Suomalainen maahanmuuttaja Ruotsissa

Vuosikymmeniä sitten muutti paljon suomalaisia Ruotsiin paremman elämän perässä. Minä olen yksi heistä :)
Siihen aikaan oli myös kursseja joissa kuka tahansa voi opetella ruotsia ja sai siitä maksun, avustuksen.
Itse kävin monta kuukautta sellaista kurssia ja sain rahaa siitä ja opin kielen.
Tätä ei tietenkään lähes kaikki tienneet ja moni suomalainen ei halunnut oppia ruotsia kunnolla siihen aikaan.
Kuka tajhansa voi jo siihen aikaan hakea avustusta sosiaalista, suomalaisetkin.
Ruotsissa oli siihen aikaan varaa paljon enemmän mitä nykyään.
ja työpaikkoja siihen aikaan oli avoinna tuhansittain.
Siihen aikaan, vuosikymmeniä sitten voi kaikki, myös suomalaiset mennä kouluun ja opiskella.
Minä opiskelin, sain rahaa myös siitä, luin jopa saksaa silloin, jonka olen unohtanut kokonaan :)
Siihen aikaa sai paljon jos oli haluja opiskella ja edetä osaamisessaan.
Moni suomalainen halusi tehdä vain töitä ja matkata edestakaisin Suomen ja Ruotsin väliä.
Eräät meistä kuitenkin opiskeli, saimme hyvän koulutuksen ja jäimme tänne.

Tuohon vanhaan aikaan, vuosikymmeniä sitten, oli Ruotsissa jo sillon maahanmuuttajia monista eri maista, Euroopasta ja Euroopan ulkopuoöelta.
Oli internatiomella paikkoja Tukholmassa missä tavattiin kaiken maalaisia ja sopu oli hyvä.

Vanhaan aikaan suomalaisilla oli vaikeaa intergoitua Ruotsin oloihin, ei kaikilla, mutta hyvin monella. Monlla oli suuria kielivaikeuksia,
Työpaikoissaan tehtaissa he jutteli vaan muitten suomalaisten kanssa kun suomalaisia oli paljon, joten heillä oli vaikeuksia oppia ruotsia, jotkut ei oppineet koskaan.
Tunnen vanhoja suomalaisia, asuneet Ruotsissa monet vuosikymmenet, mutta eivät vieläkään osaa ruotsia, tarvitsevat edelleenkin tukkia avukseen.
----------------------------------------------------

Nykyään täällä on kaiken maalaisia paljon ja informaatiota annetaan monilla eri kielillä.

Suomalaiset saa paljon omalla kielellään jos vain pyytävät.
On suomen kielisiä kouluja vaikka kuinka paljon ja monia muita .......

Joten suomalaisena Ruotsissa en kehtaisi alkaa marista muun maalaisten saamisista, kun omakin kansani saa sitä ja tätä :)
Mutta Suomessa te poikaset ette tietenkään ole tietoisia tästä.
-------------------------------------------------------

Elämä Ruotsissa on edelleenkin hyvää, jos on ollut iät ja ajat täällä ja intergoitunut pikku hiljaa.
Nykyaikana tänne tulevat suomalaiset monet osaa jonkin verran ruotsia kun teillä Suomessa on se "pakkoruotsi" :)
Joten "pakkoruotsista" on apua heille.

23

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruotsissa politiikoilla on näkemys, että silloin kotiutunut jos on työpaikka ja elättää itse itsensä.

      Työpaikan kautta oppii tuntemaan ruotsalaisia ja oppii enemmän kieltä.

      Nykyään on erilaiset vaatimukset mitä oli ennenn vanhaa.

      Ennen vanhaa ei tarvinnut osata ruotsia kun menivät töihin tehtaitten liuhihnoille urakkatylhön.

      Nykyään tehtaissakin tehdään töitä ryhmässä, on osattava kieli ja on osattava olla sosiaalinen ja toimia hyvin ryhmätyössö työkavereitten kanssa ja kursseja antavat ja opetavat uusia asioita työläisilleen ja liukuhihnatyö on melkein kokonaan poissa ja samoin urakka hommat.

      Joten nykyaikana maahanmuuttaja oppii kielen työpaikalla kun ryhmissä on paljon ruotsalaisia myös ja ruotsin kieltä on puhuttava kokouksissa ja ruotsalaisten kanssa.

      Nykyaikan vain on se paha puoli, että työpaikoista on suuri pula.
      Työpaikkoja on toki, mutta moneen paikkaan vaaditaan koulutuksia.
      Siivojatkin tarvitsee koulutuksen nykyaikana.
      On niitä siivoojan paikkoja ilman koulutustakin ja muutakin pientä työtä joihin ei koulutusta tarvita, mutta kun ne ei kelpaa juuri kenellekkään.

      Minun mielestöä ei saa soimata ja irvailla sen takia, että on työttömiä maahan muuttajia.
      Se on aniharva joka huvikseen on työtön, avustukset ei ole mitään suuria, niillä ei mässätä ja juhlita, hyvä jos ruokaan riittävät.

      Moni työtönkin maahanmuuttaja on aika hyvin intergoitunut, sehän itsestä kiinni.

      laim mukaan jokaisella on kuitenkin oikeus omaan kaieleen ja kulttuuriin, tietenkin Ruotsin lakia noudattaen.

      Suomalaisilla se etu, että Suomen ja Ruotsin kulttuurissa on vain pieniä eroja.
      Suomalainen ruokakulttuuri on erilaista mitä Ruotsin ruokakulttuuri.

      Juomakulttuurista en sano mitään, kun sekä ruotsalaiset ja suomalaiset juhlii ja juo alkoholia.
      Kai se johtuu mentaliteetistä, että suomalaiset on kovaäänisiä humalassa ja monilla nyrkit pystyssä, valitettavasti kaikki ei kestä alkoholia.

      Olen huomannut jo vuosia sitten, että eräillä suomalaisilla on taipumus nähdä itsensä parempana kuin muut maahanmuuttajat ja olen aina sanonut vastaan heitä.
      Ne maahanmuuttajat jotka haukkuu muita maahanmuuttajia on niitä kaikkein kurjempia.
      Mutta onhan noita muunkin maalaisia ja ovat olevinaan parempia kuin muun maalaiset.
      Tuollaiset ihmiset on vihonviimeisiä itserakkaita.
      Luultavasti he voi huonosti ja todellisuudessa heillä on huono itsetunto ja sen takia haukkuvat muita ja kehuvat omiaan.

    • Anonyymi

      Suomalaiset menivät tekemään työtä, eivät raiskaamaan.

      • Suomalaisista eräät teki siihen vanhaan aikaan paljon rikoksia ja melkein joka pöäivä sain luke lehdistä, että "en finne igen" kun lehdet raportoi suomalaisten tekemistä rikoksista.

        Kaikki suomalaiset tehneet töitä, jotkun retkahri rikoksiin ja jopa raiskaamaan.

        Nykyajan poikaset on niin juoria, että ette tiedä ruotsinsuomalaisten historiasta yhtään mitään :)

        Historia tavallaan nyt toistaa itseään.
        Nyt suomalaiset poikaset Suomessa hehkuttaa suurella äänellä maahanmuuttajien rikollisuudesta ja työttömyydestä.
        Samalla tavalla Ruotsissa ennen vanhaan soimasivat suomalaisia ja lehdet kirjoitteli jatkuvasti suomalaisten rikoksista ja juomisista ja tappeluista.

        Suomalaiset ulkomailla ei ole sen kummempia kuin muunkaan maalaiset.

        Minun mielestä kaikkien maahanmuuttajien on pidettävä samaa puolta eikä haukkua toinen toistansa.
        Sillä maahanmuuttajia olemme kaikki.


      • Anonyymi
        seijaah kirjoitti:

        Suomalaisista eräät teki siihen vanhaan aikaan paljon rikoksia ja melkein joka pöäivä sain luke lehdistä, että "en finne igen" kun lehdet raportoi suomalaisten tekemistä rikoksista.

        Kaikki suomalaiset tehneet töitä, jotkun retkahri rikoksiin ja jopa raiskaamaan.

        Nykyajan poikaset on niin juoria, että ette tiedä ruotsinsuomalaisten historiasta yhtään mitään :)

        Historia tavallaan nyt toistaa itseään.
        Nyt suomalaiset poikaset Suomessa hehkuttaa suurella äänellä maahanmuuttajien rikollisuudesta ja työttömyydestä.
        Samalla tavalla Ruotsissa ennen vanhaan soimasivat suomalaisia ja lehdet kirjoitteli jatkuvasti suomalaisten rikoksista ja juomisista ja tappeluista.

        Suomalaiset ulkomailla ei ole sen kummempia kuin muunkaan maalaiset.

        Minun mielestä kaikkien maahanmuuttajien on pidettävä samaa puolta eikä haukkua toinen toistansa.
        Sillä maahanmuuttajia olemme kaikki.

        Svedujen rasistinen suhtautuminen suomalaisiin! Lehdet repivät otsikoita joidenkin harvojen suomalaisten rötöstelystä.
        Slyssenin sissit muodostuivat noin 50:stä suomalaisesta joiden elämäntapaa haluttiin käyttää yleistävänä esimerkkinä.
        Yksittäisiä häiriökäyttäytymisiä esiintyi.

        Mennessäni Ruotsiin 1964 ei aloittajan luettelemista eduista ollut tietoakaan. Tilanne alkoi muuttumaan saman vuosikymmenen lopulla.
        Vielä 70-luvun alkupuolella Ruotsin kevyt teollisuus ja varsinkin valimot ja terästehtaat toimivat suomalaisen työvoiman varassa. Kokoonpanoteollisuuden työvoimarakenteen tuntenevat kaikki.

        Suomalaiset eivät olleet raiskaajia eivätkä ryöstäjiä! Vähäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta he olivat ahkeria, veroja maksavia, itsensä elättäviä yksilöitä.
        Ilman omakohtaista kokemusta ja tietoa on helppo hymistellä uskomusten varassa mutta minua, aikanaan Ruotsissa töissä olleena se loukkaa!
        Niiden vuosien aikana en tuntenut yhtä ainoaa loisivaa suomalaista saatika rikollista tai edes häirikköä. Kuulin yhdestä tapauksesta jossa Södertäljen Kringlanin uuden systebolagetin avajaisten yhteydessä yksi suomalainen oli kännissä heittänyt absolut pullon pullohyllyyn:


      • Anonyymi kirjoitti:

        Svedujen rasistinen suhtautuminen suomalaisiin! Lehdet repivät otsikoita joidenkin harvojen suomalaisten rötöstelystä.
        Slyssenin sissit muodostuivat noin 50:stä suomalaisesta joiden elämäntapaa haluttiin käyttää yleistävänä esimerkkinä.
        Yksittäisiä häiriökäyttäytymisiä esiintyi.

        Mennessäni Ruotsiin 1964 ei aloittajan luettelemista eduista ollut tietoakaan. Tilanne alkoi muuttumaan saman vuosikymmenen lopulla.
        Vielä 70-luvun alkupuolella Ruotsin kevyt teollisuus ja varsinkin valimot ja terästehtaat toimivat suomalaisen työvoiman varassa. Kokoonpanoteollisuuden työvoimarakenteen tuntenevat kaikki.

        Suomalaiset eivät olleet raiskaajia eivätkä ryöstäjiä! Vähäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta he olivat ahkeria, veroja maksavia, itsensä elättäviä yksilöitä.
        Ilman omakohtaista kokemusta ja tietoa on helppo hymistellä uskomusten varassa mutta minua, aikanaan Ruotsissa töissä olleena se loukkaa!
        Niiden vuosien aikana en tuntenut yhtä ainoaa loisivaa suomalaista saatika rikollista tai edes häirikköä. Kuulin yhdestä tapauksesta jossa Södertäljen Kringlanin uuden systebolagetin avajaisten yhteydessä yksi suomalainen oli kännissä heittänyt absolut pullon pullohyllyyn:

        Se on nyt samantapainen meininki määllä esimerkis täällä foorumilla, jatkuvasti vaan negatiivistä maahanmuuttajista, prikulleen sama systeemi kuin aikoinaan ruotsalaisissa lehdissä suomalaisista rikollisista.

        Kyllä 60-luvulla oli kursseja lukea ruotsia aja sai rahaa jos anoi.
        Sanoin tuossa aikaisemmin, että monet suomalaiset ei välittäneet kielen oppimisesta heti, heille oli tärkeää tehdä töitä tehtaissa ja saada rahaa.

        Totta kai 60-luvulla voi esimerkiks hakeutua opiskelemaan ja anoa opiskelurahaa, joka ei ollut laina, kovin suuri se summa ei tainnut olla, mutta kyllä sillä toimeen tuli jos nuukasti eli.

        Se on vaan niin, että koulut ja anomukset rahaan ei ollut esillä luettavajaksi, oli itse etsittävä tietoa miten toimia ja kysyö ruotsalaisilta neuvoa jos ei itse löytänyt.
        Olen itse käynyt kouluja 60-luvulla ja sitten monen vuoden kuluttua myöhemmin jatkoin lisää opiskeluja ja silloinkin sain rahaa kun anoin, mutta lopulta korkeammalle opinnolle mennessä oli otettava laiva, sillä se avaustus ei silloin enää ollut iso ja sillä yksikseen ei olisi tullut toimeen.

        Minä opettelin heti Ruotsiin tultuani kieltä lasten kanssa ja sitten kurssille ja sitten kouluun ja välillä töihin ja taas kouluun.

        Se on kiinni siitä mitä itse haluaa. Minulle neuvottiin miten toimia, ruotsalaiset.
        Heti alusta lähtien en paljoakaan ollut suomalaisten kanssa tekemisissä, joten kielen oppi aika nopeaan.

        Elänän tarinoita on monenlaisia :)
        Minä en kai sitten ollut ihan niin kuin monet muut ruotsinsuomalaiset.
        Opin ääntämäänkin ruotsin kielen ruotsalaisittain heti siinä alussa kun en ollut suomalaisten kanssa.
        Olin ehkö rohkea kun olin ruotsalaisten seurassa heti tänne tultuani, katsoin sen parhaaksi niin.
        Kotiuduin melkein heti. Taidan olla ihme tyyppi sitten kun kotiuduin niin nopeasti :)

        Oom kai sellainen "pionjööri" muissakin asioissa, sanotaa ainakin niin minusta.
        Olen opiskellut Islamia huvikseni vuosia sitten, halusin tietää mitä se on.
        Sanon heti suoraan, että minua opetti ihan tavalliset rauhalliset uskovaiset muslimit ja siinä välissä keskustelin usein tapamuslimien kanssa ja kysyin mitä he saa asiasta, juttelin siis monien kanssa. halusin avaraa ja monipuolista tietoa ja sitä sainkin.
        Luulisin, että se on harva suomalainen joka toimii noin.
        Kiinnostuin kun kuulin kauan sitten kuinka eräät puhui iljettävän halpamaisesti muslimeista ja heidän uskostaan.

        Näin ikäihmisenä on mukavaa kun on tietoinen eräistä asioista ja on hakenut tietoa, voi keskustella kun tietää ja osaa.
        Joskus innostun, kuten nyt. Sitten aika nopeaan kyllöstyn ja häivyn muualle jos seura ei miellytä :)

        Olen myös henkinen, siis andlig omalla tavallani ja siihenkin saanut opetusta ja apua ja toimin paljon hyväntekeväisyydessä mukana ja avustan eräissä paikoissa ihmisiä eräissä asioissa, verbaalisti etupäässä nykyään.

        Elämäni on ollut rikasta ja antoisaa, en kadu mitään, vaikka olenkin hieman erilainen kuin muut :)

        Rikoksista vielä se, että minua ei kiinnosta ainainen rikoksista puhuminen kun aina vain haahanmuuttajia haukutaan ja omaa kansaa pdetään kuin pyhimyksinä.
        Panostan enemmän ihmisen andlighet kuin rikoksiin ja rikollisiin :)

        Minua ei loukkaa se, että Ruotsissa aikoinaan oli suomalaisia rikollisia ja vankiloissa oli paljon suomalaisia. Se on historiaa ja sille ei mitään voi.
        Jokaisessa kansassa on rikollisia, siitä ei pääse mihinkään.


      • Anonyymi
        seijaah kirjoitti:

        Se on nyt samantapainen meininki määllä esimerkis täällä foorumilla, jatkuvasti vaan negatiivistä maahanmuuttajista, prikulleen sama systeemi kuin aikoinaan ruotsalaisissa lehdissä suomalaisista rikollisista.

        Kyllä 60-luvulla oli kursseja lukea ruotsia aja sai rahaa jos anoi.
        Sanoin tuossa aikaisemmin, että monet suomalaiset ei välittäneet kielen oppimisesta heti, heille oli tärkeää tehdä töitä tehtaissa ja saada rahaa.

        Totta kai 60-luvulla voi esimerkiks hakeutua opiskelemaan ja anoa opiskelurahaa, joka ei ollut laina, kovin suuri se summa ei tainnut olla, mutta kyllä sillä toimeen tuli jos nuukasti eli.

        Se on vaan niin, että koulut ja anomukset rahaan ei ollut esillä luettavajaksi, oli itse etsittävä tietoa miten toimia ja kysyö ruotsalaisilta neuvoa jos ei itse löytänyt.
        Olen itse käynyt kouluja 60-luvulla ja sitten monen vuoden kuluttua myöhemmin jatkoin lisää opiskeluja ja silloinkin sain rahaa kun anoin, mutta lopulta korkeammalle opinnolle mennessä oli otettava laiva, sillä se avaustus ei silloin enää ollut iso ja sillä yksikseen ei olisi tullut toimeen.

        Minä opettelin heti Ruotsiin tultuani kieltä lasten kanssa ja sitten kurssille ja sitten kouluun ja välillä töihin ja taas kouluun.

        Se on kiinni siitä mitä itse haluaa. Minulle neuvottiin miten toimia, ruotsalaiset.
        Heti alusta lähtien en paljoakaan ollut suomalaisten kanssa tekemisissä, joten kielen oppi aika nopeaan.

        Elänän tarinoita on monenlaisia :)
        Minä en kai sitten ollut ihan niin kuin monet muut ruotsinsuomalaiset.
        Opin ääntämäänkin ruotsin kielen ruotsalaisittain heti siinä alussa kun en ollut suomalaisten kanssa.
        Olin ehkö rohkea kun olin ruotsalaisten seurassa heti tänne tultuani, katsoin sen parhaaksi niin.
        Kotiuduin melkein heti. Taidan olla ihme tyyppi sitten kun kotiuduin niin nopeasti :)

        Oom kai sellainen "pionjööri" muissakin asioissa, sanotaa ainakin niin minusta.
        Olen opiskellut Islamia huvikseni vuosia sitten, halusin tietää mitä se on.
        Sanon heti suoraan, että minua opetti ihan tavalliset rauhalliset uskovaiset muslimit ja siinä välissä keskustelin usein tapamuslimien kanssa ja kysyin mitä he saa asiasta, juttelin siis monien kanssa. halusin avaraa ja monipuolista tietoa ja sitä sainkin.
        Luulisin, että se on harva suomalainen joka toimii noin.
        Kiinnostuin kun kuulin kauan sitten kuinka eräät puhui iljettävän halpamaisesti muslimeista ja heidän uskostaan.

        Näin ikäihmisenä on mukavaa kun on tietoinen eräistä asioista ja on hakenut tietoa, voi keskustella kun tietää ja osaa.
        Joskus innostun, kuten nyt. Sitten aika nopeaan kyllöstyn ja häivyn muualle jos seura ei miellytä :)

        Olen myös henkinen, siis andlig omalla tavallani ja siihenkin saanut opetusta ja apua ja toimin paljon hyväntekeväisyydessä mukana ja avustan eräissä paikoissa ihmisiä eräissä asioissa, verbaalisti etupäässä nykyään.

        Elämäni on ollut rikasta ja antoisaa, en kadu mitään, vaikka olenkin hieman erilainen kuin muut :)

        Rikoksista vielä se, että minua ei kiinnosta ainainen rikoksista puhuminen kun aina vain haahanmuuttajia haukutaan ja omaa kansaa pdetään kuin pyhimyksinä.
        Panostan enemmän ihmisen andlighet kuin rikoksiin ja rikollisiin :)

        Minua ei loukkaa se, että Ruotsissa aikoinaan oli suomalaisia rikollisia ja vankiloissa oli paljon suomalaisia. Se on historiaa ja sille ei mitään voi.
        Jokaisessa kansassa on rikollisia, siitä ei pääse mihinkään.

        Kun itsekin olin Ruotsissa, tosin vain 1969-70, väitän Sinun perusteetta moittivan 99.5% siellä olleista suomalaisista rikollisuudesta tai juoppoudesta.
        Muuttaneet olivat paljolta Pohjois- ja Itä-Suomen ahkeraa ja vähään tottunutta väkeä, joka joutui pakenemaan Suomessa maaltapakoajan työttömyyttä ja karuja oloja.

        Rikollisia oli Ruotsiin menneistä suomalaisista hyvin harva.
        Niistä "en finne igen"-tyypeistä, joista lehtien otsikot alinomaan (rasistisesti) kirkuivat, oli suuri osa Ruotsissa vain käymässä rikoskeikalla tai he olivat suomalaisten manne-väkeä.
        Juoppoja oli myös todella vähän.
        Ruotsin sosiaaliturva heille oli pääsääntöisesti lauttalippu Turkuun. Sillä minimoitiin kulut Ruotsille. Ehkä satakunta toivotonta tapausta Slussenilla ja Göteborgissa jäi vähitellen kuolemaan korvikeaineisiinsa.

        Kun itse tulin 1969, hain tulopäivänä avaimet parakkihuoneeseni ja seuraavana aamuna olin 2 tuntia "koulutuksessa" ja sitten aloin pistehitsailla Amazonien tuuli- ja takalasien reunoja (autoa kohti 4 min., 142-linjalla 1 min. 50 s.).
        Hyvin raskasta työtä - hiki valui puroina. Kesäkautena kesti toistuvasti vartin verran ennen kuin linja voitiin käynnistää - vaikka kaikki työnjohtajatkin olivat poissaolijoiden tilalla. Ruotsalaisia eivät raskaimmat työt kovsti kiinnostaneet - menivät hirvimetsälle mieluummin.

        Suomalaiset ahkerat työntekijät pelastivat Ruotsin talouden etenkin 60- ja 70-luvuilla, jolloin sodalta pelastunut Ruotsi pystyi hyötymään vielä rajattomasta kysynnästä.

        Rikollisuus kyllä astui sisään Ruotsiin 60- ja 70-lukujen vaihteen tienoilla. Mutta sen toi sisään mm. valtiosopimuksella suurina määrinä Jugoslaviasta perheineen tuodut ihmiset, serbit ja kroaatit. Sossusuvakit järjestivät heti näille hyvät asunnot ja rahaa hankintoihin. Ei näistä ihmisistä monikaan ollut kyvykäs eikä halukas töitä paiskimaan.
        Alkuvaiheessa puukottelivat tosiaa, serbit ja kroaatit.
        Vasta myöhemmin rötöstely ulottui käsikranaattien heittelyyn.

        Miksikö itse palasin Suomeen? Kielitaitoa oli, Göteborg oli siisti kaupunki, työ oli kiinnostavaa tutkimusta, tienestit riittivät, hyvä esimies ja kohtelu oli kokonaisuutena hyvä. Olin jo neljännellä tasolla Volvo-yhtymän organisaatiossa. Mutta etenemisen jarruksi tuli suomalaisuus. Siksi palasin ja tein ihan kelvon työuran Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun itsekin olin Ruotsissa, tosin vain 1969-70, väitän Sinun perusteetta moittivan 99.5% siellä olleista suomalaisista rikollisuudesta tai juoppoudesta.
        Muuttaneet olivat paljolta Pohjois- ja Itä-Suomen ahkeraa ja vähään tottunutta väkeä, joka joutui pakenemaan Suomessa maaltapakoajan työttömyyttä ja karuja oloja.

        Rikollisia oli Ruotsiin menneistä suomalaisista hyvin harva.
        Niistä "en finne igen"-tyypeistä, joista lehtien otsikot alinomaan (rasistisesti) kirkuivat, oli suuri osa Ruotsissa vain käymässä rikoskeikalla tai he olivat suomalaisten manne-väkeä.
        Juoppoja oli myös todella vähän.
        Ruotsin sosiaaliturva heille oli pääsääntöisesti lauttalippu Turkuun. Sillä minimoitiin kulut Ruotsille. Ehkä satakunta toivotonta tapausta Slussenilla ja Göteborgissa jäi vähitellen kuolemaan korvikeaineisiinsa.

        Kun itse tulin 1969, hain tulopäivänä avaimet parakkihuoneeseni ja seuraavana aamuna olin 2 tuntia "koulutuksessa" ja sitten aloin pistehitsailla Amazonien tuuli- ja takalasien reunoja (autoa kohti 4 min., 142-linjalla 1 min. 50 s.).
        Hyvin raskasta työtä - hiki valui puroina. Kesäkautena kesti toistuvasti vartin verran ennen kuin linja voitiin käynnistää - vaikka kaikki työnjohtajatkin olivat poissaolijoiden tilalla. Ruotsalaisia eivät raskaimmat työt kovsti kiinnostaneet - menivät hirvimetsälle mieluummin.

        Suomalaiset ahkerat työntekijät pelastivat Ruotsin talouden etenkin 60- ja 70-luvuilla, jolloin sodalta pelastunut Ruotsi pystyi hyötymään vielä rajattomasta kysynnästä.

        Rikollisuus kyllä astui sisään Ruotsiin 60- ja 70-lukujen vaihteen tienoilla. Mutta sen toi sisään mm. valtiosopimuksella suurina määrinä Jugoslaviasta perheineen tuodut ihmiset, serbit ja kroaatit. Sossusuvakit järjestivät heti näille hyvät asunnot ja rahaa hankintoihin. Ei näistä ihmisistä monikaan ollut kyvykäs eikä halukas töitä paiskimaan.
        Alkuvaiheessa puukottelivat tosiaa, serbit ja kroaatit.
        Vasta myöhemmin rötöstely ulottui käsikranaattien heittelyyn.

        Miksikö itse palasin Suomeen? Kielitaitoa oli, Göteborg oli siisti kaupunki, työ oli kiinnostavaa tutkimusta, tienestit riittivät, hyvä esimies ja kohtelu oli kokonaisuutena hyvä. Olin jo neljännellä tasolla Volvo-yhtymän organisaatiossa. Mutta etenemisen jarruksi tuli suomalaisuus. Siksi palasin ja tein ihan kelvon työuran Suomessa.

        Svedujen suhtautumista suomalaisiin >< muihin ulkkareihin kuvasi jo 60-luvun puolivälissä Ruotsiin tulleiden kreikkalaisten hyysääminen. Krekut oilvat röyhkeää ja kovaäänistä sakkia ja heidän saamansa kohtelu ml. edut kuvasivat asenteen kannattavuutta.
        Ehkä ne olivat svedujen silmissä "eksoottisia"? Tai ehkä parempaan kohteluun riiti se, ETTEIVÄT HE OLLEET SUOMALAISIA!?
        Havaintoni ajoittuvat 60-luvun jälkipuoliskolle.
        Olisin voinut aloittaa insinööriopinnot ( ei civilingengör ). Selvitin pääsykokeet kevyesti mutta olin jo suunnitellut paluuta täysiarvoiseksi ihmiseksi Suomeen.

        Ps. Minulla oli poikamiesasunnossa gävleläinen kämppäkaveri. Sittemmin asuin alivuokralaisena ruotsalaisen perheen rivarissa. Asunnot olivat Scanian järjestämiä josta voinee päätellä jotain.


    • Anonyymi

      On se niin väärin, kun eivät saa ilmaista lomaa suomesta, suomalaisen veronmaksajan piikkiiin ja muutenkin täyttä ylläpitoa terveyshuoltoa koko suvulle.

      • Taisin pudota kärryiltä nyt ;)


    • Anonyymi

      Vaivaako allah-seijaahia unettomuus vai vaihdevuodet ?

    • Anonyymi

      Meiltä lähti moni perhe ja hyvin menestyivät, eikä haukuttu. Osa palasi juurilleen jäätyään eläkkeelle.

      • Juu, monet menestyy täällä ja voivat hyvin, sekä suomalaisista ja muun maalaisista.
        Monet muut maahanmuuttajat monien suomalaisten lisäksi tekee töitä ja maksavat veroja samalla tavalla kuin ruotsalaisetkin ja heillä menee hyvin myös.

        Ei siis kannata katsella koko ajan työttömiö ja tai rikollisia kuten eräät palstan pojista tekee ja sitä kautta ovat saaneet aika kieron kuvan maahanmuuttajista.


    • Anonyymi

      Suomeenkin on nyt tullut paljon muslimeja tekemään töitä. He ovat ahkeria, varsinkin somalinaiset työllistyy melkein 100 prosenttisesti. 5% muslimeista on työttömiä mutta he opiskelevat ahkerasti. Sosiaalitoimi tukee vahvasti heidän jaksamistaan.
      Leikki sikseen...
      Ruotsissa suomalaiset oli haluttua työvoimaa. Osa tuli ollakseen töissä jonkin vuoden muutama jäädäkseen. Ne jotka jäivät osaavat ruotsia, tietenkin on osa ihmisiä joille kielten ymmärtäminen on vaikeaa. Siis häviävän pienelle osalle.
      En finne igen... Jotkin suomalaisista käyttäytyi huonosti. Harva mutta kärpäsestä saa härkäsen.
      Ruotsi on vaakakuppiin asetettuna tehnyt paljon tuhoa suomalaisille. Sotiinsa ruotsi käytti paljon suomalaisia. Suomalaisia on kuollut kymmeniä tuhansia heidän sodissaan. Muutama "finne igen" ei merkkaa mitään tämän rinnalla.
      On kertakaikkiaan surkuhupaisaa miten suomalaisia yritetään mollata siitä kuinka heidän työpanoksensa on nostanut Ruotsin taloutta. Typerimmät jopa vertaavat suomalaisia ja muslimi elintasopakolaisia keskenään. Olkoon Ruotsi kiitollinen kaikista niistä avuista joita suomalaiset on heidän eteensä tehneet.

    • Anonyymi

      Olen vanha kieliaktiivi ja kerron tässä totuuden:

      Ruotsi on aina pyrkinyt "integroimaan yhteiskuntaan" suomalaisensa, mikä on kaunistelunimitys tietoiselle ja järjestelmälliselle kieli- ja kulttuurisorrolle. Sitä on tapahtunut jo 1500 vuotta!

      Nimittäin Ruotsin kielikartat ennen viikinkiaikaa(500-luku) osoittavat, että suomi oli yleisin kieli KOKO Ruotsin pohjoisella puoliskolla. Ei siis vain jossain Tornionjoenlaaksossa kuten nykyään.

      Ruotsissa asuvia ns. metsäsuomalaisia suorastaan vainottiin suomalaisuutensa takia. Keskiajalla paikallinen maaherra antoi säädöksen, jonka mukaan suomalaisia sai TAPPAA ilman mitään seurauksia, jos heidän kuuli puhuvan suomea!?

      1960-1970-luvun suomalaisille työsiirtolaisile ei annettu MITÄÄN kielioikeuksia. Ei siis suomenkielisiä lastentarhoja, kouluja tai muutakaan palvelua. Kyse oli härskistä ruotsittamisesta. Vasta nyt on hieman suomenkielisiä palveluja saatu, KOSKA se on liian vähän ja liian myöhään.

      Verratkaapa kuinka Suomessa kohdellaan ruotsin kieltä!!! Ilman keinotekoista kaksikielisyyttä ja pakkoruotsitusta ruotsin kieli olisi jo kadonnut Suomesta. Ottaen huomioon monisatavuotisen yhteisen historiamme, kieliemme kohtelu toistemme maissa on vääryys, joka huutaa taivaisiin asti!

      On todella palajstavaa ja outoa, että Seijaah-ruosu kehtaa vielä KEHUA moista tarkoituksellista suomalaisten ikuista sortoa Ruotsissa!? Ja mokoma on vielä järjettömän ja kohtuuttoman pakkoruotsituksen puolella. Hänen logiikkansa mukaan kaikien suomalaisten tulisi opakolla opiskella ruotsia, JOS ja jotta he Ruotsiin muuttaessaan pärjäisivät ja hyödyttäisivät vain Ruotsia!? Huhhuh!

      • Anonyymi

        Kuinka monikulttuurisuus voi toteutua, kun siinä unelmatilanteessa kaikkien pitää ajatella samalla tavalla? Eihän se ole mitään monikulttuuria vaan monokulttuuria. Vihervasemmisto jo nyt lähes pakottaa ajattelemaan samoin asioista. Ei siinä ole demokratiasta silloin tietoakaan, kun toisinajattelu kielletään. Luuletteko että soraääniä sallitaan diktatuurissa? Ei.


      • Anonyymi

        Mg-ryhmän yövuoro.


      • Anonyymi

        Hyvä kommentti! Pakkoruotsista ei tosiaan ole hyötyä, se ei toimi ja rkp:n tietää sen. Nykyään Ruotsissa varsinkin suurissa kaupungeissa pärjää täysin myös englannilla, sama juttu muuten hesassakin. Sen sijaan hesassa ei pärjää ruotsilla, siitä ihan ylekin kerran kirjoitti.


      • Anonyymi

        No se on islamiin kääntynyt, todennäköisesti äijänsä vaatimuksesta, jutut ovat sitten sen mukaisia.


    • Anonyymi

      Ne meni sinne töihin. Tulevatko nämä tulijat tänne töihin? Kuinka monen tulijan näet töissä Seijah? Tuo Mykkänen sanoi ministerinä ollessaan jotain sen suuntausta että muutama prosentti on työllistynyt tai kotoutunut.

      • Anonyymi

        Ei ne menneet sinne sosiaaliturvan houkuttelemina. Suomi on maailman houkuttelevin maa tulla elämään meidän verovaroilla. Sitä houkutinta todella käytetään.


    • Anonyymi

      australia, uusi seelanti, japani ja 100 muuta maata ei ota vastaan yhtään pakolaista

      • Anonyymi

        Mutta silti ne ovat äärimmäisen kansainvälisiä, taloudeltaan kovassa kunnossa olevia, ei eristäytyneitä maita. On valtava suvakkien valhe että maa joutuu eristyksiin jos laittaa rajakontrollin päälle.


    • Anonyymi

      Keskiyön suvakkitarinoitsija.
      On kompuksessa karvahatun kanssa.
      Ei jatkoon.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      289
      19753
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      99
      4069
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      125
      2336
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      198
      2041
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1940
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      306
      1788
    7. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      94
      1454
    8. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1452
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      150
      1227
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      267
      1172
    Aihe