Tunnuslukulukulaite on tehty niin vaikeaselkoiseksi asikkaille, kuin vain ikinä voidaan.
Opasteetkin on pääsääntöisesti vain video opasteita.
Niissä käydään lukemattomia asioita lävitse sellaisella vauhdilla, että täytyy olla varsinainen muistihirviö, joka kerralla omaksuu ne ohjeet ja muistaa ne vielä ulkomuistista, vaikka katsoisi videot kuinka monta kertaa hyvänsä.
Olisi paljon helpompi opetella näitä asioita vaikkapa paperille tulostettavasta kopiosta.
Siinä voisi jokainen käydä asioita läpi omalla henkilökohtaisella omaksumisnopeudellaan.
Näyttääkin aivan siltä, että Nordea yrittää vain päästä pienempituottoisista asiakkaistaan mahdollisimman nopeasti eroon. Keinolla millä hyvänsä.
Eikö nyt Suomen valtiovallan pitäisi puuttua tälläiseen asiakkaiden kohteluun.
Pitäisi keksiä uusia edullisia keinoja pienempituloisten ihmisten maksuliikenteen hoitamiseen.
Voisihan valtio palkata esimerkiksi asiantuntevia maksuliikenteen hoitajia vanhemmalle ikäluokalle.
Terveisin 72v.
Nordean tunnistautuminen järkyttävää
23
823
Vastaukset
- Anonyymi
verkkopankin sivut opastaa toimimaan ihan ensimmäisestä painalluksesta lähtien, mitään kiirettä ei ole.Ihan omaa vauhtia vaan näpyttelee kyseiset toiminnot . Hyvä siitä tulee.
Ei tarvi hosua ollenkaan, ihan rauhassa vaan.
Jos laite tuntuu liian pieneltä, niin kannattaa kysyä suurempaa pankista. Ainakin jossakin päin maata on koekäytössä myös seniortabletti, johon on ohjelmoitu valmiiksi kela, omakanta, verotoimisto ja pankki.Sillä siis hoidetaan vain tunnistautumista vaativia asioita, ei mitään muuta viihdetoimintaa.
Se on DNA ja Nordean yhteishanke. Sitä en tiedä tuleeko yleiseen käyttöön jossakin vaiheessa koko maassa, nyt on kokeilu.
Maksuliikenne hoituu e-laskuina hyvin helposti. Automaatti maksatuksena menee tililtä ilman, että tarvii itse mitään tehdä. Meillä on kaikki laskut e-laskuina, muutama satunnaislasku vuodessa verkkopankissa maksetaan. - Anonyymi
Ei se mitään jos tunnuslukulaite on vaikea käyttää. Minulla on alkanut Nordean puhelimen tunnuslukusovellus toimimaan vain silloin tällöin. Kerran päivässä ei suostu toimimaan, ei voi varmentaa laitetta tms. epämääräinen virhe tapahtuu. Android versio 1.7.0 ja uudempaa ei ole tarjolla sovelluskaupassa. Puhelin on täysin kunnossa ja 1-2 kuukauden välein tulee tietoturvapäivitykset.
Eipä tuo nordean tunnuslukulaite toiminut kuin kaksi vuotta pitäisi patterin kestää 7v. Mitenkähän kauan menee uuden laitteen saamisessa tilauksen jälkeen. Melko "lirissä" kun ei saa asioitaan toimitettue kun nykyisin vaaditaan joko mobiilisovellus tai tunnuslukulaite eikä ole älykännykkää vanha "ukko" ei opi helposti niiden käyttöä. Pahvinen tunnuslukukortto oli parempi vaihtoehto.
Römpötti kirjoitti:
Eipä tuo nordean tunnuslukulaite toiminut kuin kaksi vuotta pitäisi patterin kestää 7v. Mitenkähän kauan menee uuden laitteen saamisessa tilauksen jälkeen. Melko "lirissä" kun ei saa asioitaan toimitettue kun nykyisin vaaditaan joko mobiilisovellus tai tunnuslukulaite eikä ole älykännykkää vanha "ukko" ei opi helposti niiden käyttöä. Pahvinen tunnuslukukortto oli parempi vaihtoehto.
Kävin hakemassa Nordean konttorista uuden. aktivoitiin saman tien ja toimii taas sain takuuseen uuden ilmaiseksi että tällä tavalla jos on muilla samoja ongelmia.
- Anonyymi
Nordean tunnuslukulaite ei toimi. Kokeilin monta kertaa. En tiedä, kun kysyttiin koodia, mitä koodia tarkoitti. Sitten kysyttiin pin koodia, en tiedä onko se paperi lapun koodi, vai koodi, joka näkyy. Kun sitten tuli laita pin koodi, mikä se sitten on, onko se luku, joka tuli koneen mukana, vai mikä.. Sitten luki, yksi yritys jäljellä. Laittaisinhan koodin, mutta kun tietäisin, tuleeko se paperi liuskasta, vai näkyvillä olevasta koodista. Ei muuta mutta tuli hyvis sivuille viesti ja pitäisi se katsoa, mutta, kone taisi lukkiutua ja hyviksen puhelin numeroa ei löydy.
- Anonyymi
Koodi on se joka on sulla tietokoneen ruudulla kun olet kirjautumassa verkkopankkiin. PIN-koodi on se koodi jonka siihen laitteeseen olet syöttänyt/antanut syöttää.
Jos on noin vaikea käyttää "teknistä laitetta" niin suosittelisin siirtymään toiseen pankkiin, tosin taitaa se olla tuota samanlaista kohta joka pankissa. S-Pankissa on mulla vielä paperilappunen, josain kohtaa loppuu varmasti sekin.
- Anonyymi
Olet oikeassa. Koko juttu on silkkaa potaskaa, silla nämä eivät ole edes turvallisempia kuin paperinen tunnuslukutaulukko.
Mahdollisen väärinkäyttäjän tulee tietää vain käyttäjätunnus ja "vain" nelinumeroinen luku eli salasana.
Esim. S-pankin tunnusluku on hankalampi, sillä voit itse keksiä minkä tahansa salasanan (kirjaimia ja numeroita).
Jos siis tiedät käyttäjätunnuksen ja nelinumeroisen tunnusluvun (joka aina sama), ei ole merkitystä sillä, että tunnuslukulaite aina arpoo pitkän numerosarjan.
Tunnuslukutaulukon voi helposti tehdä turvallisemmaksi.- Anonyymi
"Mahdollisen väärinkäyttäjän tulee tietää vain käyttäjätunnus ja "vain" nelinumeroinen luku eli salasana."
Miten väärinkäyttäjä pääseen käsiksi ko. tietoihin, jotka ovat vain henkilön omassa muistissa tai varmuudeski vielä hyvin eri paikkoihin muistiin laitettuna?
Lisäksi laitteen PIN-koodin voi vaihtaa niin usein kuin kokee sen tarpeelliseksi.
"Jos siis tiedät käyttäjätunnuksen ja nelinumeroisen tunnusluvun (joka aina sama), ei ole merkitystä sillä, että tunnuslukulaite aina arpoo pitkän numerosarjan."
Kuten edellä, laitteeseen itse valitsemansa PIN-koodin voi vaihtaa vaikka kerran päivässä jos niin haluaa.
- Anonyymi
Mobiili sovellus toimii todella hyvin.
- Anonyymi
"Tunnuslukulukulaite on tehty niin vaikeaselkoiseksi asikkaille, kuin vain ikinä voidaan. Opasteetkin on pääsääntöisesti vain video opasteita."
Kyseinen laite on toki varsin hanakala ja suht' epämukava lukuisine numerosarjojen naputteluineen verrattuna paperilistojen selkeään ja nopeaan käyttöön, mutta laitteen mukana tulee hyvin selkä käyttöohje, joka on hyvä pitää käsillä pankkiin kirjautuessaan, kunnes laitteeseen ajan kanssa tottuu ja rutinoituu.
Lisäksi pankkiin kirjautuessa ja kirjauduttuaan sivulla eri etapeissa varsin selkeästi opastetaan miten edetä mm. pankkisiirron vahvistaakseen jne.
Saman laitteen avulla voi hoitaa myös muut virka-asiat kuten OmaVero, Kela ymv.
Näyttö on melko hämärä ja napit ovat hieman kovat tuntumaltaan, mutta se on varamastikin sen vuoksi, että laite ei omia aikojaan aktivoidu ja kuluta paristoja vaikkapa lompakon puristuksessa.
Yksi hyvä puoli on laitteen pieni koko ja suhteellisen hyvä ohuus. En sitten tiedä josko samasta laitteesta voisi kehittää hieman paremmaan ja tukevamman, paremmilla namiskoilla, jotka olisivat kääntyvän kannen alla (haittana tulee paksumpi rakenne), sekä näytön taustavalolla ja vaihdettavalla litteällä paristolla.
Ps. On kuitenkin hyvä, että Nordea tarjoaa puhelin- ja nettiriippmattoman laitteen yhdeksi vaihtoehdoksi.
Olikos se S-pankki vai jokin toinen, joka säilyttää paperilistat, mutta ottaa lisävarmenteeksi kertakäyttöisen tekstiviestin, joka ei sekään ole erityisen mukava ratkaisu, eikä teknisesti edes erityisen turvallinen tekstarin osalta.- Anonyymi
Mulla on älypuhelin johon joten kuten sain monen mutkan kautta ohjelmoitua sen, että se on myös kannettavassa tietokoneessa. Siis nordean pankki on kyseessä.
Mielestäni paperi liuskat oli 100 kertaa parempia. Ne oli helpoimmin esillä, kuin puhelin.
entä jos puhelin menee rikki, mitä sitten. Onko oltava vielä tunnusluku laite varmuuden vuoksi.
Miten laskut vahvistetaan, kun ne maksetaan. Sitä en vielä kokeillut, jääkö ne laskut nordean pelleilyn takia maksamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on älypuhelin johon joten kuten sain monen mutkan kautta ohjelmoitua sen, että se on myös kannettavassa tietokoneessa. Siis nordean pankki on kyseessä.
Mielestäni paperi liuskat oli 100 kertaa parempia. Ne oli helpoimmin esillä, kuin puhelin.
entä jos puhelin menee rikki, mitä sitten. Onko oltava vielä tunnusluku laite varmuuden vuoksi.
Miten laskut vahvistetaan, kun ne maksetaan. Sitä en vielä kokeillut, jääkö ne laskut nordean pelleilyn takia maksamatta.Miten joko Androidilel tai Applelle koodatun applikaation saa tietokoneelle ja mille alustalle?
Ei kuitenkaan tule olla vain yhden laitteen varassa tai muutoin on nesteessä kun ja jos se lakkaa toimimasta tai muutoin rikkoutuu/ katoaa.
- Anonyymi
K yllä nuo pankkien touhut on menneet naurettaviksi. Itse nordan asikkaana ollut kauan,aina ollut mutta nyt kyllä voisi sanoa, etä vit'''''''''a.
Oli ne liuskat kevyempiä, kuin puhelin, tai tunnuslukulaita, jolla ei tee hevon pask'''.
Numerotkin niin pieniä, että kuka niitä erottaa. Ne on lisäksi tehty ohut ja hyvin näppärä sormiselle ja nopea liikkeisille.
Keksintö on typerin, mitä nordea on keksinyt, kai ne haluaakin päästä asiakkaistaan eroon.- Anonyymi
Pankin vaihtaminen on varmasti ylivoimaisen vaikeaa sinulle, muutenhan olisit sen jo tehnyt :D
Lopeta pankkien käyttäminen ja maksat oravannahoilla jatkossa, ei taida olla muuta vaihtoehtoa. - Anonyymi
"K yllä nuo pankkien touhut on menneet naurettaviksi."
Kannustan ottamaan yhteyttä EU-direktiiveistä päättäviin tahoihin, sillä nyt hakut vieläpä vulgaarein termein väärää koiraa.
Sitten on toinen asia se miten ja millä aikataululla eri pankit soveltavat nyttemmin EU-direktiivein vaadittua "vahvaa tunnistautumista" joka koskee kaikkia EU:ssa toimivia pankkeja.
Ongelma on myös se miten kaikki pankit koettavat suorastaan painostaa pankki-applikaation käyttöönottoa, joka merkitsee laajennettua Google-seurannan hyväksyntää kaikille niille, jotka eivät halua Applen ylihintaisia rautoja hankkia ja jotka eivät lähtökohtaisesti halua Google-tiliä edes avata, joka on ehtona Androidin käytölle.
- Anonyymi
Kyllä se on oikea tihrutuskone.
- Anonyymi
Noi oravannahat olisivat muuten kyllä hyvä maksuväline mutta kun ne perhana tukkii pajatson.
- Anonyymi
Pakko kysyä nyt kyllä, miten onnistuu pajatson peluussa nää tunnuslukulistat ja tunnuslukulaitteet? :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakko kysyä nyt kyllä, miten onnistuu pajatson peluussa nää tunnuslukulistat ja tunnuslukulaitteet? :D
Kohta kaikkiin rahapelilaitteisiin tule joka tapauksessa pakollinen pelaajan tunnistautuminen, lukekaa uutisia aiheesta, 'pörssipeleissä' saanee vielä olla käytännössä tuntemattomana hallintarahastojen yms. kautta (Vanhasen hallitus hyväksyi), mutta pikkupelurit kyllä aiotaan tunnistaa jopa hedelmäpelien pelaajat jne.
- Anonyymi
Kokeilin Nordean tunnuslukulaitetta ja oli vammainen kokemus...
Järkyttäva laite. Toki muillakin pankeilla vastaavanlainen.
Oli pakko asentaa iPhoneen sovellus ja nyt on ilo käyttää. - Anonyymi
"on tehty niin vaikeaselkoiseksi asikkaille, kuin vain ikinä voidaan."
Tervetuloa IT/netti/mobiilimaailman jossa asiakas ei ole se kuningas ollenkaan ja jossa tosiaan kaiki tehdään erikoisesti päin jonkinlaisella oudolla it-insinöörilogiikalla joka on mahdollisiimman kaukanna tavallisesta asiakkaan ja loppukäyttäjåän logiikasta.- Anonyymi
ID-koodeja tuottavia laitteita ja niiden variaatioita on monia erilaisia ja sitten jää jäljelle se millaiseen malliin mikäkin pankki päättyy.
Tuo Nordean laitteen valmistaja tuottaa niitä lukuisille pankeille mm. pitkin EU:ta ja niihin vain laitetaan kunkin pankin tilaama logo.
Joissakin pankeissa on ollut jo ennen "vahavan tunnistautumisen" direktiiviä sen ehdot täyttävä kortinlukija, pieni laite jossa pankkikortti jo itsessään on osa tunnistautumista ja johon syötetään oma PIN-koodi ja joka luo randomina kertakäyttöisiä tunnuksia. En muista tarkkaan niiden kaikkia toimintatapoja kun ei ole ollut itsellä käytössä.
- Anonyymi
Eri pankkien tunnuslukulaitteita soimaavien olisi hyvä muistaa, että on vain hyvä että sellainenkin vaihtoehto on ylipäätään tarjolla, sillä pitkin EU:ta on (joitakin) pankkeja, jotka pakottavat pankki-applikaatioon tarjoamatta rinnalle mitään muuta vaihtoehtoa.
Osalle ko. pankkien asiakkaita se merkitsee pankin vaihtoa, jossa on kaikkineen siihen liittyvine asioineen huomattavan suuri työmäärä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1812536- 1882090
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1771955Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1221751- 1471670
Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise311655Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1791255Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,721227Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1711215Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c801171