diabetes2 ja jouluherkut

Anonyymi

Onko lääkkeettömältä 2 tyypin diabeetikolta kielletty jouluherkut kokonaan? Tekisi niin mieleni syödä rusinatonta maksalaatikkoa ja porkkanalaatikkoa, mutta niissä on riisi joka nostaa verensokeria. Pitääkö noudattaa yhtä tiukkaa, niukkahiilihydraattista ruokavaliota kuin joka päivä että syödä joulunakin vain jääsalaattia, keitettyjä kasviksia, kananmunaa, lihaa ja juustoa. Pitääkö taaskin porkkanalaatikko vaihtaa keitettyihin porkkanoihin jos sillä saa estettyä verensokerin nousun? Vai onko diabeetikolle herkuttelu sallittu jouluna? Kyllähän diabeteshoitaja on käskenyt vaihtamaan kermajuuston rasvattomaan raejuustoon. En tykkää raejuustosta yhtään.

12

742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kakkosten suurimmat ongelmat ovat lihavuus ja liikkumattomuus eikä suinkaan ravinnon hiilihydraattit. Annoskoot täytyy siis normaalisti pitää maltillisina ja aika moni jouluruoka on vähäkalorinen. Itsellä ainut jouluruoka tulee olemaan rosolli.

    • Anonyymi

      Ei ole kielletty. Kunhan pitää annoskoot järkevän pieninä ja unohtaa vanhan suomalaisen sanananlaskun että jouluna yölläkin saa syödä, niin yksi monipuolinen jouluateria ei ole pahasta. Mainitsemiasi laatikoita voi ottaa vähän niinkuin lisukemielellä, rosollia ja kinkkua (tai mieluummin kalkkunaa) voi ottaa vähän enemmän. Ei siis pidä mässäillä valtavilla annosmäärillä ja moneen kertaan pyhien aikana.

    • Anonyymi

      Kiitos kommenteista! Olen siis aloittaja. Olen 162 cm, painan 53 kg. Liikkuisin mielelläni ja eteenkin näin talvella ja syksyllä ( voimaa antavia vuodenaikoja! ) mutta selkä on leikattu 11 v sitten ja liikkumiset loppui siihen. Tuli kyllä päivittäiset kivut tilalle. Kerran viikossa käyn tunnin fysioterapiassa. Ulkoilua tai allasterapiaa.
      Joo, se liikunnasta. Sitten ravintoon. Syön joka aamu salaattia, keitetyn kananmunan ja keitettyjä kasviksia. Aamupalalta löytyy aina paprikaa, kinkkua ja juustoa. Rosollista en välitä, mutta voin syödä keitettyä porkkanaa ja -punajuurta. Syön aamupalan ja sitten lämpimän ruuan. En muuta. Lämpimän ruuan syön illalla 17 aikaan. Se sisältää lihaa ja kasviksia. Parina aiempana jouluna porkkanalaatikon korvasi keitetyt porkkanat, jauhemaksakastike korvasi maksalaatikon. Kun omaiseni söi riisipuuroa, söin itse rasvatonta jugurttia jossa oli kanelia.
      Kesäisin olen jäätelön korvannut parilla lasillisella kylmää vettä. Juon muutenkin vettä 2.5 l vrk ja puoli litraa suolatonta, maustamatonta kivennäisvettä.

      • Anonyymi

        Tuossa aamupalassasi kinkku kannattaisi vaihtaa kalkkuna- tai broilerleikkeeseen ja juusto vähärasvaiseen niin rasvamäärä alentuisi.

        Oma rosollireseptini sisältää nimenomaan syömääsi keitettyä porkkanaa ja punajuurta ja lisäksi maustekurkkua (vähemmän suolaa kuin suolakurkussa). Lisukkeena syötävään porkkanaan saa mukavasti makua kun sen kypsentää uunissa ja maustaa rakuunalla.

        Kyllä aterioita voi syödä useammankin päivän kuluessa. Ruokailun rajoittaminen aamiaiseen ja illalliseen voi aiheuttaa liian suuren nälän tunteen ja houkuttelee ylensyömiseen. Olen todennut että paino putoaa kun jakaa saman ruokamäärän useammalle ateriointikerralle, eikä tule liian kova nälkä siinä väleissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa aamupalassasi kinkku kannattaisi vaihtaa kalkkuna- tai broilerleikkeeseen ja juusto vähärasvaiseen niin rasvamäärä alentuisi.

        Oma rosollireseptini sisältää nimenomaan syömääsi keitettyä porkkanaa ja punajuurta ja lisäksi maustekurkkua (vähemmän suolaa kuin suolakurkussa). Lisukkeena syötävään porkkanaan saa mukavasti makua kun sen kypsentää uunissa ja maustaa rakuunalla.

        Kyllä aterioita voi syödä useammankin päivän kuluessa. Ruokailun rajoittaminen aamiaiseen ja illalliseen voi aiheuttaa liian suuren nälän tunteen ja houkuttelee ylensyömiseen. Olen todennut että paino putoaa kun jakaa saman ruokamäärän useammalle ateriointikerralle, eikä tule liian kova nälkä siinä väleissä.

        Keittokinkussa on 3 % rasvaa josta 1,1% tyydyttynyttä, joten muutama siivu päivässä ei haittaa ketään. Jos syö 20-prosenttista juustoa 2-3 siivua (20-30g) päivässä niin siitä saa enintään 6 g rasvaa. Ei mitään vaarallisia tai haitallisia määriä.


      • hvp27
        Anonyymi kirjoitti:

        Keittokinkussa on 3 % rasvaa josta 1,1% tyydyttynyttä, joten muutama siivu päivässä ei haittaa ketään. Jos syö 20-prosenttista juustoa 2-3 siivua (20-30g) päivässä niin siitä saa enintään 6 g rasvaa. Ei mitään vaarallisia tai haitallisia määriä.

        Näinpä. Kannattaa myös käyttää juustohöylä ja palajuustoa niin selviää aika pienellä määrällä juustoa. Täytyy varmaan hommata mandoliini matkakäyttöön niin saa viipaloitua muitakin ruoka-aineita ohuelti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa aamupalassasi kinkku kannattaisi vaihtaa kalkkuna- tai broilerleikkeeseen ja juusto vähärasvaiseen niin rasvamäärä alentuisi.

        Oma rosollireseptini sisältää nimenomaan syömääsi keitettyä porkkanaa ja punajuurta ja lisäksi maustekurkkua (vähemmän suolaa kuin suolakurkussa). Lisukkeena syötävään porkkanaan saa mukavasti makua kun sen kypsentää uunissa ja maustaa rakuunalla.

        Kyllä aterioita voi syödä useammankin päivän kuluessa. Ruokailun rajoittaminen aamiaiseen ja illalliseen voi aiheuttaa liian suuren nälän tunteen ja houkuttelee ylensyömiseen. Olen todennut että paino putoaa kun jakaa saman ruokamäärän useammalle ateriointikerralle, eikä tule liian kova nälkä siinä väleissä.

        Minä en voi syödä suola-/maustekurkkua lainkaan. Tuo rakuuna on tuntematon mauste. Uuniporkkanoihin laitetaan provencalen yrttimausteseosta ja vettä. Ne on hyviä. Pyrin jättämään välipalat pois, mutta joskus sorrun syömään kylmänä edellisenä päivänä valmistettuja uunikasviksia. Niissä on uunivuokaan laitettuja porkkanaa, kukka - ja parsakaalia, herne-maissi-paprikaa. Nesteeksi tulee munamaito, jossa on provencalen yrttimaustetta.
        Söisin toki välipalaa, mutta kulutukseni on niukka kun liikun vain pyörätuolilla. Ennen selkäleikkausta liikuin normaalisti, eikä ollut kipuja. Selkäydinkanavaa avarrettiin ja yritettiin parantaa rakkohalvaus ja ulosteinkontinenssi siinä onnistumatta. Myös liikkuminen loppui.


    • Keitetty porkkana on ihan sama sokeriarvoltaan kuin sama määrä sokeripaloja. Eli jos nyt vaikka ensin oppettelisit fineli.fi kautta.

      • Finelin mukaan porkkanassa on 5.6 g hiilihydraattia per 100 g. Aika kaukana sokerista


      • Anonyymi

        Aika lähelle arvattu. Yksi 50 g painava porkkana sisältää n. 1 sokeripalaa vastaavan määrän sokeria. Toisaalta se sisältää myös kuituja, rasvaa, proteiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja joita sokerissa ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lähelle arvattu. Yksi 50 g painava porkkana sisältää n. 1 sokeripalaa vastaavan määrän sokeria. Toisaalta se sisältää myös kuituja, rasvaa, proteiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja joita sokerissa ei ole.

        Kerroppa tämä ........ Kaikki on vaan socker. Nauraa krookkakin.


    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      120
      1301
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1163
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      48
      1133
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe