tulee" paitoja? Selkäpuolella lukee tietysti että ratikka menee.


      • Ei ne oikein kulje potkulaudat umpihangessa, kersana testattu, rakenneltiin niihin suksenpätkistä jalaksia joilla pääsi sitten laskeen mäkiä, kahjun homma sekin. Kaupungillahan ei ole muutenkaan varaa pitää katuja edes lumesta puhtaana, saati sitten jästä. Juuri kun viimeksi oli liukasta uutiset kertoi kuinka Tampereella 60 ihmistä joutui ensiapuun katumisten takia ja kymmenen heistä leikkausaliin, semmoista säästämistä.


    • "Potkulauta on näppärä, koska sen saa taiteltua pieneen tilaan."

      Taittelussa täytyy olla vain tarkkana, ettei siitä jää kiinni. Muuten voi joutua korvaamaan laudan.

    • Potkulauta kuuluu kaupunkiin mutta ei jalkakäytäville. Menkööt ajoradalle, ei ne kävelijöitä ole.

      • Jos tehoa on maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus enintään 15 km/h, niin sähköpotkulautailijat katsotaan jalankulkijoiksi. Jos kulkee korkeintaan 25 km/h, niin luetaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joka rinnastetaan polkupyörään.


    • Yhdistämällä sähköpotkulaite lainelautaan saataisiin monikäyttöisempi potkusähkölainelauta, jolla pääsisi Nässyä pitkin suorempaa reittiä kaupungista Teiskoon.

    • Ajan aina kännissä, olipa allani auto tai sähköpotkulauta.

    • Kaupungissa voi liikkumisen suorittaa kävellen sillä matkat ovat lyhyitä . Kaupunkiin ei ole syytä tuottaa työpaikkoja sillä ne synnyttävät liikennettä .

      • Kaupingeissa nimenomaan käytiin töissä ja asioimassa, saatiin palveluita, asuminen sitten tapahtui muualla paremmissa oloissa.


    • Ei ole tarvittu Kaupunkissa käyntiä 30 vuoteen.
      Siksi kysynkin,mitä varten Kaupunkeissa ovat nämä
      ajoradat?.Ohituskaistoja joilla päästää nopeasti Kaupunkien ohi niitä tarvitaan.
      Maaseudulla asuva ei tarvitse Kaupunkeja,riitää kun palvelut ovat kylillä ja
      kuntien kirkonkylillä.

      • Rakennusten väliin on jätetty historiallisista syistä tilaa, koska puutalot olivat hanakoita palamaan. Laiskat ihmiset ovat alkaneet käyttämään kyseisiä tiloja liikkumiseen, ja jotkut typerykset alkaneet kutsumaan niitä jopa kaduiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rakennusten väliin on jätetty historiallisista syistä tilaa, koska puutalot olivat hanakoita palamaan. Laiskat ihmiset ovat alkaneet käyttämään kyseisiä tiloja liikkumiseen, ja jotkut typerykset alkaneet kutsumaan niitä jopa kaduiksi.

        Kaupungit rakennettiin historiallisista syistä ja mallien mukaan tiiviiksi ja ahtaiksi linnoitusidean takia, muurien sisälle, mutta sitten tykit ja ilmavoimat pilasivat sellaisen suojautumisen. Talojen välissä pitää ola muutenkin tilaa, juuri äsken katselin naapurin telvisiota, kun en viitsinyt laittaa omaa päälle, joskin naapuri kyllä katselee sen sortin ohjelmia, että olen alkanut tuntea myötähäpeää hänen puolestaan, ja tietysti vältellä ko. naapuria.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungit rakennettiin historiallisista syistä ja mallien mukaan tiiviiksi ja ahtaiksi linnoitusidean takia, muurien sisälle, mutta sitten tykit ja ilmavoimat pilasivat sellaisen suojautumisen. Talojen välissä pitää ola muutenkin tilaa, juuri äsken katselin naapurin telvisiota, kun en viitsinyt laittaa omaa päälle, joskin naapuri kyllä katselee sen sortin ohjelmia, että olen alkanut tuntea myötähäpeää hänen puolestaan, ja tietysti vältellä ko. naapuria.

        Emmerdale on ihan hyvä ohjelma. Opettele tai itke ja opettele nauttimaan siitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Emmerdale on ihan hyvä ohjelma. Opettele tai itke ja opettele nauttimaan siitä.

        Eipä tule katseltua sellaisia kanavia jotka tuottaa kyseistä tai vastaavanlaista moskaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tule katseltua sellaisia kanavia jotka tuottaa kyseistä tai vastaavanlaista moskaa.

        Naapurisihan sitä katsoo. Parasta laatua. Toivottavasti brexit ei pilaa sarjaa.


    • Suoraputkiset mopedit kuuluvat kesäisin kaupungissa.

      • Se nyt vaan on typerää joskin myös älytöntä ja monella tavalla epä-älyllistä häiriköintiä. EU muuten laittaa tuollekinmelulle aika tiukat rajat, sähkömopo juuri ja juuri alittaa meludirektiivin.


    • Nimeäppä autoton kaupunki. Karthago ja Ninive eivät kelpaa.

      • Oslo


      • Pjongjang on vihreiden ihannekaupunki. Siellä ei autoja juuri ole. Julkinen toimii hyvin.


    • Sähköpotkulaudat kuuluu kaatopaikalle.

    • Höpsistä, vai oliko tuo nyt sitä kuuluisaa sarkasmia.

    • Hyi helkkari en viittis koskeekkaan johonkin kuppaseen potkulautaan. Oma siisti premium auto, se se vasta on jotain.

    • Saksassa sähköpotkulauta määritellään aina moottoriajoneuvoksi, ja tankojuoppouden promilleraja on 0,8 promillea. Suomessa polkupyörällä ja potkulaudalla saa ajaa aikamoisessa tuiskeessa ilman rangaituksen pelkoa.

      • Sähköfillari on parhaimmillaan polkiessa baariturneelta takaisin Hervantaan. Kuka puupää keksi muutenkin rakentaa kaupunginosan mäen päälle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköfillari on parhaimmillaan polkiessa baariturneelta takaisin Hervantaan. Kuka puupää keksi muutenkin rakentaa kaupunginosan mäen päälle?

        Onneksi kohta ei tartte enää fillaria, vaan pääsee modernisti Rami Raitsikalla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kohta ei tartte enää fillaria, vaan pääsee modernisti Rami Raitsikalla!

        Vuoden päästä ehkä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden päästä ehkä.

        Ajan audilla se menee 250km.h ja luksusta omistaa auton.


    • Oli miten oli, Raitiotie on Woittaja kohti tulevaisuutta vuosikymmeniä eteenpäin.

      Tähän ei vaikuta rullaluistimet eikä vespat, autoista, muista kumipyöristä tai lentohärpäkkeistä puhumattakaan.

      • Akku vaan on jo siinä vaiheessa veden turmelema. Ja muutkin sähköosat.


      • Niissä potkulaudoissa on pahuksen kirkkaat ajovalot. Kuun sellainen porhaltaa vastaan joutuu vähän aikaa puolisokeana haparoimaan eteenpäin. Tai milloin minnekin.


    • Autot kuuluvat kaupunkiin, viherpiipertäjät lautoineen eivät.

      • Autoille onkin rakennettu hienot maanalaiset parkit. Autot vaan puuttuu. Eikö kelpaa.


    • Auto sopii kaupunkiin hyvin. Lentokone, juna ja laiva ei. Sotket asiat

    • Sähkö potkin on siitä hyvä että voi ajaa yksinään omissa oloissaan sairastumata tauhteihin.

      • Mutta kuormitat silti terveydenhoitoa kolhimalla itseäsi potkulaudalla kännipäissäsi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuormitat silti terveydenhoitoa kolhimalla itseäsi potkulaudalla kännipäissäsi!

        Fillarilla kaatuu korkeammalta ja vauhtikin on yleensä kovempi. Tai siis äkkipysäys.


    • Siis näiden lautojen pointtihan suomessa on just se että juopot ei mee autolla vaan näillä. Laudalla et tapa ketään, korkeintaan mustelmia tai pahimmillaan luu poikki. Kyllä minä humalaisen paljon mielummin näen laudalla kuin auton ratissa.

      • Kaupungissa ehkä noin. Maaseudulla saattaa susi syödä sähköpotkijan.


    • Hommasin myös "sähköskootterin" ja täytyy kyllä sanoa, että on kätevä peli terassilta toiselle siirtymiseen. Mainospuheessakin kehutaan tekevän "kaupungilla kulkemisesta jännittävämpää". Maks. nopeus on 25 km/h. Jos saa vähäksi aikaa lataukseen keskustassa, niin pystyy tekemään edestakaisen matkan Hervannasta.

      • Kaupungin tulisi perustaa Hervantaan baareja. Ei tarvitsisi nukkumalähiöporukan lähteä enää örveltämään ihmisten ilmoille.


    • Etkä arvaakaan kuinka jännäksi teet niiden elämän ketkä kauhulla pelkäävät kännisiä lautailijoita.

      • Fiksut eivät tarvitse viinaa tai muita aineita sekoittamaan nuppinsa.


    • Syksy ja talvi eivät kuulu kaupunkiin, kevät ja kesä (terassit) kuuluvat. Siitä on saatava valtuuston päätös

      • Kaikissa uusien hankkeiden havainnekuvissa on aina ikuinen kesä ja aurinko paistaa. Ihmiset ovat nuoria, kauniita ja onnellisen näköisiä. Joten asia on ilmeisesti jo hoidossa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa uusien hankkeiden havainnekuvissa on aina ikuinen kesä ja aurinko paistaa. Ihmiset ovat nuoria, kauniita ja onnellisen näköisiä. Joten asia on ilmeisesti jo hoidossa!

        Ja vanhukset pysyvät kotona tai kulkevat ojan pohjalla pelätessään jäävänsä potkulautojen ja rullasuksihiihtelijöiden alle. Polkupyöristä puhumattakaan.


    • Hae potkulaudalla viiden hengen viikonloput ruuat tai vaikka joku tuoli jne kotiisi ja hoida muut asiat joita on normaalilla ihmiselle joka ei pyöri vain oman napansa ympärillä.

      • Miten ihmeessä ihmiset pysyivät hengissä sata vuotta sitten, kun ei ollut kuin hevosia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä ihmiset pysyivät hengissä sata vuotta sitten, kun ei ollut kuin hevosia.

        Voi kun kehitys menee eteenpäin, mitä sitten mitä joskus oli?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun kehitys menee eteenpäin, mitä sitten mitä joskus oli?

        Joo. Hevosen jälkeen tuli auto, jonka jälkeen siirryttiin sähköpotkulautoihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun kehitys menee eteenpäin, mitä sitten mitä joskus oli?

        Kunpa kehitys menisi niin paljon eteenpäin, että saataisiin edes jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaitein, pensain tai puin erotetut ikiomat väylät. Rahaahan Tampereella on, eikös niin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kunpa kehitys menisi niin paljon eteenpäin, että saataisiin edes jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaitein, pensain tai puin erotetut ikiomat väylät. Rahaahan Tampereella on, eikös niin.

        Ei ole enää rahaa kun ne tuhlattiin ratikkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä ihmiset pysyivät hengissä sata vuotta sitten, kun ei ollut kuin hevosia.

        Silloin ruoka tuli omasta takaa, eli se tuotettiin itse. Ei ollut tarve lähteä omalta tilalta paljon minnekään, eikä ollut S-markettia kulman takana. Nyt lähikaupatkin ovat vähentyneet ja suositaan "automarketteja". Auto on nykyään lähes välttämättömyys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kunpa kehitys menisi niin paljon eteenpäin, että saataisiin edes jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaitein, pensain tai puin erotetut ikiomat väylät. Rahaahan Tampereella on, eikös niin.

        Pyöräilijät erilleen jalankulkijoista, kiitos


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää rahaa kun ne tuhlattiin ratikkaan.

        Rahaa oli joskus vaihtaa jalkakäytävä-liikennemerkit yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkkiin. Myöhemmin valkoiseen maaliin, jolla em. väylät erotettiin toisistaan. Sehän paljon auttoi, kun melkein puoli vuotta maalit ovat lumen, jään tai sepelin peitossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rahaa oli joskus vaihtaa jalkakäytävä-liikennemerkit yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkkiin. Myöhemmin valkoiseen maaliin, jolla em. väylät erotettiin toisistaan. Sehän paljon auttoi, kun melkein puoli vuotta maalit ovat lumen, jään tai sepelin peitossa.

        Rakentaa pari metriä korkean aidan siihen väliin.


    • On auto kuulunut kaupunkiinkin tähän asti. Mikä sen muuttanut on? Ja mistä alkaen?

      • Isoissa kaupungeissa joissa on hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, pärjää täysin ilman autoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isoissa kaupungeissa joissa on hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, pärjää täysin ilman autoa.

        Tampereellakin OLI hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, siis ennen ratikkatyömaata ja ratikkaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isoissa kaupungeissa joissa on hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, pärjää täysin ilman autoa.

        Pärjää pienten kuntien taajamissakin, joissa on vielä päivittäistavarakauppa. Pankki ym. asiat hoidetaan nykyään muutenkin netin välityksellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isoissa kaupungeissa joissa on hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, pärjää täysin ilman autoa.

        Kivijalkayrittäjien pitäisi vain olla sen verran kaukaa viisaita etteivät perustaisi keskustaan mitään liikkeitä, niin sillon sinne ei tarvitse autoilijoiden tulla. Monet erikoisliikkeet ovat nytkin Tampereen keskustassa, enkä itse ainakaan mokomaan sekasortoon lähde ajamaan kuin aivan pakon edessä, nyt varsinkaan kun soppaan lisätään vielä ratikkaa.

        Onneksi nykyään on hyvät nettikaupat mistä tilata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kivijalkayrittäjien pitäisi vain olla sen verran kaukaa viisaita etteivät perustaisi keskustaan mitään liikkeitä, niin sillon sinne ei tarvitse autoilijoiden tulla. Monet erikoisliikkeet ovat nytkin Tampereen keskustassa, enkä itse ainakaan mokomaan sekasortoon lähde ajamaan kuin aivan pakon edessä, nyt varsinkaan kun soppaan lisätään vielä ratikkaa.

        Onneksi nykyään on hyvät nettikaupat mistä tilata.

        Mitä erikoisliikkeitä keskustan kivijalkakaupoissa on? Siis sellaisia mitä ei saa muualta tai netistä? Tissibaarit?


    • Jalkakäytäville ei kuulu muut välineet kuin invapyörätuolit

      • Oli tuolla yksi nainen joka työnsi lastenrattaita................


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli tuolla yksi nainen joka työnsi lastenrattaita................

        Kannattiko mainita lastenrattaat? Ota puheeksi vielä rullaluistimet


    • Palstan huuhaa juttujen persteella alueella asutelee vähemmän fiksua porukkaa.

    • Potkulauta kuitenkin varastetaan, jolloin seuraa vain paha mieltä, ja siirtyminen autoiluun.

      • Ei välttämättä varasteta. Mulla se on unohtunut kännipäissäni milloin minkäkin kapakan tai terassin edustalle. Kännykän trakkerillä sitten käyty seuraavana päivänä kulkureitti takaperiä päin läpi. Tähän saakka skootteri on aina löytynyt.


    • Kun autojen kadunvarsiparkkipaikoilta ihmisille jäänyt tila muutetaan myyntialueeksi edes pienessä osassa esim. Tuomikirkonkadulla, vaikka Hämeenkadun ja Kyttälänkadun välissä.
      Saadaan aikaiseksi markkinakatu, jossa aloittelevat eri kaupanalojen yrittäjät ja miksei myös muutkin, voivat saada käyttöönsä myyntipöydät tai kärryt (tarvittaessa vaikka katettuina), josta voi muodostua eräänlainen lähikaupan ja reilun kaupan markkinakatu.
      Monipuoliset kaupalliset palvelut tarvitsevat niitä ideoita, joita ihmisillä on. Joko luontaisesti tai ketjuliikkeiden palveluksessa oivallettuna kilpailevalla tavalla toteutettuna.
      Pitkässä juoksussa myynnin osaaminen ja oppiminen on kokonaisuuden kannalta merkityksellistä. Siinä missä asioiden tuottamisen osaaminenkin.
      Parhaimmillaan autoilta ihmisille saatu tila voi tukea kaupungin elinvoimaa ja kehittää sen elinkeinoelämää. Jos niin vain tahdotaan.
      Myös esiintyvää taidetta voidaan tuotteistaa siten, että kaupunki ostaa hetkeksi aikaa ihmisten musiikin, tai muun taiteen aloittelevia tai kehittyviä produktioita niille varatuille alueille. Tai tarjota tilaa omaehtoiseen produktioon. Ja sen promoamiseen sallitulla kansalaistapahtuma ilmoitusseinällä. (joka on oikeaan paikkaan sijoitettu) Jossa alueiden tapahtumat voivat promota itseään.
      Ihmismyönteisyys lähtee muista lähtökohdista. Ja myös niihin voidaan tarttua.
      Jälkiteollisuuden kehittyminen lähtee asiakaspalvelun oppimisesta.

      • Pienestä myyntikärrystä voisi myydä vaikkapa mustamakkarahodareita. Tuskin on muualla sellaista innovaatiota vielä tehty?


    • 42 potkulautaa oli sitä mieltä , että ne kuuluu koskeen.

    • Miksi potkulauta tarvitsee sähkömoottorin? Ei tarvitse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Erätauko: Suomalainen nettikeskustelu julkisuuden henkilöistä - unohtuuko empatia?

      Erätaukokeskustelu tiistaina 1.12.2020 klo 14-16., tervetuloa! Julkisuuteen tavalla tai toisella päätyneistä henkilöistä keskusteleminen netissä tunt
      Viihde ja kulttuuri
      49
      1720