Proselyyttikaste juutalaisuuteen esikuvana....

Anonyymi

Juutalaisessa yhteiskunnassa kasteasiat olivat kansalle hyvin tuttuja asioita.

Kun vieras halusi liittyä juutalaiseen yhteisöön hänelle ja hänen perhekunnalleen (palvelijatat, heidän lapsensa vauvasta vaariin) kastettiin välittömästi proselyyttikasteella. Perhekuntakaste oli täysin tuttu asia juutalaisille esikuvana kun siirryttiin Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen kristillisen kasteen käyttöön. Koko perhe kastettiin perheen päämiehen/naisen uskon mukaan välittömästi. Jopa keskellä yötä, kuten eräänkin perheen kohdalla tapahtui. Kasteella oli aina kiire.

Kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa (Matteus 28-luku)

Jeesus viittasi omaan valtasuuruuteen ja delegoi valtaansa opetuslapsilleen antamalla heille kastekäskyn. Ensin kaste ja sitten usko oli Jeesuksen antama järjestys tehdä hänelle opetuslapsia. Eli opetuslapseuttaa kaikki kansat ja kansoihin kuuluvat ihmiset vauvasta vaariin saakka. Sitten opetus ja uskossa kasvaminen kasteen jälkeen.

Tehdä opetusLAPSIA Jeesukselle
Opetuslapseuttaa=mateuteseette
Keinot= kastamalla ja opettamalla
Kohde=kaikki kansat

Matt.28
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

"Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuinn lapsi sen ottaa vastaan ei sinne pääse"

Eli lapsenkin pitää ottaa vastaan Jumalan valtakunta ja mennä sinne sisälle.

"Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet"

10

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      jatkoa...

      Kristillisen kasteen esikuvana vielä varhaisemmalta ajalta on kaste Moosekseen. Koko Israelin kansa vauvasta vaariin sai kasteen pilvessä ja meressä heidän ylittäessään Punaista merta. Entinen jäi taakse ja uusi oli sijaan tullut heidän kaikkien saadessa kasteen pilvessä (höyrystynyttä vettä) ja meressä Jumalan sanan voimasta. Kaikki kastetut saivat Pyhän Hengen. Lapsia ei jätetty kastamatta silloinkaan. Vahva kasteen esikuva nykyajan kristityille.

      1.Kor.
      1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
      2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
      3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
      4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

      • Anonyymi

        Laita kaikki koolla alkavat jakeet nyt esille, saadaan siten varmasti se vauvakaste Raamattuun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita kaikki koolla alkavat jakeet nyt esille, saadaan siten varmasti se vauvakaste Raamattuun!

        Jos ei tuolla saastasella sodomia-kääkällä ole mitään aiheeseen liittyvää niin pitäis turpansa kiinni. Uudestikastetta ei saada Raamattuun vaikka tuo kääkkkä miten riehuu.


    • Anonyymi

      Koita nyt vielä jankuttaa hätäkasteesta pari aanelosta !

      • Anonyymi

        Koita nyt vielä jankuttaa vauvoista lisää kun et mistään muusta osaa jankata.


    • Anonyymi

      Aloittaja valehtelee, levittelee omia juttujaan täällä. Johanneksen kaste oli kristillisen kasteen esiaste. Mutta Juutalaiset eivät tienneet, mikä Johanneksen kaste on ja mistä se oli tullut.

      Matt 21:24 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; jos te minulle siihen vastaatte, niin minäkin sanon teille, millä vallalla minä näitä teen.
      21:25 Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?" Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo meille: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?'
      21:26 Mutta jos sanomme: 'Ihmisistä', niin meidän täytyy peljätä kansaa, sillä kaikki pitävät Johannesta profeettana."
      21:27 Ja he vastasivat Jeesukselle ja sanoivat: "Emme tiedä." Niin hänkin sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen.

      • Anonyymi

        Voisitko sinä, Anonyymi 20.12.2019 12:08, kertoa oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä.

        Voisitko kertoa mitä ihmiset olivat ennen Johanneksen kastetta, ja mitä he olivat jälkeen Johanneksen kasteen. Noin niin kuin ajatuksiltaan ja mieleltään?

        Minkälaisessa tarkoituksessa nuo ihmiset ottivat Johanneksen kasteen?

        Millä tavalla Johanneksen kaste edesauttoi heitä parannuksen tekemisessä? Tai elämässä Johanneksen kasteen jälkeen?


    • Anonyymi

      Aloitus
      Raamatullinen totuus.

      • Anonyymi

        Sinä.
        Valehtelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä.
        Valehtelija.

        kiitos hyvästä aloituksesta ja Hyvää Joulua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe