Ahdistavasta uskovaisuudesta toipuminen

Anonyymi

Hei,

Minkälaisia toipumiskokemuksia teillä on ahdistavasta uskovaisuudesta? Tajusin vasta 40v ikäisenä että lapsuuden painostava uskonnollisuus on vähän traumatisoinut mua.

Miten siitä toivutaan? Mitkä kirjat vaikka voisivat auttaa? Auttaako terapia?

Kirkon toimijoiden tapaaminen tuskin auttaa kun ovat vähän syyllisiä juttuun. Mikä muu on sellaista toimintaa joka ei auta parantumaan traumasta, vaikka uskovaistaustainen niin helposti ajattelee? Kysyn jotta ymmärrän varoa.

Kiitos avustanne. Ja ’kuunteleva kirkko’ saa toki vastata kanssa ja jakaa ajatuksensa särkyneet mieleni parantamisesta.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Darwin Lajien Synty, se mikä ei tapa niin vahvistaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kannattaa pohtia miksi on antanut toisten ihmisten uskonkäsityksen ahdistaa itseään. Ja pyrkiä kasvattamaan sen verran vahva minuus, että pystyy seisomaan omillaan kaikkialla tai vaihtoehtoisesti vain kävelemään ulos. Uskon on tarkoitus olla henkilökohtainen vakaumus, eikä ympäristön vaatimuksiin mukautumista.

    • Anonyymi

      Jumalan olemassaolo auttaa ja Jumalan sana eli Raamattu. Katso vaikka 10 minuuttia päivässä jumalanpalvelusta Yle Areenasta.

      • Anonyymi

        "Jumalan olemassaolo auttaa ja Jumalan sana eli Raamattu. Katso vaikka 10 minuuttia päivässä jumalanpalvelusta Yle Areenasta."

        Kummia ohjeitahan te jakelette, sama kuin hoitaisi alkoholismia viinalla!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jumalan olemassaolo auttaa ja Jumalan sana eli Raamattu. Katso vaikka 10 minuuttia päivässä jumalanpalvelusta Yle Areenasta."

        Kummia ohjeitahan te jakelette, sama kuin hoitaisi alkoholismia viinalla!

        Ajatus oli varmaankin se, että vääränlaisen, ahdistavan uskonnon tilalle tulisi Jeesuksen rakkauden sanoman antama rauha.


    • Anonyymi

      Sre on varmaan vapauttava tunne, ikäänkuin kauhea taakkaa putoaisi päältä pois. Se tunne siis kun pääsee eroon uskonnoista. Mimä koin sen kun erosin kirkosta joten voin kuvitella että henkilö joka luopuu uskonnosta kokee asian samalla lailla.

      • Anonyymi

        Uskonnosta ja uskonnollisuudesta kannattaa toki luopua, mutta elävästä uskosta Herraan Jeesukseen ei kannata ikinä luopua.


    • Anonyymi

      Onhan se kuin astuisi pimedestä valoon ja tietoisuuteen kun jättää ahdistavan pimeän syyllistävän uskomuksen /uskonnon taakseen

      Mieli rauhoittuu olo on keveä tuntee oman vapaan tahtonsa vapauden se on kuin painajaisesta heräisi aurinkoiseen aamuun tulee tunne "minä oikeasti elän ja olen"

    • Anonyymi

      En ole koskaan kokenut ahdistavaa uskovaisuutta, koska en ole antanut ihmisten manipuloida itseäni. en edes läheisten. Yritettiin kylläkin luetteloida, mitä saa tehdä ja mitä ei. Olen etsinyt itse tieni Jeesuksen huomaan, tai Jeesus on johdattanut tieni. Uskoni on vapaata ja luonnollista, nautin siitä.

      Sinun pitää antaa anteeksi painostajillesi ja kasvaa itsenäiseksi uskovaiseksi. Uskoon kuuluu eri vaiheet, ja nyt on aika aikuistua. Tsemppiä, älä ikinä jätä Jeesusta.

    • Haluatko vähän tarkemmin kertoa mikä ahdistaa? Tuntuuko että ihmiset ovat pakottaneet oppejaan sinulle? Jos olet täyttynyt Pyhällä Hengellä niin ahdistus voi olla jos on väärää oppia ympärillä sen tuntee Hengessä. Se voi myös olla hyökkäys viholliselta. Jos et ole täyttynyt Pyhällä Hengellä koskaan on aika rukoilla, että Jumala sen sinulle antaisi. Ahdistus voi olla myös terve reaktio jos opetukset ovat olleet vääriä.

      Varmaan paras tapa on tuoda ne asiat Jumalalle ja pyytää apua häneltä ja jutella läheiselle uskovalle ystävälle keneen luotat. Sitten tietenkin päivittäinen raamatunluku, Lue mitä Jeesus oikeasti opettaa, jotta ihmisien opetuksien kahleet voivat katketa.

      Mat 15:8  'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana, 
      Mat 15:9  mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'." 

      Siunausta ja toivottavasti asia ratkeaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe