Uskonnoissa palvotaan ja koitetaan ihmisten lahjoilla lepyttää vihaista jumalaa.
Kristinuskossa Jumala syntyi (inkarnoitui) ihmiseksi ja sovitti koko ihmiskunnan synnit kanssaan kärsimällä omassa lihassaan syntiemme rangaistuksen pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Pelastus on siis Jumalan valmistama, se on täydellinen ja siitä pääsee osalliseksi jokainen joka tämän evankeliumin uskoo. Tämä on Jumalan lahja, arvoltaan mittaamaton. Lähestymme taas juhlaa jolloin muistelemme tätä ihanaa lahjaa, Kiittäen ja ylistäen Jumalaa Jeesus lapsen seimellä. 🧡🥰
Kiitos tästä lahjasta Pyhä Klmiyhteinen Jumala Isä Poka ja Pyhä Henki.
Matt. 11:5 sokeat saavat näkönsä, ja rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, ja kuurot kuulevat, ja kuolleet herätetään, ja köyhille julistetaan evankeliumia.
Luuk. 4:18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
Luuk. 7:22 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet: sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, kuurot kuulevat, kuolleet herätetään, köyhille julistetaan evankeliumia.
Kristinusko poikkeaa jyrkästi uskonnoista
24
72
Vastaukset
- Anonyymi
Esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessahan yritetään saada saarnaajia muita matkaystäviä kaulailemalla seurakunnan todistus siitä, että nyt kelvataan Jumalalle? Olenko väärässä?
Jos olen, niin jatkan, että kyllä kai saarnaajilla on yritys saada mahdollisimman moni tekemään niin sanottua "parannusta", eli julkisesti pyytämään anteeksi syntisyyttään, viallisuuttaan, puutteellisuuttaan ja epäilyksiään niin sanotulla "pönttökierroksella"? Tuhlaajalapsia sinne erityisesti usein kutsutaan. Ihan oikein tietysti kristillisyyden kannalta ja monen tuhlaajalapsenkin parasta ajatellen, ehkä.
Edellisen kirjoittajan "koitetaan ihmisten lahjoilla lepyttää vihaista jumalaa" toi ajatuksen, voiko "pönttökierros" olla juuri sellainen. Tiedän ja uskon, että sille kierrokselle mennään tosi monella mielellä. Ja siltä saadut kokemukset ovat varmasti moninaiset. En vähätttele tai paisuttele niiden merkitystä yksilölle siinä tilanteessa ja kunakin kertana erikseen, kun siihen osallistuu. En pilkkaa niitä enkä ylistä. Mutta sai ajattelemaan tuo edellinen kirjoitus. Voiko olla myös lepyttämisestä kysymys? Vai mistä siinä oikein on kysymys? Opettivatko apostolit kaulasta syntejä anteeksi pyytämään ja katumaan epäilyksiään? Vai onko siinä kuitenkin ihmisoppia mukana?- Anonyymi
Olet ikävä kyllä oikeassa. Olet myös hyvin selvillä esikoislestadiolaisuudelle tyypillisestä ongelmasta. 😥
Mutta laajemmasta ongelmasta on kuitenkin kyse, on niin vaikeata uskoa armosta ja ottaa pelastus lahjana vastaan, tämä on ihmisluonnolle niin käsittämätön asia. Kaikki hyvä on näet tässä maailmassa ansaittava, - tavalla taikka toisella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ikävä kyllä oikeassa. Olet myös hyvin selvillä esikoislestadiolaisuudelle tyypillisestä ongelmasta. 😥
Mutta laajemmasta ongelmasta on kuitenkin kyse, on niin vaikeata uskoa armosta ja ottaa pelastus lahjana vastaan, tämä on ihmisluonnolle niin käsittämätön asia. Kaikki hyvä on näet tässä maailmassa ansaittava, - tavalla taikka toisella.Kaulasta anteeksi pyytäminen ei ole mikään ongelma esikoislestadiolaisille . Se on yksi ase vihollisen voimaa vastaan. Ongelma se tuntuu olevan esikoislestaadiolaisuuden ulkopuolella oleville.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaulasta anteeksi pyytäminen ei ole mikään ongelma esikoislestadiolaisille . Se on yksi ase vihollisen voimaa vastaan. Ongelma se tuntuu olevan esikoislestaadiolaisuuden ulkopuolella oleville.
Kyllä se joillekin voi olla ongelma esikoislestadiolaisuuden sisäpuolellakin, joillekin ihmisille.
Esikoislestadiolaisuudelle tyypillinen ongelma se varmasti on. Juuri ulkopuolisten ymmärtäessä mistä siinä ehkä on kysymys.
No voi olla, että sellainen ihminen, joka ei käsitä kaulasta anteeksi pyytämisen suurta tärkeyttä, ei ole "meitä vaan meistä kohta lähteviä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaulasta anteeksi pyytäminen ei ole mikään ongelma esikoislestadiolaisille . Se on yksi ase vihollisen voimaa vastaan. Ongelma se tuntuu olevan esikoislestaadiolaisuuden ulkopuolella oleville.
Hengen miekka on yksi ase vihollista vastaan,lisäksi uskon kilpi,vanhurskauden rintarauta,pelastuksen kypärä jne.Kaulasta pyytäminen ei ole väärin mutta monelle opinkappale.Anteeksi antamuksen virta on jatkuva joka vuotaa jatkuvasti Jumalan ja Karitsan istuimesta, saat sen uskoa tälläkin hetkellä ,kun sen uskot niin sen omistat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hengen miekka on yksi ase vihollista vastaan,lisäksi uskon kilpi,vanhurskauden rintarauta,pelastuksen kypärä jne.Kaulasta pyytäminen ei ole väärin mutta monelle opinkappale.Anteeksi antamuksen virta on jatkuva joka vuotaa jatkuvasti Jumalan ja Karitsan istuimesta, saat sen uskoa tälläkin hetkellä ,kun sen uskot niin sen omistat.
"Autuuden toivon rautalakki", niin minä kuulin luettavan ja saarnattavan. Se on opinkappale kaulastapyytäminen Pohjois-Karjalan arvostetuimalle saarnaajallekin, ainakin saarnapuheidensa perusteella. Ilman kaulailua ei synti tule anteeksi annetuksi ja saaduksi. Niin kuin pitäisi. Niin hän on saarnannut.
Onko se pelastuksen kypäräksi väännetty. Rautalakki siis. Voi aikoja ja voi tapoja. Esikoislestadiolaisuudessakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Autuuden toivon rautalakki", niin minä kuulin luettavan ja saarnattavan. Se on opinkappale kaulastapyytäminen Pohjois-Karjalan arvostetuimalle saarnaajallekin, ainakin saarnapuheidensa perusteella. Ilman kaulailua ei synti tule anteeksi annetuksi ja saaduksi. Niin kuin pitäisi. Niin hän on saarnannut.
Onko se pelastuksen kypäräksi väännetty. Rautalakki siis. Voi aikoja ja voi tapoja. Esikoislestadiolaisuudessakin.Biblian mukaan Paavali kirjoittaa:
12. Sillä ei meillä ole sota verta ja lihaa vastaan, vaan pääruhtinaita ja valtoja vastaan, maailman herroja vastaan, jotka tämän maailman pimeydessä vallitsevat, pahoja henkiä vastaan taivaan alla * .
13. Sentähden ottakaat kaikki Jumalan sota-aseet, että te voisitte pahana päivänä seisoa vastaan ja kaikissa asioissa pysyväiset olisitte.
14. Niin seisokaat vyötetyt kupeista totuudella, ja vanhurskauden rintaraudalla puetetut,
15. Ja jalat valmiiksi kengitetyt, saarnaamaan rauhan evankeliumia.
16. Mutta kaikissa ottakaat uskon kilpi, jolla te voitte sammuttaa kaikki ruman tuliset nuolet.
17. Ja ottakaat päähänne autuuden rautalakki, ja hengen miekka, joka on Jumalan sana,
38 käännös:
13 Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.
14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
15 ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
16 Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
92 käännös
12 Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan. [Ef. 2:2]
13 Ottakaa siis yllenne Jumalan taisteluvarustus, niin että kykenette pahan päivän tullen tekemään vastarintaa ja selviytymään taistelusta pystyssä pysyen.
14 Seiskää lujina! Kiinnittäkää vyöksenne totuus, pukeutukaa vanhurskauden haarniskaan [Jes. 11:5]
15 ja sitokaa jalkineiksenne alttius julistaa rauhan evankeliumia. [Jes. 52:7]
16 Ottakaa kaikessa suojaksenne uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa pahan palavat nuolet. [1. Joh. 5:4]
17 Ottakaa myös pelastuksen kypärä, ottakaa Hengen miekka, Jumalan sana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se pelastuksen kypäräksi väännetty. Rautalakki siis. Voi aikoja ja voi tapoja. Esikoislestadiolaisuudessakin.Kyllä evankeliumi otetaan vastaan sydämen uskolla ja suun tunnustuksella autuaaksi tullaan,ei siinä välttämättä kaulailla tarvitse,tosin ei se väärin ole.Jos siitä tulee vaatimus että muuten ei saa anteeksi kuin kaulasta pyytämällä niin hakoteilla ollaan.
- Anonyymi
Ehkä juuri ne kritisoi henkilökohtaista synnin päästöä, ketkä luulevat sen tekona auttavan, heidän kokemus on tyhjänä palata siitä kokeilusta. Mutta selvä raamatun kehoitus on tunnustaa syntiä toisilleen ja myös kätten päälle panemisen lahjaa käyttää. On yksi Jumalan lapsijoukko vieläkin maan päällä, jotka uskovat armosta ja kiittävät siitä.
- Anonyymi
Alkuosa tekstistäsi oli ihan ymmärrettävää tekstiä mutta loppua kohti meni taas sen luulon esittelemiseksi, että vain Esikoislestadiolaiset ry on ainoa taivaaseen menevä joukko. Rivien väliin varovasti laitettuna.
Onko Raamatussa mielstäsi jotakin mikä viittaisi siihen, että synti pitää saada aneeksi esikoislestadiolaiselta ja kaulasta pyytäen? - Anonyymi
Ei pidä kuitenkaan muita vaatia siihen.Se on lahja.Joka uskoo ja kastetaan pelastuu
- Anonyymi
Uskontunnustus kulkee synnintunnustuksen edellä.Jeesuksen omat, tuo Jumalan lapsilauma ovat ympäri maailman,Jeesus tuntee omansa ja hänen omansa tuntevat hänet. Eikä muuta mahdollisuutta olekaan kuin uskoa yksin armosta yksin Kristuksen ansion tähden.Iloitaan siitä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuosa tekstistäsi oli ihan ymmärrettävää tekstiä mutta loppua kohti meni taas sen luulon esittelemiseksi, että vain Esikoislestadiolaiset ry on ainoa taivaaseen menevä joukko. Rivien väliin varovasti laitettuna.
Onko Raamatussa mielstäsi jotakin mikä viittaisi siihen, että synti pitää saada aneeksi esikoislestadiolaiselta ja kaulasta pyytäen?Ei ole viittausta esikoislestadiolaiseen.Lestadiolaisuus ei ketään pelasta,ainoastaan usko Kristukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole viittausta esikoislestadiolaiseen.Lestadiolaisuus ei ketään pelasta,ainoastaan usko Kristukseen.
"Ei ole viittausta esikoislestadiolaiseen.Lestadiolaisuus ei ketään pelasta,ainoastaan usko Kristukseen."
Oletko tosiaan noin tyhmä, vaikka käytät kaiken järjen pilkkaamiseen?
Kristus ei pelasta ketään suoraan. Hän on perustanut seurakunnan ja jättänyt siihen Pyhän Hengen ja taivaan valtakunnan avaimet. Mukana olo seurakunnasssa ei tietysti pelasta. Mutta ei usko Kristukseenkaan pelasta, sillä perkeleetkin uskovat ja vapisevat. Kristuksen armo tulee ottaa uskolla vastaan seurakunnassa, jossa Kristus on armoistuimena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei ole viittausta esikoislestadiolaiseen.Lestadiolaisuus ei ketään pelasta,ainoastaan usko Kristukseen."
Kristus ei pelasta ketään suoraan. Hän on perustanut seurakunnan ja jättänyt siihen Pyhän Hengen ja taivaan valtakunnan avaimet. Mukana olo seurakunnasssa ei tietysti pelasta. Mutta ei usko Kristukseenkaan pelasta, sillä perkeleetkin uskovat ja vapisevat. Kristuksen armo tulee ottaa uskolla vastaan seurakunnassa, jossa Kristus on armoistuimena.Näin on asia!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on asia!
Tarkoitatko, että Kristus ei pelasta ketään suoraan, vaan ja vain esikoislestadiolaisten kautta?
Ja sitten, että mukanaolo lestadiolaisseurakunnassa ei tietysti pelasta. Mutta Kristuksen armo pitää ottaa vastaan Esikoislestadiolaiset ry - seurakunnassa. Eli on tehtävä "parannusta" kaulasta kiinni pitämällä esikoislestadiolaista?
Näinkö on asia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristus ei pelasta ketään suoraan. Hän on perustanut seurakunnan ja jättänyt siihen Pyhän Hengen ja taivaan valtakunnan avaimet. Mukana olo seurakunnasssa ei tietysti pelasta. Mutta ei usko Kristukseenkaan pelasta, sillä perkeleetkin uskovat ja vapisevat. Kristuksen armo tulee ottaa uskolla vastaan seurakunnassa, jossa Kristus on armoistuimena.Itse olet.Lue mitä kirjoitat.Lue vaikka Joh3:16.Otetaan armo vastaan armosta.Varmaankin mielestäsi usko lapin neuvoihin pelastaa kun ei usko Kristukseen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristus ei pelasta ketään suoraan. Hän on perustanut seurakunnan ja jättänyt siihen Pyhän Hengen ja taivaan valtakunnan avaimet. Mukana olo seurakunnasssa ei tietysti pelasta. Mutta ei usko Kristukseenkaan pelasta, sillä perkeleetkin uskovat ja vapisevat. Kristuksen armo tulee ottaa uskolla vastaan seurakunnassa, jossa Kristus on armoistuimena.Lue enemmän Raamattua ja kuuntele vähemmän Odia&Co.
- Anonyymi
No ei sitä kukaan sinänsä kristisoi. Joka sellaista tapaa USKONSA vahvistukseksi tarvitsee, niin voi käyttää. Sen sijaan sellaiset väitteet, että kaulailu ja toisen uskovan todistus tarvitaan, jotta ihminen saisi syntinsä anteeksi, on valhetta.
- Anonyymi
19. Kuin siis sen sabbatin päivän ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset kokoontuneet olivat Juudalaisten pelvon tähden, tuli Jesus ja seisoi heidän keskellänsä ja sanoi heille: rauha olkoon teille!
20. Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran.
21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
8. Sentähden neuvon minä teitä, että te hänen kohtaansa rakkautta osoittaisitte;
9. Sillä sentähden minä myös olen kirjoittanut, koetellakseni teitä, jos te olette kaikkiin kuuliaiset,
10. Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotain anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puolesta, ettemme saatanalta voitetuksi tulisi;
1. Davidin opetus. Autuas on se, jonka pahat teot ovat annetut anteeksi ja jonka synnit peitetyt ovat.
6. Niinkuin myös David sanoo: autuus on sen ihmisen, jolle Jumala vanhurskauden lukee ilman töitä:
7. Autuaat ovat ne, joidenka vääryydet ovat anteeksi annetut, ja joidenka synnit peitetyt ovat.
8. Autuas on se mies, jolle Jumala ei syntiä lue.
8. Niin Saulus nousi maasta ja ei nähnyt ketään avoimilla silmillä; mutta he taluttivat häntä kädestä ja veivät Damaskuun.
9. Ja hän oli kolme päivää näkemättä ja ei syönyt eikä juonut.
10. Niin yksi opetuslapsi oli Damaskussa, Ananias nimeltä, jolle Herra sanoi näyssä: Ananias! Hän sanoi: Herra, tässä minä olen.
11. Herra sanoi hänelle: nouse ja mene sille kadulle, joka Oikiaksi kutsutaan, ja kysy Juudan huoneessa sitä, joka Saulus Tarsilaiseksi kutsutaan; sillä katso, hän rukoilee.
12. Ja hän näki näyssä yhden miehen, nimeltä Ananias, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän sais näkönsä jälleen.
13. Niin Ananias vastasi: Herra, minä olen kuullut monelta tästä miehestä, kuinka paljon pahaa hän sinun pyhilles on tehnyt Jerusalemissa.
14. Ja hänellä on nytkin valta ylimmäisiltä papeilta täällä kiinni sitoa kaikki ne, jotka sinun nimeäs rukoilevat.
15. Niin sanoi Herra hänelle: mene! sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain, ja kuningasten, ja Israelin lasten eteen.
16. Sillä minä tahdon hänelle näyttää, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden.
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
19. Kuin siis sen sabbatin päivän ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset kokoontuneet olivat Juudalaisten pelvon tähden, tuli Jesus ja seisoi heidän keskellänsä ja sanoi heille: rauha olkoon teille!
20. Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran.
21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
8. Sentähden neuvon minä teitä, että te hänen kohtaansa rakkautta osoittaisitte;
9. Sillä sentähden minä myös olen kirjoittanut, koetellakseni teitä, jos te olette kaikkiin kuuliaiset,
10. Mutta joille te jotain anteeksi annatte, sen minä myös anteeksi annan; sillä jolle minä jotain anteeksi annoin, sen minä anteeksi annoin teidän tähtenne Kristuksen puolesta, ettemme saatanalta voitetuksi tulisi;
1. Davidin opetus. Autuas on se, jonka pahat teot ovat annetut anteeksi ja jonka synnit peitetyt ovat.
6. Niinkuin myös David sanoo: autuus on sen ihmisen, jolle Jumala vanhurskauden lukee ilman töitä:
7. Autuaat ovat ne, joidenka vääryydet ovat anteeksi annetut, ja joidenka synnit peitetyt ovat.
8. Autuas on se mies, jolle Jumala ei syntiä lue.
8. Niin Saulus nousi maasta ja ei nähnyt ketään avoimilla silmillä; mutta he taluttivat häntä kädestä ja veivät Damaskuun.
9. Ja hän oli kolme päivää näkemättä ja ei syönyt eikä juonut.
10. Niin yksi opetuslapsi oli Damaskussa, Ananias nimeltä, jolle Herra sanoi näyssä: Ananias! Hän sanoi: Herra, tässä minä olen.
11. Herra sanoi hänelle: nouse ja mene sille kadulle, joka Oikiaksi kutsutaan, ja kysy Juudan huoneessa sitä, joka Saulus Tarsilaiseksi kutsutaan; sillä katso, hän rukoilee.
12. Ja hän näki näyssä yhden miehen, nimeltä Ananias, tulevan sisälle ja panevan kätensä hänen päällensä, että hän sais näkönsä jälleen.
13. Niin Ananias vastasi: Herra, minä olen kuullut monelta tästä miehestä, kuinka paljon pahaa hän sinun pyhilles on tehnyt Jerusalemissa.
14. Ja hänellä on nytkin valta ylimmäisiltä papeilta täällä kiinni sitoa kaikki ne, jotka sinun nimeäs rukoilevat.
15. Niin sanoi Herra hänelle: mene! sillä hän on minulle valittu ase, kantamaan minun nimeäni pakanain, ja kuningasten, ja Israelin lasten eteen.
16. Sillä minä tahdon hänelle näyttää, kuinka paljon hänen pitää kärsimän minun nimeni tähden.
17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.Miksi pitää olla esikoislestadiolainen, miksei voi olla vanhollislestadioöainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää olla esikoislestadiolainen, miksei voi olla vanhollislestadioöainen.
kysy vaitovaiselta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää olla esikoislestadiolainen, miksei voi olla vanhollislestadioöainen.
Älä saivartele, kuuntele nyt vaan seuroja nöyrällä sydämellä!
- Anonyymi
Onhan tuo au-kersan osuus ihan hulvaton tarina uskontojen joukossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1164895Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1153978Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2153896Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801396- 1371374
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1721369En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5851269- 531155