Kuinkas joulunvietto etenee?

Anonyymi

Meikäläinen on tyytyväinen: olen ehtinyt kaiken oleellisen juhlavalmistelun tehdä, kun aloitin ajoissa ja tein päivittäiset, suunnitelmat: monet, pienet asiat ja jota päivittäistä suunnitelmaa noudatin. Oman muistin varaan ei näin laajaa toimintaa voi "vanhanajan" ( = oman lapsuuden joulun) joulutapoja noudattava naisihminen jättää. Tänään toi verkkokauppa loput jouluruuat, ne on nyt pakastimessa.

Vielä valkoiset juhlaliinat pöydille ja JOULU voi alkaa. 🙂🎄💕

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet kovin etuajassa. Joulu alkaa ja loppuu 25.12.

      • Anonyymi

        Itse Joulu, kyllä.

        Mutta kirkollisilla kristityillä on eräänlaista puoli-pyhä aikaa, nk. "Joulu-aika", joka alkaa 1. Adventista ja kestää Kynttilänpäivän asti, joka on Helmikuun 1. sunnuntai.

        Etenkin katolilaisilla / ortodokseilla ja periaatteessa luterilaisillakin on näin. Luterilaiset eivät kuitenkaan juhli tätä niin näyttävästi kuin esim. katolilaiset / ortodoksit. Nk. korkeakirkolliset huomioivat kyllä koko kirkkovuoden tapahtumat perinteisesti.

        Perinnesuomalaisittain tämä joulunaika on yhtä- ja monenlaista touhottamista: ruokien laittoa, siivousta, pesemistä, leipomista, kodin koristelua, joululaulujen kuuntelua ja laulamista, kirkossakäyntiä...

        Oma joulunviettoni päättyy 13. Tammikuuta, perinteisesti Nuutin päivänä. Loppiainen ei ole Joulun loppumista vaan tuolloin muistetaan nk. Itämaan tietäjiä, tapahtumaa Beetlehemissä.

        "Hyvä Tuomas Joulun tuopi, paha Nuutti poies viepi."


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse Joulu, kyllä.

        Mutta kirkollisilla kristityillä on eräänlaista puoli-pyhä aikaa, nk. "Joulu-aika", joka alkaa 1. Adventista ja kestää Kynttilänpäivän asti, joka on Helmikuun 1. sunnuntai.

        Etenkin katolilaisilla / ortodokseilla ja periaatteessa luterilaisillakin on näin. Luterilaiset eivät kuitenkaan juhli tätä niin näyttävästi kuin esim. katolilaiset / ortodoksit. Nk. korkeakirkolliset huomioivat kyllä koko kirkkovuoden tapahtumat perinteisesti.

        Perinnesuomalaisittain tämä joulunaika on yhtä- ja monenlaista touhottamista: ruokien laittoa, siivousta, pesemistä, leipomista, kodin koristelua, joululaulujen kuuntelua ja laulamista, kirkossakäyntiä...

        Oma joulunviettoni päättyy 13. Tammikuuta, perinteisesti Nuutin päivänä. Loppiainen ei ole Joulun loppumista vaan tuolloin muistetaan nk. Itämaan tietäjiä, tapahtumaa Beetlehemissä.

        "Hyvä Tuomas Joulun tuopi, paha Nuutti poies viepi."

        "Hyvä Tuomas Joulun tuopi, paha Nuutti poies viepi."

        Tämä on minunkin toimintaohjeeni!


    • Anonyymi

      Sinä olet ollut reipas. Minulla vielä kaikki tekemättä, mutta enpä paljoa teekään.

      • Anonyymi

        Tuleeko teille jeesus jouluna, meille ei tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko teille jeesus jouluna, meille ei tule.

        Ei tule vain jouluna, vaan joka päivä!


    • Anonyymi

      Mitä onko joulu taas täällä KOSKA ?

    • Kun nykyään joulua ei enää juuri viitsi laittaa kuin vähän. Lapsenlapsetkin asuvat niin kaukana, ei jouluruuhkiin ole mieltä lähteä ajelemaan.

      Mutta pienelläkin se joulumieli tulee. Muutama koriste, liinat pöydälle ja kohta ostetaan kinkku.
      Olen lapsesta saakka nauttinut rauhallisesta joulusta, missä ei mitään suurempia juttuja ole.

      • Anonyymi

        Rauhallinen joulu. ✨
        Itselläni on kauneimmat ja parhaimmat muistoni 1960-luvun vaatimattomista jouluista.

        Äiti oli kasvanut lapsuutensa pappilassa ja meidän joulumme olivat niiden muistojen kertausta. Kaunista, rauhallista. Tuoksuva kuusi, pieniä lahjoja kuusen alla, valkoiset liinat, kynttilät, joululaulut, evankeliumi ja rukoukset... Mummun sylissä kuuntelin jouluvesperiä radiosta.

        Sulo Saarits - Taas kaikki kauniit muistot: 📖🎀✨
        https://www.youtube.com/watch?v=Xm2ydum6Lfs
        ~


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rauhallinen joulu. ✨
        Itselläni on kauneimmat ja parhaimmat muistoni 1960-luvun vaatimattomista jouluista.

        Äiti oli kasvanut lapsuutensa pappilassa ja meidän joulumme olivat niiden muistojen kertausta. Kaunista, rauhallista. Tuoksuva kuusi, pieniä lahjoja kuusen alla, valkoiset liinat, kynttilät, joululaulut, evankeliumi ja rukoukset... Mummun sylissä kuuntelin jouluvesperiä radiosta.

        Sulo Saarits - Taas kaikki kauniit muistot: 📖🎀✨
        https://www.youtube.com/watch?v=Xm2ydum6Lfs
        ~

        Moni kaipaa lapsuuden joulua. Parasta niissä kai oli juuri se rauhallisuus. Kaupat menivät ajoissa kiinni ja muutenkin arkielämä rauhottui.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        Moni kaipaa lapsuuden joulua. Parasta niissä kai oli juuri se rauhallisuus. Kaupat menivät ajoissa kiinni ja muutenkin arkielämä rauhottui.

        Tein iltapäivällä hautausmaakierroksen. Paljon oli jo kynttilöitä. En stressaannut itseäni, kävin vain lähimmät omaiset sekä yhden poikaystävän haudalla, joka kuoli nuorena. Laitoin kaiken kauniisti.

        Kun ikää kertyy ja ryhtyy laskemaan jo mananmajoille mennyttä tuttavapiiriään, ainakin 30 vainajaa tulee heti ihan hetkessä mieleen. Itselle läheisimmät sukulaiset, työkaverit, ystävät, naapurit. Moni näistä teki itsemurhan, eräs tapettiin. Koko katrasta ajatellen, vain muutamat kuolivat "vanhuuteen". Suurin osa poistui 30-45 vuotiaina.

        Kynttilä heille kaikille: 🕯️✨


    • Anonyymi

      Hyvä kun muistutit. Pitääpä ensi viikolla muistaa hommata ruokaa, kuusi ja pari lahjaa.

      • Esimerkiksi torstai olisi hyvä päivä noille puuhille.


    • Tälle joululle on ollut tunnusomaista yllättävä kinkkujen liikatarjonta. Jo ennen joulua saa kinkkuja melkein ilmaiseksi, kun ennen on pitänyt odottaa joulun yli.

      Cittari ilmoitti siivutettua kypsää kinkkua 3,99/kg ja lähi-Prismassa oli eilen ylikypsää palloa tasan kolmella egellä. Ennenkuulumatonta tähän aikaan. 😮

      • Anonyymi

        Kinkku on jo paistettuna, paloiteltuna moneen palaan ja pakastimessa. Säästeliäästi syötynä riittää vaikka pääsiäiseen... Jouluna ei kertakaikkiaan voi syödä kuin rajoitetun määrän ruokaa.

        Laatikkoruuat jaoin heti yhteisiin pieniin annosrasioihin, nekin ovat pakasteessa. Muutoin pienetkin laatikot pilaantuisivat jääkaapissa. Joka jouluinen ongelma. Harmittaa heittää homeista ruokaa roskiin.


      • Oli kinkut vähissä Arabianrannan S-marketissa tänään vai oliko sitten vain se läskiallas täydentämättä? Mutta eipä siellä oikein kyllä valinnanvaraa ollut, potkalla tai ilman HK:ta.

        No, kinkku siitä, mitäpä sitä ramppaamaan. Tuli vain vähän isompi mitä oli tarkoitus.


    • Yhtään mitään ei ole hoidettu. Maanantaiaamuna aikaisin kauppaan ostolistan kanssa, vajaan parin tunin keissi ja sitten on hoidettu ikaikki.

      • Aattopäivänä kauppaan meno on parasta. Ei ryysistä, hyviä tarjouksia. Nälkään ei kuole eikä helvettiin joudu, vaikkei kaikkia "perinteisiä" jouluruokia enää saisikaan.

        Posti toimi tänä vuonna oudosti. Laitettiin joulukortit vasta tämän viikon maanantaina iltapäiväpostiin. Pari vastaanottajaa kiitti kortista; olivat tulleet jo tiistaina, siis seuraavana päivänä! Ei siis kannattanut hötkyillä korttienkaan kanssa.


      • jjeeves kirjoitti:

        Aattopäivänä kauppaan meno on parasta. Ei ryysistä, hyviä tarjouksia. Nälkään ei kuole eikä helvettiin joudu, vaikkei kaikkia "perinteisiä" jouluruokia enää saisikaan.

        Posti toimi tänä vuonna oudosti. Laitettiin joulukortit vasta tämän viikon maanantaina iltapäiväpostiin. Pari vastaanottajaa kiitti kortista; olivat tulleet jo tiistaina, siis seuraavana päivänä! Ei siis kannattanut hötkyillä korttienkaan kanssa.

        Melkein mikään ei vitu*ta enemmän kuin jokin älytön kauppakeskus. Paitsi se, että siellä on vielä joku ryysis.

        Ei ole ollut syytä käydä Triplassakaan, eikä ole nyt joulunakaan. Redissä olen käynyt kahdesti vaikka melkein vieressä asumme.


      • a-teisti kirjoitti:

        Melkein mikään ei vitu*ta enemmän kuin jokin älytön kauppakeskus. Paitsi se, että siellä on vielä joku ryysis.

        Ei ole ollut syytä käydä Triplassakaan, eikä ole nyt joulunakaan. Redissä olen käynyt kahdesti vaikka melkein vieressä asumme.

        En ole käynyt Triplassa enkä edes Redissä. Harvoin käyn Kampissakaan. Pidän vanhojen kauppakeskusten ja ostareiden rosoisesta tunnelmasta.

        Ei ihminen sen rikkaammaksi tule, vaikka näkisi kuinka paljon tavaraa, palveluja ja rahankäyttäjiä.


    • Anonyymi

      Lähisuku koolla aattona, perinneruuat ja sörsselit ja iloinen turina sekä perinteisiä joululauluja. Aattoiltana sitten yömessuun kaikki halukkaat! Se on sitä aitoa iloa ja elämää.

      Hyvä, että tarjolla on nykyisin mahdollisuuksia monin tavoin joulua viettää. Meillä on tällainen perinne jo monessa sukupolvessa, kunnes jumalattomat "suvakit" kai senkin ihmisoikeusrikkomuksena kieltää.

      • Anonyymi

        Senkus kieltävät. ✨

        Mutta pakkokos on heidän käskyjään ja kieltojaan noudattaa?

        Mikään hallitus ei voi puuttua yksilöihmisten toimintaan, mikäli siihen ei liity rikollisuus.

        Suomalais-kristilliseen joulunviettoon ei liity esim. pikkulasten pään irroittelut, tällainen taas on suvakkien ihan omien kavereiden omaa, itämaisperäistä joulunviettoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senkus kieltävät. ✨

        Mutta pakkokos on heidän käskyjään ja kieltojaan noudattaa?

        Mikään hallitus ei voi puuttua yksilöihmisten toimintaan, mikäli siihen ei liity rikollisuus.

        Suomalais-kristilliseen joulunviettoon ei liity esim. pikkulasten pään irroittelut, tällainen taas on suvakkien ihan omien kavereiden omaa, itämaisperäistä joulunviettoa.

        Jahas, persujen nillitysosasto siirtyi tänne kun FB:ssä tuli julkisesti näpeille.

        Varo vaan, ettet tänäkin jouluna ilolla tahdo panna suuhusi suvakin vihreitä kuulia :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahas, persujen nillitysosasto siirtyi tänne kun FB:ssä tuli julkisesti näpeille.

        Varo vaan, ettet tänäkin jouluna ilolla tahdo panna suuhusi suvakin vihreitä kuulia :D

        Vihervasemmistolainen yp:nne sallii kyllä vihavasemmiston omat linkit, mutta poisti juuri äsken Halla-ahon, Sibakoffin, Turkkilan ja Eerolan esittämän Tiernapoika-näytelmän juutuubin.

        Sosialistista toisinajattelijoiden vainoa, suomalaisen kulttuurin ja sananvapauden vainoa. MOT.


      • Anonyymi

        Itse vietän tämän jouluni aivan yksin kotona.
        Skypen kautta voin olla näköyhteydessä yhteen lähisukulaiseen.

        Toissajouluyön vietin keskussairaalassa suolisolmussa. Kun muut odottivat joulupukkia tai istuivat joulupöytään, minä olin tukehtua limaan ja mihin lie, nenästä, kurkusta ja ehkä korvistakin valuviin vatsanesteisiini röntgenpöydällä.

        Kuulin aattoaamuna tämän laulun sairaalan radiokuulokkeista ja tämä kolahti todella, sillä kävin itsekin lähellä kuolemaa:

        Avaruus: https://youtu.be/9neDIowyhaA

        Viime joulun olin taas pois omasta kodista, paossa putkiremonttia.

        Nyt olen kotona ja nautin taateleita, manteleita ja rusinoita... Yhdessä glögin kanssa. 🎀


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse vietän tämän jouluni aivan yksin kotona.
        Skypen kautta voin olla näköyhteydessä yhteen lähisukulaiseen.

        Toissajouluyön vietin keskussairaalassa suolisolmussa. Kun muut odottivat joulupukkia tai istuivat joulupöytään, minä olin tukehtua limaan ja mihin lie, nenästä, kurkusta ja ehkä korvistakin valuviin vatsanesteisiini röntgenpöydällä.

        Kuulin aattoaamuna tämän laulun sairaalan radiokuulokkeista ja tämä kolahti todella, sillä kävin itsekin lähellä kuolemaa:

        Avaruus: https://youtu.be/9neDIowyhaA

        Viime joulun olin taas pois omasta kodista, paossa putkiremonttia.

        Nyt olen kotona ja nautin taateleita, manteleita ja rusinoita... Yhdessä glögin kanssa. 🎀

        Aamulla lentää noilla eväillä takuuvarmasti paska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahas, persujen nillitysosasto siirtyi tänne kun FB:ssä tuli julkisesti näpeille.

        Varo vaan, ettet tänäkin jouluna ilolla tahdo panna suuhusi suvakin vihreitä kuulia :D

        Joka neljäs suomalainen on jo persu ja määrä kasvaa koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka neljäs suomalainen on jo persu ja määrä kasvaa koko ajan.

        Kohta joka kolmas.


    • Anonyymi

      Voi kauhiaa.En ole vielä tehnyt joulusiivousta,lahjat on ostamatta,samoin kinkku ja joulukuusi ja kuusenkoristeet!!!!Mikä pahinta:En muistanut lähettää ainuttakaan joululorttia!!Nyt tuli hirveä kiire,äkkiä,äkkiä,äkkiä.Stressaan!Entäs jos joku tulee tarkastamaan ja huomaa etten ole tehnyt mitään joulun eteen.Voi voi minua raukkaa.

      • Rauhoitu, tuskin kukaan huomaa, ettei ole saanut sinulta joululorttia.


    • Anonyymi

      Hyvin etenee!

    • Sinne joulumoskeijaan ois tarkotus männä...

      • Anonyymi

        Onko sellainenkin järjestetty?


    • Anonyymi

      Käyttekö aattoisin haudoilla? ✨🕯️

      Itse aion käydä huomenna. Taksilla pitää tehdä iso kierros, mahd. kahdella eri hautausmaalla, jos jaksan. Siinä samalla menee kaksi, kuin yksikin.

      Huomenna ei tod.näk. sada. Aattona ilm. sataa, ainakin Helsingin seudulla. 🌧️

      • Jos on oltu maalla joulu, niin on käyty. Ei välttämättä aattona mutta joulupyhinä kuitenkin. Tämä joulu kaupungissa, joten ei.


    • Anonyymi

      Pari päivää siivousta ja ruuanlaittoa. Loppu aika rentoutumista läheisten kanssa.

      Hyvää joulua kaikille uskosta ja uskonnottomuudesta huolimatta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1195
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      757
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      709
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      685
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      31
      565
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      113
      502
    Aihe