Kuuliaisuus vai uhri

1. Samuel 15: 22. Mutta Samuel sanoi: kelpaako Herralle paremmin polttouhri ja uhri, kuin että sinä kuulisit Herran äänen? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri, ja totella parempi kuin oinasten lihavuus.

Onko ihmiselle yhtä helppoa olla Jumalan sanalle kuuliainen kuin olla kuulematon? Harvoin kuulee edes pohdittavan asiaa voiko ihminen olla Jumalan sanalle kuuliainen. Enempi puhutaan synnistä ja lnkeemuksista ja ikäänkuin synnissä eläminen olisi uskovan normaali tila. Sehän on lihan mukaan elämistä ja sitten tehdään uhria, vaikka Jumala arvostaa paljon enemmän kuuliaisuutta.

Miksi uhraaminen on kuitenkin rakkaampaa? Koska silloin ikäänkuin huonouden varjolla saa palvella lihaansa.

25

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Taas vihneellä erinomainen pohdinta !

      Uskovan uudestisyntyneen normaali tila on pitää kaikkea synnissä kierimistä kauhistuksena.

      Eihän kukaan hääjuhliin matkalla oleva hyppele rapakoissa ja sotki pukuaan, vaan hyppelee lätäköitten yli ja astelee kuivia paikkoja pitkin pitäen kenkänsäkin mahd puhtaana.
      se on uskovan normaalitila.

      Eikä saarnaamisen tarkoitus ole luetella syntilistoja, koska jokainen kuulija on omalla kohdallaan taivastatietä, eikä kaikille ole tarpeen puhua samoista aiheista.

      vastauskoontullut voi olla ihan pihalla kuinka pitkä se hame nyt pitikään olla just tässä kohtaa maapalloa ja tämän joukon keskellä, ja jos sille aletaan heti paukuttaa lakia saattaa olla että ei avaa sen koommin sen täydelliseksi tuleen joukon ovia jnee...

      Puhujan tehtävä on saattaa kuulija Pyhän Hengen vastaanotolle jokainen yksilönä, eikä pystyttää viikosta toiseen omia kuviteltuja syntiliikennemrkkejä aivan kuin ei muilla olisi sitä Pyhän Hengen kotiopetusta ollenkaan, vain sillä puhujalla ja mitä kauempaa tuli, sitä pyhempi tietenkin.
      se on evankeliumia se, lakia ei uskoville tarvitse paukuttaa.

    • Anonyymi

      Uhri oli jäänyt rituaaliksi jossa ei oltu kokosydämisesti mukana. Näen vaarana että elävässä kristillisyydessä tulee jotkut asiat rituaaleiksi, ja toisaalta sen, että jotain hylätään turhaan, rituaaliksi luultuna.

      • otappa halusanaksi Nehustan. Niin näet sen alkuperän ja myös hävityksen.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        otappa halusanaksi Nehustan. Niin näet sen alkuperän ja myös hävityksen.

        Nehustan oli tosiaan se pronssista Negevin autiomaassa valettu vaskikäärme. Mooses Jumalan käskystä valatti sen ja se nostettiin kepin nokkaan. Kaikki jotka siihen katsoivat, paranivat taudistaan.

        Kävi vaan niin ikävästi että sitä ryhdyttiin vuosien saatossa palvomaan, siitä tuli epäjumala.

        Se kulki kuormastossa mukana Iraeliin. Vasta kuningas Hiskia tuhotutti sen.


    • Anonyymi

      Avaajan kannattaisi ensin kieliteiteilijöiltä selvittää, mikä tuo suomeksi "kuuliaisuudeksi" käännetty sana on alkukielellä.

      Ennen tästä ei kannata keskustella. Minä kyllä tiedän sen alkuperäisen merkityksen.

      • Anonyymi

        No mikä se on alkukielellä? Kerro meille tyhmille sen aluperäinen merkitys.
        Ole niin hyvä.


      • Alkukieliin vetoamisella on viisauden muoto, mutta pelastukseen se ei auta yhtään. Jumala antoi meille suomenkielen ja suomenkielisen Raamatun, siinä on kyllin Jumalan Sanaa pelastukseen. Noilla kikkailuilla vain saadaan useasti ihan hedelmällinen keskustelu johdettua sivuun ja aletaan vääntää asiasta, jota avaus ei lainkaan koskenut. Siis viisaus ei pelasta eikä kiellitaito. Ristinveri pelastaa ihan suomeksi sanottuna.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Alkukieliin vetoamisella on viisauden muoto, mutta pelastukseen se ei auta yhtään. Jumala antoi meille suomenkielen ja suomenkielisen Raamatun, siinä on kyllin Jumalan Sanaa pelastukseen. Noilla kikkailuilla vain saadaan useasti ihan hedelmällinen keskustelu johdettua sivuun ja aletaan vääntää asiasta, jota avaus ei lainkaan koskenut. Siis viisaus ei pelasta eikä kiellitaito. Ristinveri pelastaa ihan suomeksi sanottuna.

        Ei Jeesuksen aikana juudeassa suomea puhuttu. Vai etkö tiennyt. Suomenkieli on hyvin köyhä kieli, verrattuna Raamatun alkukieliin. Kuuleminen on kuulemista.

        Maailmassaa ei ole kuin yksi ihminen joka on ollut Jumalan mieleen. Joka muuta väittää, hänellä ei ole vielä hajuakaan Pyhän Jumalan tahdosta ja sen täyttämisestä.

        Kuvittelu että ihminen voisi täyttää jumalan tahtoa, on täysin itsepetosta. Mutta ottamalla uskossa vastaan Kristuksen vanhurskauden lahjkaksi, pääsee Kristuksen kanssaperillisenä Jumalan valtakunnan perilliseksi, joka on iankaikkinen taivaassa.

        Joh. 6:28 Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
        Joh. 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".


    • Anonyymi

      Tässä vähän enemmän raamatun paikasta, jotta asia tulisi selvemmäksi:

      19 Miksi et kuullut Herran ääntä, vaan syöksyit saaliin kimppuun ja teit sitä, mikä on pahaa Herran silmissä?"
      20 Saul vastasi Samuelille: "Minähän olen kuullut Herran ääntä ja tehnyt sen matkan, jolle Herra minut lähetti. Minä olen tuonut tänne Agagin, Amalekin kuninkaan, ja vihkinyt tuhon omiksi amalekilaiset.
      21 Mutta väki on ottanut saaliista lampaita ja raavaita, parhaan osan siitä, mikä oli vihitty tuhon omaksi, uhrataksensa ne Herralle, sinun Jumalallesi, Gilgalissa."
      22 Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.
      23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."
      24 Saul sanoi Samuelille: "Minä olen tehnyt syntiä, kun olen rikkonut Herran käskyn ja sinun sanasi; sillä minä pelkäsin kansaa ja kuulin heidän ääntänsä.
      25 Anna nyt minulle syntini anteeksi ja palaja minun kanssani, niin minä kumartaen rukoilen Herraa."
      26 Samuel sanoi Saulille: "Minä en palaja sinun kanssasi; sillä sinä olet hyljännyt Herran sanan, ja Herra on myös hyljännyt sinut, niin että et enää saa olla Israelin kuninkaana".
      27 Kun sitten Samuel kääntyi menemään pois, tarttui Saul hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi.
      28 Ja Samuel sanoi hänelle: "Herra on tänä päivänä reväissyt Israelin kuninkuuden sinulta ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi.

      Kun kristillisyydessä on saarnattu kuoroista ja vedottu tähän paikkaan, niin kuorolaiset ja heidän kannattajansa ovat nousseet takajaloilleen ja hyökänneet saarnaajan kimppuun. Heidän mielestään he kunnioittavat Jumalaa lauluillaan. Olisiko se kuitenkin uhrausta, mutta tottelemattomuutta se kuitenkin on Pyhän Hengen kautta saarnatulle sanalle. No, nämä kuorot hävisivät samalla kun muutkin, joiden korvat eivät enää kestäneet kuulla totuutta, vaan korvasyyhynsä mukaan valitsivat itselleen opettajia.

      • Anonyymi

        Ei ristillisyydessä sallita kuorolaula tai mitään soittimia. Jellivaarasta voit kysyä, ei soittimia ja ylänappi kiinni.


      • Anonyymi

        Kaikki mikä sotii saarnajien käsitystä, olletikin se on aika keskinkertaisten ukkojen käsitystä, on vastoin Pyhän Hengen kautta saarnattua sanaa. Miettikää nyt itse. Onko se sitä jos joku ukkeli menee pönttöön kertomaan mitä sylki suuhun tuo. Onko se hänen itsensäkään mielestä Pyhän Hengen ilmoittamaa sanaa? Ei varmasti ole. Yrittää vaan selvitä tilanteesta niin kuin vain voi. Voi voi heitä siihen tilanteeseen joutuneita. Säälin ja toivon heille kaikkea parasta mitä siinä tilanteessaan voivat saada. Ymmärtävät varmaan fiksuimmat mihin ovat joutuneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki mikä sotii saarnajien käsitystä, olletikin se on aika keskinkertaisten ukkojen käsitystä, on vastoin Pyhän Hengen kautta saarnattua sanaa. Miettikää nyt itse. Onko se sitä jos joku ukkeli menee pönttöön kertomaan mitä sylki suuhun tuo. Onko se hänen itsensäkään mielestä Pyhän Hengen ilmoittamaa sanaa? Ei varmasti ole. Yrittää vaan selvitä tilanteesta niin kuin vain voi. Voi voi heitä siihen tilanteeseen joutuneita. Säälin ja toivon heille kaikkea parasta mitä siinä tilanteessaan voivat saada. Ymmärtävät varmaan fiksuimmat mihin ovat joutuneet.

        Siunattua joulujuhlaa sinullekin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki mikä sotii saarnajien käsitystä, olletikin se on aika keskinkertaisten ukkojen käsitystä, on vastoin Pyhän Hengen kautta saarnattua sanaa. Miettikää nyt itse. Onko se sitä jos joku ukkeli menee pönttöön kertomaan mitä sylki suuhun tuo. Onko se hänen itsensäkään mielestä Pyhän Hengen ilmoittamaa sanaa? Ei varmasti ole. Yrittää vaan selvitä tilanteesta niin kuin vain voi. Voi voi heitä siihen tilanteeseen joutuneita. Säälin ja toivon heille kaikkea parasta mitä siinä tilanteessaan voivat saada. Ymmärtävät varmaan fiksuimmat mihin ovat joutuneet.

        Jos ja kun joku saarnamies väittää, että kaikki, mitä hän puhuvat saarnapaikalta, on Jumalan sanaa, on tämä sanoja kasvanut korkeaksi puuksi yli seurakunnan, paaviksi "erehtymättömyydessään".
        Kannattaisi lukea, mitä Luther kirjoittaa seurakunnan oikeudesta ja velvollisuudesta arvostella oppeja ja opettajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki mikä sotii saarnajien käsitystä, olletikin se on aika keskinkertaisten ukkojen käsitystä, on vastoin Pyhän Hengen kautta saarnattua sanaa. Miettikää nyt itse. Onko se sitä jos joku ukkeli menee pönttöön kertomaan mitä sylki suuhun tuo. Onko se hänen itsensäkään mielestä Pyhän Hengen ilmoittamaa sanaa? Ei varmasti ole. Yrittää vaan selvitä tilanteesta niin kuin vain voi. Voi voi heitä siihen tilanteeseen joutuneita. Säälin ja toivon heille kaikkea parasta mitä siinä tilanteessaan voivat saada. Ymmärtävät varmaan fiksuimmat mihin ovat joutuneet.

        "Kaikki mikä sotii saarnajien käsitystä, olletikin se on aika keskinkertaisten ukkojen käsitystä, on vastoin Pyhän Hengen kautta saarnattua sanaa. Miettikää nyt itse. Onko se sitä jos joku ukkeli menee pönttöön kertomaan mitä sylki suuhun tuo. Onko se hänen itsensäkään mielestä Pyhän Hengen ilmoittamaa sanaa? Ei varmasti ole. Yrittää vaan selvitä tilanteesta niin kuin vain voi. Voi voi heitä siihen tilanteeseen joutuneita. Säälin ja toivon heille kaikkea parasta mitä siinä tilanteessaan voivat saada. Ymmärtävät varmaan fiksuimmat mihin ovat joutuneet."

        Tuo on Jumalan pilkkaa. Esikoislestadiolaisessa ei ei valita saarnaajiksi halukkaita. Raamatussakin sanotaan:
        11. Ja hän on pannut muutamat apostoleiksi, muutamat prophetaiksi, muutamat evankelistaiksi, muutamat paimeniksi ja opettajiksi.
        12. Pyhäin täydellisyyteen, palveluksen työhön ja Kristuksen ruumiin rakennukseen,
        13. Siihenasti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
        14. Ettemme silleen lapset olisi, jotka horjuisimme ja kaikkinaisilta opetuksen tuulilta vieteltäisiin, ihmisten koiruuden ja kavaluuden kautta, jolla he meitä käyvät ympäri, saadaksensa pettää;
        15. Mutta olkaamme toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme kaikissa, hänessä, joka pää on, Kristus,

        Seurakunta pyytää ja rukoilee saarnaajan edestä, jonka tulee puhua. Jos hän puhuu muuta tai jättää puhumatta sitä mitä Pyhä Henki ilmoittaa, niin hän tekee sen omaan laskuunsa. On väärin sanoa, että hän puhuu sitä, mitä sylki suuhun tuo.

        Jos puhumme kuorolaulusta, jonka otin esimerkiksi. Siitä on pitkäaikaiset kokemukset. Jo lestadiolaisuuden alkuaikoina 1800-luvun lopulla, alkoi kristillisyyteen tulla muutoksia. Rikkaat olivat rikkaiden kanssa ja oppineet oppineiden kanssa. Perustettiin kuoroja jne. Saarnattiin vai suloista evankeliumia, sellaisia, jotka saarnasivat parannusta, ei annettu enää saarnata. Tällaiset jäivät omaan ryhmäänsä, kun alkuperäisen opin saarnaajat Ruotsin Lapista tulivat Suomeen. Tämän jälkeen on joskus Esikoislestadiolaisuuteen tullut kuoroja, mutta ne ovat laulaneet itsenä maailmaan, samoin on käynyt soittajille. Laulavatko He Jumalan kunniaksi? Minusta tuntuu, että oma kunnia on lähempänä ja ylpeys, että on hyvä lauluääni. Haluaako Jumala kuulla moniäänistä laulua? Luulen, että hänelle kelpaa huonompikin ääni, kun se tulee sydämestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki mikä sotii saarnajien käsitystä, olletikin se on aika keskinkertaisten ukkojen käsitystä, on vastoin Pyhän Hengen kautta saarnattua sanaa. Miettikää nyt itse. Onko se sitä jos joku ukkeli menee pönttöön kertomaan mitä sylki suuhun tuo. Onko se hänen itsensäkään mielestä Pyhän Hengen ilmoittamaa sanaa? Ei varmasti ole. Yrittää vaan selvitä tilanteesta niin kuin vain voi. Voi voi heitä siihen tilanteeseen joutuneita. Säälin ja toivon heille kaikkea parasta mitä siinä tilanteessaan voivat saada. Ymmärtävät varmaan fiksuimmat mihin ovat joutuneet."

        Tuo on Jumalan pilkkaa. Esikoislestadiolaisessa ei ei valita saarnaajiksi halukkaita. Raamatussakin sanotaan:
        11. Ja hän on pannut muutamat apostoleiksi, muutamat prophetaiksi, muutamat evankelistaiksi, muutamat paimeniksi ja opettajiksi.
        12. Pyhäin täydellisyyteen, palveluksen työhön ja Kristuksen ruumiin rakennukseen,
        13. Siihenasti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
        14. Ettemme silleen lapset olisi, jotka horjuisimme ja kaikkinaisilta opetuksen tuulilta vieteltäisiin, ihmisten koiruuden ja kavaluuden kautta, jolla he meitä käyvät ympäri, saadaksensa pettää;
        15. Mutta olkaamme toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme kaikissa, hänessä, joka pää on, Kristus,

        Seurakunta pyytää ja rukoilee saarnaajan edestä, jonka tulee puhua. Jos hän puhuu muuta tai jättää puhumatta sitä mitä Pyhä Henki ilmoittaa, niin hän tekee sen omaan laskuunsa. On väärin sanoa, että hän puhuu sitä, mitä sylki suuhun tuo.

        Jos puhumme kuorolaulusta, jonka otin esimerkiksi. Siitä on pitkäaikaiset kokemukset. Jo lestadiolaisuuden alkuaikoina 1800-luvun lopulla, alkoi kristillisyyteen tulla muutoksia. Rikkaat olivat rikkaiden kanssa ja oppineet oppineiden kanssa. Perustettiin kuoroja jne. Saarnattiin vai suloista evankeliumia, sellaisia, jotka saarnasivat parannusta, ei annettu enää saarnata. Tällaiset jäivät omaan ryhmäänsä, kun alkuperäisen opin saarnaajat Ruotsin Lapista tulivat Suomeen. Tämän jälkeen on joskus Esikoislestadiolaisuuteen tullut kuoroja, mutta ne ovat laulaneet itsenä maailmaan, samoin on käynyt soittajille. Laulavatko He Jumalan kunniaksi? Minusta tuntuu, että oma kunnia on lähempänä ja ylpeys, että on hyvä lauluääni. Haluaako Jumala kuulla moniäänistä laulua? Luulen, että hänelle kelpaa huonompikin ääni, kun se tulee sydämestä.

        Laulaneet itsensä maailmaan? Oma kunnia ja ylepeily hyvällä lauluäänellä? Voi kirjoittaja poloinen, mene joskus kuuntelemaan mitä tahansa lestadiolaisuudessa ollutta ja olevaa kuoroa. Muuttuuko virret ja hengelliset laulut laulettuna maailmallisiksi ja omaa kunniaa hakeviksi? Niin laulettuna kuin seuroissa lauletaan eli veisataan? Onko laulamalla kylväminen todellakin maailmallista ja kunnian hakemista?

        Minä siis olen elävässä uskossa, kun käyn joka sunnuntai seuroissa, en lue Sanaa enkä muutakaan hengellistä, ettei se kävisi työksi ja ansion hakemiseksi, en puhu ihmisille uskosta, sillä kyllä Pyhä Henki ohjaa etsivän rukoushuoneelle? Minun ei tarvitse uskoani tuoda esille virsin, lauluin, keskusteluin, vaan minä voin kulkea kasvot peruslukemalla, odottaen sunnuntaita ja anteeksiantoa?


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Laulaneet itsensä maailmaan? Oma kunnia ja ylepeily hyvällä lauluäänellä? Voi kirjoittaja poloinen, mene joskus kuuntelemaan mitä tahansa lestadiolaisuudessa ollutta ja olevaa kuoroa. Muuttuuko virret ja hengelliset laulut laulettuna maailmallisiksi ja omaa kunniaa hakeviksi? Niin laulettuna kuin seuroissa lauletaan eli veisataan? Onko laulamalla kylväminen todellakin maailmallista ja kunnian hakemista?

        Minä siis olen elävässä uskossa, kun käyn joka sunnuntai seuroissa, en lue Sanaa enkä muutakaan hengellistä, ettei se kävisi työksi ja ansion hakemiseksi, en puhu ihmisille uskosta, sillä kyllä Pyhä Henki ohjaa etsivän rukoushuoneelle? Minun ei tarvitse uskoani tuoda esille virsin, lauluin, keskusteluin, vaan minä voin kulkea kasvot peruslukemalla, odottaen sunnuntaita ja anteeksiantoa?

        "Minä siis olen elävässä uskossa, kun käyn joka sunnuntai seuroissa, en lue Sanaa enkä muutakaan hengellistä, ettei se kävisi työksi ja ansion hakemiseksi, en puhu ihmisille uskosta, sillä kyllä Pyhä Henki ohjaa etsivän rukoushuoneelle? Minun ei tarvitse uskoani tuoda esille virsin, lauluin, keskusteluin, vaan minä voin kulkea kasvot peruslukemalla, odottaen sunnuntaita ja anteeksiantoa?"

        Tuo on lähes täydellinen analyysi erän esikoislestadiolaisen alasuunnan ajatusmallista...
        Oi pyhä yksinkertaisuus!
        Jos tuo olisikin tie autuuteen, niin olisi kyllä helppo tie. Ikävä vain, siinä unohtuu Kristus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä siis olen elävässä uskossa, kun käyn joka sunnuntai seuroissa, en lue Sanaa enkä muutakaan hengellistä, ettei se kävisi työksi ja ansion hakemiseksi, en puhu ihmisille uskosta, sillä kyllä Pyhä Henki ohjaa etsivän rukoushuoneelle? Minun ei tarvitse uskoani tuoda esille virsin, lauluin, keskusteluin, vaan minä voin kulkea kasvot peruslukemalla, odottaen sunnuntaita ja anteeksiantoa?"

        Tuo on lähes täydellinen analyysi erän esikoislestadiolaisen alasuunnan ajatusmallista...
        Oi pyhä yksinkertaisuus!
        Jos tuo olisikin tie autuuteen, niin olisi kyllä helppo tie. Ikävä vain, siinä unohtuu Kristus.

        Provokaattori tuo kirjoittaja on. Etkö ole huomannut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Provokaattori tuo kirjoittaja on. Etkö ole huomannut?

        Kumpi ei ole huomannut? Nimimerkki vai anonyymi on provo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki mikä sotii saarnajien käsitystä, olletikin se on aika keskinkertaisten ukkojen käsitystä, on vastoin Pyhän Hengen kautta saarnattua sanaa. Miettikää nyt itse. Onko se sitä jos joku ukkeli menee pönttöön kertomaan mitä sylki suuhun tuo. Onko se hänen itsensäkään mielestä Pyhän Hengen ilmoittamaa sanaa? Ei varmasti ole. Yrittää vaan selvitä tilanteesta niin kuin vain voi. Voi voi heitä siihen tilanteeseen joutuneita. Säälin ja toivon heille kaikkea parasta mitä siinä tilanteessaan voivat saada. Ymmärtävät varmaan fiksuimmat mihin ovat joutuneet."

        Tuo on Jumalan pilkkaa. Esikoislestadiolaisessa ei ei valita saarnaajiksi halukkaita. Raamatussakin sanotaan:
        11. Ja hän on pannut muutamat apostoleiksi, muutamat prophetaiksi, muutamat evankelistaiksi, muutamat paimeniksi ja opettajiksi.
        12. Pyhäin täydellisyyteen, palveluksen työhön ja Kristuksen ruumiin rakennukseen,
        13. Siihenasti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
        14. Ettemme silleen lapset olisi, jotka horjuisimme ja kaikkinaisilta opetuksen tuulilta vieteltäisiin, ihmisten koiruuden ja kavaluuden kautta, jolla he meitä käyvät ympäri, saadaksensa pettää;
        15. Mutta olkaamme toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme kaikissa, hänessä, joka pää on, Kristus,

        Seurakunta pyytää ja rukoilee saarnaajan edestä, jonka tulee puhua. Jos hän puhuu muuta tai jättää puhumatta sitä mitä Pyhä Henki ilmoittaa, niin hän tekee sen omaan laskuunsa. On väärin sanoa, että hän puhuu sitä, mitä sylki suuhun tuo.

        Jos puhumme kuorolaulusta, jonka otin esimerkiksi. Siitä on pitkäaikaiset kokemukset. Jo lestadiolaisuuden alkuaikoina 1800-luvun lopulla, alkoi kristillisyyteen tulla muutoksia. Rikkaat olivat rikkaiden kanssa ja oppineet oppineiden kanssa. Perustettiin kuoroja jne. Saarnattiin vai suloista evankeliumia, sellaisia, jotka saarnasivat parannusta, ei annettu enää saarnata. Tällaiset jäivät omaan ryhmäänsä, kun alkuperäisen opin saarnaajat Ruotsin Lapista tulivat Suomeen. Tämän jälkeen on joskus Esikoislestadiolaisuuteen tullut kuoroja, mutta ne ovat laulaneet itsenä maailmaan, samoin on käynyt soittajille. Laulavatko He Jumalan kunniaksi? Minusta tuntuu, että oma kunnia on lähempänä ja ylpeys, että on hyvä lauluääni. Haluaako Jumala kuulla moniäänistä laulua? Luulen, että hänelle kelpaa huonompikin ääni, kun se tulee sydämestä.

        Väitit kirjoitustani Jumalan pilkaksi. Miten kirjoitukseni pilkkaa Jumalaa? Miksi ajattelet, että Pyhä Henki puhuisi vain Esikoislestadiolaiset ry saarnaajien kautta? Mieti nyt vielä ennen kuin haukut ketään jumalanpilkkaajaksi vain sen takia, että tämä epäilee edellä mainitun lahkon olevan ainoa oikea seurakunta, juuri samanlainen oikeassa olemisessaan kuin esimerkinsi Jehovan Todistajat!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kaikki mikä sotii saarnajien käsitystä, olletikin se on aika keskinkertaisten ukkojen käsitystä, on vastoin Pyhän Hengen kautta saarnattua sanaa. Miettikää nyt itse. Onko se sitä jos joku ukkeli menee pönttöön kertomaan mitä sylki suuhun tuo. Onko se hänen itsensäkään mielestä Pyhän Hengen ilmoittamaa sanaa? Ei varmasti ole. Yrittää vaan selvitä tilanteesta niin kuin vain voi. Voi voi heitä siihen tilanteeseen joutuneita. Säälin ja toivon heille kaikkea parasta mitä siinä tilanteessaan voivat saada. Ymmärtävät varmaan fiksuimmat mihin ovat joutuneet."

        Tuo on Jumalan pilkkaa. Esikoislestadiolaisessa ei ei valita saarnaajiksi halukkaita. Raamatussakin sanotaan:
        11. Ja hän on pannut muutamat apostoleiksi, muutamat prophetaiksi, muutamat evankelistaiksi, muutamat paimeniksi ja opettajiksi.
        12. Pyhäin täydellisyyteen, palveluksen työhön ja Kristuksen ruumiin rakennukseen,
        13. Siihenasti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
        14. Ettemme silleen lapset olisi, jotka horjuisimme ja kaikkinaisilta opetuksen tuulilta vieteltäisiin, ihmisten koiruuden ja kavaluuden kautta, jolla he meitä käyvät ympäri, saadaksensa pettää;
        15. Mutta olkaamme toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme kaikissa, hänessä, joka pää on, Kristus,

        Seurakunta pyytää ja rukoilee saarnaajan edestä, jonka tulee puhua. Jos hän puhuu muuta tai jättää puhumatta sitä mitä Pyhä Henki ilmoittaa, niin hän tekee sen omaan laskuunsa. On väärin sanoa, että hän puhuu sitä, mitä sylki suuhun tuo.

        Jos puhumme kuorolaulusta, jonka otin esimerkiksi. Siitä on pitkäaikaiset kokemukset. Jo lestadiolaisuuden alkuaikoina 1800-luvun lopulla, alkoi kristillisyyteen tulla muutoksia. Rikkaat olivat rikkaiden kanssa ja oppineet oppineiden kanssa. Perustettiin kuoroja jne. Saarnattiin vai suloista evankeliumia, sellaisia, jotka saarnasivat parannusta, ei annettu enää saarnata. Tällaiset jäivät omaan ryhmäänsä, kun alkuperäisen opin saarnaajat Ruotsin Lapista tulivat Suomeen. Tämän jälkeen on joskus Esikoislestadiolaisuuteen tullut kuoroja, mutta ne ovat laulaneet itsenä maailmaan, samoin on käynyt soittajille. Laulavatko He Jumalan kunniaksi? Minusta tuntuu, että oma kunnia on lähempänä ja ylpeys, että on hyvä lauluääni. Haluaako Jumala kuulla moniäänistä laulua? Luulen, että hänelle kelpaa huonompikin ääni, kun se tulee sydämestä.

        Kun saarnaaja aloittaa saarnansa valittamalla heikkoa uskoaan ja toteaa, että: "Otetaan tästä joku paikka ja puhun siitä jotain tai luetaan se toiseen kertaan."

        Puheensa lopiksi toteaa, että: "olen sen puhunut mitä Pyhä Henki on kirkastanut."
        Tuolla lauseella torpataan minkäänlainen kyselevä keskustelu saarnaajan kanssa. Jos niin tekee, sillä pilkaa sitä, mitä Pyhä Henki on puhunut?!

        Onko saarnaajalle todellakin heikon uskon lisäksi vahva usko siitä, että jokainen saarnattu sana tulee Pyhästä Hengestä?

        Kuulija uskoo kaiken, yrittää elää saarnatun sanan mukaan, ei monikaan kuulija varmasti paljon usko siihen, että jokaisella uskovalla on tiennäyttäjänä, muistuttajana ja opastajana Pyhä Henki, jos Häntä vain kuulee, joka ohjaa uskovan ajattelemaan, puhumaan ja toimimaan Hänen tahtonsa mukaan. Silloin niin moni asia kirkastuu synniksi, vaikka niistä ei olisi puhuttu mitään saarnoissa.

        Uudestisyntyneellä on tuo usko, taisteluaseet ja Pyhä Henki opastajana. Miten saa ihminen HENKILÖKOHTAISEN uskon, ei seurakuntauskoa? Ensin uskosta Jeesukseen, sitten kokee kuinka sairas ja syntinen sydän on, kuinka elämä on synkkää, tyhjää, ja kadotus on edessä ajasta ikuisuuteen siirtyessä. Sen olen kokenut.

        Jos Jeesus ei ole sydämessä, ei seuroissakäynnit, anteeksipyynnöt, ulkoinen säntillisyys ja käytös auta. Uskova lähtee uskon saatuaan puhumaan siitä, mitä usko on antanut, miten iloista ja vapaata on elää Jumalan kämmenellä ja siunauksessa. Ei silloin tutkita toisten uskomisen tilaa. Ei silloin haukuta ja tuomita niitä, jota omasta mielestä eivät ole oikeauskovia - minun mielestä.


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Kun saarnaaja aloittaa saarnansa valittamalla heikkoa uskoaan ja toteaa, että: "Otetaan tästä joku paikka ja puhun siitä jotain tai luetaan se toiseen kertaan."

        Puheensa lopiksi toteaa, että: "olen sen puhunut mitä Pyhä Henki on kirkastanut."
        Tuolla lauseella torpataan minkäänlainen kyselevä keskustelu saarnaajan kanssa. Jos niin tekee, sillä pilkaa sitä, mitä Pyhä Henki on puhunut?!

        Onko saarnaajalle todellakin heikon uskon lisäksi vahva usko siitä, että jokainen saarnattu sana tulee Pyhästä Hengestä?

        Kuulija uskoo kaiken, yrittää elää saarnatun sanan mukaan, ei monikaan kuulija varmasti paljon usko siihen, että jokaisella uskovalla on tiennäyttäjänä, muistuttajana ja opastajana Pyhä Henki, jos Häntä vain kuulee, joka ohjaa uskovan ajattelemaan, puhumaan ja toimimaan Hänen tahtonsa mukaan. Silloin niin moni asia kirkastuu synniksi, vaikka niistä ei olisi puhuttu mitään saarnoissa.

        Uudestisyntyneellä on tuo usko, taisteluaseet ja Pyhä Henki opastajana. Miten saa ihminen HENKILÖKOHTAISEN uskon, ei seurakuntauskoa? Ensin uskosta Jeesukseen, sitten kokee kuinka sairas ja syntinen sydän on, kuinka elämä on synkkää, tyhjää, ja kadotus on edessä ajasta ikuisuuteen siirtyessä. Sen olen kokenut.

        Jos Jeesus ei ole sydämessä, ei seuroissakäynnit, anteeksipyynnöt, ulkoinen säntillisyys ja käytös auta. Uskova lähtee uskon saatuaan puhumaan siitä, mitä usko on antanut, miten iloista ja vapaata on elää Jumalan kämmenellä ja siunauksessa. Ei silloin tutkita toisten uskomisen tilaa. Ei silloin haukuta ja tuomita niitä, jota omasta mielestä eivät ole oikeauskovia - minun mielestä.

        Hedelmistä puu tunnetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hedelmistä puu tunnetaan.

        Mitä tarkoitat? Mikä puu ja mitkä hedelmät, sinun mielstäsi tässä ovat olleet tarjolla?


      • Anonyymi
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Kun saarnaaja aloittaa saarnansa valittamalla heikkoa uskoaan ja toteaa, että: "Otetaan tästä joku paikka ja puhun siitä jotain tai luetaan se toiseen kertaan."

        Puheensa lopiksi toteaa, että: "olen sen puhunut mitä Pyhä Henki on kirkastanut."
        Tuolla lauseella torpataan minkäänlainen kyselevä keskustelu saarnaajan kanssa. Jos niin tekee, sillä pilkaa sitä, mitä Pyhä Henki on puhunut?!

        Onko saarnaajalle todellakin heikon uskon lisäksi vahva usko siitä, että jokainen saarnattu sana tulee Pyhästä Hengestä?

        Kuulija uskoo kaiken, yrittää elää saarnatun sanan mukaan, ei monikaan kuulija varmasti paljon usko siihen, että jokaisella uskovalla on tiennäyttäjänä, muistuttajana ja opastajana Pyhä Henki, jos Häntä vain kuulee, joka ohjaa uskovan ajattelemaan, puhumaan ja toimimaan Hänen tahtonsa mukaan. Silloin niin moni asia kirkastuu synniksi, vaikka niistä ei olisi puhuttu mitään saarnoissa.

        Uudestisyntyneellä on tuo usko, taisteluaseet ja Pyhä Henki opastajana. Miten saa ihminen HENKILÖKOHTAISEN uskon, ei seurakuntauskoa? Ensin uskosta Jeesukseen, sitten kokee kuinka sairas ja syntinen sydän on, kuinka elämä on synkkää, tyhjää, ja kadotus on edessä ajasta ikuisuuteen siirtyessä. Sen olen kokenut.

        Jos Jeesus ei ole sydämessä, ei seuroissakäynnit, anteeksipyynnöt, ulkoinen säntillisyys ja käytös auta. Uskova lähtee uskon saatuaan puhumaan siitä, mitä usko on antanut, miten iloista ja vapaata on elää Jumalan kämmenellä ja siunauksessa. Ei silloin tutkita toisten uskomisen tilaa. Ei silloin haukuta ja tuomita niitä, jota omasta mielestä eivät ole oikeauskovia - minun mielestä.

        Se on niin sanottua "kuollutta uskoa", juuri sitä mistä esikoislestadiolaiset varoittelevat.
        Nimittelevät muiden uskoa "kuolleeksi uskoksi" vaikka ehkä juuri heillä se on keskuudessaan.


    • Anonyymi

      Hoos.6:6 Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja; Matt.9:13. 12:7 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: Laupeutta minä tahdon enkä uhria. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä. Mutta jos tietäisitte, mitä tämä on: Laupeutta minä tahdon enkä uhria, niin te ette tuomitsisi syyttömiä.

    • Anonyymi

      Jumala osoitti laupeutensa, rakkautensa ja armonsa, uhraamalla itsensä Jeesuksessa Kristuksessa meidän syntiemme sovitukseksi. JEESUKSESSA Kristuksessa meillä on uskon kautta häneen iankaikkinen elämä.

      Jos me heittäydymme kuulemattomiksi Kristuksen sanalle ja alamme perustaa autuuttamme esim. tunteisiimme kokemuksiimme, seurakuntiimme, katumuksiimme, hyviin tekoihimme, tai mihin muuhun hyvänsä luotuun, se on odellisuudessa lankeemusta pois armosta lain alle, vaikka se ihmisten silmissä on loistavaa hyvän ja oikean uskovan elämää.

      Rakkakuden teot ovat puolestaan sellaisia, etteivät ne mene mihinkään luetteloihin. Rakkauden tekoja tekevä ei kersku teoistaan, eikä hän levittele niitä toisten töllisteltäviksi netissäkään, eikä turvaudu niihin millään tavalla. Rakastava pitää pelkkänä armoja ja Kristuksen ansiona sitä että voi palvella lahjoillaan toisia.

      Joh. 15:9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.

      Joh. 15:12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe