Vapaa-ajattelijain moraali

Vapaa-ajattelijain Liiton maailmankatsomus perustuu sukulaariseen humanismiin, tieteeseen ja ihmisjärkeen.

Yksikään näistä ei sisällä mitään moraalisääntöjä. Toki sekulaarinen ihminen, tiedemies tai filosofi puhuvat paljon siitä, mikä on oikein ja mikä väärin, mutta silloin he ovatkin poimineet moraalisääntönsä uskonnoista, yleensä kristinuskosta, jota he sanovat vastustavansa. He elävät siten koko ajan valheessa ja itsepetoksessa.

Vapaa-ajattelijain maailmankatsomuksella ei ole mitään tuomaria, joka todistaisi, että heidän ajamansa asiat ovat moraalisesti oikeita.
Kristinuskolla sen sijaan on Tuomari, joka on luonut ihmiselle moraalitietoisuuden ja antanut esim 10 käskyä moraalisiksi perusteiksi. Ihminen on myös vastuussa Jumalalle teoistaan.

Koska sekulaarinen maailma ei tunnusta ketään itseään ylemmäksi tuomariksi, sen puitteissa saa tehdä mitä tahansa. Mikään ei ole sen enempää oikein kuin väärinkään.
Se on vähän kuin jalkapallo-ottelu ilman tuomaria. Jokainen pelaaja saa itse päättää, mikä on ottelussa sallittua ja mikä ei.

On selvää, ettei tällainen maailmankatsomus voi olla oikein. Siinä kukaan ei ole vastuussa mistään. Jokainen saa tehdä, minkä vain itse katsoo oikeaksi ja mikä tuntuu hyvältä itselleen. Ei sitten ihme, jos tässä maailmassa, jota sekulaarisuus hallitsee, on niin paljon pahaa ja vääryyttä.

1

<50

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihmisoikeudet, perusoikeudet, kehittyvä laki, hyvät tavat kaunistavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      665
    2. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      93
      658
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      599
    4. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      16
      578
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      547
    6. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      49
      511
    7. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      506
    8. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      502
    9. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63