Voiko mies vielä kumota vaimonsa lupauksen Jumalalle?

Anonyymi

Mulle on joskus vähän epäselvää, mitkä Vanhan Testamentin käskyt ovat voimassa kristiyillekin ja mitkä eivät. Varmaan kaikki "älä tapa, älä varasta" -tyyliset ainakin. Älä tee huorin jne. 4. Mooseksen kirjasta löytyy kohta, jossa miehellä on oikeus tehdä tyhjäksi vaimonsa tekemä lupaus Jumalalle (samoin isä voi tehdä tyhjäksi tyttären lupauksen).

"Ja jos hän joutuu miehelle ja hänellä on täytettävänä lupauksia tai ajattelemattomasti lausuttu sana, jolla hän on kieltäytynyt jostakin,
7 (30:8) ja hänen miehensä saa sen kuulla, mutta ei puhu hänelle siitä mitään sinä päivänä, jona hän sen kuulee, niin hänen lupauksensa ja hänen sitoumuksensa, joilla hän on kieltäytynyt jostakin, olkoot pätevät.
8 (30:9) Mutta jos hänen miehensä sinä päivänä, jona hän sen kuulee, kieltää häntä, niin hän purkaa hänen lupauksensa, jonka täyttämiseen hän on sitoutunut, ja sen ajattelemattomasti lausutun sanan, jolla hän on kieltäytynyt jostakin, ja Herra antaa hänelle anteeksi.
9 (30:10) Mutta lesken tai hyljätyn lupaus, mihin hyvänsä hän onkin sitoutunut, olkoon pätevä.
10 (30:11) Ja jos vaimo on miehensä kodissa tehnyt lupauksen tahi valalla sitoutunut kieltäytymään jostakin
11 (30:12) ja hänen miehensä saa sen kuulla, mutta ei puhu hänelle siitä mitään eikä kiellä häntä, niin kaikki hänen lupauksensa ja kaikki sitoumukset, joilla hän on kieltäytynyt jostakin, olkoot pätevät.
12 (30:13) Mutta jos hänen miehensä ne purkaa sinä päivänä, jona hän niistä kuulee, älköön yksikään hänen huuliltaan lähtenyt lupaus tai sitoumus olko pätevä. Hänen miehensä on ne purkanut, ja Herra antaa hänelle anteeksi.
13 (30:14) Jokaisen lupauksen ja jokaisen valallisen sitoumuksen, jonka vaimo itsensä kurittamiseksi tekee, saakoon hänen miehensä joko vahvistaa tahi purkaa.
14 (30:15) Mutta jos hänen miehensä ei puhu hänelle niistä mitään sen päivän kuluessa, niin hän on vahvistanut kaikki hänen lupauksensa ja kaikki hänen sitoumuksensa, jotka hänellä on täytettävinä. Hän on ne vahvistanut, koska hän ei niistä hänelle mitään puhunut sinä päivänä, jona hän niistä kuuli. (4. Moos. 30.)

Musta olis tosi kiva että tää olis voimassa tänäkin päivänä... voisiko se olla, vaimon alamaisuuskinhan on myös Uudessa liitossa voimassa ja vaimon tekemät lupaukset voivat osoittautua koko perhettä kuormittaviksi (kuten toki miehenkin lupaukset, mutta hänellä kai ei tätä mahdollisuuttaa purattaa lupaustaan puolisollaan ollut/ole).

72

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ..erityisesti siinä tilanteessa olisi kiva, että olisi tämä kohta voimassa, kun mies ei ole yhtään innoissaan vaimonsa lupauksesta ja vastustaa sitä voimakkaasti ja siitä aiheutuu riitoja. Kun kerran vaimon on uudessakin liitossa oltava miehellensä alamainen, niin ihan kätevä olisi, että olisi tämä lupauksen perumis -kohtakin voimassa.

    • Anonyymi

      Jeesuksen Kristuksen mukaan laista ei ole kumottu pilkkuakaan ja kaikki käskyt ovat voimassa uuden liiton aikana ja ne koskevat myös pakankristittyjä. Nämä jakeet ovat kaikki Uudesta testamentista ja koskevat uutta liittoa:

      Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

      Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.

      Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

      Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
      20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

      Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.

      • Anonyymi

        No toki eläinuhrit ja moni muukin juttu on kumottu, mikä nyt selvästi on UT:ssa kumottu. Tai päivitetty tai miten se pitäisi sanoa. Jeesus on nyt meidän ainoa uhri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No toki eläinuhrit ja moni muukin juttu on kumottu, mikä nyt selvästi on UT:ssa kumottu. Tai päivitetty tai miten se pitäisi sanoa. Jeesus on nyt meidän ainoa uhri.

        >>>No toki eläinuhrit ja moni muukin juttu on kumottu, mikä nyt selvästi on UT:ssa kumottu. <<<

        Kuten Jeesus sanoi, niin mitään käskyjä ei ole kumottu.

        Tämän takia Paavali ja Jerusalemin alkuseurakunta uhrasivat normaalist uuden liiton puolella, minkä kertoo yksiselitteisesti Apostolien teot. Paavali ei rikkonut temppelipalvelusta vastaan mitään. Kun Jerusalemin temppeli tuohoutui, niin uraaminen lakkasi, koska laissa on kielto uhrata muualla kuin temppelissä ja leeviläisen papiston kanssa. Uuden liiton aikana krisittyt uhraavat leipää ja viiniä Jeesuksen Kristuksen sovitustyön muistoksi.

        Ap.t 21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.

        Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>No toki eläinuhrit ja moni muukin juttu on kumottu, mikä nyt selvästi on UT:ssa kumottu. <<<

        Kuten Jeesus sanoi, niin mitään käskyjä ei ole kumottu.

        Tämän takia Paavali ja Jerusalemin alkuseurakunta uhrasivat normaalist uuden liiton puolella, minkä kertoo yksiselitteisesti Apostolien teot. Paavali ei rikkonut temppelipalvelusta vastaan mitään. Kun Jerusalemin temppeli tuohoutui, niin uraaminen lakkasi, koska laissa on kielto uhrata muualla kuin temppelissä ja leeviläisen papiston kanssa. Uuden liiton aikana krisittyt uhraavat leipää ja viiniä Jeesuksen Kristuksen sovitustyön muistoksi.

        Ap.t 21:26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.

        Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

        Raamattu sanoo myös "Teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli älkää turmelko sitä"
        1. Kor. 6:19,20.)
        Nyt pikku hiljaa aletaan tuomaan julki, Sähkö tupakan haittoja.
        Olkaamme tässäkin viisaita.

        kysynpävaan.


      • Anonyymi

        Vaikene ajoissa, koska opetat väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikene ajoissa, koska opetat väärin.

        Siteerasin jakeita Uudesta testamentista. Ne eivät ole väärää operusta. Sinun juttusi ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siteerasin jakeita Uudesta testamentista. Ne eivät ole väärää operusta. Sinun juttusi ovat.

        judaisti, meinaatko kopioida taas kerran rimpsusi? Etkö ole jo riittävästi saanut levitellä oppiasi??? Eikö kymmenet tuhannet kerrat samat rimpsut riitä? Vai mikä määrä riittää, voisitko kertoa???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siteerasin jakeita Uudesta testamentista. Ne eivät ole väärää operusta. Sinun juttusi ovat.

        Raamatunjakeet olivat ainoita totuuden sanoja kommentissasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatunjakeet olivat ainoita totuuden sanoja kommentissasi.

        Oletko sinä ihan ymmärtämätön ja sokea? Toistin omassa komenttissani vain sen, mitä siteeraamani jakeissa lukee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä ihan ymmärtämätön ja sokea? Toistin omassa komenttissani vain sen, mitä siteeraamani jakeissa lukee.

        Yksittäiset Raamatun jakeet eivät välttämättä ole Jumalan ilmoitus, Totuus. Vaan Raamatun jakeet voivat olla myös sielunvihollisen keino eksyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksittäiset Raamatun jakeet eivät välttämättä ole Jumalan ilmoitus, Totuus. Vaan Raamatun jakeet voivat olla myös sielunvihollisen keino eksyttää.

        >>>Yksittäiset Raamatun jakeet eivät välttämättä ole Jumalan ilmoitus, Totuus.<<<

        Puhut valhetta. Joka ikinen sana Raamatussa on Jumalan sanaa ja totuus.

        2 Tim 3:16 Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.

        Sinä et voi mielivataisesti lähteä sensuroimaan Raamatusta jakeita pois sen perusteella, minkä pystyt hyväksymään omassa lihassasi ja minkä et.

        Luuk 16:17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.

        Joh 10:35 eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.

        Useat suomalaiset kristityt ovat niin porttoseurakuntien aivopesemiä, etteivät he pysty enää uskomaan Raamattua, koska se ei vastaa niitä vääriä kirkollisia oppeja, joita he ovat vuodesta toiseen kuunelleet porttopappien suusta. Tämä on oire siitä, että he ovat edelleen lihassa ja uudestisyntymättömiä ja menossa vauhdilla kohti helvettiä.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Siteeraamani jakee olivat siis Uudesta testamentista ja uuden liiton opetusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Yksittäiset Raamatun jakeet eivät välttämättä ole Jumalan ilmoitus, Totuus.<<<

        Puhut valhetta. Joka ikinen sana Raamatussa on Jumalan sanaa ja totuus.

        2 Tim 3:16 Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.

        Sinä et voi mielivataisesti lähteä sensuroimaan Raamatusta jakeita pois sen perusteella, minkä pystyt hyväksymään omassa lihassasi ja minkä et.

        Luuk 16:17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.

        Joh 10:35 eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.

        Useat suomalaiset kristityt ovat niin porttoseurakuntien aivopesemiä, etteivät he pysty enää uskomaan Raamattua, koska se ei vastaa niitä vääriä kirkollisia oppeja, joita he ovat vuodesta toiseen kuunelleet porttopappien suusta. Tämä on oire siitä, että he ovat edelleen lihassa ja uudestisyntymättömiä ja menossa vauhdilla kohti helvettiä.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Siteeraamani jakee olivat siis Uudesta testamentista ja uuden liiton opetusta.

        Pahat henget vaativat judaisteja kopioimaan samat rimpsut kymmeniä tuhansia kertoja. Se, että jakeet tai sanat löytyvät Raamtusta eivät tee jakeista koottuja rimpsuja Jumalan Sanaksi, Totuudeksi, sillä vasta Sana kokonaisuudessaan on Totuus.
        Esimerkiksi judaistien 'evankeliumi' on: Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
        Jumalan Sanan mukaan evankeliumi on sanoma sovituksesta: Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan.
        Judaistit eivät opeta sitä evankeliumia, minkä Jumalan Sana ilmoittaa, vaan heillä on toinen evankeliumi. Judaistit eivät julista Jeesusta eivätkä sovitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahat henget vaativat judaisteja kopioimaan samat rimpsut kymmeniä tuhansia kertoja. Se, että jakeet tai sanat löytyvät Raamtusta eivät tee jakeista koottuja rimpsuja Jumalan Sanaksi, Totuudeksi, sillä vasta Sana kokonaisuudessaan on Totuus.
        Esimerkiksi judaistien 'evankeliumi' on: Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
        Jumalan Sanan mukaan evankeliumi on sanoma sovituksesta: Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan.
        Judaistit eivät opeta sitä evankeliumia, minkä Jumalan Sana ilmoittaa, vaan heillä on toinen evankeliumi. Judaistit eivät julista Jeesusta eivätkä sovitusta.

        Paavali opetti, että Jeesuksen hänelle antamassa evankeliumissa on vaatimus noudattaa lakia. Ei ole mikään ihme, että Paavali noudatti aina Mooseksen lakia.

        1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.
        ----
        11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

        Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali opetti, että Jeesuksen hänelle antamassa evankeliumissa on vaatimus noudattaa lakia. Ei ole mikään ihme, että Paavali noudatti aina Mooseksen lakia.

        1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.
        ----
        11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

        Ap.t 25:8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

        Ala jo vihdoin noudattaa lakia. Minä olen täysin varma, että et noudata Mooseksen käskyjä. Olet pelkkä maailman ihminen ja sinulla on maailman ihmisen jutut ja ajatukset ja valheesi näkyvät Jumalan valossa hyvin selvästi.
        Ketä luulet pettäväsi, Jumalaako???
        Paavali sanoi: 'minä uskon', muta sinä et usko ja ilman uskoa on mahdoton olla otollinen Jumalalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ala jo vihdoin noudattaa lakia. Minä olen täysin varma, että et noudata Mooseksen käskyjä. Olet pelkkä maailman ihminen ja sinulla on maailman ihmisen jutut ja ajatukset ja valheesi näkyvät Jumalan valossa hyvin selvästi.
        Ketä luulet pettäväsi, Jumalaako???
        Paavali sanoi: 'minä uskon', muta sinä et usko ja ilman uskoa on mahdoton olla otollinen Jumalalle.

        >>Minä olen täysin varma, että et noudata Mooseksen käskyjä.<<

        "..älkää ajatelko itsestänne liikoja, enempää kuin on aihetta ajatella.." (Room 12:3)

        "Tyhmä puhuu paljon, vaikka ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.." (Saarn 10:14)

        " Kuuntele, mitä nyt sanon, sinä tyhmä ja ymmärtämätön kansa! Teillä on silmät, mutta te ette näe, teillä on korvat, mutta te ette kuule!" (Jer 5:21)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Minä olen täysin varma, että et noudata Mooseksen käskyjä.<<

        "..älkää ajatelko itsestänne liikoja, enempää kuin on aihetta ajatella.." (Room 12:3)

        "Tyhmä puhuu paljon, vaikka ei tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.." (Saarn 10:14)

        " Kuuntele, mitä nyt sanon, sinä tyhmä ja ymmärtämätön kansa! Teillä on silmät, mutta te ette näe, teillä on korvat, mutta te ette kuule!" (Jer 5:21)

        Olet edelleen aivan varma, ettet noudata Mooseksen käskyjä. Pystytkö edes kertomaan mitä käskyjä noudatat? Niin, olet itse korottanut itsesi suurimmaksi jopa Jumalan valtakunnassa. Kenelle osoitit sanat: älkää ajatelko itsestänne liikoja, enempää kuin on aihetta ajatella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä ihan ymmärtämätön ja sokea? Toistin omassa komenttissani vain sen, mitä siteeraamani jakeissa lukee.

        >> Oletko sinä ihan ymmärtämätön ja sokea? Toistin omassa komenttissani vain sen, mitä siteeraamani jakeissa lukee. >>

        >> kaikki käskyt ovat voimassa uuden liiton aikana ja ne koskevat myös pakankristittyjä. <<

        Raamattu selittyy raamatulla.


    • Anonyymi

      Jumala-suhde on henkilökohtainen. Jokainen vastaa omista lupauksistaan Jumalalle. Ja kirottu on se mies tai vaimo, joka yrittää itsekkäistä syistä tunkea itsensä Jumalan ja puolison väliin. Kunnon mies tai vaimo tekee parhaansa, että puolisi pystyisi täyttämään Jumalalle antamansa lupaukset.

      • Anonyymi

        Jumala on määrännyt, että vaimo on aviomiehensä vallassa. Jumala on antanut aviomiehelle oikeuden kumota vaimin antaman lupauksen. Jeesus Kristus hyväksyi kaikki lain käskyt.

        Luuk 16:17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.

        4 Moos 30:10 "Jos naimisissa oleva nainen lupaa Herralle jotakin tai valalla vannoen sitoutuu kieltämään itseltään jotakin,
        11 hänen on pidettävä lupauksensa ja kaikki sitoumuksensa, ellei hänen miehensä puutu asiaan ja kiellä häntä.
        12 Mutta mitkään vaimon antamat lupaukset tai hänen tekemänsä sitoumukset eivät päde, jos hänen miehensä kumoaa ne sinä päivänä, jona saa tietää asiasta. Jos mies ne kumoaa, Herra antaa vaimolle anteeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on määrännyt, että vaimo on aviomiehensä vallassa. Jumala on antanut aviomiehelle oikeuden kumota vaimin antaman lupauksen. Jeesus Kristus hyväksyi kaikki lain käskyt.

        Luuk 16:17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.

        4 Moos 30:10 "Jos naimisissa oleva nainen lupaa Herralle jotakin tai valalla vannoen sitoutuu kieltämään itseltään jotakin,
        11 hänen on pidettävä lupauksensa ja kaikki sitoumuksensa, ellei hänen miehensä puutu asiaan ja kiellä häntä.
        12 Mutta mitkään vaimon antamat lupaukset tai hänen tekemänsä sitoumukset eivät päde, jos hänen miehensä kumoaa ne sinä päivänä, jona saa tietää asiasta. Jos mies ne kumoaa, Herra antaa vaimolle anteeksi.

        Mutta sinulla judaisti Jos et käännyt ja tee parannusta valheistsi, niin sinulla tule koskaan olemaan vaimoa. Koska judaistilla ei ole vaimoa, niin Mooseksen laki todistaa judaistin lain rikkojaksi: Sinä kihlaat naisen, mutta toinen makaa hänet;
        Jokainen vastaa omista tekemistään Jumalalle. Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät'; Tänä päivänä Uuden Liiton alaisuudessa: Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät' vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa.
        Et ymmärrä edes sen vertaa, ettei Uudessa Liitossa jonkun valtion kansa ei ole kokonaan Jumalan kansaa, näin ollenmikään ei ole kansana vastuussa Jumalalle.
        Ennemmin tulee totella Jumalaa kuin jumalatonta ihmistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on määrännyt, että vaimo on aviomiehensä vallassa. Jumala on antanut aviomiehelle oikeuden kumota vaimin antaman lupauksen. Jeesus Kristus hyväksyi kaikki lain käskyt.

        Luuk 16:17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.

        4 Moos 30:10 "Jos naimisissa oleva nainen lupaa Herralle jotakin tai valalla vannoen sitoutuu kieltämään itseltään jotakin,
        11 hänen on pidettävä lupauksensa ja kaikki sitoumuksensa, ellei hänen miehensä puutu asiaan ja kiellä häntä.
        12 Mutta mitkään vaimon antamat lupaukset tai hänen tekemänsä sitoumukset eivät päde, jos hänen miehensä kumoaa ne sinä päivänä, jona saa tietää asiasta. Jos mies ne kumoaa, Herra antaa vaimolle anteeksi.

        "Luuk 16:17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa."


        Niin, laista ei häviä piirtokaan niille, jotka sen kautta yrittävät pelastua. Tätä Jeesus kaiken järjen mukaan tarkoitti.


    • Anonyymi

      Mooseksen laki tarkoittaa lupauksella mm. nasiiri-lupausta omistautua palvelemaan Herra, jonka voi myös nainen antaan. Lupauksen pitämiseen liittyy hiusten vapaa kasvu ja pidättäytyminen viinirypäleistä valmistettujen tuotteiden nauttimisesta. Apostolien teot kertoo, että niinä aikoina kun Paavali julisti evankeliumia pakanoille, Paavali teki vastaavan nasiiri-lupauksen ja oli matkalla Jerusalemiin suorittamaan lupauksen edellyttämät uhrit Ap.t 21.

      Aviomies voi peruuttaa vaimonsa antaman lupauksen säädetyin edellytyksin. Jeesus Kristus hyväksyi nämäkin säädökset kuten kaikki muutkin lain säädökset.

      Luuk 16:17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.

      4 Moos 6:
      1 Herra sanoi Moosekselle:
      2 "Sano israelilaisille: Jos joku mies tai nainen tekee erityisen lupauksen omistautuakseen nasiirina Herralle,
      3 hänen tulee pidättyä viinistä ja oluesta. Hän ei saa nauttia edes etikkaa, joka on viinistä tai muusta väkijuomasta tehtyä, ei myöskään juoda viinirypälemehua eikä syödä tuoreita tai kuivattuja viinirypäleitä.
      4 Niin kauan kuin hän on nasiirina, hän ei saa syödä mitään viiniköynnöksestä saatua, ei raakileita eikä edes viininpolkemisesta jäänyttä rypälemassaa.
      5 "Niin kauan kuin lupaus on voimassa, ei partaveitsi saa koskea nasiirin tukkaa eikä partaa. Koko sen ajan, jonka hän on vihkiytynyt Herran nasiiriksi, hän on pyhä ja hänen on sen tähden annettava hiustensa kasvaa vapaasti.

      Luuk 16:17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.

      4 Moos 30:10 "Jos naimisissa oleva nainen lupaa Herralle jotakin tai valalla vannoen sitoutuu kieltämään itseltään jotakin,
      11 hänen on pidettävä lupauksensa ja kaikki sitoumuksensa, ellei hänen miehensä puutu asiaan ja kiellä häntä.
      12 Mutta mitkään vaimon antamat lupaukset tai hänen tekemänsä sitoumukset eivät päde, jos hänen miehensä kumoaa ne sinä päivänä, jona saa tietää asiasta. Jos mies ne kumoaa, Herra antaa vaimolle anteeksi.

      • Anonyymi

        Niin Paavalikin teki Mooseksen lain mukaisen nasiiri-lupauksen, kun hän oli julistamassa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Kuten sanottua, niin nainenkin voi tehdä samanlaisen lupauksen, jonka voi hänen aviomiehensä peruuttaa.

        Paavali meni Jerusalemiin suorittamaan nasiiri-lupauksen liittyvät laissa vaaditut eläinuhrit. Näin Paavali myös halusi osoittaa, että hän noudattaa Mooseksen lakia, koska kristittyjen seurakunta Jerusalemissa myös noudatti Mooseksen lakia.

        Ap.t 18:18 Mutta Paavali viipyi siellä vielä jonkun aikaa; sitten hän sanoi veljille jäähyväiset ja purjehti Syyriaan, mukanansa Priskilla ja Akylas; hän oli leikkauttanut tukkansa Kenkreassa, sillä hän oli tehnyt lupauksen.

        Ap.t 21:24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti.
        ----
        26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin Paavalikin teki Mooseksen lain mukaisen nasiiri-lupauksen, kun hän oli julistamassa evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Kuten sanottua, niin nainenkin voi tehdä samanlaisen lupauksen, jonka voi hänen aviomiehensä peruuttaa.

        Paavali meni Jerusalemiin suorittamaan nasiiri-lupauksen liittyvät laissa vaaditut eläinuhrit. Näin Paavali myös halusi osoittaa, että hän noudattaa Mooseksen lakia, koska kristittyjen seurakunta Jerusalemissa myös noudatti Mooseksen lakia.

        Ap.t 18:18 Mutta Paavali viipyi siellä vielä jonkun aikaa; sitten hän sanoi veljille jäähyväiset ja purjehti Syyriaan, mukanansa Priskilla ja Akylas; hän oli leikkauttanut tukkansa Kenkreassa, sillä hän oli tehnyt lupauksen.

        Ap.t 21:24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti.
        ----
        26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.

        Kirjoittelet pelkkää satua ja pajuköyttä. Mooseksen lain mukaan ja lakia noudattaen oli mahdotonta julistaa evankeliumia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittelet pelkkää satua ja pajuköyttä. Mooseksen lain mukaan ja lakia noudattaen oli mahdotonta julistaa evankeliumia.

        >>>Kirjoittelet pelkkää satua ja pajuköyttä<<<

        Kommentissani ei ollut yhtään asiavirhettä ja todistin opetukseni oikeaksi siteeraamalla Raamattua.

        >>>Mooseksen lain mukaan ja lakia noudattaen oli mahdotonta julistaa evankeliumia<<<

        Sinä olet täysin väärässä tässä asiassa.

        Paavali julisti evankeliumia vetoamalla Mooseksen lakiin ja profeettojen kirjoihin, mihin Paavali ilmoitti uskovansa.

        Ap.t 28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Kirjoittelet pelkkää satua ja pajuköyttä<<<

        Kommentissani ei ollut yhtään asiavirhettä ja todistin opetukseni oikeaksi siteeraamalla Raamattua.

        >>>Mooseksen lain mukaan ja lakia noudattaen oli mahdotonta julistaa evankeliumia<<<

        Sinä olet täysin väärässä tässä asiassa.

        Paavali julisti evankeliumia vetoamalla Mooseksen lakiin ja profeettojen kirjoihin, mihin Paavali ilmoitti uskovansa.

        Ap.t 28:23 Aamuvarhaisesta iltamyöhään Paavali todisti heille Jumalan valtakunnasta ja selitti sitä. Mooseksen lakiin ja profeettoihin vedoten hän yritti taivuttaa heidät uskomaan Jeesukseen.

        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

        Judaisti, et noudata lakia etkä myöskään tunne lakia. Mooseksen laista löytyy lukuisia puhtaussääntöjä ja puhtaussääntöjäkin pitää noudattaa tai oletko purkanut lakia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Judaisti, et noudata lakia etkä myöskään tunne lakia. Mooseksen laista löytyy lukuisia puhtaussääntöjä ja puhtaussääntöjäkin pitää noudattaa tai oletko purkanut lakia?

        Eräitä puhtaussääntöjä täytyy noudattaa, jos menee Jerusalemin temppeliin. Siellä ei ole ollut temppeliä vajaan pariin tuhanteen vuoteen.


    • Anonyymi

      Voi kumota. Mun vaimo lupasi olla uskollinen ikuisesti, mutta jo vuoden kuluttua nainen löysi kapakasta toisen miehen, joka ilmoitti kumoavansa nykyään entisen vaimoni lupauksen.

    • >>> Paavali julisti evankeliumia vetoamalla Mooseksen lakiin ja profeettojen kirjoihin, mihin Paavali ilmoitti uskovansa.

      Valosta ei voi todistaa vetoamalla pimeyteen. Mutta näin kuvitteellisesti, jos olisit silloinen Paavali, mitä kohtia Mooseksen laista olisit halunnut tuoda esille, jos julistaisit evankeliumia? Evankeliumilla tarkoitan tässä kertomuksia Jeesuksesta, Hänen elämästä, teoista, opetuksista jne.

      • Anonyymi

        Mooseksen laki on kirkasta valoa ja totuus. Se on laki, jota Jeesus noudatti ja myös käski muidenkin sitä noudattaa. Paavalin sanojen mukaan Mooseksen laki on vanhurskas, pyhä, oikea ja hyvä laki.

        Tässä on katkelma apostoli Pietarin puheesta, jossa hän saarnaa evankeliumia Mooseksen lakiin vedoten ja vaatii seurakuntaa lopettamaan Mooseksen lain käskyjen rikkomisen.

        Ap.t 3:
        18 Mutta näin on Jumala täyttänyt sen, minkä hän oli edeltä ilmoittanut kaikkien profeettain suun kautta, että nimittäin hänen Voideltunsa piti kärsimän.
        19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.
        21 Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta.
        22 Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu.
        23 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.'
        24 Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä.
        25 Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat'.
        26 Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne."


      • Anonyymi

        Palstoraisti vaeltaa sysimustassa pimeydessä, jonne vähäisinkään valon, HENGELLISEN VALON, säde ei pääse paistamaan.
        Hän hyökkää entistä useampaan ketjuun loppumattomine omien viestiensä kopioineen.
        Hän sabotoi määrätietoisesti ketjua ketjun perään. Hän on palstaterroristi ja ennen kaikkea Herran Jeesuksen seuraajien vainoaja.
        EVANKELIUMIN VIHOLLINEN HÄN ON.

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstoraisti vaeltaa sysimustassa pimeydessä, jonne vähäisinkään valon, HENGELLISEN VALON, säde ei pääse paistamaan.
        Hän hyökkää entistä useampaan ketjuun loppumattomine omien viestiensä kopioineen.
        Hän sabotoi määrätietoisesti ketjua ketjun perään. Hän on palstaterroristi ja ennen kaikkea Herran Jeesuksen seuraajien vainoaja.
        EVANKELIUMIN VIHOLLINEN HÄN ON.

        s-seutulainen

        Joskus saa suurennuslasilla hakea rakkauden, totuuden, armon ja vanhurskauden Henkeä.

        En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.

        Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.

        Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

        Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

        Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

        Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile...

        Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

        Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.

        ...joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

        Tavoitelkaa rakkautta...

        Kaikki, mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa.

        ...minä kehoitan teitä, että päätätte ruveta osoittamaan rakkautta häntä kohtaan;

        ...Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä..

        Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

        ...palvelkaa toisianne rakkaudessa.

        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

        ...hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa...

        ....niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on...

        ...kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa...

        ...me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus saa suurennuslasilla hakea rakkauden, totuuden, armon ja vanhurskauden Henkeä.

        En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.

        Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.

        Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

        Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

        Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

        Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile...

        Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

        Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.

        ...joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

        Tavoitelkaa rakkautta...

        Kaikki, mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa.

        ...minä kehoitan teitä, että päätätte ruveta osoittamaan rakkautta häntä kohtaan;

        ...Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä..

        Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

        ...palvelkaa toisianne rakkaudessa.

        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

        Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.

        ...hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa...

        ....niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on...

        ...kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa...

        ...me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus...

        Jumalan rakastaminen on sitä, että noudattaa Mooseksen lakia uskossa Jumalan Poikaan. Jumalan tahto on kirjoitettu lakiin, minkä takia Jeesuskin noudatti lakia, koska laki on Jeesuksen tahto.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

        Joh 15:10 Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        ----
        13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
        14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan rakastaminen on sitä, että noudattaa Mooseksen lakia uskossa Jumalan Poikaan. Jumalan tahto on kirjoitettu lakiin, minkä takia Jeesuskin noudatti lakia, koska laki on Jeesuksen tahto.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

        Joh 15:10 Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        ----
        13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
        14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä.

        Judaisti, miten sovitat oppisi yhteen? Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
        niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa, vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
        Noudatat kumpaakin käskyä? Kumman käskyn täytät ensin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Judaisti, miten sovitat oppisi yhteen? Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
        niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa, vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
        Noudatat kumpaakin käskyä? Kumman käskyn täytät ensin?

        Luuk 13:23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.
        25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' [Matt. 7:22,23, Matt. 25:11,12]
        26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'
        27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.'
        28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumalan rakastaminen on sitä, että noudattaa Mooseksen lakia uskossa Jumalan Poikaan. Jumalan tahto on kirjoitettu lakiin, minkä takia Jeesuskin noudatti lakia, koska laki on Jeesuksen tahto.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

        Joh 15:10 Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        ----
        13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta.
        14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä.

        Missä teuraslampaitasi paimennat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä teuraslampaitasi paimennat?

        Etkö siedä kuulla totuutta Raamatusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö siedä kuulla totuutta Raamatusta?

        Vain raittiita kommentteja raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain raittiita kommentteja raamatusta.

        Todista, että täällä on ollut joku epäraitis kommentti Raamatusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista, että täällä on ollut joku epäraitis kommentti Raamatusta.

        Kaikki teuraslampailta ja Mooseksen lain noudattamiseen liittyvät kommentit, sillä uudessa liitossa emme "noudata" lakia ja tapa lehmusia, vaan Herra on vapauttanut Jeesukseen uskovat vanhasta liitosta. Uskovan laitumella ammusetkin kirmaavat vapaina rehustelemassa ja me itse kasvamme Jumalan tuntemisessa täyteen miehuuteen Jumalan armossa ja rakkaudessa.


    • Anonyymi

      Toorauskovan on pidettävä ja täytettävä koko laki kelvatakseen Jumalalle. Hänellä ei ole lain täyttänyttä Kristusta puolustajana, jos hän rikkoo yhtäkin asetusta vastaan, jos kerran armo eli Kristus, ei hänelle kelpaa, vaan omat teot tuodaan Jumalan eteen alttarille. Toorauskovan teot on oltava täydelliset. Ja siihen ei kukaan ihminen pysty.

      Palaa siis armon suojiin, Kristukseen, hänestä pois langennut.

      • Anonyymi

        Tässä on jakeitä Uudesta testamentista, joka julistaa evankeliumia:

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on jakeitä Uudesta testamentista, joka julistaa evankeliumia:

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Muutama sata lakipykälää puuttui vielä.


    • Anonyymi

      Jeesus sanoo että ei ole tullut kumoamaan mitään käskyjä tai asetuksia.
      Kyllä se on ihan selkeää luettavaa.
      Mutta kun ihminen joutuu yhteen ja toiseen, suuremman tuntuiseen ja pienemmän tuntuiseen syntiin, ei meillä ole muuta, kun rukoilla syntejämme anteeksi, parantaa tapamme ja pyytääkin anteeksi, jos se tuntuu hyvältä.
      Synnissä jatkaminen tuhoaa ihmisen, mutta jos synti on tarttunut niin pyristele siitä eroon.
      Synti on kun lika. Se likaa ihmisen kokonaan.
      Siksi siitä kannattaa puhdistautua.

      • Anonyymi

        Sanan mukaan kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä. Lain noudattaminen ja Mooseksen määräyksistä vouhkaaminen ei ole uskosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanan mukaan kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä. Lain noudattaminen ja Mooseksen määräyksistä vouhkaaminen ei ole uskosta.

        >>>Lain noudattaminen ja Mooseksen määräyksistä vouhkaaminen ei ole uskosta.<<<

        Tuo on valhe, joka tulee käärmeen suusta.

        Lain noudattaminen ei ole koskaan syntiä.

        Room 7:7 Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki.

        Lain noudattaminen on uuden liiton aikana Jumalan tahto.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        Mooseksen lain rikkominen on aina syntiä, teki sitä kuka tahansa.

        1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Lain noudattaminen ja Mooseksen määräyksistä vouhkaaminen ei ole uskosta.<<<

        Tuo on valhe, joka tulee käärmeen suusta.

        Lain noudattaminen ei ole koskaan syntiä.

        Room 7:7 Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki syntiä? Ei toki.

        Lain noudattaminen on uuden liiton aikana Jumalan tahto.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        Mooseksen lain rikkominen on aina syntiä, teki sitä kuka tahansa.

        1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Jaa, aloit taas kerrna melkata judaistien evankeliumia: Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.

        Selitäpä, miten synti, jota väität Mooseksen lain rikkomiseksi, oli maailmassa ennen lakia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, aloit taas kerrna melkata judaistien evankeliumia: Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.

        Selitäpä, miten synti, jota väität Mooseksen lain rikkomiseksi, oli maailmassa ennen lakia?

        Jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole...

        Jumala oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit --- osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

        Room. 3 ja 5.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole...

        Jumala oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit --- osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

        Room. 3 ja 5.

        Yksikään kristitty ei pelastu, jos hän ei tee parannusta ja ala noudattaa lakia uskossa Jumalan Poikaan. Jos luulet, ettei uudessa liitossa ole lakia, niin saat varman tuomion helvettiin, koska Jeesuksen mukaan uudessa liitossa on edellee sama lakia mitään siitä muuttamatta.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään kristitty ei pelastu, jos hän ei tee parannusta ja ala noudattaa lakia uskossa Jumalan Poikaan. Jos luulet, ettei uudessa liitossa ole lakia, niin saat varman tuomion helvettiin, koska Jeesuksen mukaan uudessa liitossa on edellee sama lakia mitään siitä muuttamatta.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Onhan sinulle jo vastattu, että laki on voimassa, koska muuten ei synti heräisi eikä tulisi tuomituksi. Mutta lain toteutus on erilainen kuin vanhassa liitossa, jossa sitä noudatettiin.

        Jaakob puhuu Jumalan edeltä valmistamista uskon teoista, jotka vaikuttaa Pyhä Henki.
        Laki on nyt sydämissä, ja äskeisestä lauseesta ilmenee se, miten laki uskovan elämässä toteutuu, toisin sanoen Pyhä Henki sydämessä vaikuttaa hyviä tekoja.

        Omien tekojen tiellä olet, jos tikkupäästä alat lain tekoja suoltamaan elämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sinulle jo vastattu, että laki on voimassa, koska muuten ei synti heräisi eikä tulisi tuomituksi. Mutta lain toteutus on erilainen kuin vanhassa liitossa, jossa sitä noudatettiin.

        Jaakob puhuu Jumalan edeltä valmistamista uskon teoista, jotka vaikuttaa Pyhä Henki.
        Laki on nyt sydämissä, ja äskeisestä lauseesta ilmenee se, miten laki uskovan elämässä toteutuu, toisin sanoen Pyhä Henki sydämessä vaikuttaa hyviä tekoja.

        Omien tekojen tiellä olet, jos tikkupäästä alat lain tekoja suoltamaan elämässä.

        >>>Jaakob puhuu Jumalan edeltä valmistamista uskon teoista<<<

        Ei pidä paikkansa. Jaakob puhui nimenomaan lain teoista. Hänen kirjeensä luvussa 2 Jaakob arvostelee seurakuntaa useiden lain käskyjen rikkomisesta, mistä hän sanoo, ettei ilman lain tekoja ole uskoakaan. Kiinnittäkää huomiota jakeeseen 9:

        Jaak 2:9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. [5. Moos. 1:17]
        ---
        17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
        18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
        19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
        20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
        ---
        24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>Jaakob puhuu Jumalan edeltä valmistamista uskon teoista<<<

        Ei pidä paikkansa. Jaakob puhui nimenomaan lain teoista. Hänen kirjeensä luvussa 2 Jaakob arvostelee seurakuntaa useiden lain käskyjen rikkomisesta, mistä hän sanoo, ettei ilman lain tekoja ole uskoakaan. Kiinnittäkää huomiota jakeeseen 9:

        Jaak 2:9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi. [5. Moos. 1:17]
        ---
        17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
        18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
        19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
        20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
        ---
        24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Ei ole totta. Jaakob tuo Raahabin esimerkkinä, joka uskosta piilotti lähettiläät, eikä se ole mitään Mooseksen lain noudattamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään kristitty ei pelastu, jos hän ei tee parannusta ja ala noudattaa lakia uskossa Jumalan Poikaan. Jos luulet, ettei uudessa liitossa ole lakia, niin saat varman tuomion helvettiin, koska Jeesuksen mukaan uudessa liitossa on edellee sama lakia mitään siitä muuttamatta.

        Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Room 2:9 Tuska ja ahdistus tulee jokaisen osaksi, joka tekee pahaa, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen.
        10 Kirkkaus, kunnia ja rauha taas tulee jokaisen osaksi, joka tekee hyvää, ensin juutalaisen, sitten myös kreikkalaisen,
        11 sillä Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. [Ap. t. 10:34 ]
        12 Ne, jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne taas, jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla.
        13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        >>> Yksikään kristitty ei pelastu, jos hän ei tee parannusta ja ala noudattaa lakia uskossa Jumalan Poikaan...

        Hmm... Taitaa olla viikon, ehkä jopa kuukaudenkin paras vitsi, jos ei oteta huomioon Antti Rinteen sekoiluja. Usko Jeesuksen sovitustyöhön vapauttaa lain kauhuilta. Eli vielä pähkinänkuoressa:

        Jeesus = Elämä
        Laki = Kuolema


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole totta. Jaakob tuo Raahabin esimerkkinä, joka uskosta piilotti lähettiläät, eikä se ole mitään Mooseksen lain noudattamista.

        >>>Ei ole totta. Jaakob tuo Raahabin esimerkkinä, joka uskosta piilotti lähettiläät, eikä se ole mitään Mooseksen lain noudattamista.<<<

        Huomaan, että sinä olet täysin eksynyt, koska et osaa edes Raamattua.

        Laissa on käsky uskoa Israelin Jumalaa, minkä käskyn Rahab täytti. Rahab oli lain käskyn mukaan laupias Israelin kansalaiselle, jolloin hän taas täytti lain.

        Sinun tulee myös huomioda, että Jaakobin kirjeen toisessa luvussa Jaakob viittaa useisiin Mooseksen lain käskyihin, joita seurakunta ei noudattanut kuten esim. käsky olla suosimatta rikkaita köyhien kustannuksella ja käsky olla laupias köyhälle jne.

        Juutalaisperinteessä teilla ymmärretään lain tekoja ja Jaakobin kirjeen asiayhteys kertoo ihan samasta asiasta.

        Tämä jae tarkoittaa sitä, ettei kenelläkään ole uskoa, jos hänellä ei ole lain tekoja. Tämä johtuu siitä, että usko näkyy ihmisen teoissa. Jos et noudata lakia, niin et uskoa Jeesustakaan, koska Jeesus käski noudattaa lakia.

        Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Jaak 1:22 Toteuttakaa sana tekoina, älkää pelkästään kuunnelko sitä -- älkää pettäkö itseänne.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.


      • Anonyymi

        10 pistettä ja papukaijamerkki!


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Yksikään kristitty ei pelastu, jos hän ei tee parannusta ja ala noudattaa lakia uskossa Jumalan Poikaan...

        Hmm... Taitaa olla viikon, ehkä jopa kuukaudenkin paras vitsi, jos ei oteta huomioon Antti Rinteen sekoiluja. Usko Jeesuksen sovitustyöhön vapauttaa lain kauhuilta. Eli vielä pähkinänkuoressa:

        Jeesus = Elämä
        Laki = Kuolema

        Enpä tuota nyt vitsinä pidä, jos vaan miettisit mitä tuossa sanotaan.
        Onhan selvää, että ihminen ei ole synnitön, mutta .. lue mitä tuo kirjoittaa.
        Ehkä vähän hassusti, mutta ei ole ollenkaan väärässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä tuota nyt vitsinä pidä, jos vaan miettisit mitä tuossa sanotaan.
        Onhan selvää, että ihminen ei ole synnitön, mutta .. lue mitä tuo kirjoittaa.
        Ehkä vähän hassusti, mutta ei ole ollenkaan väärässä.

        Jeesus ei armahda laittomuuden tekijöitä, mutta armahtaa laittomuudesta parannuksen tehneitä.

        Sananl 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, ei menesty, joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon.

        Ap.t 3:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.


    • Anonyymi

      Mites tuo grillimakkaran syönti? Onko syntiä?

      • Anonyymi

        Tuota pitää miettiä. Onko sinusta synti jotenkin makkarassa?
        Onko grillimakkarassa jotenkin erityisesti?
        Voi se olla esim. ylensyönnin mitoilla katsottuna.
        Syö vaan kuule kuivattua kalaa ja leivän kanttia. Säästyt paljolta.
        Pahana päivänä voit popsia vanhan sandaalin, kunhan et liikaa laita ketsuppia.


      • Anonyymi

        Siasta käydään kovaa kiistaa, saako sitä olla ruoassaa, vai eikö saa. Ja lihasta, josta verta ei ole laskettu.

        Syö grillimakkarasi rauhassa ja hyvällä omallatunnolla, jos et ole uskossa. Ota toinenkin, jos jaksat. Vaella sydämesi teitä ja silmiesi halun mukaan, mutta tiedä: Jumala tuo sinut tuomiolle kaikesta tästä.

        Opi siis ajoissa kunnioittamaan Jumalaa, puhdista sydämesi, uskomalla Jeesukseen. Sillä sieltä elämä lähtee. Sydämestä.


      • Anonyymi

        Paavali opetti, ettei pidä koskea saastaiseen. Jos et tee tästä synnistä parannusta, niin Jumala ei hyväksy sinua luokseen. Taivasten valtakuntaa ei peri saastaiset. Tämä kaikki lukee Uudessa testamentissa ja on uuden liiton opetusta.

        2 Kor 6:17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan [Jes. 52:11]
        18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

        Ilm 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siasta käydään kovaa kiistaa, saako sitä olla ruoassaa, vai eikö saa. Ja lihasta, josta verta ei ole laskettu.

        Syö grillimakkarasi rauhassa ja hyvällä omallatunnolla, jos et ole uskossa. Ota toinenkin, jos jaksat. Vaella sydämesi teitä ja silmiesi halun mukaan, mutta tiedä: Jumala tuo sinut tuomiolle kaikesta tästä.

        Opi siis ajoissa kunnioittamaan Jumalaa, puhdista sydämesi, uskomalla Jeesukseen. Sillä sieltä elämä lähtee. Sydämestä.

        Eikös tuo verikysymys ollut sellainen, että missä on elävää verta?
        Eli liha mikä on raakaa, on paha.
        Liha taas mikä on KUNNOLLA kypsennetty, josta kaikki veren elävä on kuollut , ei ole paha.
        Sianlihasta ei käydä mitään kiistaa, mutta itse tulee miettiä omaa terveyttä. Onhan Jumala antanut jokaiselle ihmiselle elimistön- kehon. Kun se on meillä lainassa, tulisi siitä pitää hyvää huolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo verikysymys ollut sellainen, että missä on elävää verta?
        Eli liha mikä on raakaa, on paha.
        Liha taas mikä on KUNNOLLA kypsennetty, josta kaikki veren elävä on kuollut , ei ole paha.
        Sianlihasta ei käydä mitään kiistaa, mutta itse tulee miettiä omaa terveyttä. Onhan Jumala antanut jokaiselle ihmiselle elimistön- kehon. Kun se on meillä lainassa, tulisi siitä pitää hyvää huolta.

        Sianlihasta valmistettu makkara on saastaista lihaa, mitä ei saa Paavalin mukaan pakanakristityt syödä, koska silloin Jumala ei hyväksy saastaisia ihmisiä luokseen. Herra Jeesus tulleessaan takasin tuhoaa sianlihansyöjät.

        2 Tess 1:7 kun Herra Jeesus väkevien enkeleittensä kanssa ilmestyy taivaasta
        8 tulenlieskojen keskellä ja rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä suostu olemaan kuuliaisia Herramme Jeesuksen evankeliumille.

        Jes 66:15 Katso, Herra saapuu tulenlieskassa, hänen vaununsa ovat kuin pyörretuuli. Hänen vihansa purkautuu tulenhehkuna, hänen jyrinänsä liekkeinä. [2. Tess. 1:8; 2. Piet. 3:7]
        16 Niin Herra toteuttaa oikeutensa tulella, hänen miekkansa lyö ihmissukua, ja monet kaatuvat sen lävistäminä: [Ilm. 19:20,21]
        17 nuo, jotka puhdistautuvat ja valmistautuvat palvontatarhojen menoihin johtajansa ympärillä, nuo, jotka syövät kaikkea iljettävää, sian lihaa, rottia -- minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa, ja he kaikki saavat loppunsa, sanoo Herra. [Jes. 65:3]
        18 Minä saavun kokoamaan kaikki kansat ja kielet, ja kaikki tulevat ja näkevät kirkkauteni.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paavali opetti, ettei pidä koskea saastaiseen. Jos et tee tästä synnistä parannusta, niin Jumala ei hyväksy sinua luokseen. Taivasten valtakuntaa ei peri saastaiset. Tämä kaikki lukee Uudessa testamentissa ja on uuden liiton opetusta.

        2 Kor 6:17 Siksi Herra sanoo: -- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan [Jes. 52:11]
        18 ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.

        Ilm 21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."

        >>> Paavali opetti, ettei pidä koskea saastaiseen...

        Ettekö tosiaan ole olleet hereillä, kun Jumala puhui Moosekselle?!! Hän sanoi:

        "Maaeläimistä saatte syödä kaikkia nelijalkaisia, joilla on kaksijakoiset sorkat ja jotka märehtivät ruokansa. Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia. Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi."

        Ja sitten Jumala lisäsi:

        "... Ja sanokaa s**tana niille suomalaisille, että judaisteille ette vastaa somessa, sillä ne ovat saastaisia".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota pitää miettiä. Onko sinusta synti jotenkin makkarassa?
        Onko grillimakkarassa jotenkin erityisesti?
        Voi se olla esim. ylensyönnin mitoilla katsottuna.
        Syö vaan kuule kuivattua kalaa ja leivän kanttia. Säästyt paljolta.
        Pahana päivänä voit popsia vanhan sandaalin, kunhan et liikaa laita ketsuppia.

        Ota nyt vaan niistä neuvoista vaari, jossa annetaan lupa syömiseen, äläkä kuuntele judaisteja. Uskovatkin sortuvat joskus lainomaiseen raamatun noudattamiseen. Heidät tunnistaa siitä, että he kuolaavat ja nuuhkivat nenä pitkällä grillikioskien nurkilla, mutta eivät tohdi ostaa muuta kuin sinappia ja ketsuppia.

        Vapauteen Kristus meidät vapautti, judaistiparat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo verikysymys ollut sellainen, että missä on elävää verta?
        Eli liha mikä on raakaa, on paha.
        Liha taas mikä on KUNNOLLA kypsennetty, josta kaikki veren elävä on kuollut , ei ole paha.
        Sianlihasta ei käydä mitään kiistaa, mutta itse tulee miettiä omaa terveyttä. Onhan Jumala antanut jokaiselle ihmiselle elimistön- kehon. Kun se on meillä lainassa, tulisi siitä pitää hyvää huolta.

        >> Liha taas mikä on KUNNOLLA kypsennetty, josta kaikki veren elävä on kuollut , ei ole paha. <<

        Ei se veri haihdu mihinkään kypsentämällä, kyllä se siihen jää, nesteet vaan haihtuu. Veri koostuu muustakin kuin nesteestä. Ja sianlihaa jotkut uskovat kyllä karttavat uskonsa tähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ota nyt vaan niistä neuvoista vaari, jossa annetaan lupa syömiseen, äläkä kuuntele judaisteja. Uskovatkin sortuvat joskus lainomaiseen raamatun noudattamiseen. Heidät tunnistaa siitä, että he kuolaavat ja nuuhkivat nenä pitkällä grillikioskien nurkilla, mutta eivät tohdi ostaa muuta kuin sinappia ja ketsuppia.

        Vapauteen Kristus meidät vapautti, judaistiparat.

        Jeesus ei vapauttaunut ketään noudattamasta lakia. Jeesus jopa sanoi, että Mooseksen lakia noudattavat ja niin opettavat ovat suuria hänen valtakunnassaan. Piittaamattomuus lain käskyistä ei johda ylennyksiin vaan helvetin tuomioon.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Saviseutulainen
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei vapauttaunut ketään noudattamasta lakia. Jeesus jopa sanoi, että Mooseksen lakia noudattavat ja niin opettavat ovat suuria hänen valtakunnassaan. Piittaamattomuus lain käskyistä ei johda ylennyksiin vaan helvetin tuomioon.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

        Heb 10:26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

        Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        >>Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.<<

        Luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on elävässä Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, uskossa oleva pakanakristitty, jonka kohdalla laki tulee täytetyksi USKON KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN, JOKA ON TÄYTTÄNYT LAIN TÄYDELLISESTI MEIDÄN PUOLESTAMME. Meidän, jotka emme kertakaikkiaan itse siihen kykene, puolestamme Jeesus Kristus täytti lain. Jumalan armosta saamme siis tuon uskon kautta Jeesukseen Kristukseen olla vapaat lain vaatimuksista, joita emme itse kykene noudattamaan, niitä täyttämään.

        Joka lainkirjaimineen ja ympärileikkauksineen ( laintekoineen ) on lainrikkoja, on se, joka turvaa omiin pyrkimyksiinsä kuvitellessaan valheellisesti itse kykenevänsä lakia noudattamaan/sen täyttämään. Todellisuudessa tällainen ihminen on LAINRIKKOJA.



        18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        ( Gal.2 )

        10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
        11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
        12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu"
        ( Gal.3 )


    • Raamattu ei ole mikään lakikirja.

      • Anonyymi

        "Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää." (Room 2:18)


    • Anonyymi

      Sinä judaisti-toraisti olet peite silmillä. Mutta jos olet joskus myös uudestisyntynyt, niin siinä tapauksessa olet itse kömpinyt viltin alle uudestaan. Keskustelu kanssasi on pitkälti samantyyppistä kuin juutalaisten evankelioiminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oot varmaan tyytyväinen

      Kun sua ei kukaan enää yritä Naiselle
      Ikävä
      64
      3627
    2. Oletin törmäileväni sinuun yhtenään

      Emme ole osuneet kuitenkaan samalle kiertoradalle. Enää en oleta, enkä usko törmäykseen.
      Ikävä
      43
      3117
    3. Olenko ainut

      Vai huomaatko myös sen, että olemme hyvin samanlaisia. Kuin olisit toinen puolikkaani ❤️
      Ikävä
      21
      2291
    4. Sä siis todella vain leikit mun tunteilla?

      Miehelle naiselta Et olisi muuten luovuttanut
      Ikävä
      41
      2199
    5. Minut on ilmeisesti varjobännätty,

      sillä viestit eivät näytä ilmestyvän ketjuihin.
      Sinkut
      38
      2145
    6. Olisko Elina kiva ylläri, jos laittaisin sun

      Postilaatikkoon rintaliivit ja pikkuhousut? Punaisia ajattelin. Minulla vain on sellainen pieni ongelma, kun en tiedä mi
      Ikävä
      28
      2107
    7. Tuntuu niin mukavalta.

      Miten joku voikin olla niin hyväsydäminen.
      Ikävä
      8
      2071
    8. Mitä tuntemuksia herätin sinussa

      Viimeksi kun nähtiin? Ajatuksesi, niitä kuuntelen herkällä korvalla.
      Ikävä
      64
      1889
    9. Kyllä sinä tuoksut hyvälle!

      Miten luulet meidän käyvän? Kyllä näen sinusta aivan kaiken ja epäilen sanomisiasi. Tiedän että tänään meillä olisi ollu
      Ikävä
      32
      1823
    10. Kiitos siitä eilisestä

      Viestistäsi se kertoi ja avasi paljon tunnelukkoja.
      Ikävä
      11
      1811
    Aihe