Kysyin täällä aijemmin vinkkejä, miten pääsisin alipainoon, mutta en saanut vinkkejä vaan kommentteja siitä, että mulla on tai on kehittymässä syömishäiriö ja yks kaveri on huolestunu mun syömisestä. Oon siis 12-vuotias tyttö, 161.9cm pitkä ja painoo en muista ihan tarkkaan, mut normipainonen kuitenkin tai niin mulle sanotaan, mut näytän läskiltä ja oon läski. Jätän aterioita väliin, lavastan syömisen(esim. laitan vähän yougjrtia lautaselle ja levitän sen tai siirtelen hiukan tavaroita jääkaapissa), liikun enemmän kun ennen, mietin kuinka paljon missäkin on kaloreita, yritän oksentaa tahallaan ja en haluu nähä mun kavereita tai sukulaisia kauheesti koska tiiän et joudun syömään niitten kanssa.
Onko mulla syömishäiriö? Ja jos on miten puhuisin asiasta vanhemmille tai kavereille?
Oonko sairas?
1
245
Vastaukset
- Anonyymi
Syömällä viisi terveellistä ateriaa päivässä ja lenkkeilemällä tunnin päivässä pääsee helpoiten alipainoon ja painon saa myös pysymään samoissa lukemissa.
Esim. näin:
aamulla kaurapuuro pakastemustikat
lounaaksi kanan rintafilee, täysjyväriisi ja paljon tuoreita kasviksia
välipalaksi avokadon puolikas ruisleipäviipaleen päällä (leivässä ei saa olla vehnää, eikä hiivaa) tai vaihtoehtoisesti omena, päärynä tai appelsiini
päivälliseksi kukkakaalia, parsakaalia, pinaattia ja kalaa ja taas tuoreita kasviksia
iltapala jotain samaa kuin välipala.
Jos olet nykyisellä ravitsemuksellasi ettet syö mitään, aineenvaihduntasi hidastuu olemattomiin ja kun joskus päätät lopettaa tuon syömättömyyden, saat nopeasti tuplattua nykyisen painosi. Toisaalta et voi olla ilman ravintoa koko loppuikääsi sillä silloin kuolet.
Tärkeitä on siis pitää aineenvaihdunta kunnossa ja se ei onnistu muuten kuin syömällä ravinteikasta ruokaa, juomalla vettä n. 1,5-2 litraa päivässä, liikkumalla ja nukkumalla.
Jätä ruokavaliostasi pois prosessoidut elintarvikkeet, ei siis mäkkäri- ja hesemättöä, josta tulee huono olo. Ruokavalioosi ei myöskään saa kuulua sokeria, makeutusaineita, vehnää, soijaa, maissia, kovetettuja kasvisrasvoja. Näillä em. ruoka-aineilla amerikkalaiset lihottavat itsensä 300 kiloisiksi.
Eikö ole upeeta, mikä on hoikkuuden salaisuus? Terveellinen ruokavalio. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531389- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231198- 1391025
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten336829Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50633Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602