Eläkeikä nousee kolmella kuukaudella
Vuoden alusta alin vanhuuseläkeikä nousee kolmella kuukaudella. Vuonna 1957 syntyneet voivat jatkossa siirtyä eläkkeelle aikaisintaan 63 vuoden ja yhdeksän kuukauden iässä.
Jos alin eläkeikä tulee täyteen marraskuussa, vanhuuseläke voi alkaa aikaisintaan joulukuussa. Eläkeiän nouseminen johtuu vuoden 2017 eläkeuudistuksesta.
Sosiaali- ja terveysministeriön vahvistama elinaikakerroin vuodelle 2020 pienentää vuonna 1958 syntyneiden ensi vuonna tai myöhemmin alkavia vanhuuseläkkeitä 4,6 prosenttia. Jo myönnettyihin eläkkeisiin se ei vaikuta.
Sipilän kurjistus iskee vieläkin
5
<50
Vastaukset
- Anonyymi
eläke yhtiöt ajaa omista lähtö kohdista ihmisten asijaa jotka ovat lain säädönnöllä tehty vaikeaksi työllistäväksi 55 v ikäisellä sairaseläke tietäisi työn antajalle puolet korvautuvista kuluista jolloin väkeä vähennetään vanhanmasta päästä jo ennakkoon yt neuvotteluissa,
Tämä on seurausta jo Katainen / Stubb -hallituskausilta.
Tuo "elinikäodotekerroin" (tai mikä se virallisesti onkaan) on nerokas eläkeleikkuri. Leikkauksesta päättää virkamiehet näennäisen "objektiivisen" mittarin perusteella. Käytännössä kyse on kuitenkin puhtaasti leikkurista ja jos jostain syystä olisi perusteltua olettaa, että eliniänodote laskisi, niin eläkkeitä ei varmasti korjattaisi ylöspäin.- Anonyymi
No tämä Huulipunahallitus voi laskea sitä jos haluaa.
- Anonyymi
Kauhea muutos eläkeikään. Vuosikymmeniä eläkeikä valtion ja kunnan töissä oli/on 63 vuotta. Muilla aloilla tai työttömällä 65 vuotta. Työkyvyttömyys- ja sairaseläkkeet on toinen juttu.
Mikä muutos teitä nyt järisyttää? Sekö, ettete pääse eläkkeelle 25-vuotiaina? - Anonyymi
Teillä punikeilla on nyt oma punikkihallitus. Se kyllä laskee eläkeikää, jos näkee sen mahdolliseksi ja tarpeelliseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1336062
- 574356
- 582781
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282668Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161865- 151534
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹341402Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗241371- 271197
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431131