Nyt ja ihan oikeesti. Mitäs siihen sanotten?
Kaarisilta puretaan
32
1126
Vastaukset
Onkos sitä rahaa rakentaa uutta siltaa?
- Anonyymi
Tiedätkö pankko paljonko on tullut tappiota tuosta suojeluvouhotuksesta kun ei aikanaan päässeet uutta siltaa rakentamaan, ja lisää tulee kusipäiden valituskierteellä! Ei taida miljoona eikä kaksi riittää tappioihin kun kustannukset nousee joka vuosi kun hanketta vetkutellaan! Eipä pajlon sinunkaan kannattaisi kysellä rahoituksen perään.
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö pankko paljonko on tullut tappiota tuosta suojeluvouhotuksesta kun ei aikanaan päässeet uutta siltaa rakentamaan, ja lisää tulee kusipäiden valituskierteellä! Ei taida miljoona eikä kaksi riittää tappioihin kun kustannukset nousee joka vuosi kun hanketta vetkutellaan! Eipä pajlon sinunkaan kannattaisi kysellä rahoituksen perään.
Mitä siitä mulle jahkaat? En ole vastustanut sillan purkamista.
- Anonyymi
Ei nuolaista ennen kuin tipahtaa. Ensin puretaan Osula, Rantalan kaupungintalo lisärakennuksineen, Moisionkadun koulun uudempi osa, terveyskeskus ja monet muut rakennukset. Jos rahaa jää, puretaan kaarisilta. Rahaa tuskin jää purkamisien jälkeen uuden sillan rakentamiseen. Ensi vuosikymmen Lieksassa vain puretaan. Sillan rakentaminen tulee ehkä vuoroon joskus 2030-luvulla.
- Anonyymi
Ammattivalittaja aikoo vielä tehdä valituksen, kuulemma vielä ehtii hyvin väsätä valituksen?
On sitä kaikenlaista tallaajaa tässäkin pitäjässä kun on joka hankkeessa poikkiteloin jarruttamassa! Kaarisiltailta saanee uuden nimen... Ammattivalittajan silta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ammattivalittaja aikoo vielä tehdä valituksen, kuulemma vielä ehtii hyvin väsätä valituksen?
On sitä kaikenlaista tallaajaa tässäkin pitäjässä kun on joka hankkeessa poikkiteloin jarruttamassa! Kaarisiltailta saanee uuden nimen... Ammattivalittajan silta.Ei voi enää valittaa. Aika umpeutui postilakon vuoksi kirje ei kerinnyt ajoissa. Silta olisi pitänyt purkaa ainakin 10 v sitten.
Anonyymi kirjoitti:
Ei voi enää valittaa. Aika umpeutui postilakon vuoksi kirje ei kerinnyt ajoissa. Silta olisi pitänyt purkaa ainakin 10 v sitten.
Valitus voidaan silti ottaa harkintaan jos on myöhästynyt postin lakon takia. Eli ajan umpeutuminen ei välttämättä merkkaa vielä mitään.
- Anonyymi
JokaAlanAsiantuntija kirjoitti:
Valitus voidaan silti ottaa harkintaan jos on myöhästynyt postin lakon takia. Eli ajan umpeutuminen ei välttämättä merkkaa vielä mitään.
Pönttö Tiedäthän on valittajan vastuulla toimittaa valitus ajoissa perille.
- Anonyymi
Miksi kuorma-autoöla oitää päästä kylän läpi, kun ohitustiekin on rakennettu ? Vai halutaanko lisää liikennettä Pielisentielle, ettei kylä näytä ihan autiolta.Asiahan ei minulle kuulu, mutta muuten olen sitä mieltä, että kaarisilta on yksi turisteja kiinnostava kohde...jos niitä turisteja joskus sattuu käymään Lieksassa.
Kysykää kansalta , mitä asukkaat ajattelevat silta-asiasta.Jos enemmistö haluaa kaaret pois, niin poistakaa.
Ajakaa asiaa kansanäänestykseen, älkääkä alistuko pomojen mielipiteisiin.
- Anonyymi
Ja vasemmisto on se joka on kehityksen jarru.
- Anonyymi
mutta Suomen kurjistamisessa ja partavauvojen hyysäämisessä vasurit ovat edellä kävijöitä.
- Anonyymi
Samoin nämä paikalliset sudensuojelijat. Pitää vissiin suden saada ensimmäinen lapsi.
Siihenhän tämä johtaa. - Anonyymi
Annetaanko suden oppia ettei mitään seuraa, jos käy rappusilla ja pihapiirissä?
Vielä te maksatte ihmisen verellä suojelunne.
Susi on viisas eläin. Oppii nopeasti mitä voi tehdä ja mitä ei.
Olen jo vanha ja voin kertoa ettei ennen sudet pihoissa edes saloilla kulkeneet. Pelkäsivät ihmistä ja nyt tuo pelko on osalta susia pois.- Anonyymi
Suunnattu erityisesti Susiluoto on kiire päivä teitä molempia joka hänestä byrokraatit on äänenä hu oma hoitaja sanoi et näytä ujon ja etusivu selaa tuotteita reenpäiden Gudrun määrää kokoontuminen yliopistossa luettuaan ensin kymmenen metriä Komu tai pienille lapsille on bändiä quasi taloudessa lieksalainen hissanmaikk 56ilo
- Anonyymi
Lieksan kaarisilta oli ensimmäisen kerran huonokuntoisuuden takia purkutuomion alla 50 vuotta sitten. Pieneen sipistelyyn silloin löytyi kuitenkin rahaa ja sillan käyttöäa jatkettiin sen jälkeen ilman peruskorjauksia. Nyt silta ei ole enää korjattavissa käyttökuntoon.
- Anonyymi
Mutta ehdottihan joku valopää lieksan liuskan yleisönosastolla että ongelmat ratkaisee pieni remontti ja liikennevalot sillalla? Nuo ei luulisi plajon maksavan jos vaikka kaaret maalataan sateenkaaren väreihin ja sitten laitetaan likkenevalot, nekin voisi olla sateenkaarenvärejä vilkuttelevat! Lieksa saisi mainetta ja sateenkaari kulueita voisi olla joka päivä sillalla! Sillasta tulisi kaunis ja turvallinen kevyelle liikenteelle ja kestäisi seuraavat 100 vuotta. autot voi kiertää Löpön ja Pankäjärven kautta? Mikisei tuota ole ennen huomattu vaan on kiistelty turhantakia.
- Anonyymi
Oletteko muuten koskaan nähneet tuota kaarisiltaa altapäin. Se on aika lailla huonon näköinen. Jos silta aiotaan korjata niin koko rakenne on käytävä läpi, mm. kaarien murtumat avattava ja vahvistettava jne... Kaarissa on hiushalkeamia todella paljon, joten kenties kokonaisia kaaria on tehtävä uudelleen. Siinä ei riitä enää miljoona, eikä kaksikaan. Olisihan se mielenkiintoista tietää millä perusteilla valittajien esittämän kustannusarvio on tehty.
- Anonyymi
Myös liikkuneet maatuet on uusittava, koska pelkkä korjaus ei niihin enää riitä kantavuuden takia. Näin pitäisi koko silta kuitenkin rakentaa uudelleen ja samalla vanhaa osaa purkaen. Tämä tulee varmasti paljon kalliimmaksi kuin kokonaan kerralla purkaminen ja sen jälkeen uuden rakentaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös liikkuneet maatuet on uusittava, koska pelkkä korjaus ei niihin enää riitä kantavuuden takia. Näin pitäisi koko silta kuitenkin rakentaa uudelleen ja samalla vanhaa osaa purkaen. Tämä tulee varmasti paljon kalliimmaksi kuin kokonaan kerralla purkaminen ja sen jälkeen uuden rakentaminen.
Eikö siihen uuteen siltaan voisi laitta vaikka kymmenen kappaletta kaaria kun ne on joillekkin vajakeille pakkomielle?
- Anonyymi
UutisetKotimaan uutiset
Väkiluku kasvaa maahanmuuton ansiosta – ulkomaalaistaustaiset tekevät enemmän lapsia kuin kantasuomalaiset
Tänään klo 12:43
Ulkomaalaistaustaiset naiset tekevät keskimäärin enemmän lapsia kuin kantasuomalaiset.- Anonyymi
Tekeekö ne niitä lapsia kaarisillalla?
Olenkohan paljoakaan väärässä jos sanon, että täällä puhutaan vielä kolmen vuoden päästäkin kaarisillan purkamisesta, että koska puretaan.
- Anonyymi
Et taatusti ole väärässä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taatusti ole väärässä!
Kylmän rullaa ikkunan bändi soittaisi jollekkin muulle kävijälle mutta akka suuttui ja aiheena sekä äidin että lapsen Komu ja orjuuden Komu ja pienille lapsille on bändiä quasi taloudessa hissanmaikk
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylmän rullaa ikkunan bändi soittaisi jollekkin muulle kävijälle mutta akka suuttui ja aiheena sekä äidin että lapsen Komu ja orjuuden Komu ja pienille lapsille on bändiä quasi taloudessa hissanmaikk
Hissa voi mennä veden alle ja alkaa purkaa kaarisillan tukipilareita, olisi ihan joutava siihen hommaan.
ON olemassa kunnon autonostureita, sillanpuolikkaat ylös ja Lehikoisen lavetille ja siirto asema-aukiolle Nykäsen siliteltäväksi!
- Anonyymi
Ehdotuksesi on harkinnan arvoinen. Asema-aukion rakennelman nimi voisi olla "Lieksan riemukaaret". Onhan kaarisillan kohtaloa riemulla seurattu. Kaarien palvonta voisi jatkua asemalla.
Anonyymi kirjoitti:
Ehdotuksesi on harkinnan arvoinen. Asema-aukion rakennelman nimi voisi olla "Lieksan riemukaaret". Onhan kaarisillan kohtaloa riemulla seurattu. Kaarien palvonta voisi jatkua asemalla.
Pari kaarta voisi laittaa Lieksan sisääntuloväylien päälle, yksi Nurmeksen suunnasta tultaessa ja toinen Joensuun suunnasta. Tällä tavalla jokainen Lieksaan saapunut saisi ajaa riemukaaren alta ja nauttia niiden kaarevasta muodosta.
- Anonyymi
Nurmeksessa Mikonsalmen kaarisilta purettiin ja uusittiin jo useita vuosikymmeniä sitten, lieneekö ollut samanikäinen Lieksan sillan kanssa. Nykyiseen siltaankin tehtiin kesällä monta kuukautta kestänyt peruskorjaus, jotta ei ne sillat ole ikuisia.
Tuo Mikonsalmen silta tosiaan rakennettiin samoihin aikoihin, ja olipa aika lailla samannäköinenkin Lieksan kaarisillan kanssa. Yksi kaarinen kylläkin vain.
Eivät muuten olleet Lieksanjoen sillan osalta 1880-luvullakaan ja eteenpäin siitä ratkaisut kiistattomia. Hyvällä syyllä voimme todeta, että historia toistaa itseään. Päätöksenteon ja rakentamisen suhteen olivat kyllä tuolloin paljon nopeampia.
Löysin Kaiku arkistosta alempana tulevaa seuraavaa. Tuplaveetä käytin lainauksessani, koska teksti on sitä vanhanajan tyylillä koukeroisesti kirjoitettua. Ei puhettakaan, että kopiointi olisi onnistunut. Onneksi sen verran lyhyitä tekstejä, että hyvin jaksan neljälläkin sormella kirjoittaa;) Lehdessä näyttää olevan sekaisin uutta ja vanhaa. Tuo vanha teksti on aika mielenkiintoista luettavaa nykyihmiselle. Esim. s kirjaimessa ainakin on näköjään kahta eri kirjasinta käytössä, jos nyt edes oikein osasin tulkita.
Karjalatar Joensuusta kirjoittaa sivulla 2 keskiviikkona 25 p. Elokuuta. 1886
”Lieksanjoen silta, joka on näihin asti ollut monenmoisten kiistelyjen alaisena ja jonka valmistumisesta jo olemme ennen maininneet, on nyt hywäksytty yleisenä liiketienä käytettäwäksi”.
Seuraava ko. silta käsittelevä artikkeli on sitten 8. toukokuuta 1909.
”Lieksanjoen silta.
Suostumalla Pielisjärven kunnan tekemään anomukseen, on läänin kuvernööri kieltänyt 50 markan sakon uhalla tukki / ym. lauttojen kiinnittämisen Lieksan sillan aukoissa ja niskahirsissä.”
Edellä oli kyse vanhasta sillasta. Sitten jutuissa siirrytään jo vuoteen 1929 maalis- ja kesäkuulle, kaarisillan rakentamiseen. Jutuissa käsitellään mm. Pielisjärven kunnanvaltuuston kokouspäätöksiä sillan rakentamisen suhteen. Esim. pankinjohtaja Kilpeläinen tekee Tie- ja vesirakennushallitukselle anomuksen, että silta rakennettaisiin 6 m leveäksi, eikä aiotun 4m. 80 sm. leveäksi. Ja, Kulkulaitosministeriö myönsi erityisen määrärahan jalkakäytävän rakentamiseksi Lieksanjoen sillalle.
Ensimmäinen kuvan löytysin Nurmeksen Mikonsalmen sillasta vuodelta 1929. Lieksan sillasta vasta 1965, parru ja lankkukorjausta käsittelevästä artikkelista.
Lähde: Karjalaisen Kaiku.Nomikäänsheriffi kirjoitti:
Tuo Mikonsalmen silta tosiaan rakennettiin samoihin aikoihin, ja olipa aika lailla samannäköinenkin Lieksan kaarisillan kanssa. Yksi kaarinen kylläkin vain.
Eivät muuten olleet Lieksanjoen sillan osalta 1880-luvullakaan ja eteenpäin siitä ratkaisut kiistattomia. Hyvällä syyllä voimme todeta, että historia toistaa itseään. Päätöksenteon ja rakentamisen suhteen olivat kyllä tuolloin paljon nopeampia.
Löysin Kaiku arkistosta alempana tulevaa seuraavaa. Tuplaveetä käytin lainauksessani, koska teksti on sitä vanhanajan tyylillä koukeroisesti kirjoitettua. Ei puhettakaan, että kopiointi olisi onnistunut. Onneksi sen verran lyhyitä tekstejä, että hyvin jaksan neljälläkin sormella kirjoittaa;) Lehdessä näyttää olevan sekaisin uutta ja vanhaa. Tuo vanha teksti on aika mielenkiintoista luettavaa nykyihmiselle. Esim. s kirjaimessa ainakin on näköjään kahta eri kirjasinta käytössä, jos nyt edes oikein osasin tulkita.
Karjalatar Joensuusta kirjoittaa sivulla 2 keskiviikkona 25 p. Elokuuta. 1886
”Lieksanjoen silta, joka on näihin asti ollut monenmoisten kiistelyjen alaisena ja jonka valmistumisesta jo olemme ennen maininneet, on nyt hywäksytty yleisenä liiketienä käytettäwäksi”.
Seuraava ko. silta käsittelevä artikkeli on sitten 8. toukokuuta 1909.
”Lieksanjoen silta.
Suostumalla Pielisjärven kunnan tekemään anomukseen, on läänin kuvernööri kieltänyt 50 markan sakon uhalla tukki / ym. lauttojen kiinnittämisen Lieksan sillan aukoissa ja niskahirsissä.”
Edellä oli kyse vanhasta sillasta. Sitten jutuissa siirrytään jo vuoteen 1929 maalis- ja kesäkuulle, kaarisillan rakentamiseen. Jutuissa käsitellään mm. Pielisjärven kunnanvaltuuston kokouspäätöksiä sillan rakentamisen suhteen. Esim. pankinjohtaja Kilpeläinen tekee Tie- ja vesirakennushallitukselle anomuksen, että silta rakennettaisiin 6 m leveäksi, eikä aiotun 4m. 80 sm. leveäksi. Ja, Kulkulaitosministeriö myönsi erityisen määrärahan jalkakäytävän rakentamiseksi Lieksanjoen sillalle.
Ensimmäinen kuvan löytysin Nurmeksen Mikonsalmen sillasta vuodelta 1929. Lieksan sillasta vasta 1965, parru ja lankkukorjausta käsittelevästä artikkelista.
Lähde: Karjalaisen Kaiku.Kuvia näyttää löytyvän Karjalattaria ja Karjalaista paremmin Finna-arkiston sivuilta.
https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-352165
- Anonyymi
Eikö nuita Lieksan sillan kaarrija voisi tuoda tänne Mikonsalmen sillan päihin. Tulisi reten komea silta ja turistit olisivat innossaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 449051
- 785542
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14790Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon384014- 543493
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella543342Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme273195- 432386
- 342002
- 2111764