Protestanttinen Raamattu ei ole täydellinen

Anonyymi

Ei lähellekään täydellisyyttä. Siitä puuttuu kirjoja! Kun kaikki kristittyjen käyttämät kanonisoidut kirjat lasketaan yhteen niin saadaan nykyisen 66 kanonisen kirjan sijaan luvuksi 132 kirjaa. Ei siis mikään ihme että Raamattua on haluttu sittemmin lyhentää ja karsia vähän reilummalla kädellä. Eihän kukaan jaksaisi tuollaista tuplasti paksumpaa teosta lukea.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ensimmäinen kanonisointi tapahtui noin v. 170, ja siihen mennessä luultiin esim Eenokin kirjan hävitetyn kokonaan.

      Kirjan ensimmäisen luvun kuutta viimeistä riviä on lainattu Juudaan kirjeessä ja Eenokin kirja on aina ollut tunnettu juutalaisten keskuudessa. Kolmannen Mooseksen kirjan luvun 16 kohta, "erämaahan Asaselille", on oikeastaan "erämaahan Azazelin luokse", liittyen tämän kirjan lukuun 10. On laskettu, että Uudessa testamentissa viitataan tähän kirjaan yli sata kertaa. Vaikka toiset kirosivatkin kirjaa, esim. Athenagoras ("Legatio", 170AD) pitää Eenokia todellisena profeettana, samoin tekstiä arvostavat Tatian (110-172), Irenaeus (115-185), Aleksandrian Klemens (150-220), Tertullianus (160-230) ja Origenes (186-255).

      Lainatessaan Eenokia Raamattuun - kuten muutkin lainaajat - Juuda tulee myös automaattisesti kutsuneeksi meitä tutkimaan muitakin Eenokin kirjoituksia: mitä voimme siis päätellä noiden kirjoitusten jumalisuudesta?

      http://www.thepukki.fi/blog/post/musta-aukko-maailmankaikkeus-ja-eenokin-kirja

      • Anonyymi

        Ortodoksisen kirkon käyttämässä Raamatussa on yhä nykyään 77 kirjaa ja se sisältää kaikki neljä Makkabealaiskirjaa, mutta harmi kyllä Heenokin molemmat kirjat on pudotettu pois siitäkin. Juutalaisten mukaan Heenokin kirjat ovat kokonaan kristittyjen kirjoituksia eikä Juutalaisten kirjoittamia minkä takia ne eivät sisälly keskiajalla kanonisoituun heprealaiseen raamattuun eli Tanakkiin.


      • Anonyymi

        Kaikki Raamatun versiot ovat Jumalan sanaa. Mutta koska Jumala on kaikkivoipa hän voi muuttaa myös mieltään. Joskus vuosien 170 ja 370 välissä Jumala päätti että ei se Eenokin kirja ollutkaan minun sanomisiani.

        Paitsi Kristittyjen Raamattu, niin myöskään juutalaisten Tanakh ei vakiintunut ennen kuin 1. vuosisadalla. Eli jos Jeesus oli olemassa ja jos Jeesuksen viittaukset "kirjoituksiin" ovat totta niin emme voi mitenkään tietää tarkkaan mihin kirjoituksiin hän viittasi, koska mitään kiinnitettyä Vanhan Testamentin kirjoituskokoelmaa ei ollut vielä Jeesuksen oletettuna elinaikana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki Raamatun versiot ovat Jumalan sanaa. Mutta koska Jumala on kaikkivoipa hän voi muuttaa myös mieltään. Joskus vuosien 170 ja 370 välissä Jumala päätti että ei se Eenokin kirja ollutkaan minun sanomisiani.

        Paitsi Kristittyjen Raamattu, niin myöskään juutalaisten Tanakh ei vakiintunut ennen kuin 1. vuosisadalla. Eli jos Jeesus oli olemassa ja jos Jeesuksen viittaukset "kirjoituksiin" ovat totta niin emme voi mitenkään tietää tarkkaan mihin kirjoituksiin hän viittasi, koska mitään kiinnitettyä Vanhan Testamentin kirjoituskokoelmaa ei ollut vielä Jeesuksen oletettuna elinaikana.

        Kyllä ne kaikki versiot ja kaikki käsikirjoitukset ovat ihmisen sanaa. Miten muuten voisi ollakaan, kun ihmiset ovat olleet kautta aikojen erimielisiä siitä, mikä on Jumalan sanaa. Johtopäätöksen täytyy olla se, että kaikki ovat inhimillisen kulttuurin luomuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki Raamatun versiot ovat Jumalan sanaa. Mutta koska Jumala on kaikkivoipa hän voi muuttaa myös mieltään. Joskus vuosien 170 ja 370 välissä Jumala päätti että ei se Eenokin kirja ollutkaan minun sanomisiani.

        Paitsi Kristittyjen Raamattu, niin myöskään juutalaisten Tanakh ei vakiintunut ennen kuin 1. vuosisadalla. Eli jos Jeesus oli olemassa ja jos Jeesuksen viittaukset "kirjoituksiin" ovat totta niin emme voi mitenkään tietää tarkkaan mihin kirjoituksiin hän viittasi, koska mitään kiinnitettyä Vanhan Testamentin kirjoituskokoelmaa ei ollut vielä Jeesuksen oletettuna elinaikana.

        <<Joskus vuosien 170 ja 370 välissä Jumala päätti että ei se Eenokin kirja ollutkaan minun sanomisiani.>>

        Tällaisen päätöksen Jumala näyttää tehneen vain täällä länsimaissa tutummissa kristinuskon muodoissa. Sen sijaan muualla Enokin kirja on yhä kanonosoitu joissakin muissa vanhoissa kristillisissä kirkoissa kuten Etiopian kirkossa.


      • Anonyymi
        jjeeves kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki versiot ja kaikki käsikirjoitukset ovat ihmisen sanaa. Miten muuten voisi ollakaan, kun ihmiset ovat olleet kautta aikojen erimielisiä siitä, mikä on Jumalan sanaa. Johtopäätöksen täytyy olla se, että kaikki ovat inhimillisen kulttuurin luomuksia.

        Raamattu on Jumalan kirjoittamaa pyhää muuttumatonta täydellistä Jumalan sanaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan kirjoittamaa pyhää muuttumatonta täydellistä Jumalan sanaa.

        Niin mikä niistä Raamatuista?


    • Anonyymi

      No mistäs sinä nyt sen tiedät? tai olet tietävinäsi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe