Auto ei kuulu kaupunkiin, sähköpotkulauta kuuluu

Anonyymi

Henkilöautoja ei ole tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen. Autoon mahtuu viisi matkustajaa, ja sillä pääsee 150–200 kilometriä tunnissa.

Kaupungissa auto kuitenkin matelee 35 kilometrin tuntivauhtia ja kyydissä istuu keskimäärin 1,2 ihmistä.

Autoille on annettu kaduilta monta kaistaa ja niiden paikoituskin vie älyttömästi tilaa. Yhteen parkkiruutuun mahtuu kymmenen sähköpotkulautaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11085726

138

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pääsee hitaanpaakin

    • Anonyymi

      Potkulautailija ei tuo verotuloja kaupunkiisi mutta autoilija tuo, vai meinaatko potkulautailijan käyvän ostoksilla iso rinkka selässä.

      • Anonyymi

        Potkulautailija istuu päivät pitkät baarissa tuomassa euroja kivijalkayrittäjille. Autoilija jättää vain pakokaasut. Polttoaineverokin tilitetään valtiolle. Autoilija ei anna paikallistalouteen euron jeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkulautailija istuu päivät pitkät baarissa tuomassa euroja kivijalkayrittäjille. Autoilija jättää vain pakokaasut. Polttoaineverokin tilitetään valtiolle. Autoilija ei anna paikallistalouteen euron jeniä.

        Ilmankos ajelevat potkulaudoilla kännipäissään miten sattuu ja tapaturma-asemilla on ruuhkaa. Kuluja niistä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmankos ajelevat potkulaudoilla kännipäissään miten sattuu ja tapaturma-asemilla on ruuhkaa. Kuluja niistä on.

        Enemmän tuovat kuitenkin euroja kivijalkatalouteen kuin peltomarketeissa käyvät autoilijat.

        Eläväinen keskusta muodostuu potkulautailijoista ja muista ympäristöystävällisistä kulkijoista, ei tuhannen kilon painoisista kevyelle liikenteelle vaarallisista peltihirviöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän tuovat kuitenkin euroja kivijalkatalouteen kuin peltomarketeissa käyvät autoilijat.

        Eläväinen keskusta muodostuu potkulautailijoista ja muista ympäristöystävällisistä kulkijoista, ei tuhannen kilon painoisista kevyelle liikenteelle vaarallisista peltihirviöistä.

        Joo, potkukelkkoja ja suksia talvellla, isommille kyydeille reki ja hevoset vetään,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, potkukelkkoja ja suksia talvellla, isommille kyydeille reki ja hevoset vetään,

        Niitä kevyitä tarvitaan, kun sinne tekosaarille Näsijärven jäillä mennään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, potkukelkkoja ja suksia talvellla, isommille kyydeille reki ja hevoset vetään,

        Ei nää useimmat nuoret edes tiedä mitä potkukelkat ovat, jokunen sentään saattaa tuntea murtomaasukset ulkonäöltä, mutta harvempi niitä käyttää osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, potkukelkkoja ja suksia talvellla, isommille kyydeille reki ja hevoset vetään,

        Talvella käytetään sähköpotkulautaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkulautailija istuu päivät pitkät baarissa tuomassa euroja kivijalkayrittäjille. Autoilija jättää vain pakokaasut. Polttoaineverokin tilitetään valtiolle. Autoilija ei anna paikallistalouteen euron jeniä.

        Kyllä se valkoinen paku melkoiset päästöt pukkaa, kun sillä koko päivä kierrellään keräilemässä lataukseen ja viedään latauksesta lautoja pitkin cityä. Lisäksi huomioitava koskeen heitetyt ja muuten tuhotut ja niiden tuotannon päästöt.


      • Anonyymi

        Olen autoton ja viimeiset 4 vuotta bruttovuosituloni on olleet vähintään 130 tonnia. Siinä saa paksumahainen autoilija ajella useamman kilometrin, että on maksanut veroja saman verran kuin minä.


      • Anonyymi

        "Potkulautailija ei tuo verotuloja kaupunkiisi mutta autoilija tuo, vai meinaatko potkulautailijan käyvän ostoksilla iso rinkka selässä."

        Minä ainakin teen niin, polkupyörällä tosin.
        Autonkäyttöön ei 1-2 kilometrin matkalla ole mitään järkeä, mutta kaikki autonomistajat tekee niin.
        Olen monta kertaa voinut sanoa autoilijoille, että kävellen olisitte jo perillä, kun autoilija töräyttää pihanaan minun jo ollessa siellä.
        Jos autot poistettaisiin kaupungeista niistä voitaisiin tehdä luontoystävällisempiä, tai sitten paljon tiiviinpiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se valkoinen paku melkoiset päästöt pukkaa, kun sillä koko päivä kierrellään keräilemässä lataukseen ja viedään latauksesta lautoja pitkin cityä. Lisäksi huomioitava koskeen heitetyt ja muuten tuhotut ja niiden tuotannon päästöt.

        Pitää se paku lopettaa, ei kuulu kaupunkiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän tuovat kuitenkin euroja kivijalkatalouteen kuin peltomarketeissa käyvät autoilijat.

        Eläväinen keskusta muodostuu potkulautailijoista ja muista ympäristöystävällisistä kulkijoista, ei tuhannen kilon painoisista kevyelle liikenteelle vaarallisista peltihirviöistä.

        Niin siis , sähköpotkulauta on pelkkä menoerä. Haittaa liikennettä, siten aiheuttaa törkeitä välillisiä päästöjä, eikä kukaan ole vastuussa vaan syy on autoilijoiden, mutta ei ole " Hirvittävä määrä tapaturmia, liikenteenvaarantamista ja väliinpitämättömyyttä turvallisuudesta on ylipäätään tarjota moista " palvelua"

        Jos potkulauta on ajoradalla, autoilija ajaa sen yli, niin korvausvastuu on potkulaudan omistamalla firmalla ilmeisesti auton vahingoista. Vai jos jätät oman potkulaudan ajoradalle ja joku tömää, kenen vika ?

        Sähköpotkulautoihin pakollinen liikennevakuutus ja vero,
        Kypäräpakko ja promille raja 0,0.
        Oikeastaan kaupungissa voisi asettaa promillerajan 0,0 perjantaista - maanantai aamukuuteen.

        Pysäköinti voitasiin tehdä hinnoiteltavaksi tulotason mukaan, koska kiinteä hinnoittelu asettaa varallisuuden suhteen ihmiset eriarvoiseen asemaan.


    • Anonyymi

      Itse käytän puujalkoja. Ne on kätevät ja ku on korkeammalla voi varastaa helpompin omenia puista.

      • Anonyymi

        Ja heitellä karoilla ihmisiä päähän


      • Anonyymi

        Minulla on hyppykeppi. Käyn sillä kolmessa metrissä


      • Anonyymi

        Illan paras vitsi.


    • Anonyymi

      -----Henkilöautoja ei ole tarkoitettu kaupunkiliikenteeseen.----

      Jos sinun pitäisi mennä Hervannasta Ikuriin niin kummalla mieluummin, autolla vaiko potkulaudalla ?

      ------ Autoon mahtuu viisi matkustajaa----

      Montako mahtuu potkulautaan ?

      • Anonyymi

        Potkulauta on henkilökohtainen liikuntaväline.

        Menisin totta kai potkulaudalla ja poikkeaisin matkan varrella pubeissa. Ainakin Kujakollissa pitää käydä. Se sattuu aika hyvin puolimatkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkulauta on henkilökohtainen liikuntaväline.

        Menisin totta kai potkulaudalla ja poikkeaisin matkan varrella pubeissa. Ainakin Kujakollissa pitää käydä. Se sattuu aika hyvin puolimatkaan.

        Vaan jos olisi kiire, aikaa matkaan vain ½ tuntia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan jos olisi kiire, aikaa matkaan vain ½ tuntia ?

        Sitten jättäisin mahdollisesti pubit välistä. Tosin minulla ei ole koskaan kiire, koska osaan suunnitella menoni ja laittaa herätyskellonkin soimaan tarpeeksi aikaisin. Kiire on pelkästään korvien välissä oleva tunnetila, josta kärsii yleensä tyhmään päähän kiinnitetty ruumiskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan jos olisi kiire, aikaa matkaan vain ½ tuntia ?

        Kiire ei ole tätä päivää. Antaa kiireiden mennä ohitse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkulauta on henkilökohtainen liikuntaväline.

        Menisin totta kai potkulaudalla ja poikkeaisin matkan varrella pubeissa. Ainakin Kujakollissa pitää käydä. Se sattuu aika hyvin puolimatkaan.

        Kännissä ei saa ajaa edes potkulauidalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiire ei ole tätä päivää. Antaa kiireiden mennä ohitse

        Kiire on tätä päivää, mutta tuleva liikennesekoilu moninen vaihtoineen teke siitä vielä isomman ongelman, ei ehdi oikein mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännissä ei saa ajaa edes potkulauidalla.

        Kännissä kävellä saa, niin siinä mukana potkulautakin kulkee mukavasti tukena kapakasta paluumatkalla, ei tarvitse könnimällä tulla,eihän sitä sinnekään voi jättää,koska tarviihan sitä taas, kun kännistä selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kännissä ei saa ajaa edes potkulauidalla.

        Selvin päin ei tule potkimisesta mitään


    • Anonyymi

      Henkilöauto sopii kaupunkeihin oikein hyvin

      • Anonyymi

        Yksi auto sopii melkein mihin tahansa. Mutta pidetään se siinä yhdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi auto sopii melkein mihin tahansa. Mutta pidetään se siinä yhdessä.

        Joo, yksi auto nokkaa kohti käy


    • Anonyymi

      Sähköpottulaudat kuuluvat ajoradalle, eivät jalkakäytäville koska vain kahelit ajelevat niillä ja kahelit ovat tunnetusti ympäristölleen vaarallisia.

      • Anonyymi

        Jos tehoa on maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus enintään 15 km/h, niin sähköpotkulautailijat katsotaan jalankulkijoiksi. Jos kulkee korkeintaan 25 km/h, niin luetaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joka rinnastetaan polkupyörään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tehoa on maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus enintään 15 km/h, niin sähköpotkulautailijat katsotaan jalankulkijoiksi. Jos kulkee korkeintaan 25 km/h, niin luetaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joka rinnastetaan polkupyörään.

        Kyllä näillä vuokralaudoilla pääsee ainakin kahtakymppiä.


    • Anonyymi

      Potkulautojen ekologisuuden kanssa on vähän niin ja näin. Nehän jätetään aina lojumaan minne sattuu ympäri kaupunkia, ja pakettiautot joutuvat cruisailemaan pitkät matkat niitä pois keräilessään.

      • Anonyymi

        Ratikan kiskoille niitä aikanaan jää useampi. Ratikan vikasuojat laukeaa, sen teräspyörä murskaa akun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratikan kiskoille niitä aikanaan jää useampi. Ratikan vikasuojat laukeaa, sen teräspyörä murskaa akun

        Siihen toppaa ratikka


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Autiokaupunkeja, takapihoja, lähes slummeja.


    • Anonyymi

      " sähköpotkulauta kuuluu"

      Ilman muuta kuuluu ja mielellään vielä 40 asteen pakkasilla kunnon lumikelillä ja jäällä, se sopii sähklöpotkuilijoille oikein hyvin. Sanovat kyllä että pakkanen syö virtaa akusta ja sähkövehkeillä matka jää lyhkäiseksi ellei ole pitkää johtoa matkassa..

      • Anonyymi

        Pakkasen vaikutus ei ole potkulaudassa suuri, koska potkulaudan ohjaamoa ei tarvitse lämmittää. Ja pidemmät siirtymäthän mennään joka tapauksessa bussilla tai ratikalla. Potkulauta on näppärä, koska sen saa taiteltua pieneen tilaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkasen vaikutus ei ole potkulaudassa suuri, koska potkulaudan ohjaamoa ei tarvitse lämmittää. Ja pidemmät siirtymäthän mennään joka tapauksessa bussilla tai ratikalla. Potkulauta on näppärä, koska sen saa taiteltua pieneen tilaan.

        Asetuppa ratikkapysäkille odottelemaan ratikkaa. Kyllä se pian tulee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asetuppa ratikkapysäkille odottelemaan ratikkaa. Kyllä se pian tulee

        Myydäänkö Tampereella "ratikka tulee" paitoja? Selkäpuolella lukee tietysti että ratikka menee.


      • Anonyymi

        Ei ne oikein kulje potkulaudat umpihangessa, kersana testattu, rakenneltiin niihin suksenpätkistä jalaksia joilla pääsi sitten laskeen mäkiä, kahjun homma sekin. Kaupungillahan ei ole muutenkaan varaa pitää katuja edes lumesta puhtaana, saati sitten jästä. Juuri kun viimeksi oli liukasta uutiset kertoi kuinka Tampereella 60 ihmistä joutui ensiapuun katumisten takia ja kymmenen heistä leikkausaliin, semmoista säästämistä.


    • Anonyymi

      "Potkulauta on näppärä, koska sen saa taiteltua pieneen tilaan."

      Taittelussa täytyy olla vain tarkkana, ettei siitä jää kiinni. Muuten voi joutua korvaamaan laudan.

    • Anonyymi

      Potkulauta kuuluu kaupunkiin mutta ei jalkakäytäville. Menkööt ajoradalle, ei ne kävelijöitä ole.

      • Anonyymi

        Jos tehoa on maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus enintään 15 km/h, niin sähköpotkulautailijat katsotaan jalankulkijoiksi. Jos kulkee korkeintaan 25 km/h, niin luetaan kevyeksi sähköajoneuvoksi, joka rinnastetaan polkupyörään.


    • Anonyymi

      Yhdistämällä sähköpotkulaite lainelautaan saataisiin monikäyttöisempi potkusähkölainelauta, jolla pääsisi Nässyä pitkin suorempaa reittiä kaupungista Teiskoon.

    • Anonyymi

      Ajan aina kännissä, olipa allani auto tai sähköpotkulauta.

      • Anonyymi

        Jäätkö ajonpäätyttyä sitten leuhkasti aluksen reunaan nojaamaan ja mulkoilemaan näkikö kukaan ralliaju.


    • Anonyymi

      Kaupungissa voi liikkumisen suorittaa kävellen sillä matkat ovat lyhyitä . Kaupunkiin ei ole syytä tuottaa työpaikkoja sillä ne synnyttävät liikennettä .

      • Anonyymi

        Kaupingeissa nimenomaan käytiin töissä ja asioimassa, saatiin palveluita, asuminen sitten tapahtui muualla paremmissa oloissa.


    • Anonyymi

      Ei ole tarvittu Kaupunkissa käyntiä 30 vuoteen.
      Siksi kysynkin,mitä varten Kaupunkeissa ovat nämä
      ajoradat?.Ohituskaistoja joilla päästää nopeasti Kaupunkien ohi niitä tarvitaan.
      Maaseudulla asuva ei tarvitse Kaupunkeja,riitää kun palvelut ovat kylillä ja
      kuntien kirkonkylillä.

      • Anonyymi

        Rakennusten väliin on jätetty historiallisista syistä tilaa, koska puutalot olivat hanakoita palamaan. Laiskat ihmiset ovat alkaneet käyttämään kyseisiä tiloja liikkumiseen, ja jotkut typerykset alkaneet kutsumaan niitä jopa kaduiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakennusten väliin on jätetty historiallisista syistä tilaa, koska puutalot olivat hanakoita palamaan. Laiskat ihmiset ovat alkaneet käyttämään kyseisiä tiloja liikkumiseen, ja jotkut typerykset alkaneet kutsumaan niitä jopa kaduiksi.

        Kaupungit rakennettiin historiallisista syistä ja mallien mukaan tiiviiksi ja ahtaiksi linnoitusidean takia, muurien sisälle, mutta sitten tykit ja ilmavoimat pilasivat sellaisen suojautumisen. Talojen välissä pitää ola muutenkin tilaa, juuri äsken katselin naapurin telvisiota, kun en viitsinyt laittaa omaa päälle, joskin naapuri kyllä katselee sen sortin ohjelmia, että olen alkanut tuntea myötähäpeää hänen puolestaan, ja tietysti vältellä ko. naapuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungit rakennettiin historiallisista syistä ja mallien mukaan tiiviiksi ja ahtaiksi linnoitusidean takia, muurien sisälle, mutta sitten tykit ja ilmavoimat pilasivat sellaisen suojautumisen. Talojen välissä pitää ola muutenkin tilaa, juuri äsken katselin naapurin telvisiota, kun en viitsinyt laittaa omaa päälle, joskin naapuri kyllä katselee sen sortin ohjelmia, että olen alkanut tuntea myötähäpeää hänen puolestaan, ja tietysti vältellä ko. naapuria.

        Emmerdale on ihan hyvä ohjelma. Opettele tai itke ja opettele nauttimaan siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Emmerdale on ihan hyvä ohjelma. Opettele tai itke ja opettele nauttimaan siitä.

        Eipä tule katseltua sellaisia kanavia jotka tuottaa kyseistä tai vastaavanlaista moskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tule katseltua sellaisia kanavia jotka tuottaa kyseistä tai vastaavanlaista moskaa.

        Naapurisihan sitä katsoo. Parasta laatua. Toivottavasti brexit ei pilaa sarjaa.


    • Anonyymi

      Suoraputkiset mopedit kuuluvat kesäisin kaupungissa.

      • Anonyymi

        Se nyt vaan on typerää joskin myös älytöntä ja monella tavalla epä-älyllistä häiriköintiä. EU muuten laittaa tuollekinmelulle aika tiukat rajat, sähkömopo juuri ja juuri alittaa meludirektiivin.


    • Anonyymi

      Nimeäppä autoton kaupunki. Karthago ja Ninive eivät kelpaa.

      • Anonyymi

        Oslo


      • Anonyymi

        Pjongjang on vihreiden ihannekaupunki. Siellä ei autoja juuri ole. Julkinen toimii hyvin.


    • Anonyymi

      Sähköpotkulaudat kuuluu kaatopaikalle.

    • Anonyymi

      Höpsistä, vai oliko tuo nyt sitä kuuluisaa sarkasmia.

    • Anonyymi

      Hyi helkkari en viittis koskeekkaan johonkin kuppaseen potkulautaan. Oma siisti premium auto, se se vasta on jotain.

    • Anonyymi

      Saksassa sähköpotkulauta määritellään aina moottoriajoneuvoksi, ja tankojuoppouden promilleraja on 0,8 promillea. Suomessa polkupyörällä ja potkulaudalla saa ajaa aikamoisessa tuiskeessa ilman rangaituksen pelkoa.

      • Anonyymi

        Sähköfillari on parhaimmillaan polkiessa baariturneelta takaisin Hervantaan. Kuka puupää keksi muutenkin rakentaa kaupunginosan mäen päälle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköfillari on parhaimmillaan polkiessa baariturneelta takaisin Hervantaan. Kuka puupää keksi muutenkin rakentaa kaupunginosan mäen päälle?

        Onneksi kohta ei tartte enää fillaria, vaan pääsee modernisti Rami Raitsikalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kohta ei tartte enää fillaria, vaan pääsee modernisti Rami Raitsikalla!

        Vuoden päästä ehkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden päästä ehkä.

        Ajan audilla se menee 250km.h ja luksusta omistaa auton.


    • Anonyymi

      Oli miten oli, Raitiotie on Woittaja kohti tulevaisuutta vuosikymmeniä eteenpäin.

      Tähän ei vaikuta rullaluistimet eikä vespat, autoista, muista kumipyöristä tai lentohärpäkkeistä puhumattakaan.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Akku vaan on jo siinä vaiheessa veden turmelema. Ja muutkin sähköosat.


      • Anonyymi

        Niissä potkulaudoissa on pahuksen kirkkaat ajovalot. Kuun sellainen porhaltaa vastaan joutuu vähän aikaa puolisokeana haparoimaan eteenpäin. Tai milloin minnekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niissä potkulaudoissa on pahuksen kirkkaat ajovalot. Kuun sellainen porhaltaa vastaan joutuu vähän aikaa puolisokeana haparoimaan eteenpäin. Tai milloin minnekin.

        Häikäisevätkö vanhanajanvalot vielä sielmiäsi ?.


    • Anonyymi

      Autot kuuluvat kaupunkiin, viherpiipertäjät lautoineen eivät.

      • Anonyymi

        Autoille onkin rakennettu hienot maanalaiset parkit. Autot vaan puuttuu. Eikö kelpaa.


    • Anonyymi

      Auto sopii kaupunkiin hyvin. Lentokone, juna ja laiva ei. Sotket asiat

    • Anonyymi

      Sähkö potkin on siitä hyvä että voi ajaa yksinään omissa oloissaan sairastumata tauhteihin.

      • Anonyymi

        Mutta kuormitat silti terveydenhoitoa kolhimalla itseäsi potkulaudalla kännipäissäsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kuormitat silti terveydenhoitoa kolhimalla itseäsi potkulaudalla kännipäissäsi!

        Fillarilla kaatuu korkeammalta ja vauhtikin on yleensä kovempi. Tai siis äkkipysäys.


    • Anonyymi

      Siis näiden lautojen pointtihan suomessa on just se että juopot ei mee autolla vaan näillä. Laudalla et tapa ketään, korkeintaan mustelmia tai pahimmillaan luu poikki. Kyllä minä humalaisen paljon mielummin näen laudalla kuin auton ratissa.

      • Anonyymi

        Kaupungissa ehkä noin. Maaseudulla saattaa susi syödä sähköpotkijan.


    • Anonyymi

      Hommasin myös "sähköskootterin" ja täytyy kyllä sanoa, että on kätevä peli terassilta toiselle siirtymiseen. Mainospuheessakin kehutaan tekevän "kaupungilla kulkemisesta jännittävämpää". Maks. nopeus on 25 km/h. Jos saa vähäksi aikaa lataukseen keskustassa, niin pystyy tekemään edestakaisen matkan Hervannasta.

      • Anonyymi

        Kaupungin tulisi perustaa Hervantaan baareja. Ei tarvitsisi nukkumalähiöporukan lähteä enää örveltämään ihmisten ilmoille.


    • Anonyymi

      Etkä arvaakaan kuinka jännäksi teet niiden elämän ketkä kauhulla pelkäävät kännisiä lautailijoita.

      • Anonyymi

        Fiksut eivät tarvitse viinaa tai muita aineita sekoittamaan nuppinsa.


    • Anonyymi

      Syksy ja talvi eivät kuulu kaupunkiin, kevät ja kesä (terassit) kuuluvat. Siitä on saatava valtuuston päätös

      • Anonyymi

        Kaikissa uusien hankkeiden havainnekuvissa on aina ikuinen kesä ja aurinko paistaa. Ihmiset ovat nuoria, kauniita ja onnellisen näköisiä. Joten asia on ilmeisesti jo hoidossa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa uusien hankkeiden havainnekuvissa on aina ikuinen kesä ja aurinko paistaa. Ihmiset ovat nuoria, kauniita ja onnellisen näköisiä. Joten asia on ilmeisesti jo hoidossa!

        Ja vanhukset pysyvät kotona tai kulkevat ojan pohjalla pelätessään jäävänsä potkulautojen ja rullasuksihiihtelijöiden alle. Polkupyöristä puhumattakaan.


    • Anonyymi

      Hae potkulaudalla viiden hengen viikonloput ruuat tai vaikka joku tuoli jne kotiisi ja hoida muut asiat joita on normaalilla ihmiselle joka ei pyöri vain oman napansa ympärillä.

      • Anonyymi

        Miten ihmeessä ihmiset pysyivät hengissä sata vuotta sitten, kun ei ollut kuin hevosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä ihmiset pysyivät hengissä sata vuotta sitten, kun ei ollut kuin hevosia.

        Voi kun kehitys menee eteenpäin, mitä sitten mitä joskus oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun kehitys menee eteenpäin, mitä sitten mitä joskus oli?

        Joo. Hevosen jälkeen tuli auto, jonka jälkeen siirryttiin sähköpotkulautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kun kehitys menee eteenpäin, mitä sitten mitä joskus oli?

        Kunpa kehitys menisi niin paljon eteenpäin, että saataisiin edes jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaitein, pensain tai puin erotetut ikiomat väylät. Rahaahan Tampereella on, eikös niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunpa kehitys menisi niin paljon eteenpäin, että saataisiin edes jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaitein, pensain tai puin erotetut ikiomat väylät. Rahaahan Tampereella on, eikös niin.

        Ei ole enää rahaa kun ne tuhlattiin ratikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä ihmiset pysyivät hengissä sata vuotta sitten, kun ei ollut kuin hevosia.

        Silloin ruoka tuli omasta takaa, eli se tuotettiin itse. Ei ollut tarve lähteä omalta tilalta paljon minnekään, eikä ollut S-markettia kulman takana. Nyt lähikaupatkin ovat vähentyneet ja suositaan "automarketteja". Auto on nykyään lähes välttämättömyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunpa kehitys menisi niin paljon eteenpäin, että saataisiin edes jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaitein, pensain tai puin erotetut ikiomat väylät. Rahaahan Tampereella on, eikös niin.

        Pyöräilijät erilleen jalankulkijoista, kiitos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää rahaa kun ne tuhlattiin ratikkaan.

        Rahaa oli joskus vaihtaa jalkakäytävä-liikennemerkit yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkkiin. Myöhemmin valkoiseen maaliin, jolla em. väylät erotettiin toisistaan. Sehän paljon auttoi, kun melkein puoli vuotta maalit ovat lumen, jään tai sepelin peitossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rahaa oli joskus vaihtaa jalkakäytävä-liikennemerkit yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkkiin. Myöhemmin valkoiseen maaliin, jolla em. väylät erotettiin toisistaan. Sehän paljon auttoi, kun melkein puoli vuotta maalit ovat lumen, jään tai sepelin peitossa.

        Rakentaa pari metriä korkean aidan siihen väliin.


    • Anonyymi

      On auto kuulunut kaupunkiinkin tähän asti. Mikä sen muuttanut on? Ja mistä alkaen?

      • Anonyymi

        Isoissa kaupungeissa joissa on hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, pärjää täysin ilman autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isoissa kaupungeissa joissa on hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, pärjää täysin ilman autoa.

        Tampereellakin OLI hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, siis ennen ratikkatyömaata ja ratikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isoissa kaupungeissa joissa on hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, pärjää täysin ilman autoa.

        Pärjää pienten kuntien taajamissakin, joissa on vielä päivittäistavarakauppa. Pankki ym. asiat hoidetaan nykyään muutenkin netin välityksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isoissa kaupungeissa joissa on hyvä julkinen liikenne ja kauppoja keskustassa, pärjää täysin ilman autoa.

        Kivijalkayrittäjien pitäisi vain olla sen verran kaukaa viisaita etteivät perustaisi keskustaan mitään liikkeitä, niin sillon sinne ei tarvitse autoilijoiden tulla. Monet erikoisliikkeet ovat nytkin Tampereen keskustassa, enkä itse ainakaan mokomaan sekasortoon lähde ajamaan kuin aivan pakon edessä, nyt varsinkaan kun soppaan lisätään vielä ratikkaa.

        Onneksi nykyään on hyvät nettikaupat mistä tilata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivijalkayrittäjien pitäisi vain olla sen verran kaukaa viisaita etteivät perustaisi keskustaan mitään liikkeitä, niin sillon sinne ei tarvitse autoilijoiden tulla. Monet erikoisliikkeet ovat nytkin Tampereen keskustassa, enkä itse ainakaan mokomaan sekasortoon lähde ajamaan kuin aivan pakon edessä, nyt varsinkaan kun soppaan lisätään vielä ratikkaa.

        Onneksi nykyään on hyvät nettikaupat mistä tilata.

        Mitä erikoisliikkeitä keskustan kivijalkakaupoissa on? Siis sellaisia mitä ei saa muualta tai netistä? Tissibaarit?


    • Anonyymi

      Jalkakäytäville ei kuulu muut välineet kuin invapyörätuolit

      • Anonyymi

        Oli tuolla yksi nainen joka työnsi lastenrattaita................


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli tuolla yksi nainen joka työnsi lastenrattaita................

        Kannattiko mainita lastenrattaat? Ota puheeksi vielä rullaluistimet


    • Anonyymi

      Palstan huuhaa juttujen persteella alueella asutelee vähemmän fiksua porukkaa.

    • Anonyymi

      Potkulauta kuitenkin varastetaan, jolloin seuraa vain paha mieltä, ja siirtyminen autoiluun.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä varasteta. Mulla se on unohtunut kännipäissäni milloin minkäkin kapakan tai terassin edustalle. Kännykän trakkerillä sitten käyty seuraavana päivänä kulkureitti takaperiä päin läpi. Tähän saakka skootteri on aina löytynyt.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kun autojen kadunvarsiparkkipaikoilta ihmisille jäänyt tila muutetaan myyntialueeksi edes pienessä osassa esim. Tuomikirkonkadulla, vaikka Hämeenkadun ja Kyttälänkadun välissä.
      Saadaan aikaiseksi markkinakatu, jossa aloittelevat eri kaupanalojen yrittäjät ja miksei myös muutkin, voivat saada käyttöönsä myyntipöydät tai kärryt (tarvittaessa vaikka katettuina), josta voi muodostua eräänlainen lähikaupan ja reilun kaupan markkinakatu.
      Monipuoliset kaupalliset palvelut tarvitsevat niitä ideoita, joita ihmisillä on. Joko luontaisesti tai ketjuliikkeiden palveluksessa oivallettuna kilpailevalla tavalla toteutettuna.
      Pitkässä juoksussa myynnin osaaminen ja oppiminen on kokonaisuuden kannalta merkityksellistä. Siinä missä asioiden tuottamisen osaaminenkin.
      Parhaimmillaan autoilta ihmisille saatu tila voi tukea kaupungin elinvoimaa ja kehittää sen elinkeinoelämää. Jos niin vain tahdotaan.
      Myös esiintyvää taidetta voidaan tuotteistaa siten, että kaupunki ostaa hetkeksi aikaa ihmisten musiikin, tai muun taiteen aloittelevia tai kehittyviä produktioita niille varatuille alueille. Tai tarjota tilaa omaehtoiseen produktioon. Ja sen promoamiseen sallitulla kansalaistapahtuma ilmoitusseinällä. (joka on oikeaan paikkaan sijoitettu) Jossa alueiden tapahtumat voivat promota itseään.
      Ihmismyönteisyys lähtee muista lähtökohdista. Ja myös niihin voidaan tarttua.
      Jälkiteollisuuden kehittyminen lähtee asiakaspalvelun oppimisesta.

      • Anonyymi

        Pienestä myyntikärrystä voisi myydä vaikkapa mustamakkarahodareita. Tuskin on muualla sellaista innovaatiota vielä tehty?


    • Anonyymi

      42 potkulautaa oli sitä mieltä , että ne kuuluu koskeen.

    • Anonyymi

      Miksi potkulauta tarvitsee sähkömoottorin? Ei tarvitse.

    • Anonyymi

      Nyt on se aika vuodesta kun sähköpotkulaudat voi päästää varastoista kirmaamaan asvalttilaitumille.

    • Anonyymi

      -----Auto ei kuulu kaupunkiin, -----

      Auto nimeomaan KUULUU, ne kun eivät ajele jalkakäytävillä. Sähköpotkimet EIVÄT kuulu jalkakäytäville vaan ajoradoille, ovathan ne ajoneuvoja. Näilä härpäkkeillä pieni mutta niin röyhkeä vähemmistö terrorisoi oikeita kävelijöitä monin tavoin.

    • Anonyymi

      -----Autoille on annettu kaduilta monta kaistaa ja niiden paikoituskin vie älyttömästi tilaa.-----

      Mitä sitten parkkipaikoille, 20-kerroksisia talohirviöitäkö ?

      • Anonyymi

        Asuntoja, liiketiloja, viheralueita. Mitä se kyseinen alue eniten tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asuntoja, liiketiloja, viheralueita. Mitä se kyseinen alue eniten tarvitsee.

        Katoille sitten viheralueita, joissa asukkaat voivat kasvattaa nauriita.


    • Anonyymi

      Älkää ottako kesäsähköpotkulautoja. Vaikkei ole vielä syksykään, niin näin tänään jo yhden sellaisen hylättynä.

    • Anonyymi

      Laudat pois ja lossi pitää saada.

    • Anonyymi

      Sähkölautoja olkoon mutta ne kuuluvat AJORADALLE, eivät jalkakäytäville. Jalkakäytävät kuuluvat vain ja ainoastaan JALANKULKIJOILLE, eivät minkään sorttisille ajoneuvoille.

      • Anonyymi

        Rauhallisesti liikkuva sähköpotkulautailija on jalankulkija siinä missä rollaattorilla riehuva hurjastelijakin.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet lasketaan jalankuluksi. Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

        Laitteen käyttöpaikan määrittää laitteen maksiminopeus ja teho. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä, vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.


    • Anonyymi

      Sinäkö määräät mikä ja mihin kuuluu?
      Et määrää edes aviopuolisoasi,
      saati edes lapsiasi, mistään oikeista miehistä nyt puhumattakaan,
      paina nyt tämä reppana visusti mieleesi.

      Täällä reteesti kirjoittelet,
      mutta et saa suutasi auki missään etkä koskaan, ja häpeet ja jännität itseäsi jokapaikassa ja siksi nimettömänä tietoviisaan räksytät kuin rakkikoira, ja ketään ei oikeesti kiinnosta .

    • Anonyymi

      Kaupunkeja on monenkokoisia,jos et tiedä. Ei kaikissa ole busseja ratikoista puhumattakaan. Nääsvillessä on ratikkakin . Ja Helsingissä myös.. Eikä linjakkaalla pääse kuin kaupungista toiseen,harvoin sittenkin. Pali-liikenne voi toimia muutamana päivänä viikossa maaseudulle päin.

      • Anonyymi

        Ihmettelen itsekkyyden huippua, suomalaiselle ei saisi olla ketään esim. lenkkipolulla, kahvilassa , saunassa, kadulla jne. pitäisi aina olla minä , minä ja vain minä.

        Miksi ei kaikki sulassa sovussa sovi jos halua löytyy ja sovitellaan, ei mikään ongelma ihan oikeasti.


    • Anonyymi

      Mitenkä stampeden latikka ny ko lumekki sulaa?

      • Anonyymi

        ?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ?????

        Stampeden latikka, ilman lunta nääs


    • Anonyymi

      Bullshit.

    • Anonyymi

      Mikään ajoneuvo ei kuulu sellaisen tyypin hallintaan, joka ei liikennesääntöjä osaa tai niiden mukaan kykene ajamaan.

    • Anonyymi

      Sinä itse et kuulu kaupunkiin, et ainakaan Tampereelle. Sähköpotkulauta kuuluu toki kaupunkiin mutta vain poikittain jalkakäytävälle pysäköitynä, ei mitenkään muutoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1666
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1379
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      68
      842
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      732
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe