jaksatteko 5-7 tunnin yöunilla

Anonyymi

tuohon unimäärä kutistunut...johtuneeko hormoneista tai stressistä kun mietin nukkumista...

35

1880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähemmälläkin pärjää.

      Lakkaa miettimästä nukkumista ja niitä tunteja.

    • Anonyymi

      Kun saisinkin joskus 7 tunnin unet... Nykyisin 4-5 tuntia. Etenkin kierron loppupäässä. Auttaisko estrogeeni?
      50

    • Anonyymi

      Mä otan päiväunia yöunien lisäksi, niin kaikki muutkin vanhat ihmiset tekee.

      • Anonyymi

        Mitään järkeä nukkua päivällä.
        Päälle valittamaan, että ei nuku yöllä.


    • Anonyymi

      En todellakaan pärjäisi! Nukun 9 tunnin yöunet. Kahdeksalla tunnilla pärjään mutta alle sen en. Olen 65-vuotias nainen ja aina koko ikäni nukkunut paljon. Saan unen missä vain ja milloin vain, samanlainen oli isäni.
      Äitini kertoi että lapsena nukuin neljän tunninkin päiväunia ja silti yöunet päälle ilman vaikeuksia. Unentarve on yksilöllinen.

      • Anonyymi

        Noi unenlahjat ovat poikkeukselliset. Iän myötä unentarve vähenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noi unenlahjat ovat poikkeukselliset. Iän myötä unentarve vähenee.

        Epäilen.


    • Anonyymi

      Vaihdevuosien tyypillisenä oireena mainitaan aamuyön heräämiset ja uniongelmat yleensäkin.
      Eli ei ole sama asia kuin vanhuusiän nukkumistarpeen väheneminen.
      Minä ainakaan en jaksa mitään, kun joka toinen yö menee noin neljän tunnin unilla. Siis tämä on kamalaa.

      • Anonyymi

        Eläkkeelle pitää päästää kaikki yli 50-v naiset, jos sitä haluavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeelle pitää päästää kaikki yli 50-v naiset, jos sitä haluavat.

        Samaa mieltä. Ja tuplaeläke.


    • Anonyymi

      15 vuotta olen nukkunut yhteensä vain noin neljä tuntia yössä ja sekin pätkäunta
      ja Zopinoxin avulla. Onnelksi olen eläkkeellä nyt. En muuten jaksaisi.
      Unilääke on tuhonnut luonnollisen nukkumisen. Älkää vain ruvetko käyttämään
      jatkuvasti. En pysty nukkumaan päivällä, vaikka olen ihan poikki.
      Uni-valve-rytmi on mennyttä.

      • Anonyymi

        Vanhana tarvii pitkävaikutteista melatoniinia, koska melatoniinin luonnollinen tuotanto vähenee. Zopinox on maailman paras; herää pirteämpänä kuin koskaan ja ilman haittoja; sillä saisi rytmit kuntoon, jos se siitä on kiinni, ja muult osin jatkuva kärsimys tai työkyvytömyys, josta valitsee jälkimmäisen omin ehdoin, kun lääkettä ei suostuta määräämään. Unilääkkeet toimii esim. 3 vk, sit otettava 3 vko pois, a sit taas, ja muutamassa kuukaudessa ehkei tarvii rytmitykseen. Zopinox antanee 6-7h unen, ja se on käytännössä täysin haihtunut sitä ennen, eli kaiken kaikkiaan, maailman paras unilääke, jota ei kuitenkaan suostuta määräämään. Vähempi vaikutus rem-uneen, sekin haitta on vähäisempi. Ja kun pätkittää käytön, ehkä jopa pysyvä käyttö on mahdollista.


    • Anonyymi

      Nukun 4-7 tuntia yössä. Unilääkkeitä en ole suostunut käyttämään eikä niitä ole edes määrättykään. Neljän tunnin yöunien jälkeen työpäivä kuluu kuin koomassa. Voimia jaksamaan antaa se, että yleensä nukun seuraavana yönä 6-7 tuntia. Eli koko työpäivän odotan, että pääsen kotiin syön, käyn iltalenkillä katson tv:tä ja pääsen nukkumaan. Ikää 59 ja vielä 5 vuotta siihen, että pääsen eläkkeelle.

      • Anonyymi

        Jotkut ammatit pääsee ehkä 64v jne, mutta muutoin 67v, koska aikaistettu eläke on huono diilli, jos aikoo elää edes 80v asti.


    • Anonyymi

      Oletteko kokeilleet, auttaako estrogeeni uniongelmiin?

      • Anonyymi

        En voi käyttää estrogeeni-hormonikorvaushoitoa, kyllä sitä käyttäisin jos suinkin voisin! Mitään unilääkkeitä, mielialalääkkeitä en suostu käyttämään. Muuten elämäntapani ovat terveelliset ja aina olen liikuntaa harrastanut runsaasti, mutta eipä esim. liikuntakaan auta. Eläkeikään vielä reilut pari vuotta. Jos eläkkeellä olisin niin unettomuus ei niinkään haittaisi, mutta työssäkäyvänä se todella on ikävä vaiva,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi käyttää estrogeeni-hormonikorvaushoitoa, kyllä sitä käyttäisin jos suinkin voisin! Mitään unilääkkeitä, mielialalääkkeitä en suostu käyttämään. Muuten elämäntapani ovat terveelliset ja aina olen liikuntaa harrastanut runsaasti, mutta eipä esim. liikuntakaan auta. Eläkeikään vielä reilut pari vuotta. Jos eläkkeellä olisin niin unettomuus ei niinkään haittaisi, mutta työssäkäyvänä se todella on ikävä vaiva,

        käytän estrogeenia mutta yöuni vaihtelee vaikka parempaa kuin ennen estrogeenin käyttöä jolloin oli kuumia aaltoja yöllä ja vessassa ramppausta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        käytän estrogeenia mutta yöuni vaihtelee vaikka parempaa kuin ennen estrogeenin käyttöä jolloin oli kuumia aaltoja yöllä ja vessassa ramppausta...

        Minulla ei ole kuumia aaltoja (ainakaan vielä) eikä hikoilua ylipäätään, mutta yöheräilyt tulleet nyt viisikymppisenä jokaöiseksi riesaksi.
        Onkohan tuosta estrogeenista apua siihenkin vaivaan, vai tepsiikö vain jos unettomuuden taustalla on ne yöhikoilut?
        Onko teillä parantunut uni, kun olette aloittaneet esim. geelin käytön?


      • Anonyymi

        Tuolla facessa meillä on Menopaussi niminen ryhmä, josta saa vertaistukea. Tervetuloa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En voi käyttää estrogeeni-hormonikorvaushoitoa, kyllä sitä käyttäisin jos suinkin voisin! Mitään unilääkkeitä, mielialalääkkeitä en suostu käyttämään. Muuten elämäntapani ovat terveelliset ja aina olen liikuntaa harrastanut runsaasti, mutta eipä esim. liikuntakaan auta. Eläkeikään vielä reilut pari vuotta. Jos eläkkeellä olisin niin unettomuus ei niinkään haittaisi, mutta työssäkäyvänä se todella on ikävä vaiva,

        Miksi ei voi käyttää hormonikorvaushoitoa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        käytän estrogeenia mutta yöuni vaihtelee vaikka parempaa kuin ennen estrogeenin käyttöä jolloin oli kuumia aaltoja yöllä ja vessassa ramppausta...

        En ole tuo henkilö jolta kysyit, mutta luulen syyksi siihen ettei voi hormoneita syödä, joko sairastetun rintasyövän tai syvän laskimotukoksen. Ystäväni työskenteli sairaalassa, jossa leikattiin rintasyöpäpotilaita ja kuulemma lääkärit syöpädiagnoosin varmistuttua kehottivat potilasta lopettamaan hormonien syömisen. Minä kyllä syön hormoneita kun ei sille estettä ole.


      • Anonyymi

        Testosteroni?


    • Anonyymi

      2-4 tuntia pätkäunta olen nukkunut kymmenisen vuotta.
      En nuku Imovanellakaan enemmän.
      Onneksi olen eläkkeellä, en muuten jaksaisi.
      Päivällä en nuku, koska en saa silloinkaan unta.

    • Anonyymi

      Joitakin auttaa melatoniini, koska sen tuotanto vähenee ikääntyessä.
      Ystäväni ottaa 2-3 mg iltaisin ja saa paremmin unta.

      • Anonyymi

        melatoniini nostaa sykettä, ei sovi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        melatoniini nostaa sykettä, ei sovi

        Melatoniinissa ei ole mitään mikä nostaisi sykettä :).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melatoniinissa ei ole mitään mikä nostaisi sykettä :).

        Voi vaatia enemmän treeniltä kun on ottanut ensin melatoniinia. Muulta osin, alentaa kaikkea. Verenpainetta voi laskea pienellä annoksella sitä laskevaa lääkettä, mutta se saattaa (lääkkeestä riippuen) eliminoida myös melatoniinin tuotantoa.


    • Anonyymi

      Väitetään, että melatoniinista ei tule mitään sivuoireita.
      Omalla kohdallani ei pidä paikkansa.
      Aamulla ja aamupäivällä tunsin epämiellyttävää huimausta ja oloa
      eikä se auttanut unensaantiin.
      Pitänee olla vähintään melatooninvaje, että se auttaisi.
      Luovuin melatoniinista aika pian muutaman yön kokeilun jälkeen.

      Ei toinen ihminen voi koskaan tietää mitä joku aine vaikuttaa toiselle ihmiselle.

      • Anonyymi

        Melatoniinin pitkäaikaiskäyttö tekee siitä jopa tehottoman, ja voi aiheuttaa yöheräilyjä silloin, varsinkin jos se on lyhytvaikutteinen. Valoaikaan melatoniini on paremmin hyödyksi, ja pimennysverhot/silmänpeiteet on toinen mahis, mutta valoisalla ei kehity melatoniinia (niin), että sekin voi olla tarpeen.


    • Anonyymi

      Melatoniini ei auta jos ei ole sen vaje.
      Olen kokeillut. Ei mitään tehoa minuun.
      Huomasin, että pieni hiilihydraattinen ateria vähän ennen nukkumaanmenoa
      alkaa sopivasti ramaista, saan unen päästä kiinni helpommin.
      Pieni annos hitaita hiilihydraatteja esim lämmintä kaurapuuroa, pastaa, makaronilaatikkoa tai pari paahtaria tms. kun syön ja sen päälle nukkumaan,
      niin uni tulee helpommin.

      • Anonyymi

        Ite just vetäsin parit ruisleivät ja silti kauhee olo eikä uni tuu


      • Anonyymi

        Jos heräilee nälkään, iltasyönti mahis, ja jos ei, niin iltasyönti, ennen nukkumaan menoa, ei hyvä. Ehkä korvaava lämmönlähde sitten psykologisiin syihin. Melatoniini vaikuttaa ilman vajauttakin, muttei kovin montaa päivää yöaikaan. Jos olet oikeassa, niin se johtuu siitä, että melatoniinisi tuotanto on huipussaan kyseiseen aikaan, joka on varmaankin aamuyöstä, kun heräät pirteänä vaikka vajaanukkunut.


    • Anonyymi

      Tarvitsen joka yö 7-9 tuntia unta

      • Anonyymi

        Mä tarviiin sängyn; ei tuppaa onnistumaan teltassa edes makuupussin alustalla, kun liian kova vuode.


    • Anonyymi

      Se johtuu hormonien puutteesta eli estrogeenin vähyydestä. Kehon estrogeeni tuotanto vähenee ja loppuu kokonaan vaihdevuosien aikana. Siitä oireet ja vanhenemisen yhtäkkinen nopeutuminen johtuu. Ja sairastelu alkaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe