kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia?

Anonyymi

1.Timoteuksen kirje:
4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
4:2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
4:3 ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
4:4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
4:5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.

voisitko selittää koskeeko naimisiin menemästä kieltäminen luopuneita uskovia vai ketkä se tarkoittaa? mitä tarkoittaa että luopuneet uskovat kieltävät nauttimasta ruokia? en ole vielä tavannut sellaisia uskovia jotka kieltävät nauttimasta ruokia voisitko vastata vain asiallisesti kiitos

16

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

>>voisitko selittää koskeeko naimisiin menemästä kieltäminen luopuneita uskovia vai ketkä se tarkoittaa?<<

Katolinen kirkko kielsi pappeja menemään naimisiin 800-luvulla, vaikka Raamatun mukaan papilla voi olla yksi vaimo. Pappien selibaatti on Raamatun käskyjen vastainen.

Samassa yhteydessä katolinen kirkko kielsi miesten moniavioisuuden, vaikka senkin Raamatun laki sallii. Kysymys on valtataistelusta, joka kohdistui ruhtinaskuntien ruhtinaisiin, jotka ottivat vaimoja naapurivaltioista, jotta rauha pysyisi valtioiden kesken. Ruhtinaat olivat tämän takia lojaalimpia naapuriruhtinaille eikä paaville, mikä ilmeisesti kismitti paaveja, jotka halusivat muodostaa suurempia kansallisvatioita turvatakseen verotulonsa niistä.

• Anonyymi

Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu. Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi. Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja. Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia. Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu. Mutta neitsyistä minulla ei ole Herran käskyä, vaan minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta saanut sen laupeuden, että hän on luotettava. Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään. Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa. Mutta jos menetkin naimisiin, et syntiä tee; ja jos neitsyt menee naimisiin, ei hänkään tee syntiä; mutta ne, jotka niin tekevät, joutuvat kärsimään ruumiillista vaivaa, ja siitä minä tahtoisin teidät säästää. Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niinkuin ei heillä niitä olisikaan, ja ne, jotka itkevät, niinkuin eivät itkisi, ja ne, jotka iloitsevat, niinkuin eivät iloitsisi, ja ne, jotka ostavat, niinkuin eivät saisi omanansa pitää, ja ne, jotka tätä maailmaa hyödyksensä käyttävät, niinkuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän maailman muoto on katoamassa. Soisin, ettei teillä olisi huolia. Naimaton mies huolehtii siitä, mikä on Herran, kuinka olisi Herralle mieliksi; mutta nainut huolehtii maailmallisista, kuinka olisi vaimolleen mieliksi, ja hänen harrastuksensa käy kahtaanne. Samoin vaimo, jolla ei enää ole miestä, ja neitsyt huolehtivat siitä, mikä on Herran, että olisivat pyhät sekä ruumiin että hengen puolesta; mutta naimisissa oleva huolehtii maailmallisista, kuinka olisi mieliksi miehellensä. Tämän minä sanon teidän omaksi hyödyksenne, en pannakseni kytkyttä kaulaanne, vaan sitä varten, että eläisitte säädyllisesti ja häiriytymättä pysyisitte Herrassa. Mutta jos joku arvelee tekevänsä väärin tytärtänsä kohtaan, joka on täydessä naima-iässä, ja jos kerran sen pitää tapahtua, niin tehköön, niinkuin tahtoo; ei hän syntiä tee: menkööt naimisiin.
      (1Ko 7:20-36)

• Anonyymi

Joka taas pysyy sydämessään lujana eikä ole minkään pakon alainen, vaan voi noudattaa omaa tahtoansa ja on sydämessään päättänyt pitää tyttärensä naimattomana, se tekee hyvin. Siis, joka naittaa tyttärensä, tekee hyvin, ja joka ei naita, tekee paremmin. Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa. Mutta hän on onnellisempi, jos pysyy entisellään; se on minun mielipiteeni, ja minä luulen, että minullakin on Jumalan Henki.
        (1Ko 7:37-40)

• Anonyymi

ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan. 4:4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
      4:5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.

Lähtökohta.

Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet". Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi. Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi". Ja tapahtui niin. Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä. (1Mo 1:28-31)

edellä mentiin paratiisissa, jossa ihminen ei ollut pilannut hyvää. Ohjeet ja neuvot olivat tuossa.

Hoosea toteaa. 2:8 Hän ei ole -tajunnut- että minä olen hänelle antanut jyvät ja viinin ja öljyn, olen kartuttanut hänelle hopeata ja myös kultaa, ----- joka on käytetty Baalin hyväksi. : (
      Siis ihmisen kelvottomuus.

1Ti 6:17 Kehoitan niitä, [meitäkin] jotka nykyisessä maailmanajassa ovat rikkaita, etteivät ylpeilisi eivätkä panisi toivoansa --epävarmaan-- rikkauteen, vaan Jumalaan, joka runsaasti antaa meille kaikkea ----nautittavaksemme--..
      Siis sei nautinta ole syntiä, kunhan se rakentaa oikein ja terveellä tavalla ruumistamme.

Tänään rikkaudessamme kilvoitellaan Hell's Kitxhen,nissä viimeisellä aterialla, etsien rusinoita pullasta. Siinä kauniina ja rohkeana pohditaan, että mitähän tänään syötäisiin, antaen lemmen viedä, katsoen sinkkuillallista, huippumalleja, muottinaisia, tai miehiä. Lopulla haetaan apua suurimmasta puodottajasarjasta, että ei kuolisi ylipainoon, pääsisi bikinikuntoon. Sitten jätetään pikaherkut väliin. Tai haetaan lääkäriltä leikkaussalin aikaa, kun jalat ei kanna, eikä autoonkaan sovi.

Eli on ihmisellä monenlaista hakua - ruumiin hyvinvointiin, on omantiedonpuut ja Sanan ohjeet. Millähän rahoilla ruumiin rempat hoidetaan.

Siis Jumalan ihmiselle antamat ohjeet ja neuvot, ne on käsitettävä sieltä suunnalta, että Herra haluaa antaa varjelevaa neuvoa, ettei nyt nähtävää ja tiedettävää ongelmaa tulisi omista valinnoista omaan hallintaan.
      Vaan Jumalan ohjeilla on Jumalan hallinta. Siinähän se siunauksen idea on.

Syökää kaikkea, "matojakin" kun ne teille tarjotaan. Mikä on meidän "säällinen" ravintoketjumme idea, sitähän on hyvä pohtia.
      Mitä ravintomme on käyttänyt eväänään, olisiko se isäntä jollekin loiselle, joka kulkisi meidän fyysiseen ruumiiseen ongelmaksi, tätäkin on pohdittava, kun ymmärrystä on.

• Anonyymi

jatketaan tuo 3 Mo 11: 24-47 loppuun asti

Seuraavista eläimistä te tulette saastaisiksi; jokainen, joka niiden raatoihin koskee, olkoon saastainen iltaan asti. Ja jokainen, joka niiden raatoja kantaa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti. Kaikki nelijalkaiset eläimet, joilla on sorkat, mutta ei kokonaan halkinaiset, ja jotka eivät märehdi, olkoot teille saastaiset; jokainen, joka niihin koskee, olkoon saastainen. Ja kaikki nelijalkaiset eläimet, jotka käyvät käpälillä, olkoot teille saastaiset; jokainen, joka niiden raatoihin koskee, olkoon saastainen iltaan asti. Ja joka kantaa niiden raatoja, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti; ne olkoot teille saastaiset. Ja nämä olkoot teille saastaiset niistä pikkueläimistä, jotka liikkuvat maassa: myyrä, hiiri ja sisiliskolajit, anaka-eläin, kooah-eläin, letaa-eläin, hoomet-eläin ja kameleontti. Ne olkoot teille saastaiset kaikista pikkueläimistä; jokainen, joka niihin koskee, sittenkuin ne ovat kuolleet, olkoon saastainen iltaan asti. Ja kaikki, minkä päälle joku niistä kuolleena putoaa, on saastaista, olipa se sitten puuastia tai vaatekappale tai nahka tai säkki tai mikä tahansa kalu, jota johonkin tarpeeseen käytetään. Se pantakoon veteen ja olkoon saastainen iltaan asti; sitten se on puhdas. Ja jos joku niistä putoaa saviastiaan, on kaikki, mitä siinä on, saastaista, ja astia rikottakoon. Kaikki ruoka, jota syödään, on saastaista, jos sen astian vettä tulee siihen; ja kaikki juoma, jota juodaan, on jokaisessa sellaisessa astiassa saastaista. Ja kaikki, minkä päälle niiden raato putoaa, tulee saastaiseksi; olkoon se leivinuuni tai liesi, niin se revittäköön maahan; sillä saastaisia ne ovat ja saastaisia ne teille olkoot. Kuitenkin lähde tai kaivo, paikka, johon vettä on kokoontunut, pysyy puhtaana. Mutta joka niiden raatoon koskee, olkoon saastainen. Ja jos niiden raato putoaa kylvösiemenen päälle, minkä hyvänsä, joka kylvetään, pysyy tämä puhtaana. Mutta jos siemen on vedellä kasteltu ja niiden raato putoaa sen päälle, tulee siemen teille saastaiseksi. Ja jos joku eläin, joka on teille ravinnoksi, kuolee, olkoon se, joka sen raatoon koskee, saastainen iltaan asti. Ja joka syö sen raatoa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti; ja joka kantaa sen raatoa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti. Kaikki pikkueläimet, jotka liikkuvat maassa, olkoot inhottavia; älköön niitä syötäkö. Kaikista niistä, jotka käyvät vatsallansa, ja kaikista pikkueläimistä, jotka liikkuvat maassa, käyden neljällä tai useammalla jalalla, niistä älkää mitään syökö, sillä ne ovat inhottavia. Älkää saattako itseänne inhottaviksi koskemalla matelevaan pikkueläimeen, mihin tahansa, älkääkä saastuttako itseänne niillä, niin että tulette niistä saastaisiksi. Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä. Niin älkää saastuttako itseänne koskemalla mihinkään pikkueläimeen, joka liikkuu maassa. Sillä minä olen Herra, joka olen johdattanut teidät Egyptin maasta, ja joka olen teidän Jumalanne; olkaa siis pyhät, sillä minä olen pyhä. Tämä on laki nelijalkaisista eläimistä ja linnuista ja kaikista elollisista, joita vedessä vilisee, ja kaikista olennoista, joita maassa liikkuu, että tietäisitte erottaa puhtaat saastaisista ja syötävät eläimet niistä eläimistä, joita ei saa syödä."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jatketaan tuo 3 Mo 11: 24-47 loppuun asti

Seuraavista eläimistä te tulette saastaisiksi; jokainen, joka niiden raatoihin koskee, olkoon saastainen iltaan asti. Ja jokainen, joka niiden raatoja kantaa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti. Kaikki nelijalkaiset eläimet, joilla on sorkat, mutta ei kokonaan halkinaiset, ja jotka eivät märehdi, olkoot teille saastaiset; jokainen, joka niihin koskee, olkoon saastainen. Ja kaikki nelijalkaiset eläimet, jotka käyvät käpälillä, olkoot teille saastaiset; jokainen, joka niiden raatoihin koskee, olkoon saastainen iltaan asti. Ja joka kantaa niiden raatoja, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti; ne olkoot teille saastaiset. Ja nämä olkoot teille saastaiset niistä pikkueläimistä, jotka liikkuvat maassa: myyrä, hiiri ja sisiliskolajit, anaka-eläin, kooah-eläin, letaa-eläin, hoomet-eläin ja kameleontti. Ne olkoot teille saastaiset kaikista pikkueläimistä; jokainen, joka niihin koskee, sittenkuin ne ovat kuolleet, olkoon saastainen iltaan asti. Ja kaikki, minkä päälle joku niistä kuolleena putoaa, on saastaista, olipa se sitten puuastia tai vaatekappale tai nahka tai säkki tai mikä tahansa kalu, jota johonkin tarpeeseen käytetään. Se pantakoon veteen ja olkoon saastainen iltaan asti; sitten se on puhdas. Ja jos joku niistä putoaa saviastiaan, on kaikki, mitä siinä on, saastaista, ja astia rikottakoon. Kaikki ruoka, jota syödään, on saastaista, jos sen astian vettä tulee siihen; ja kaikki juoma, jota juodaan, on jokaisessa sellaisessa astiassa saastaista. Ja kaikki, minkä päälle niiden raato putoaa, tulee saastaiseksi; olkoon se leivinuuni tai liesi, niin se revittäköön maahan; sillä saastaisia ne ovat ja saastaisia ne teille olkoot. Kuitenkin lähde tai kaivo, paikka, johon vettä on kokoontunut, pysyy puhtaana. Mutta joka niiden raatoon koskee, olkoon saastainen. Ja jos niiden raato putoaa kylvösiemenen päälle, minkä hyvänsä, joka kylvetään, pysyy tämä puhtaana. Mutta jos siemen on vedellä kasteltu ja niiden raato putoaa sen päälle, tulee siemen teille saastaiseksi. Ja jos joku eläin, joka on teille ravinnoksi, kuolee, olkoon se, joka sen raatoon koskee, saastainen iltaan asti. Ja joka syö sen raatoa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti; ja joka kantaa sen raatoa, pesköön vaatteensa ja olkoon saastainen iltaan asti. Kaikki pikkueläimet, jotka liikkuvat maassa, olkoot inhottavia; älköön niitä syötäkö. Kaikista niistä, jotka käyvät vatsallansa, ja kaikista pikkueläimistä, jotka liikkuvat maassa, käyden neljällä tai useammalla jalalla, niistä älkää mitään syökö, sillä ne ovat inhottavia. Älkää saattako itseänne inhottaviksi koskemalla matelevaan pikkueläimeen, mihin tahansa, älkääkä saastuttako itseänne niillä, niin että tulette niistä saastaisiksi. Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä. Niin älkää saastuttako itseänne koskemalla mihinkään pikkueläimeen, joka liikkuu maassa. Sillä minä olen Herra, joka olen johdattanut teidät Egyptin maasta, ja joka olen teidän Jumalanne; olkaa siis pyhät, sillä minä olen pyhä. Tämä on laki nelijalkaisista eläimistä ja linnuista ja kaikista elollisista, joita vedessä vilisee, ja kaikista olennoista, joita maassa liikkuu, että tietäisitte erottaa puhtaat saastaisista ja syötävät eläimet niistä eläimistä, joita ei saa syödä."

Eli ihmistä ja hänen elämäänsä Herra haluaa varjella. Siksi keittokirjassakin on ohjetta, että syöjän elämä, se olisi hänelle suotuisa elää.
        Siitähän on elämässä kyse.

• Anonyymi

en ymmärrä miten epäraamatullinen lihan syönti liittyy siihen kohtaan. raamatussa sanotaan että kieltävät nauttimasta ruokia, se tarkottaa raamatullista lihaa koska se kohta puhuu lopunajan luopuneista uskovista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

en ymmärrä miten epäraamatullinen lihan syönti liittyy siihen kohtaan. raamatussa sanotaan että kieltävät nauttimasta ruokia, se tarkottaa raamatullista lihaa koska se kohta puhuu lopunajan luopuneista uskovista

Pohdipa asiaa uudelleen. Aloituksessa oli 1Ti 4:3

sanoja --- nauttimasta ruokia ---- siis puhutaan ruasta, jota nautitaan ja miten nautitaan, eikös vain. Eli tuo Timoteuskirje - sanoo, sisällön asiaan, mitä on hyvä katsoa.
        Eli luepa vielä - mitkä Jumala on luonut niiden ---nautittavaksi--- kiitoksella.

Siis on kyse Jumalanluomasta - nautinnasta - minkä HÄN on meille antanut nautittavaksi.

Ja tältä pohjaltahan aloitus mittaa- myös tätä aluetta ja sitähän sitten kirjoituksista katsottiin, mikä on Jumala meille nautittavaksi antanut. Eikös vain?

Kirjoituksessa on opetuksen sisältö- ja sen alue- joka koskee ihmistä- ja sen tarkoitus on siunaus, sekä varjelus elämään.
        Ravinnossa on se liha - sekä kasvit, sekä se palanpainike, eli vertauskuvallisesti viini- vesi- jne. neuvon mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pohdipa asiaa uudelleen. Aloituksessa oli 1Ti 4:3

sanoja --- nauttimasta ruokia ---- siis puhutaan ruasta, jota nautitaan ja miten nautitaan, eikös vain. Eli tuo Timoteuskirje - sanoo, sisällön asiaan, mitä on hyvä katsoa.
        Eli luepa vielä - mitkä Jumala on luonut niiden ---nautittavaksi--- kiitoksella.

Siis on kyse Jumalanluomasta - nautinnasta - minkä HÄN on meille antanut nautittavaksi.

Ja tältä pohjaltahan aloitus mittaa- myös tätä aluetta ja sitähän sitten kirjoituksista katsottiin, mikä on Jumala meille nautittavaksi antanut. Eikös vain?

Kirjoituksessa on opetuksen sisältö- ja sen alue- joka koskee ihmistä- ja sen tarkoitus on siunaus, sekä varjelus elämään.
        Ravinnossa on se liha - sekä kasvit, sekä se palanpainike, eli vertauskuvallisesti viini- vesi- jne. neuvon mukaan.

anteeksi mul ei auennut mitä tarkoitat

haen vain selitystä ketkä ruokia nauttimasta ja naimisiin menosta kieltäminen tarkoittaa koska he ovat raamatun mukaan luopuneita uskovia vai ne tulee vasta lopunajan viimeisinä päivinä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseinen raamatunkohta varoittaa kristittyjä eksyttävistä opettajista, jotka lisäävät raamatun sanaan omia vaatimuksiaan. Syömisen ja juomisen rajoittamiset tai vaikka avioliitosta pidättymisen saarnaaminen ovat vain esimerkkejä. Ne voivat olla mitä vain.

Kristitylle on tärkeintä tuntea raamattua sen verran, että hän tunnistaa jos joku lisää siihen jotain. Jos raamattua ei lue ja on epävarma kristillisessä vaelluksessa, niin on alttiimpi kaikenlaisille eksytyksille.

Kun Paavali puhuu luopuneista, niin hän tarkoittaa ilmeisesti raamatun opista luopumisesta. Uskosta kokonaan luopuneet tuskin kuuntelisivat minkäänlaista uskonopetusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

anteeksi mul ei auennut mitä tarkoitat

haen vain selitystä ketkä ruokia nauttimasta ja naimisiin menosta kieltäminen tarkoittaa koska he ovat raamatun mukaan luopuneita uskovia vai ne tulee vasta lopunajan viimeisinä päivinä?

"haen vain selitystä ketkä ruokia nauttimasta ja naimisiin menosta kieltäminen tarkoittaa"

Se on varoitus kaikille uskoville kaikkina aikoina. Sillä raamatun ulkopuolista opetusta ja vaatimuksia on ollut aina. Samoin lopun ajoista on puhuttu aina. Myös Paavalin aikaan kuviteltiin, että nyt eletään lopun aikoja, koska oli kristittyjen vainoja yms.

Paavali puhuu raamatun opista luopuneista tai ns. kylmenneistä uskovista. Sellainen vaihe voi tulla kenelle tahansa, jos ei valvo. Uskosta luopuneista hän ei voi loogisesti puhua, eiväthän he ole kiinnostuneita uskontoon liittyvästä opetuksesta.

• Anonyymi

Minun mielestäni on outoa sanoa, että jokin teksti on tietyn ajan ihmisille eikä esim meille.
      Mistä kukaan lukija voi tietää missä ajassa elää, elääkö "lopun ajassa" vai "toisessa ajassa". Kyllä siellä Raamatussa kaikki on kirjoitettu kaikille, tai ainakin kaikkien aikojen ihmisille. Turha eksyttää ihmisiä sanomalla " ei se ole tämän ajan ihmisille".

Jos siellä sanotaan "sinä Timoteus tee sitä ja tätä". niin sen mielellään sanotaan kuuluvan kaikkien käskyksi vaikka kyseessä on yksityinen kirje (=yksityishenkilön yksityinen kirja). Mutta sitten kun jokin on kaikille niin sen sanotaan kuuluvan vain joillekin.

Se on sitä joka paikkaista vääristelyä jota jotkut ihmiset rakastaa, valitsevat ikään kuin rusinat pullasta. "Minulle kaikki siunaukset ja muille kaikki tuomiot".

• Anonyymi

Eikös Timoteukselle- onhan hän ihminen, niin ne elämänohjeet ja neuvot ole meillekin yhteneväiset ohjeet.
        Jos vaikka tänään Timoteusta opetettasiin Teslan- rattiin, kirjoitettaisiin neuvoja jne. Kun me luetaan niitä ohjeita, niin eiköhän se Tesla meilläkin liikkuisi niillä ohjeilla?

• Anonyymi

"Minun mielestäni on outoa sanoa, että jokin teksti on tietyn ajan ihmisille eikä esim meille."

Paavali kirjoitti kirjeitä tietyille ihmisille, tiettyyn aikaan ja tiettyyn tarpeeseen. Ei hän ajatellut, että hänen kirjeitään luettaisiin paljon myöhemmin raamatun totuutena. Se ei tarkoita, etteikö niissä olisi myös yleispätevää meidän aikaamme sopivaa opetusta. Mutta asiayhteyden unohtaminen voi johtaa - ja on johtanut - joskus vääriin tulkintoihin. On aina hyvä pyrkiä ymmärtämään missä olosuhteissa ja mitä varten teksti on kirjoitettu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös Timoteukselle- onhan hän ihminen, niin ne elämänohjeet ja neuvot ole meillekin yhteneväiset ohjeet.
        Jos vaikka tänään Timoteusta opetettasiin Teslan- rattiin, kirjoitettaisiin neuvoja jne. Kun me luetaan niitä ohjeita, niin eiköhän se Tesla meilläkin liikkuisi niillä ohjeilla?

Timoteuksen vatsavaivoihin tarkoitetut ohjeet ovat väistämättä erilaisia kuin Teslan rattiin istuvalle tarkoitetut.:) Kirjeet kirjoitetaan yleensä vastaanottajalle. Mutta koska ihmiskunnalla on yhteisiä ongelmia ja tilanteita, niin voi niistä satunnainen lukijakin jotain oppia. Paavalim tarkoitus ei tosiaankaan ollut raamatun kirjoittaminen, hän vain kirjoitti kirjeitä tuttavilleen ja seurakunnille.

• Anonyymi

Vaikka 1. Timoteuksen kirje on kirjoitettu Paavalin nimissä, niin se on itseasiassa kirjoitettu joskus 100-luvun alkupuoliskolla. Tuolloin, kuten jo varhaisemminkin alkukristittyjen parissa, uskottiin elettävän viimeisiä aikoja. Ko. kirjeen kohta ottaa kantaa joihinkin tuona aikana esiintyneisiin harhaoppeihin tai sellaisiksi leimattuihin.

1. ja 2. vuosisadan taitteessa yleistyi erityisesti myöhemmin ns. gnostilaisiksi liikkeiksi leimatussa kristinuskon muodossa askeesin ihannointia. Näistä liikkeistä erityisesti Vähässä Aasiassa laajalle levinneet enkratistit pidättäytyivät avioliitosta ja tietyistä ruuista, kuten lihasta, ja viinistä.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Encratites

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1586
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      98
      1514
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1051
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      204
      966
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      124
      849
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      797
    7. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      770
    8. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      751
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      724
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      60