Kysymys Jori Mäntysalolle

Anonyymi

Kyselet monissa aloituksissa, jotka kohdistuvat oletettuihin vapaa-ajattelijoiden vastustajiin tai jotka ovat tavalla tai toisella vastustavia tai kritisoivia koskien vapaa-ajattelijoita tai heidän toimintaansa, kirjoittajien mielenkiinnon aiheita koskien keskustelua tai vaikka liiton tavoitteita.
Hyvin herkästi kriittiset kannanotot tai trollaukseksi luokiteltava kommentointi poistuu vapaa-ajattelijoiden tekemistä aloitteista. Tämä taas ei estä vapaa-ajattelijoita sotkemasta muiden aloituksia.

Kysynkin nyt motiivejasi näiden toistuvien kysymysten esittämiseen, eli onko niissä jokin asiallinen tavoite, vai onko kyseessä pelkkä keskustelullinen dos, tai ddos - häirintä?
Kysyn tätä jo senkin vuoksi, että olen vastannut kysymyksiisi useammankin kerran, eikä anonymiteetti voi olla oikeutus toistuviin samoihin kysymyksiin. Useimmat ohittavat kysymyksesi täysin, joten sekin kertonee jotain.

Ymmärrät varmasti, että niin minä kuin useimmat muutkin osaamme tehdä itse aloituksia emmekä odota sinun tekevän näitä puolestamme, joten tätäkin vasten kysymyksesi ovat outoja.
Jos syynä on se että koet etteivät aloituksesi vedä keskustelijoita puoleensa, en voi kuin pahoitella, sillä ihmiset valitsevat keskustelunsa itse. Siitä huolimatta olen hyväntahtoisuuttani aina välillä aloituksiasi kommentoinut. Toisinaan tekstisi on ollut vaikeasti ymmärrettävää, ei ole kuin voinut ihmetellä mitä tarkoitat.

9

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viestien poistamisesta: Olen ilmiantanut törkeimmät pedofiiliviittaukset joissa ei ole mitään liittymäkohtaa vapaa-ajattelijoihin. Nämä ovat esimerkiksi mallia "Paikkakunnalla X rikos, X:n kunnassa toimii myös va-yhdistys".

Tavoitteeni täällä on järkevä keskustelu ihan oikeista va-liikkeen tavoitteista, ei olkiukoista. Ei voi olla niin vaikeaa kaivaa liiton sivulta lausuntoa ja todeta olevansa eri mieltä koska [tähän syy].

Tai sitten jos tukee liikkeen jotain tavoitetta, voi toki kertoa myös miten sitä nykyistä paremmin edistäisi.

• Anonyymi

En ole kritisoinut perusteettomien pedofiiliviittausten poistamista. Sen sijaan kritisoin palstan vinoutunutta poistopolitiikkaa, se on sitä vieläkin vaikka parannusta onkin tapahtunut.

Mutta itse keskustelusta. Oletko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että jokaisen tulisi tehdä "tutkimusta" vapaa-ajattelijoista ja heidän tavoitteistaan itsenäisesti ja että palstalla ei saisi kysyä mitään, ei kyseenalaistaa mitään tai muuten tuoda esiin mitään, jolleivät aiheet koske liiton tavoitteita ja ole esimerkiksi omasta mielestäsi perustellusti eri mieltä tai edistä tavoitteita? Miksi tämä palsta siinä tapauksessa mielestäsi olisi olemassa, perustellusti?

Eikö vapaa-ajattelu ole todellisuudessa laajempi asia kuin vapaa-ajattelijoiden liitto? Minun mielestäni on. Vapaa-ajattelun alle kuuluvat kaikki ne tahot, joiden tarkoitus on yhteiskunnallisesti pyrkiä vaikuttamaan uskonnottomien aseman kohentamiseksi ja jotka pyrkivät heikentämään yhteiskunnassa vallitsevaa uskonnollista vallankäyttöä ja indoktrinaatiota.
        Mitä mieltä olet vastuusta, joka seuraa siitä, että toiminta vaikuttaa muidenkin kuin uskonnottomien elämään? Iskonnottomiakin on moneen lähtöön, joten kaikki eivät välttämättä allekirjoita liittonne tavoitteita. Onko tosiaan niin, ettei vapaa-ajattelijoiden tavoitteita, toimintaa tai näkyviä henkilöitä saa kritisoida, kohtuuden rajoissa tietenkin, vaan kaikki on vain otettava annettuna?

Sinällään ymmärrän turhautumistasi, koska vaikutat olevan pääasiallinen henkilö täällä, joka yrittää ainakin toisinaan antaa asialliseksi luokiteltavia vastauksia. Muutama muukin kyllä on. Syntyy helposti vaikutelma, että kysytään enemmän kuin ehditään vastata. Mutta onko asiaton käytös kuitenkaan oikea vastaus tähän, kun otetaan huomioon, että monet tavoitteistanne koskettavat noin viittä miljoonaa Suomen kansalaista?

Itse en ole vapaa-ajattelija, enkä oikein usko osaavani edistää tavoitteitanne ja sen perusteella mitä tässä muistelen, niin teillä taitaa olla omat mielipiteenne siitä mitä teette ja miten. Eikä siinä mitään pahaa ole.

• Anonyymi kirjoitti:

En ole kritisoinut perusteettomien pedofiiliviittausten poistamista. Sen sijaan kritisoin palstan vinoutunutta poistopolitiikkaa, se on sitä vieläkin vaikka parannusta onkin tapahtunut.

Mutta itse keskustelusta. Oletko nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että jokaisen tulisi tehdä "tutkimusta" vapaa-ajattelijoista ja heidän tavoitteistaan itsenäisesti ja että palstalla ei saisi kysyä mitään, ei kyseenalaistaa mitään tai muuten tuoda esiin mitään, jolleivät aiheet koske liiton tavoitteita ja ole esimerkiksi omasta mielestäsi perustellusti eri mieltä tai edistä tavoitteita? Miksi tämä palsta siinä tapauksessa mielestäsi olisi olemassa, perustellusti?

Eikö vapaa-ajattelu ole todellisuudessa laajempi asia kuin vapaa-ajattelijoiden liitto? Minun mielestäni on. Vapaa-ajattelun alle kuuluvat kaikki ne tahot, joiden tarkoitus on yhteiskunnallisesti pyrkiä vaikuttamaan uskonnottomien aseman kohentamiseksi ja jotka pyrkivät heikentämään yhteiskunnassa vallitsevaa uskonnollista vallankäyttöä ja indoktrinaatiota.
        Mitä mieltä olet vastuusta, joka seuraa siitä, että toiminta vaikuttaa muidenkin kuin uskonnottomien elämään? Iskonnottomiakin on moneen lähtöön, joten kaikki eivät välttämättä allekirjoita liittonne tavoitteita. Onko tosiaan niin, ettei vapaa-ajattelijoiden tavoitteita, toimintaa tai näkyviä henkilöitä saa kritisoida, kohtuuden rajoissa tietenkin, vaan kaikki on vain otettava annettuna?

Sinällään ymmärrän turhautumistasi, koska vaikutat olevan pääasiallinen henkilö täällä, joka yrittää ainakin toisinaan antaa asialliseksi luokiteltavia vastauksia. Muutama muukin kyllä on. Syntyy helposti vaikutelma, että kysytään enemmän kuin ehditään vastata. Mutta onko asiaton käytös kuitenkaan oikea vastaus tähän, kun otetaan huomioon, että monet tavoitteistanne koskettavat noin viittä miljoonaa Suomen kansalaista?

Itse en ole vapaa-ajattelija, enkä oikein usko osaavani edistää tavoitteitanne ja sen perusteella mitä tässä muistelen, niin teillä taitaa olla omat mielipiteenne siitä mitä teette ja miten. Eikä siinä mitään pahaa ole.

Poistoista vielä: Testasin, ja Tampereen VA:n toimintasuunnitelmaa 2020 ei saa palstalle laitettua. Pala kerrallaan sen voi kyllä tehdä, mutta kaikkia 9 lyhyttä kappaletta kerralla "tekoäly" ei hyväksy. Valitettavaa mutta en voi sille mitään.

Kritiikkiä tottakai saa esittää, suorastaan pitääkin esittää. Mitään kritiikkiä ei tietenkään ole esimerkiksi taannoinen keskustelu "Olipa uusin VA-lehti huono!" - "Kerrotko millä sanoilla sivu 15 alkoi?" - hiljaisuus ja syyttelyä. Kritiikissähän pitäisi olla mahdollisuus todeta, että olikin väärässä.

Olen näitä tavoitteita tuonut palstalla esiin. Otan sangen pienen mutta sopivan konkreettisen asian malliksi: Uskontokunnat on vapautettu kiinteistöjen varainsiirtoverosta. Minusta se pitäisi kumota. Oletko sinä tuosta samaa vai eri mieltä? Onko tämä asia, josta olisi mielekästä keskustella?

• Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

Poistoista vielä: Testasin, ja Tampereen VA:n toimintasuunnitelmaa 2020 ei saa palstalle laitettua. Pala kerrallaan sen voi kyllä tehdä, mutta kaikkia 9 lyhyttä kappaletta kerralla "tekoäly" ei hyväksy. Valitettavaa mutta en voi sille mitään.

Kritiikkiä tottakai saa esittää, suorastaan pitääkin esittää. Mitään kritiikkiä ei tietenkään ole esimerkiksi taannoinen keskustelu "Olipa uusin VA-lehti huono!" - "Kerrotko millä sanoilla sivu 15 alkoi?" - hiljaisuus ja syyttelyä. Kritiikissähän pitäisi olla mahdollisuus todeta, että olikin väärässä.

Olen näitä tavoitteita tuonut palstalla esiin. Otan sangen pienen mutta sopivan konkreettisen asian malliksi: Uskontokunnat on vapautettu kiinteistöjen varainsiirtoverosta. Minusta se pitäisi kumota. Oletko sinä tuosta samaa vai eri mieltä? Onko tämä asia, josta olisi mielekästä keskustella?

Keskustelupalstalla voi myös kertoa mielipiteensä, ei kaikkea tarvitse perustella. Tämä ei ole tieteellistä keskustelua. Totta kai on hienoa, jos joku perustelee oman näkökantansa ja antaa kelvokkaan kehitysehdotuksen. Aika usein näin ei käy, enkä oikein usko sellaisten menevän läpikään.

Olen aika lailla kurkkuani myöten täynnä kysynyksiäsi sen suhteen mitä kannatan ja olisiko joku keskustelunaihe hyvä. Kertoisitko mitä merkitystä vastauksillani on seuraavissa tapauksissa?
        - kannatan tavoitetta
        - en kannata tavoitetta
        - keskustelunaihe on hyvä (mitä keskusteltavaa tässä yleensä olisi?)
        - keskustelunaihe on huono
        Mikä merkitys näillä vastauksilla on itsellesi? Joku anonyymi on jotain mieltä.

• Anonyymi kirjoitti:

Keskustelupalstalla voi myös kertoa mielipiteensä, ei kaikkea tarvitse perustella. Tämä ei ole tieteellistä keskustelua. Totta kai on hienoa, jos joku perustelee oman näkökantansa ja antaa kelvokkaan kehitysehdotuksen. Aika usein näin ei käy, enkä oikein usko sellaisten menevän läpikään.

Olen aika lailla kurkkuani myöten täynnä kysynyksiäsi sen suhteen mitä kannatan ja olisiko joku keskustelunaihe hyvä. Kertoisitko mitä merkitystä vastauksillani on seuraavissa tapauksissa?
        - kannatan tavoitetta
        - en kannata tavoitetta
        - keskustelunaihe on hyvä (mitä keskusteltavaa tässä yleensä olisi?)
        - keskustelunaihe on huono
        Mikä merkitys näillä vastauksilla on itsellesi? Joku anonyymi on jotain mieltä.

Toki joo, mutta varsinaista keskustelua ei synny jos vain kerrotaan oma kanta.

Jos kannatat, meidän lienee turha keskustella siitä miksi kannatat. Silloin voimme keskustella siitä, miten edistää asiaa.

Jos et kannata, silloin voimme keskustella siitä mksi minä kannatan ja sinä et.

Ei tässä sen kummemmasta jaosta kyse ole.

• Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

Toki joo, mutta varsinaista keskustelua ei synny jos vain kerrotaan oma kanta.

Jos kannatat, meidän lienee turha keskustella siitä miksi kannatat. Silloin voimme keskustella siitä, miten edistää asiaa.

Jos et kannata, silloin voimme keskustella siitä mksi minä kannatan ja sinä et.

Ei tässä sen kummemmasta jaosta kyse ole.

Niin, mutta kun se keskustelu on edelleen vapaaehtoista, kaikille. Mielipiteensä voi esittää ja sitä voi joku kommentoida. Mielipidettä ei tarvitse muuttaa ja usein näin käykin, hyvistä vastaperusteluistakin huolimatta.
        Kyselytaktiikkasi edelleen kohdistuu niihin, jotka koet liittoa arvosteleviksi tai vastustaviksi. Kyseessä on siis pakottavan kättelyn aloitus ja sehän tiedetään mitä se tarkoittaa. Itse jätän huomiotta toistuvat samat kysymykset, varsinkin jos olen joskus sattunut sellaiseen vastaamaan. Ehkä laitan blogiin vastauksen joihinkin standardikysymyksiin.

Huomaathan myös , että kaikki eivät välttämättä edes osaa sanoa joihinkin asioihin yhtään mitään. Minulla esimerkiksi ei ole tietoa esittämääsi asiaan liittyen joten pidättäydyn kovin varmoista näkemyksistä. Tämä palsta ei myöskään tarjoa monipuolista näkemystä, agendasta johtuen. Siksi pitäisi selvittää kaikenlaista ja jos se ei oikeastaan kiinnosta, niin...

• Anonyymi

Tietenkin vapaa-ajattelijoiden tavoitteita, toimintaa tai näkyviä henkilöitä saa kritisoida, Siittä vaan. Mielellään asiallisesti otsikoidenkin.

• Anonyymi

Navan alta tavoittelu paljastaa olkivuohet.

• Anonyymi

Perustelisitko mitkä näkemykset mielestäsi ovat olkivuohia. Jos joku näkemys on perustellusti väärä, olen asiasta kiinnostunut. Oma kokemus ei tietenkään ole todiste, puolin eikä toisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      53
      3837
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3685
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3481
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      81
      3287
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3069
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2558
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2445
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      103
      2295
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      2079
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2079
    Aihe