Mitä on Pyhän Hengen kaste?
Raamatussa Jumala, Jeesus ja Johannes ovat sanoneet: Johannes kastaa vedellä, mutta Jeesus tulee kastamaan Pyhällä Hengellä. Mitä tämä tarkoittaa?
Joh6:38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niin kuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Lause ” Joka uskoo ja kastetaan” tarkoittaa tapahtumaa jossa kyseiset asiat tapahtuvat yhtäaikaisesti. Usko on uskomista Jeesukseen Herranasi ja kaste on Pyhän Hengen kaste. Uskon välitön seuraus on Pyhän Hengen kaste. Jeesus käyttää Pyhästä Hengestä välillä nimitystä ”elävä vesi”. Kun meidät kastetaan, ei meitä kasteta luonnolliseen veteen vaan ”elävään veteen”. Meitä ei kasta ihmiskäsi, vaan Jumala – Jeesus. Tästä on kyse kasteessa, Jeesus kastaa meidät uskoontullessa.
Joh4: 14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".
1 Kor 2:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Mitä Pyhän Hengen kasteessa tapahtuu? Se kerrotaan kohdassa Hes 36: 26-27 Vanhassa Testamentissa ja Uudessa Testamentissa kohdassa Tit 3:5-6, myös monissa muissa Raamatun kohdissa.
Hes 36: 26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Tit 3: 5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
6 jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta,
Kasteessa saamme synnit anteeksi.
Kaste pelastaa.
Kaste uudestisynnyttää.
Tämän saa aikaan meissä syntyvä usko, joka ilmenee Pyhän hengen saamisena ja kasteena.
Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste.
Yksi kaste on Pyhän Hengen kaste
Anonyymi
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan2014224- 2443374
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus12831En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.792295Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va851963Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391609- 1381270
- 151228
- 481208
- 991131