Kumin kovuudella on väliä

Anonyymi

Pehmeä kitkarengas levittää kuminsa luontoon ja ravintoketjuun suunnilleen yhden vuoden aikana. Nastarengas taas kestää kymmenenkin vuotta ja on siten egologisempi järkivalinta.

60

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kumin kovuus vaikuta suoraan kulutuskestävyyteen.

      • Anonyymi

        Kyllä vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa.

        Ei vaikuta, vaan kumin rakenne ja materiaalit, hölmö.


      • Anonyymi

        Miksi noin päättelit? Vai perustuuko johonkin oikeaan faktaan kommenttisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi noin päättelit? Vai perustuuko johonkin oikeaan faktaan kommenttisi?

        Tietoon, poika tietoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoon, poika tietoon.

        Tietoa on niin monenlaista. Ja osoittautuu vanhentuneeksi melko pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietoon, poika tietoon.

        Rakenne ja materiaalit? Nehän juuri sen kovuuden tekevät? Etkö ymmärrä yksinkertaisiakaan asioita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakenne ja materiaalit? Nehän juuri sen kovuuden tekevät? Etkö ymmärrä yksinkertaisiakaan asioita?

        Ja kova kumi kestää isältä pojalle, on kuin muovia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kova kumi kestää isältä pojalle, on kuin muovia!

        Voi sinua hölmöläistä ja tietämätöntä.


    • Anonyymi

      Miten väärässä oletkaan. Omassa, isohkossa farmarissa, pyörii kitkat alla kuudetta talvea, eikä kulutuspinta ole lähelläkään loppua. Kilometrejä tulee talvessa reilut 10000, ja ne pääasissa sulalla asfaltilla.

      • Anonyymi

        Perheenne tarvitsee onnea ja rukouksia, jos ajat yli kaksi vuotta vanhoilla kitkarenkailla.
        Nehän kestävät juuri siksi, että ovat kovettuneet jo melkein ikuisiksi fossiileiksi eikä pitoa enää riitä kuin sulilla keleillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perheenne tarvitsee onnea ja rukouksia, jos ajat yli kaksi vuotta vanhoilla kitkarenkailla.
        Nehän kestävät juuri siksi, että ovat kovettuneet jo melkein ikuisiksi fossiileiksi eikä pitoa enää riitä kuin sulilla keleillä.

        Hanki elämä ja opettele käyttäytymään niin ette saa joka kadunkulmassa turpaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki elämä ja opettele käyttäytymään niin ette saa joka kadunkulmassa turpaasi.

        Vaan kun tuo on oikeassa. Rengas kovettuu ajan myötä, ja sen pito vähenee. Ei se nyt kahdessa vuodessa kelvottomaksi mene, mutta mitä kovempi kumi pippeli on, sitä heikompi on renkaan pito.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki elämä ja opettele käyttäytymään niin ette saa joka kadunkulmassa turpaasi.

        Hanki elämä, se on juuri sitä mitä sinulla on kerrottavana, kun huomaat ettei sinulla ole muuta sanottavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kun tuo on oikeassa. Rengas kovettuu ajan myötä, ja sen pito vähenee. Ei se nyt kahdessa vuodessa kelvottomaksi mene, mutta mitä kovempi kumi pippeli on, sitä heikompi on renkaan pito.

        Kyllä juuri noin, muoviksi muuttuu. No tuollaisella isolla laiskalla farmarilla sitä ei huomaa, kun ei liukkaallakaan enää kesärenkaillaakaan paljon sutisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perheenne tarvitsee onnea ja rukouksia, jos ajat yli kaksi vuotta vanhoilla kitkarenkailla.
        Nehän kestävät juuri siksi, että ovat kovettuneet jo melkein ikuisiksi fossiileiksi eikä pitoa enää riitä kuin sulilla keleillä.

        Ajotaito ja kyky havainnoida muuta liikennettä korvaa myös onnen ja rukoukset!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan kun tuo on oikeassa. Rengas kovettuu ajan myötä, ja sen pito vähenee. Ei se nyt kahdessa vuodessa kelvottomaksi mene, mutta mitä kovempi kumi pippeli on, sitä heikompi on renkaan pito.

        Taas joku kirjoitti pippeli!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taas joku kirjoitti pippeli!!

        Pippelinviljelijä sujauttaa pippelin viesteihinsä jotta löytäisi ne myöhemmin, kun on tullut taas kännipäissään kirjoiteltua mitä sattuu. Eikä muista mitä.


    • Anonyymi

      Kitkarenkaat myös hiertävät uudenkin asfaltin nopeasti pilalle. Siihen niiden pito perustuukin pinnan hiertämiseen. Se on kuin supernastarengas jonka lammelleissa on miljoona pikkukiveä raapimassa tienpintaa. Tiet ovatkin nykyään kuin sodan jälkeen.
      Tuulilasitkin ovat nykyään hyvin lyhytikäisiä harvoin niitä ennen oli tarvetta uusia.

      • Anonyymi

        Niinpä, kova on parempi kuin pehmeä, eli kitkat kerää kiviä lamelleihinsa ja ne jauhautuu kivipölyksi asfaltin pintaan, nastat rouhii metallillaan asfaltin ruvelle, ja keväällä pöly hämärtää maisemat, elikkäs kumpainenkin on vaarallinen pölyn aiheuttaja.
        Sitä olen aina ja vieläkin ihmetellyt, miksi tiet urautuvat kesälläkin?, sillon ei ole nasta/kitka kumeja liikenteessä, mistä se johtuu?


    • Anonyymi

      Nastarengas kestää sentään isältä pojalle, koska kovat metalliset nastat kulutuspinnassa estävät kumia kulumasta luonnollisesti!

    • Anonyymi

      Jyrsijät tuottavat 300 kg jyrsijänpaskaa (pienhiukkasia tien pinnasta irti raastettua bitumia) per jokainen tiekilometri. Yhden talven aikana. Keuhkosi ja ympäristö eivät kiitä.

      • Anonyymi

        Vanteetkin pitää maalata nykyään mustiksi, kun kitkarenkaat hiertävät sekä asfaltin että itsensä mustaksi mönjäksi.


      • Anonyymi

        300kg per kilometri? Ihmeellisesti asfalttia on vielä jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        300kg per kilometri? Ihmeellisesti asfalttia on vielä jäljellä.

        No on kai kun sitähän on teillä satoja tonneja, asfalttia. Mutta tosi on, että nastarenkaallinen Toyota jyrsii asfalttia ilmaan jopa tuon tiedemiehen laskelmien mukaisesti asfalttia ja kaikki leijailee sitten luontoon tai viettomien jalankulkijoiden keuhkorakkuloihin. Tai sitten tuo määrä kyllä voi olla vähäisempikin. Nuo tiedemiehethän voivat myös erehtyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        300kg per kilometri? Ihmeellisesti asfalttia on vielä jäljellä.

        Oletettavasti tuo ei ole per rengas...


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Miten liitty fiksuuteen kuolonkolarien ajaminen? Ettäkö fiksut ajavat niitä vähemmän. Se on varmaan totta, mutta että kitkarenkaisilla Audeillaan ja Volvoillaan teillämme esiintyvät "minä ensin" -tyypit olisivat fiksuja? Kauas fiksuus heistä on. Tesla-kuskit olen myös havainnut vähiten fiksuiksi ja kitkat heilläkin usein alla. Ohi pitää mennä. Ja muiden menoa hidastaa. Perillä ehkä kaksi minuuttia aikeisemmin? Ei koske moottoriteitä.


    • Anonyymi

      Aika tekopyhää olla muka luonnonsuojelun puolella ja valita renkaat, tai edes auto sen mukaan jos on hankkinut lapsen. Lisääntymällä yhden ihmisen verran vähemmän kuin naapuri, niin ei ole naapurilla mitään perusteltua mahdollisuutta arvostella ympäristöystävällisyydestä, elätpä melkein miten tahansa.
      Ihminen se on joka saastuttaa.

      • Anonyymi

        Tai voihan se kovettunut kumi pettää, ei siis kannata ajella kovettuneilla kumeilla ettei vahinko tule yhdeksän kuukauden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai voihan se kovettunut kumi pettää, ei siis kannata ajella kovettuneilla kumeilla ettei vahinko tule yhdeksän kuukauden päästä.

        Kordongeista ei ollut puhe tässä ketjussa, sori. Autonkummeista puheltiin. Onko sulla auto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kordongeista ei ollut puhe tässä ketjussa, sori. Autonkummeista puheltiin. Onko sulla auto?

        On, mutta ei jälkeläisiä, olen siis kaikkia isejä ja äitejä vähemmän kuormittanut luontoa vaikka autoni ei todellakaan ole mikään bensapihi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On, mutta ei jälkeläisiä, olen siis kaikkia isejä ja äitejä vähemmän kuormittanut luontoa vaikka autoni ei todellakaan ole mikään bensapihi.

        Juu. Ihan sama kuinka paljon renkaat murenee, pöllyää tai rouhii asfalttia, ympäristövahinko on silti paljon pienempi kuin varmuuskumin pettäessä.


      • Anonyymi

        Vai on luonnonsuojelu tekopyhää? Itse olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai on luonnonsuojelu tekopyhää? Itse olet.

        Ei. Vaan tekopyhää on tehdä pieniä tekoja luonnonsuojelun nimissä mutta samalla lisääntyä, eli tehdä teko joka kuormittaa luontoa todella paljon. Jos siis lisäännyt, mutta samalla jaksat jauhaa siitä paljonko jonkun rengasvalinta vaikuttaa luontoon, olet tekopyhä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Vaan tekopyhää on tehdä pieniä tekoja luonnonsuojelun nimissä mutta samalla lisääntyä, eli tehdä teko joka kuormittaa luontoa todella paljon. Jos siis lisäännyt, mutta samalla jaksat jauhaa siitä paljonko jonkun rengasvalinta vaikuttaa luontoon, olet tekopyhä.

        Sinun kohdallasi se lisääntymättä jättäminen taitaa olla pakon sanelema ainoa vaihtoehto...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun kohdallasi se lisääntymättä jättäminen taitaa olla pakon sanelema ainoa vaihtoehto...

        Jännä tapa täällä suoli24.ssä yrittää henkilökohtaista loukkausta kun tajuaa että toinen on oikeassa eikä ole mitään muuta tehtävissä. Silloin olisi kuitenkin järkevämpää vaieta jos totuus harmittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jännä tapa täällä suoli24.ssä yrittää henkilökohtaista loukkausta kun tajuaa että toinen on oikeassa eikä ole mitään muuta tehtävissä. Silloin olisi kuitenkin järkevämpää vaieta jos totuus harmittaa.

        No miksi et vaiennut, vaikka sinua totuus harmittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksi et vaiennut, vaikka sinua totuus harmittaa?

        Koska minun ei tarvitse purkaa kiukkuani yrittämällä loukata sinua. Varmaan tajusit että se, millä renkailla ajaa, ei ole ympäristön kannalta juurikaan merkitystä verrattuna siihen että lisääntyy, jota suurempaa ympäristön vastaista tekoa yksilö- tai perhetasolla on vaikea löytää.

        Jos haluat, keskustele aiheesta, jos vielä sorrut muuhun turhaan höpinään, myönnät olevasi väärässä.

        Jos kuitenkin pidät yksilön rengasvalintaa suurempana ympäristörasituksena kuin ihmistä, perustele ihmeessä.

        Tekopyhyyttä on takertua lillukanvarsiin mutta jättää merkittävät asiat huomiotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska minun ei tarvitse purkaa kiukkuani yrittämällä loukata sinua. Varmaan tajusit että se, millä renkailla ajaa, ei ole ympäristön kannalta juurikaan merkitystä verrattuna siihen että lisääntyy, jota suurempaa ympäristön vastaista tekoa yksilö- tai perhetasolla on vaikea löytää.

        Jos haluat, keskustele aiheesta, jos vielä sorrut muuhun turhaan höpinään, myönnät olevasi väärässä.

        Jos kuitenkin pidät yksilön rengasvalintaa suurempana ympäristörasituksena kuin ihmistä, perustele ihmeessä.

        Tekopyhyyttä on takertua lillukanvarsiin mutta jättää merkittävät asiat huomiotta.

        En minä ole kirjoittanut mistään renkaista yhtään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä ole kirjoittanut mistään renkaista yhtään mitään.

        No mistä kirjoitit. Mikä on ketjun aihe?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mistä kirjoitit. Mikä on ketjun aihe?

        Lue kirjoitukseni, niin tiedät, mistä kirjoitin.


    • Anonyymi

      Kun ajattelee, että miten hiidenkirnut syntyivät jääkauden sulamisvesistä on helpompi ymmärtää kuinka kitkarengas saa aikaan nykyisin teillä olevia kuoppia. Kumma kyllä: niitä ei ollut ennen kitkarenkaita. Nopeasti on uusikin asfaltti rei'itetty.

      • Anonyymi

        Eikö ollut uria ennen kitkoja, mielestäni oli hyvinkin paljon ja syviä. Yksikin aivopieru oli jonkun halpis insinöörin idea laittaa piellä kiinni vaneri lappuja uriin ettei niissä ajettaisi.
        Kun kokeilu loppui lyhyeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ollut uria ennen kitkoja, mielestäni oli hyvinkin paljon ja syviä. Yksikin aivopieru oli jonkun halpis insinöörin idea laittaa piellä kiinni vaneri lappuja uriin ettei niissä ajettaisi.
        Kun kokeilu loppui lyhyeen.

        Tietenkin oli. Uria syntyy aina kun on liikennettä. Kyse oli nyt niistä nopeasti syntyvistä montuista jotka ovat uusi ilmiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin oli. Uria syntyy aina kun on liikennettä. Kyse oli nyt niistä nopeasti syntyvistä montuista jotka ovat uusi ilmiö.

        Huono tienpohja kun pettää niin tulee monttuja. Ei asfaltti kanna käytännössä mitään jos pohja antaa periksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono tienpohja kun pettää niin tulee monttuja. Ei asfaltti kanna käytännössä mitään jos pohja antaa periksi.

        Asvaltin halkeamiin pääsevä vesi kiilaa halkeamia auki. Ilmiö on nykyään yleistynyt, kun ei enää ole pitkiä pakkasjaksoja, vaan lämpötila sahaa ylös alas. Halkeilun seurauksena tuntuu käyvän lopulta niin, että asvaltin päällimäinen kerros lähtee irti = tiehen tulee monttu/"reikä".

        Vilkkaimmille ajoväylille syntyy jopa 3 cm syvät urat yhdessä talvessa. Nimenomaan talvella. Vaikka asvaltti olisi uusittu alkukesällä, niin uraa alkaa syntymään vasta marraskuussa. Minkä jyrsijätkin hyvin tietävät, mutta eivät kehtaa tunnustaa. Kun samalla pitäisi tunnustaa, että ikälopuilla jyrsimillä ajetaa, kun sellaiset käytetyn ruppanan mukana tuli eikä uusiin talvirenkaisiin ole varaa.

        En osaa sanoa, onko asvaltin laadullakin väliä. Nastajyrsimien vuoksi meillä on pakko käyttää runsaasti karkearakeista ja kovaa kiviaista sisältävää seosta. Mikään muu, erityisesti muualla maailmassa yleistyneet ns. desibeliasvaltit. Joissain selivityksissä meille parhaana kiviaineksen laatuna on pidetty oktomursketta. Jep, just sitä, mikä aiheuttaa ennenaikaisia nokkahihnojen katkeamisia. No, vain yksi täppä lisää jyrsimien haittoihin...

        Karkea asvaltti kuluttaa kesärenkaitakin. Tästä syystä jyrsijät vaihtavat kesärenkaisiin vasta toukokuussa, ettei pilalle jyrsitty asvaltti pilaa kalliita renkaita. ;-D

        Karkea asvaltti myös kasvattaa rengasmelua ja heikentää kitkakerrointa. Kotimaisissa testeissä autojen jarrutusmatkat ovat kesärenkain ja -kelissäkin vähän pidempiä kuin muualla. Kas kun kesärenkaat on suunniteltu toimimaan sileällä asvaltilla...


    • Anonyymi

      Nastat pitäisi kieltää ja samoin teiden suolaus. Keväällä olisi enää vain taitavia autoilijoita.

      • Anonyymi

        Ei , ei ja ei, vaan määrätään "ajovero" jos haluaa liikkua autollaan ja samalla ministerit yms. virkahörhöt pakotetaan kulkemaan julkisilla/kävellen/pyöräillen, koska muitakin siihen ajavat ja olisi todellakin tarpeen usealle politiikolle/ministerille hyvä liikkua ja pudottaa painoansa terveyden nimissä, aikas monta ylipainoista löytyy siitäkin joukkiosta.


      • Anonyymi

        Kitka pitäisi kieltää ja samoin teiden suolaus. Keväällä olisi enää vain turvallisia autoilijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitka pitäisi kieltää ja samoin teiden suolaus. Keväällä olisi enää vain turvallisia autoilijoita.

        Kitka pitää renkaan tiessä, jos metallilla olisi hyvä kitka olisi renkaaatkin umpirautaa, joustava kumiseos pienentää pintapainetta ja suurentaa kitka-aluetta kovissa nastarenkaissa terävä kohta aiheuttaa suuren pintapaineeen ja lohkaisee kumia irti tämä vielä korostuu kun nasta lipsuu ja saa nykäisyn aikaiseksi tähän kumin irrottamiseen.


    • Anonyymi

      Kanisterit julkisen liikenteen käyttäjäksi...saisivat hieman tuntumaa kansalaisten oikeaan elämän menoon. Turhan ylävää on mustan auton käyttöetu...samoin taksin. Nastavero kaupunkiin...Etelä-Suomeen.

    • Anonyymi

      Kitkarenkaiden käyttäjille ylimääräinen ympäristömaksu.

    • Anonyymi

      Poikaystäväni ei pidä KOVISTA KUMEISTA! Siksi pehmeämpi kumi sopii ainakin hänelle!...

      BMW King.

      • Anonyymi

        Uuden alle40v tyttöystäväni takia jouduin ostaan kitkakumit rihloilla ,kun ei ollut nastoitettuja saatavana.toyotapappa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uuden alle40v tyttöystäväni takia jouduin ostaan kitkakumit rihloilla ,kun ei ollut nastoitettuja saatavana.toyotapappa

        Mun 13 vuotias poikaystäväni VAATII PEHMEÄMPÄÄ kumia!

        BMW King.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen järkevä aloitus tällä palstalla. Renkaiden ekologisuutta on syytä miettiä.

      • Anonyymi

        Joo. Jättäkää lisääntymättä, ja jos se ei ole riittävä ympäristöteko, voi vielä hienosäätää toisarvoisilla teoilla.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        No sehän on päivänselvää.
        Ihmiset jotka itse ajavat autoaan ilman kainalosauvoja, ts. nastarenkaat,neliveto, ajonhallintaelektroniikka, ajavat luonnollisesti niin että tietävät itse mikä on keli ja miten edetä.
        Voinko ylittää tuon loskavallin ohittaakseni?
        Jarrutanko nyt vai sitten vasta kun on myöhäistä?
        Laitoinko valot päälle, myös takavalot?
        Listaa voi jatkaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe