Rehusekoitukset?

...

Onko rehusekoitukset kuinka kalliita? Tuleeko paljon kalliimmaksi entä kuin jos syöttää kaurat,leseet ja vitamiinit kivennäiset erikseen?

7

1930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flikka

      Ruokinnan hinta riippuu paljolti siitä missä asut, minkä kokoisissa erissä ostat rehun jne. Tänä talvena huonon viljanviljely kesän jälkeen keski- ja pohjoissuomessa kauran hinta on ollut tosi korkea verrattuna edellisiin vuosiin.

      Keskimäärin edullisimmaksi tulee ostaa kaura ja vitaminisoitu yleiskivennäinen. Edullisimpia kivennäisiä ovat naudoille tarkoitetut kivennäiset, niissä on myös hevosen tarvitsemat vitamiinit mukana. Esim. Lypsy-Melli. Kun vertailet hintoja muista laskea kivennäisten hinta esim päiväannoksesta, joitakin kivennäisiä joutuu antamaan enemmän kuin toisia. Tarkista myös vitamiini- ja hivenainepitoisuudet.

      Täysrehu on halvempaa kun ostat sen kokonaisina lavoina tai irtotavarana (tosin yhdellä hevosella lava kestää kohtuuttoman kauan ja on vaarassa pilaantua), kalleinta kun ostat yksittäisiä säkkejä. Myös kaurat yms on edullisinta ostaa syksyllä koko vuodeksi, jos on säilytystiloja.

      • Sanna

        Ei herranjumala naudan fosforipitoista lypsykivennäistä hevoselle... ei herranen aika sentään. Hevoselle kalsiumkivennäistä ja tosiaan hevosen omaa laatua jossa on kaikki tasapainossa!!!


      • nirsot hepat
        Sanna kirjoitti:

        Ei herranjumala naudan fosforipitoista lypsykivennäistä hevoselle... ei herranen aika sentään. Hevoselle kalsiumkivennäistä ja tosiaan hevosen omaa laatua jossa on kaikki tasapainossa!!!

        kyllä meidän tallilla joutuu syöttämään tuota lehmille tarkoitettua kivennäistä kun hevoset on niin nirsoja etteivät syö muuta kivennäistä!jos laittaa vaan kuvan ruuan sekaan ne erittelee ja jos esim turvottaa leseen sekaan ne ei syö koko ruokaa...tässä tapauksessa on mielestäni parempi antaa tätä kivennäistä kui jättää antamatta kokonaan!


      • sannukka
        nirsot hepat kirjoitti:

        kyllä meidän tallilla joutuu syöttämään tuota lehmille tarkoitettua kivennäistä kun hevoset on niin nirsoja etteivät syö muuta kivennäistä!jos laittaa vaan kuvan ruuan sekaan ne erittelee ja jos esim turvottaa leseen sekaan ne ei syö koko ruokaa...tässä tapauksessa on mielestäni parempi antaa tätä kivennäistä kui jättää antamatta kokonaan!

        Siis ihan oikeesti... huh. Fosfori-kalsiumtasapaino on erittäin tärkeä hevosen ruokinnassa. Kyllä siinä kaviot ja selkä kohta notkahtaa kun luusto ei saa tarpeeksi oikeaa ainetta. Niitä mullinkivennäisiä on erilaisia ja sitä lypsykivennäistä ei tosiaan saa antaa suuren fosforipitoisuuden vuoksi! Kasvavalle mullille tarkoitettua kalsiumkivennäistä saa antaa.

        Meillä hevoset annostelee itse kivennäisensä eli saa syödä sen verran kuin tarvitsevat. Jos on puutos niin kyllä kelpaa. hevonenhan syö vaikka savea jos ei saa tarpeeksi kivennäistä eli kai ne mielummin kivennäisiä syö. Ja onhan noita kivennäisnuolukiviäkin joista saa nuolla. Tai viskoo vaikka melassia sekaan kivennäisiin.


      • ......
        nirsot hepat kirjoitti:

        kyllä meidän tallilla joutuu syöttämään tuota lehmille tarkoitettua kivennäistä kun hevoset on niin nirsoja etteivät syö muuta kivennäistä!jos laittaa vaan kuvan ruuan sekaan ne erittelee ja jos esim turvottaa leseen sekaan ne ei syö koko ruokaa...tässä tapauksessa on mielestäni parempi antaa tätä kivennäistä kui jättää antamatta kokonaan!

        Se on kuule karhunpalvelus hevoselle jos antaa fosforikivennäistä:

        "Yleisin syy virheelliseen kalsium- ja fosforiruokintaan on niiden väärä keskinäinen suhde. Luustossa on kalkkia eli kalsiumia 1,4 – 2 kertaa enemmän kuin fosforia, eli kalsium / fosfori-suhde on 1,4-2/1.
        Jos hevonen saa rehuistaan enemmän fosforia kuin kalkkia, veren fosforipitoisuus nousee suhteessa liian suureksi. Tasapainon säilymiseksi alkaa kalsiumia liueta luustosta verenkiertoon, minkä seurauksena luut pehmenevät ja tulevat alttiimmiksi erilaisille luustosairauksille. Yleinen syy tähän on suuri väkirehumäärä ilman kivennäistäydennystä. Väkirehut sisältävät suhteellisen paljon fosforia kalsiumiin nähden. Esim. kaurassa on fosforia n. neljä kertaa enemmän kuin kalkkia ja vehnäleseessä jopa yli kymmenen kertaa enemmän.
        Heinässä suhde on yleensä oikein, eli kalsiumia on fosforia enemmän.
        Kasvumaaperästä riippuen tässäkin saatta olla suuria eroja."

        http://www.horserider.fi/hevostietoutta/ruokinnasta/ravinnontarve_ravintoaineet_ja_r/ tuo oli siis tuolta ja ihan perustietoa hevosen hoidossa.


      • kopukat

        Kauraanhan(tietääkseni) muodostaa e-vitamiini vasta kolmen neljän kuukauden kuluttua puinnista,elikkä jos on mahdollista syöttää edellisen kesän kauroja,niin hyvä.
        Olen itse joskus ostanut jotain mullin melli tai joku sellainen,lehmille tarkoitettua kivennäistä.MUTTA,siinä säkin kyljessä oli kyllä annostuksesta myös hevoselle.Totuushan on,että esim.tuo mullin-melli tai mikä ikinä nimeltään sitten olikin,niin on paaaaljon edullisempaa kuin ne jotka ovat hevosten omia kivennäisiä.
        Täysrehut on hyviä,esim.syötän pv:ni täusrehua ja nyt on poika paljon rauhallisempi ja tasapainoisempi.Rehussa on kauraa,mutta käsiteltynä ja ei ole enää "kuumenemis"ongelmia.Tiedän,että tämäkin on tapauskohtaista,mutta olen ollut tyytyväinen:)


      • Agrologi AMK
        Sanna kirjoitti:

        Ei herranjumala naudan fosforipitoista lypsykivennäistä hevoselle... ei herranen aika sentään. Hevoselle kalsiumkivennäistä ja tosiaan hevosen omaa laatua jossa on kaikki tasapainossa!!!

        Lypsylehmien kivennäinen on nimenomaan kalsium kivennäistä. Esim. Lypsy-Mellin kalsium:fosfori suhde on 3,7:1 (eli kalsiumia 3,7 kertaa enemmän kuin fosforia) ja Pihatto-Mellin 7,1:1.

        Myös nautojen kasvatuskivennäiset käy hevosille.

        Sen sijaan hevoselle ei saa antaa koskaan tunnutuskivennäisiä eli ummessa olevien lehmien kivennäisiä esim. Tunnu-Melli, niissä on fosfori enemmän kuin kalsiumia.

        Eli ottakaa selvää ennen kuin tuomitsette.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe