Kysymys palstan uskoville ihmisille

Miten Raamattu näkyy Sinun omassa perheessäsi ja perhe-elämässäsi? Määritteleekö se esim. sitä, kuka päätöksiä tekee tai kuka mitäkin kotitöitä tekee? Kasvatetaanko tyttöjä eri tavoittein kuin poikia?

36

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näkyyhän se. Katsoessani tästä kirjahyllyä näkyy pari Biblia Hebraicaa, yksi Novum, Vanha kirkkoraamattu, Bibel 2000, NIV sekä kolmen niteen verran apokryfeja (VT:n apokryfit, Apokryfiset evankeliumit, Nag Hammadin kirjoitukset). Kirjoituspöydälle tästä näkyy huonommin, koska pöydällä on näkyvyyden peittäviä kirjapinoja, mutta Septuagintan kulma vähän pilkottaa, ja sen vieressä on Suomen ortodoksisen kirkon käyttämä Psalttari hyvin kauniina sidoksena, lisäksi näkyy vielä kaksi Novumia, nykykreikankielinen käännös, King James ja NVI. Vanhempi espanjannos sitä vastoin jää tästä katsottuna piiloon kirjapinojen taakse, samoin ranskankielinen käännös, vuoden 1917 ruotsinnos ja jopa Uusi kirkkoraamattu. Viimeksi mainittu on rippiraamattuni ja tärkein kirjani ja eniten suosimani käännös. Mutta voitko uskoa, ettei täällä ole lainkaan koko Raamatun saksannosta, vain Lutherin Neues Testament, joka ei näy, koska se on pahvilaatikossa, vai olisiko se tuossa kassissa, jota koristaa joulupukki.

      Kaiken kaikkiaan Raamatun näkyvyys tässä, missä juuri tällä hetkellä olen, on melko vahva. Mites itselläsi?

      • Jos OIKEIN tarkasti katsot, huomaat EHKÄ minun kysyneen jotakin muuta?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Jos OIKEIN tarkasti katsot, huomaat EHKÄ minun kysyneen jotakin muuta?

        Koska tämä säälittävä yrityksesi närkästymisen mielihyvän hankkimiseksi ei oikein näytä ottavan tuulta siipiensä alle, lisään vielä, että myöskään Vulgataa minulla ei ole. Kuitenkin jokaisessa sivistyneessä eurooppalaisessa kodissa pitäisi olla Vulgata. Kun aikoinaan tuli hankittua noita alkukielisiä tekstejä opiskelutarkoituksiin, tarkoituksena oli hankkia myös Vulgata, mutta jäi hankkimatta, koska se oli liian kallis. Nykyään se näyttäisi maksavan jopa 80 euroa. Mielestäni aivan kohtuuton hinta. Mutta voihan sitä netissä tutkia.


      • Anonyymi
        herrens_tiggare kirjoitti:

        Koska tämä säälittävä yrityksesi närkästymisen mielihyvän hankkimiseksi ei oikein näytä ottavan tuulta siipiensä alle, lisään vielä, että myöskään Vulgataa minulla ei ole. Kuitenkin jokaisessa sivistyneessä eurooppalaisessa kodissa pitäisi olla Vulgata. Kun aikoinaan tuli hankittua noita alkukielisiä tekstejä opiskelutarkoituksiin, tarkoituksena oli hankkia myös Vulgata, mutta jäi hankkimatta, koska se oli liian kallis. Nykyään se näyttäisi maksavan jopa 80 euroa. Mielestäni aivan kohtuuton hinta. Mutta voihan sitä netissä tutkia.

        Onko sinulla Kalevala, Koraani ja Lajien synty. Minulla ne on useiden Raamattujen lisäksi.
        Mielestäni jokaisessa sivistyneessä suomalaisessa kodissa pitää olla ainakin nuo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla Kalevala, Koraani ja Lajien synty. Minulla ne on useiden Raamattujen lisäksi.
        Mielestäni jokaisessa sivistyneessä suomalaisessa kodissa pitää olla ainakin nuo.

        On Kalevala ja Koraani. Lajien syntyä ei ole, mutta Kommunistinen manifesti löytyy.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Koska tämä säälittävä yrityksesi närkästymisen mielihyvän hankkimiseksi ei oikein näytä ottavan tuulta siipiensä alle, lisään vielä, että myöskään Vulgataa minulla ei ole. Kuitenkin jokaisessa sivistyneessä eurooppalaisessa kodissa pitäisi olla Vulgata. Kun aikoinaan tuli hankittua noita alkukielisiä tekstejä opiskelutarkoituksiin, tarkoituksena oli hankkia myös Vulgata, mutta jäi hankkimatta, koska se oli liian kallis. Nykyään se näyttäisi maksavan jopa 80 euroa. Mielestäni aivan kohtuuton hinta. Mutta voihan sitä netissä tutkia.

        Oletko varma siitä, että Sinulla ei ole ongelmia luetunymmärtämisessä? Mitä avaukseni mahtoi tarkoittaa? Osaatko selittää?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Oletko varma siitä, että Sinulla ei ole ongelmia luetunymmärtämisessä? Mitä avaukseni mahtoi tarkoittaa? Osaatko selittää?

        Ymmärsin avauksesi niin, että tarjoat siinä kristityille kaksi vaihtoehtoa: joko he kertovat kivittävänsä kurittomat lapsensa kuoliaiksi, koska Raamatussa käsketään tekemään niin, missä tapauksessa pääset hekumoimaan moraalisessa närkästyksessäsi (ja siitä sinä nautit); tai sitten kristityt kertovat kasvattavansa lapsensa väkivallattomasti, missä tapauksessa pääset hekumoimaan kristittyjen "tekopyhyydessä" (ja siitä sinä nautit) tai sitten mitätöimään heidän uskonsa (ja siitä sinä nautit), koska sinun mielestäsi tosi kristittyjen pitäisi tappaa lapsensa, koska Raamatussa käsketään tekemään niin. Tämä oli kärjistys. Kivittämisen tilalle voit ajatella esimerkiksi "kristityt kasvattavat tyttärensä kuuliaisen kotiäidin rooliin ja poikansa autoritäärisen perheenisän rooliin".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla Kalevala, Koraani ja Lajien synty. Minulla ne on useiden Raamattujen lisäksi.
        Mielestäni jokaisessa sivistyneessä suomalaisessa kodissa pitää olla ainakin nuo.

        Lajien synty pitää ainakin olla joka kodissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lajien synty pitää ainakin olla joka kodissa.

        Minä aina siivoan välillä, niin elämän synty sisätiloissa pysyy aisoissa. Jääkaapistakin poistelen joskus vanhimmat eväät ennen kuin itse kävelevät sieltä ulos.


    • Anonyymi

      Noudata raamattua ainakin siltä osin kuuin, tee toiselle niin kuin haluat itsellesi tehtävän. Se tulee lukemattomia kertoja esille arjessa.
      Omat päätökset teen itse vaikka kysyn mielipiteitä toisilta. Toisten päätöksiin en puutu, jos ei kysytä. Olen kasvattanut vain tyttöjä, mutta yksi tyttäreni näyttää kasvattaneen oman poikansa ja tyttärensä yhtenevästi, kaikki siivoaa, tiskaa ja laittaa ruokaa. Muuten kyllä on ollut poikien leikit ja tyttöjen leikit sitä myöten mitä lapset ovat itse halunneet leikkiä. Ei ole poika leikkinyt nukeilla eikä tyttö autoilla, päinvastoin kyllä. Olisivat kyllä saaneet niin tehdä. Poika käyttää vaaleanpunaista paitaa ja pelaa jalkapalloa. Tyttö on naisellinen, harrastaa ratsastusta.
      En tiedä tuliko tässä mitään pointia kysyjälle.

      • Vastauksesi oli ok. Kuulut luultavasti aika pitkälti eri joukkoon kuin ne uskovaiset (?), jotka täällä eniten huutavat.


      • Eikö ole aika arveluttavaa tehdä muille sitä mitä itselle haluaa?

        Ihmiset kun haluavat ja inhoavat eri asioita.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Eikö ole aika arveluttavaa tehdä muille sitä mitä itselle haluaa?

        Ihmiset kun haluavat ja inhoavat eri asioita.

        Luultavasti kaikki haluavat kuitenkin tulla huomatuksi sellaisina kuin ovat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti kaikki haluavat kuitenkin tulla huomatuksi sellaisina kuin ovat?

        Ei ihan. Jotkut haluavat olla mahdollisimman huomaamattomia.


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Ei ihan. Jotkut haluavat olla mahdollisimman huomaamattomia.

        Rooli se voi olla sekin.


    • Anonyymi

      Oikein hyvä kysymys, joka pitäsi jokaisen uskovan tehdä itselleenkin aika ajoin. "Näkyykö Raamattu, kristityn uskon ja elämän ylin auktoriteetti käytännön elämässäni?"

      Nuo asiat, jotka mainitset, hierarkia perheessä, naisten ja miesten tehtävät, kuvaa ehkä ajatteluasi, miten näet Raamatun - se on mielestäsi kokoelma eettisiä käskyjä ja neuvoja. , joille kuuliaisuuden pitäisi näkyä uskovan kodissa.

      Lähden vähän syvempää. Raamatun sanoma on Jumalan ilmoitus ihmiselle, jonka kuultuaan sydämellään, -ei vain korvillaan - ihminen muuttuu. Häneen on asennettu ikäänkuin vastaanotin, jolla hän alkaa kuulla taivaallista radiokanavaa. Tämä on järisyttävä tapahtuma. Raamattukaan ei enää ole vain etiikan ohjekirja. Jokainen sana siellä alkaa puhutella häntä, erityisesti ja hänen persoonaansa koskettavalla tavalla.

      "Mutta se vanhurskaus, joka tulee uskosta, sanoo näin: ... ”Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi". Room 14:10

      Jumalan tahto ja Raamattu vaikuttaa siis ihmisen muuttuneen luonnon kautta enemmän, kuin että vaikutus olisi vain yksittäisten jakeiden tottelemista. Näin olen itse kokenut kodissani ja elämässäni. Käytännössä se sitten vaikuttaa jatkuvasti sanomisiin, valintoihin ja tekemisiin hyvinkin pikkutarkalla tavalla. Jokaista tekoa ei erikseen tule pohdittua. Ollaan vaimon kanssa melko iäkkäitä, niin ei tarvitse niin kaikkea neuvotellakkaan - lapsiakaan ei ole.

      Vähän ehkä eri vastaus mitä odotit, mutta käytäntö lähtee periaatteesta. Terveisin: serious

    • Suomeen tulee pian niin kovat ajat, että Raamattu otetaan tosissaan. Suuta soukemmalle, pilkkaajat!

      • Anonyymi

        Minä olen ottanut koko ajan.

        Käytän myös muita kovia aineita, mutta en laittomia enkä huumeita. Siis kahvia ja Coca Colaa.


      • Älä nyt hulluja haasta.

        Raamattu tuli ja meni.


      • Anonyymi

        Kovat ajat? Suomella menee aina vaan paremmin. Olen itse -50 luvulla syntynyt, enkä olisi parikymppisenä osannut kuvitellakaan tällaista hyvinvointia. Mistä ne kovat ajat tulevat?

        Paluuta entiseen uskonnolliseen yhteiskuntaan ei ole, vaikka uskovat siitä kuinka haaveilevat. Koulutettu nuoriso ei näe tarpeelliseksi ripustautua uskontoihin, eivätkä näe vanhemmatkaan itsenäisesti ajattelevat. Teidän ainoa toivonne näkyy olevan olojen kurjistuminen, mutta tuskin se ihmisiä enää uskontoon ajaisi turvautumaan. Ja kun mistään sellaisesta ei ole merkkiäkään näkyvillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovat ajat? Suomella menee aina vaan paremmin. Olen itse -50 luvulla syntynyt, enkä olisi parikymppisenä osannut kuvitellakaan tällaista hyvinvointia. Mistä ne kovat ajat tulevat?

        Paluuta entiseen uskonnolliseen yhteiskuntaan ei ole, vaikka uskovat siitä kuinka haaveilevat. Koulutettu nuoriso ei näe tarpeelliseksi ripustautua uskontoihin, eivätkä näe vanhemmatkaan itsenäisesti ajattelevat. Teidän ainoa toivonne näkyy olevan olojen kurjistuminen, mutta tuskin se ihmisiä enää uskontoon ajaisi turvautumaan. Ja kun mistään sellaisesta ei ole merkkiäkään näkyvillä.

        Vai ei ole kurjistumisesta merkkejä näkyvillä... milloin viimeksi olet käynyt ulkona? Kai sitä rotupiskiä kuitenkin tarvitsee pissastuttaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei ole kurjistumisesta merkkejä näkyvillä... milloin viimeksi olet käynyt ulkona? Kai sitä rotupiskiä kuitenkin tarvitsee pissastuttaa.

        Ennen olu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai ei ole kurjistumisesta merkkejä näkyvillä... milloin viimeksi olet käynyt ulkona? Kai sitä rotupiskiä kuitenkin tarvitsee pissastuttaa.

        Ennen oli tosi köyhää. Kuljettiin missä ryysyissä vaan. Ei ollut autoja, ei tietokoneita, etelänmatkoja.

        Nyt on paremmin kuin ikinä. Mutta ei Afrikassa.


    • Anonyymi

      Raamattuja, hartauskirjoja ym kristillistä kirjallisuutta. Kristillisiä esineitä, tauluja. Ei ne nyt suoraan hyppää silmille, mutta ovat näkyvillä.

      Tarkkasilmäisempi voi päätellä, että talossa asuu jonkin sortin uskovainen.

    • Anonyymi

      Pelon tunne syntiä kohtaan.

      • Anonyymi

        Meillä on pojat äitinsä kanssa leiponeet ja tytöt olleet kanssani sahahommissa ehkä enemmän kun pojat. Nyt jo asuvat perheineen mikä mikä missäkin, kuitenkin säilyttäen sen kristillisen perinnön, minkä me saimme aikoinaan vanhemmiltamme ja seurakunnasta.


    • Anonyymi

      Suomeen tulee pian niin kovat ajat, että Raamattu otetaan tosissaan. Suuta soukemmalle, pilkkaajat!


      Häpeä pullamössö pässi istut siellä lihavan ahterisi kanssa ja kirjottelet joutavia kun muutakaan tekemistä ei ole

      Suomessa on kyllä ollut kovat ajat sinä kakara tiedä niistä mitään kun talvisodassa ja jatkosodassa nuoruus meni "kovissa ajoissa"

      Pidä suuta soukemmalla itse äläkä uhoo terveisin taipaleenjoen poika vm 1918

    • Anonyymi

      Kyllä isis isit on haettava lasten mukana.

    • Anonyymi

      Raamatussa sanotaan, mies on perheen pää ja hänen tulee rakastaa ja suojella vaimoaan ja lapsiaan ja kaikkien tulee kunnioittaa toisiaan.Tälläistä perhettä seuraa siunaus. Vanhurskaan miehen perheen lasten ei ole nähty kerjäävän leipäänsä. Hänen vaimonsa kukoistaa ja on tunnettu viisaudestaan ja hyvyydestään. Tälläinen perhe auttaa toisiaan, kukin kykyjensä mukaan, käskemättä.

      • Oletko jehovalainen?


      • Anonyymi
        torre12 kirjoitti:

        Oletko jehovalainen?

        Kaikki on netissä, raamattukin. Opiskelen teologiaa, ei tarvitse kirjoja nykyään.


      • Niinkö? Uskovaisissa perheissä ei ole ikinä ollut köyhyyttä?


      • Leivän kerjääminen on ihan ok, kunhan ei varasta.

        Kenen pää mies on, jos hänellä ei ole perhettä? Kuningas ilman valtakuntaa. Katkeraa.
        Lienevät sinkkunaiset tuuliajolla ja kerjuulla, kun ei ole perheen päätä. Lisäksi he ovat tunnettuja tyhmyydestään ja pahuudestaan, surkeat raukat. Näinkö?


      • Anonyymi
        InhottavaRealisti kirjoitti:

        Niinkö? Uskovaisissa perheissä ei ole ikinä ollut köyhyyttä?

        Sanonnalla on luultavasti muukin merkitys kuin fyysinen nälkä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki on netissä, raamattukin. Opiskelen teologiaa, ei tarvitse kirjoja nykyään.

        Minä tarvitsen enemmän kirjoja kuin sähköä.

        Vaikka sähköntuotanto loppuisi, minulla on kirjani.


    • Anonyymi

      Pojat ovat tulevia isiä ja tytöt ovat tulevia äitejä, joten luonnollisesti heitä myös kasvatetaan näihin eri "tavoitteisiin"?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1678
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1295
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1202
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      87
      1110
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      912
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      855
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    8. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      90
      813
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      758
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      692
    Aihe