Kohta loppuu tämä viherpiiperrys ja koko Suomi ajaa dieselillä. Pensassa on niin neitimäinen haju ettei sillä kehtaa ajaa, siksi DIESEL.
Suomi siirtyy Dieseliin
22
92
Vastaukset
- Anonyymi
Enemmän ne ajaa bensalla kuin dieselillä. Henkilöauton vuosivero on niin kauhea. Itse ajan dieselillä, kun on pieni paku. 4l/100 km. Pakun vero on pieni ja mulla ei ole takapenkille bambinoja.
- Anonyymi
Haisevat pahalle bensa ja diesel vehkeet, kyllä sähkö on terveellisempi vaihtoehto vaikka ei ilimasto kuumenekkaan?
- Anonyymi
Diesel on mainettaan parempi. Viherpiipertäjät ovat alkaneet demonisoida dieseliä vain populistisista syistä kerätäkseen tyhmiltä ihmisiltä irtopisteitä.
- Anonyymi
Uudessa TM:ssä oli dieseleiden tulevaisuutta pureskeltu aika hyvin. Suomi ei ikinä tavoita päästötavoitteitaan ilman diesel-autoja ja biodieseliä. Biopolttoaineita pitäisi olla 30% liikennepolttoaineista jo vuonna 2030 ja bensaan niitä ei voi enempää sotkea. Diesel voi olla jopa kokonaan bioperäistä. Tosin tämä tarkoittaa dieselille 10% hinnannousua - mielestäni tätä joudutaan kompensoimaan ettei liikenne painotu saastuttavammalle bensapuolelle. Toinen epäkohta näissä laskelmissa mielestäni on se ettei sähköntuotannon päästöjä oteta laskuihin mitenkään mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudessa TM:ssä oli dieseleiden tulevaisuutta pureskeltu aika hyvin. Suomi ei ikinä tavoita päästötavoitteitaan ilman diesel-autoja ja biodieseliä. Biopolttoaineita pitäisi olla 30% liikennepolttoaineista jo vuonna 2030 ja bensaan niitä ei voi enempää sotkea. Diesel voi olla jopa kokonaan bioperäistä. Tosin tämä tarkoittaa dieselille 10% hinnannousua - mielestäni tätä joudutaan kompensoimaan ettei liikenne painotu saastuttavammalle bensapuolelle. Toinen epäkohta näissä laskelmissa mielestäni on se ettei sähköntuotannon päästöjä oteta laskuihin mitenkään mukaan.
Saksassakin siirrytään uusien autojen rekisteröinneissä taas enemmän dieseliin.
Näin se menee - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudessa TM:ssä oli dieseleiden tulevaisuutta pureskeltu aika hyvin. Suomi ei ikinä tavoita päästötavoitteitaan ilman diesel-autoja ja biodieseliä. Biopolttoaineita pitäisi olla 30% liikennepolttoaineista jo vuonna 2030 ja bensaan niitä ei voi enempää sotkea. Diesel voi olla jopa kokonaan bioperäistä. Tosin tämä tarkoittaa dieselille 10% hinnannousua - mielestäni tätä joudutaan kompensoimaan ettei liikenne painotu saastuttavammalle bensapuolelle. Toinen epäkohta näissä laskelmissa mielestäni on se ettei sähköntuotannon päästöjä oteta laskuihin mitenkään mukaan.
Dieselit eivät koskaan poistu raskaan liikenteen autoista eikä työkoneista. Nauraisin, jos joku ehdottaisi traktoria tai kaivinkonetta patterikäytöiseksi.
Acgo Power ( tunnettu myös Sisu dieselinä) investoi joku aika sitten sata miljoonaa uusien dieselmoottorien valmistuslinjaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit eivät koskaan poistu raskaan liikenteen autoista eikä työkoneista. Nauraisin, jos joku ehdottaisi traktoria tai kaivinkonetta patterikäytöiseksi.
Acgo Power ( tunnettu myös Sisu dieselinä) investoi joku aika sitten sata miljoonaa uusien dieselmoottorien valmistuslinjaan.Paljonko luulet raskasta kalustoa, tai dieselillä käyviä työkoneita/laivoja yleensäkin olevan maapallolla suhteessa henkilöautoihin?.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko luulet raskasta kalustoa, tai dieselillä käyviä työkoneita/laivoja yleensäkin olevan maapallolla suhteessa henkilöautoihin?.....
En mä noin laajasti osaa ajatella. Ajatukseni laajuus rajoittuu vain omaan sierainpariini...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko luulet raskasta kalustoa, tai dieselillä käyviä työkoneita/laivoja yleensäkin olevan maapallolla suhteessa henkilöautoihin?.....
Miksi sitä kysyt? Eihän tässä keskustelussa siitä ollut puhe. Suomalaiset autot eivät sitäpaitsi ole maapallon suurin saastuttava joukko.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En mä noin laajasti osaa ajatella. Ajatukseni laajuus rajoittuu vain omaan sierainpariini...
Joo, ja yritit tehdä itseäsi muita paremmaksi vastaamalla itse itsellesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sitä kysyt? Eihän tässä keskustelussa siitä ollut puhe. Suomalaiset autot eivät sitäpaitsi ole maapallon suurin saastuttava joukko.
Suomen henkilöautot aiheuttavat 0.015% maailman CO2-päästöistä. Jos kiellettäisiin vaikka kaikki henkilöautoliikenne Suomessa niin maailma pelastuu - vai onko sillä kuitenkaan mitään merkitystä?
Svenskt Stål AB:n Raahen tehdas työntää yksinään CO2:sta taivaalle enemmän kuin kaikki Suomen henkilöautot. Helsinkiläisten hanureiden lämmitys kivihiilellä aiheuttaa melkein samat päästöt... eiköhän tässä ole helpompiakin konsteja päästöjen vähennykseen kuin autot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko luulet raskasta kalustoa, tai dieselillä käyviä työkoneita/laivoja yleensäkin olevan maapallolla suhteessa henkilöautoihin?.....
Suomessa tieliikenteen hiilidioksidipäästöt olivat vuonna 2018 noin 10,9 Mt. Niistä noin 54 % syntyi henkilöautoista, noin 32 % kuorma-autoista, 8 % pakettiautoista, 5 % linja autoista ja noin 1 % moottoripyöristä, mopoista ja mopoautoista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko luulet raskasta kalustoa, tai dieselillä käyviä työkoneita/laivoja yleensäkin olevan maapallolla suhteessa henkilöautoihin?.....
Pakon edessä kaikki muuttuu, mutta mitä se maksaa kuluttajalle?, ei tule olemaan halpaa koskaan.
Purjeet katolle ja aurinkokennot lisäksi, ai niin, siltojen alta ei sitten "purjeautoilla" ajeta ;)) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen henkilöautot aiheuttavat 0.015% maailman CO2-päästöistä. Jos kiellettäisiin vaikka kaikki henkilöautoliikenne Suomessa niin maailma pelastuu - vai onko sillä kuitenkaan mitään merkitystä?
Svenskt Stål AB:n Raahen tehdas työntää yksinään CO2:sta taivaalle enemmän kuin kaikki Suomen henkilöautot. Helsinkiläisten hanureiden lämmitys kivihiilellä aiheuttaa melkein samat päästöt... eiköhän tässä ole helpompiakin konsteja päästöjen vähennykseen kuin autot.Asuminen aiheuttaa myös samaa suusruusluokkaa olevat päästöt kuin tieliikenne. Asumista ei voida kuitenkaan verottaa niin kuin henkilöautoliikennettä, sillä raskas asumislämmön ja asuntojen omistamisen verotus iskisi kaikein pahiten köyhimpiin. (Vuokratahan nousisisvat pilviin) .Autohan on statussymboli, joten sitä on hyvä verottaa. Linkki Kalevan artikkeliin: https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/miksi-suomalaisessa-ilmastokeskustelussa-sauhutaan-vain-autoista-asumisen-paastot-ovat-selvasti-suurempia/832745/ . Totta on, että jos bensa-autoista siirryttäisiin dieseleihin, niin päästöt pienenisivät, mutta se käyttövoimaverokin on hyvä tulonlähde valtiolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asuminen aiheuttaa myös samaa suusruusluokkaa olevat päästöt kuin tieliikenne. Asumista ei voida kuitenkaan verottaa niin kuin henkilöautoliikennettä, sillä raskas asumislämmön ja asuntojen omistamisen verotus iskisi kaikein pahiten köyhimpiin. (Vuokratahan nousisisvat pilviin) .Autohan on statussymboli, joten sitä on hyvä verottaa. Linkki Kalevan artikkeliin: https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/miksi-suomalaisessa-ilmastokeskustelussa-sauhutaan-vain-autoista-asumisen-paastot-ovat-selvasti-suurempia/832745/ . Totta on, että jos bensa-autoista siirryttäisiin dieseleihin, niin päästöt pienenisivät, mutta se käyttövoimaverokin on hyvä tulonlähde valtiolle.
Niin, jos alkaa laskemaan kivihiilellä lämpiävän ikivanhan helsinkiläisen kerrostalon CO2-päästöä niin se saattaisi olla varsin suuri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselit eivät koskaan poistu raskaan liikenteen autoista eikä työkoneista. Nauraisin, jos joku ehdottaisi traktoria tai kaivinkonetta patterikäytöiseksi.
Acgo Power ( tunnettu myös Sisu dieselinä) investoi joku aika sitten sata miljoonaa uusien dieselmoottorien valmistuslinjaan.Valitettavasti joudun murskaamaan unelmasi, sillä raskaimmissa työkoneissa sähkö on kohta yleisempi kuin diisel. Maansiirtokoneet monella kaivoksella vaihtuu sähköisiin, junat on pian kaikki sähköisiä, sähkö ja vety alkaa maantiekuljetuksissa pian maailmalla korvaamaan diiseleitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, jos alkaa laskemaan kivihiilellä lämpiävän ikivanhan helsinkiläisen kerrostalon CO2-päästöä niin se saattaisi olla varsin suuri.
Helsinki lämpiää kivihiilellä ja maakaasulla, pahimpia saastuttajia molemmat. Tuulivoimalla ja aurinkopaneleilla ei kaukolämpöä tehdä ikinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudessa TM:ssä oli dieseleiden tulevaisuutta pureskeltu aika hyvin. Suomi ei ikinä tavoita päästötavoitteitaan ilman diesel-autoja ja biodieseliä. Biopolttoaineita pitäisi olla 30% liikennepolttoaineista jo vuonna 2030 ja bensaan niitä ei voi enempää sotkea. Diesel voi olla jopa kokonaan bioperäistä. Tosin tämä tarkoittaa dieselille 10% hinnannousua - mielestäni tätä joudutaan kompensoimaan ettei liikenne painotu saastuttavammalle bensapuolelle. Toinen epäkohta näissä laskelmissa mielestäni on se ettei sähköntuotannon päästöjä oteta laskuihin mitenkään mukaan.
> Diesel voi olla jopa kokonaan bioperäistä.
Voi olla, muttei ole ja onhan bio&uusiutuvat dieselinkin kanssa erinäistä onglemaa ilmennyt, leväkasvusta siihen, ettei Mersu anna lupaa käyttää uusiiotuvaa omissa moottoreissaan. Mutta nokipäähän valehtlee aina mustaa (nokea) valkoiseksi.
> Biopolttoaineita pitäisi olla 30% liikennepolttoaineista jo vuonna 2030 ja bensaan niitä ei voi enempää sotkea.
Bensassa ei ole nyttenkään maksimimäärää biolitkua seassa ja myydäänhän erikseen vielä E85 = valtosin etanolia olevaa polttoainetta. On vaan valtiolla ihan sama henkselinpaukutuslinja kuin nokipäilläkin. Esitetään ympäristöystävällistä, mutta käyttännössä toimitaan ihan toisin. Linjana on koko ajan, että biopolttoaineiden osuus pidetään minimivaatimusta vastaavana. Jos joku yrittää pelastaa maailman tankaamalla a) etanolia b) biokaasua, niin tempun ansiosta kalliin etanolin ja biodieselin osuutta vähennetään! Lopputulos on /- nolla eli päästöt eivät vähen biopolttoiaineta tankkaamalla!
Nokileka saastuttaa siis NOx, hiukkas ja CO2 päästöillä. Polttoinetta kuluu litroina vähemmän kuin bensaa - jo ihan siitä syystä, että dieselissä on enemmän energiaa kuin bensassa per litra. Mutta CO2 päästö per km, siinä ero onkin jo paljon pienempi - taas yksi fakta, mitä nokipäät yrittävät vääristää puhumalla pelkistä litroista.
Tässä yksi laskelma aiheesta.
https://yle.fi/uutiset/3-11115372
Kaasuautot ovat vielä em. raportissa julistettua vähäpäästöisempiä. Tässä on haluttu vääntää sähköauto voittajaksi, joten kaasuautoille on syötetty maakaasua biokaasun sijaan.
Laskuri & taustaustatiedot
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/
"Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan.
Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. " - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko luulet raskasta kalustoa, tai dieselillä käyviä työkoneita/laivoja yleensäkin olevan maapallolla suhteessa henkilöautoihin?.....
Sen verran jotta saastuttavat enemmän kuin kaikki henkilöautot yhteensä.Yksi laiva saastuttaa enemmän kuin 100 000 autoa vuodessa(konttialus)ja kaikki Fakta oli jo Ylen Arenan ohjelmissa vuosi sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Diesel voi olla jopa kokonaan bioperäistä.
Voi olla, muttei ole ja onhan bio&uusiutuvat dieselinkin kanssa erinäistä onglemaa ilmennyt, leväkasvusta siihen, ettei Mersu anna lupaa käyttää uusiiotuvaa omissa moottoreissaan. Mutta nokipäähän valehtlee aina mustaa (nokea) valkoiseksi.
> Biopolttoaineita pitäisi olla 30% liikennepolttoaineista jo vuonna 2030 ja bensaan niitä ei voi enempää sotkea.
Bensassa ei ole nyttenkään maksimimäärää biolitkua seassa ja myydäänhän erikseen vielä E85 = valtosin etanolia olevaa polttoainetta. On vaan valtiolla ihan sama henkselinpaukutuslinja kuin nokipäilläkin. Esitetään ympäristöystävällistä, mutta käyttännössä toimitaan ihan toisin. Linjana on koko ajan, että biopolttoaineiden osuus pidetään minimivaatimusta vastaavana. Jos joku yrittää pelastaa maailman tankaamalla a) etanolia b) biokaasua, niin tempun ansiosta kalliin etanolin ja biodieselin osuutta vähennetään! Lopputulos on /- nolla eli päästöt eivät vähen biopolttoiaineta tankkaamalla!
Nokileka saastuttaa siis NOx, hiukkas ja CO2 päästöillä. Polttoinetta kuluu litroina vähemmän kuin bensaa - jo ihan siitä syystä, että dieselissä on enemmän energiaa kuin bensassa per litra. Mutta CO2 päästö per km, siinä ero onkin jo paljon pienempi - taas yksi fakta, mitä nokipäät yrittävät vääristää puhumalla pelkistä litroista.
Tässä yksi laskelma aiheesta.
https://yle.fi/uutiset/3-11115372
Kaasuautot ovat vielä em. raportissa julistettua vähäpäästöisempiä. Tässä on haluttu vääntää sähköauto voittajaksi, joten kaasuautoille on syötetty maakaasua biokaasun sijaan.
Laskuri & taustaustatiedot
https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/
"Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan.
Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. "En tiedä mikä perimmäinen tarkoituksesi nyt oli, mutta yhä edelleen, kuten jo vuosikausia olet tehnyt, yksi selkeä tarkoituksesi on varma eli dieselien demonisointi ja ihan puhtaasti valikoiden faktoja tälle tavoitteellesi sopivasti ja unohtaen taasen niitä faktoja, jotka siihen ei sovi.
No siinä ei ole mitään kehitystä osallasi tapahtunut parempaan suuntaan, mutta nyt raivoisan bensa-autojen puolustamisen olit jo jättänyt pois. Ehkäpä faktat sen suhteen on lopulta sinullekin valjennut, vaikka ymmärrän kyllä se olleen sinulle aiempia suoranaisia fanaattisiakin kirjoituksiasi kun muistelee.
Vaikka jo olet joutunut toteamaan, vaikkakin ilmeisen tuskaisesti, CO2- päästöjen vähyyden osalta dieselautojen selkeän paremmuuden vastaaviin bensa-autoihin nähden, niin tuskaasi helpottamaan kuitenkin jaksoit vielä heittää nuo vähintään reilun 5 vanhojen dieseleiden, ongelman eli hieman suuremmat NOX ja yli kymmenen vuotta vanhojen dieseleiden hiukkaspäästöongelman. Houkkasongelmahan muuten on ollut ruiskumoottoribensojen ongelma, jopa noin kuusinkertaiset hiukkaspäöstöt, verrattuna vastaaviin dieseleihin. No tämähän on nyt korjaantunut, kun näissäkin bensa-autoissa on nyt hiukkasloukku pakollinen.
Siinä muuten meni yksi aikaisempi trolliaiheesi pois eli hiukkasloukkujen mukamas jatkuvat rikkoutumiset/tukkeutumiset. Vai eikö se koske noita bensa-autojen hiukkasloukkuja? 🤣
- Anonyymi
Polttomoottoriautojen kielto on vai tyhmien EU-poliitikkojen keksintöä ilman mitään faktapohjaa sen merkityksestä tai edes toteutusmahdollisuudesta. Kielto tullaan poistamaan, kun taju palaa pikkuhiljaa.
- Anonyymi
Ei polttomoottiriautoja kielletä vaan kaikki bensakärryt kielletään 2050 mennessä ja diesel pysyy niin kauan kuin raskasliikenne,laivat,työkoneet,junat jne tarvitsee sitä.Henkilöautoille on jo vaihtoehtoja mutta raskaalle ei ole kohtuu hintaista vaihtoehtoa sillä maksaa 4 kertaa enemmän kuin puhtaalla dieselmoottorilla varustete
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869