Muuttiko opettajasi elämäsi suunnan tai uskotko hänen vaikuttaneen siihen? Vaikuttiko opettaja siihen, millaiseksi ihmiseksi lopulta kasvoit?
Entä saatatko olla elämässäsi tässä pisteessä mahdollisesti juuri opettajasi sanojen tai toiminnan johdattamana?
Jos vastasit kyllä, on sinun tilaisuutesi kertoa tarinasi osoitteessa https://services.fsd.uta.fi/penna/opettajatarinat/24 .
Kirjailija Tuomas Kyrö kertoo Ylen artikkelissa (Heikkinen 2018) omanneensa yläasteella pari ennätystä, joista toinen oli poissaoloennätys. Viikonloppuisin pussikaljottelu kiinnosti enemmän kuin opiskelu ja arvosanat laskivat roimasti. Kymppiluokka ja eräs opettaja kuitenkin muuttivat kaiken:
"Erään kerran olin taas myöhästynyt aamulla. Pekka otti minut sivuun ja sanoi: "Tuo ei ole reilua muita eikä sua itseäsi kohtaan. Tuomas, sä olet fiksu jätkä, miksi sä käyttäydyt kuin idiootti."
...”Se lause oli jonkinlainen kirkastuma. Arvostamani miesauktoriteettti sanoi minulle, että olen fiksu jätkä, mutta käyttäydyn kuin idiootti. Jos jätetään se idioottimaisesti käyttäytyminen pois, niin jäljelle jää fiksu jätkä."
...”Kymppiluokan lopussa olin ryhdikkäämpi ja uskoin itseeni. Keskiarvo oli yli kahdeksan ja saatoin valita, mihin lukioon menen.”
...”Sen ikäinen jätkä tarvitsee ja etsii miehen malleja. Jollekin se voi olla Jeesus, jollekin kirjan hahmo ja jollekin valmentaja. Kohtasin Pekan silloin, kun tarvitsin hänenlaistaan ihmistä. Pekka ikään kuin virtuaalisesti potkii edelleen perseelle, vaikka olemme nähneet kymppiluokan jälkeen vain kaksi kertaa.”
Olen luokanopettajaopiskelija Tampereen Yliopistosta ja teen pro gradu –tutkielmaa merkittävimmistä opettajamuistoista. Haluan tutkimuksellani selvittää, millaiset opettajan piirteet ja toiminta voivat määrittää oppilaan tulevaisuutta ja miten opettajan vaikutus oppilaan elämään näkyy tutkimukseen osallistuneiden tarinoissa. Tutkimuksen tarkoitus on saada entisten oppilaiden ääni kuuluviin: Millaisia seurauksia opettajan toiminnalla lopulta oli?
Mikäli sinulla on tarina kerrottavana, voit osallistua tutkimukseen osoitteessa: https://services.fsd.uta.fi/penna/opettajatarinat/24
Tarkempi ohjeistus on luettavissa samalta sivulta.
Kaikkien tutkimukseen osallistuvien vastaukset käsitellään tietosuojalain mukaisesti. Aineistonkeruualusta on avoinna 30.01.2020 asti.
Jokainen kertomus on tutkimuksen onnistumisen kannalta äärimmäisen tärkeä.
Suuri kiitos osallistumisesta tutkimukseen!
Mikäli sinulla herää kysymyksiä tutkimukseen liittyen, vastaan niihin mielelläni sähköpostitse.
Ystävällisin terveisin:
Meri Kuula
meri.kuula(a)tuni.fi
LÄHDE:
Heikkinen, A. (2018) Tuomas Kyrö: Teinien kanssa pitää osata positiivisen manipuloinnin taito. <https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/12/tuomas-kyro-teinien-kanssa-pitaa-osata-positiivisen-manipuloinnin-taito>. Viitattu 9.12.2019.
Antoiko opettaja elämällesi suunnan? Kerro tarinasi!
0
142
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2654640Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1333019Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442837Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761781Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061644Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281511- 591380
Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k231380- 951272
- 471159