Anon viestistä lainattua: "uskontonsa keskeisiin perusasioihin joita ovat rahojen nyhtäminen tyhmiltä, kirkon kiinteistöomaisuuden hoito sekä kauniiden hää- ja hautajaiseremonioiden palvelutarjonta."
Vaikuttaa kattavalta listalta. Miten on fundut haluatteko lisätä siihen vielä jotain?
Uskonnon perusasiat
19
360
Vastaukset
- Anonyymi
Sitä kiinteistöomaisuutta käyttää sisäpiiri härskisti hyväkseen.
- Anonyymi
Kristinuskon keskeisin asia on synti ja siltä pelastuminen.
Syntinen kristinuskonharhainen voisi nostaa katseensa sieltä synnin häpeästä ja luoda ihailevan katseensa meihin jumalattomiin.
Mehän emme voi syntiä tehdä, koska meillä ei ole epäjumalaa, jonka käskyjä voisimme rikkoa.
Uskon keskeisiä perusasioita:
-absurdit kiellot ja rajoitukset arkipäivän asioista syntinä
-lahkon jäsenten kontrollointi
-juoruilu, pahan puhuminen muista lahkon jäsenistä (liittyy kontrollointiin ja syntiin)
-jatkuva epävarmuus, onko mielikuvitusjumala olemassa, onko minulle varattu ikuinen elämä
-lahkon organisaation ylläpito jäsenmaksuilla ja talkoilla
-lahkon laittomuuksien peittely
-yleinen kärsiminen
-vastakkainasettelun syventäminen, me vastaan muut, vaikeuttaa lahkosta eroamistaTuon lahkon jäsenten kontrollointi vaikuttaa mm.
-sosiaalisten suhteiden kontrollointi
-parisuhteiden muodostamisen kontrollointi
-seksuaalisuuden kontrollointi
-harrastusten kontrollointi (mitkä ovat uskovaiselle soveliaita harrastuksia)
-poliittinen kontrolli (esim. mikä on jumalan puolue, miten jumala haluaa kunnallispolitiikassa päätettävän)
-ostoskäyttäytymisen kontrollointi (esim. minkä kauppaketjun kauppoja jumala haluaa käytettävän)- Anonyymi
Kampelatutkija kirjoitti:
Tuon lahkon jäsenten kontrollointi vaikuttaa mm.
-sosiaalisten suhteiden kontrollointi
-parisuhteiden muodostamisen kontrollointi
-seksuaalisuuden kontrollointi
-harrastusten kontrollointi (mitkä ovat uskovaiselle soveliaita harrastuksia)
-poliittinen kontrolli (esim. mikä on jumalan puolue, miten jumala haluaa kunnallispolitiikassa päätettävän)
-ostoskäyttäytymisen kontrollointi (esim. minkä kauppaketjun kauppoja jumala haluaa käytettävän)Vaöitettavasti tälläistäkin tapahtuu. Opiskelen teologiaa ja ortodoksi papitkin käyvät synnintunnustuksissa.
Yksin voi uskoa, asketismissa silti "vapaasti". ”Uskon keskeisiä perusasioita:…”
Eivät ehkä ole mitään ”perus” asioita, vaan pikemminkin marginaali-ilmiöitä. Näitä ”lahkoja” on jokaisessa uskonnossa sekä eri suljetuissa aatelisissa yhteisöissä.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Uskon keskeisiä perusasioita:…”
Eivät ehkä ole mitään ”perus” asioita, vaan pikemminkin marginaali-ilmiöitä. Näitä ”lahkoja” on jokaisessa uskonnossa sekä eri suljetuissa aatelisissa yhteisöissä.Kertoisitko mitkä sitten ovat kristinuskon perusasiat?
Anonyymi kirjoitti:
Kertoisitko mitkä sitten ovat kristinuskon perusasiat?
Etkö sinä sitten tiedä niitä? OIkeastaan tuossa käsitellään uskontoa, eli kyseeseen tulee muutkin uskonnot.
- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
Etkö sinä sitten tiedä niitä? OIkeastaan tuossa käsitellään uskontoa, eli kyseeseen tulee muutkin uskonnot.
Eikö tämä ole luterilaisuuspalsta? Haluaisin vihdoinkin kuulla luterilaisen kristityn kertovan mitkä ovat hänen uskonsa perusasiat. Nuo aiemmin kerrotut ehdotukset ovat ilmeisesti mielestäsi jotain muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö tämä ole luterilaisuuspalsta? Haluaisin vihdoinkin kuulla luterilaisen kristityn kertovan mitkä ovat hänen uskonsa perusasiat. Nuo aiemmin kerrotut ehdotukset ovat ilmeisesti mielestäsi jotain muuta.
Tällainen tämä luterilaisuuspalstan anti on. Kristinuskon perusasioista ateistit luovat ensin älyttömiä satiireja. Minkähän vuoksi? Sitten tulee luterilainen ja sanoo että nuo eivät ole kristinuskon perusasioita kertomatta lainkaan, mitä ne todellisuudessa ovat. Ehkäpä hänkään ei tiedä? Ainakaan ei ole kovin intoa kertoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällainen tämä luterilaisuuspalstan anti on. Kristinuskon perusasioista ateistit luovat ensin älyttömiä satiireja. Minkähän vuoksi? Sitten tulee luterilainen ja sanoo että nuo eivät ole kristinuskon perusasioita kertomatta lainkaan, mitä ne todellisuudessa ovat. Ehkäpä hänkään ei tiedä? Ainakaan ei ole kovin intoa kertoa.
Luterilaisuus jättää ihmisen hieman "tyhjäksi". Ortodoksisuuteen voi tutustua kuitenkaan liittymättä siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luterilaisuus jättää ihmisen hieman "tyhjäksi". Ortodoksisuuteen voi tutustua kuitenkaan liittymättä siihen.
Miksi liittyä uskontokuntaan, jos ei yhtään halua tai osaa kertoa mistä jutussa on kyse? Ymmärtäisin paremmin, jos on kyse ihmisestä, joka on jo lapsesta "kuulunut" siihen.
Olen jotenkin tajunnut tätä luterilaisuspalstaa seuetessani, että täällä enemmän puhutaa siitä mitä kristinusko ei ole tai missä se on pielessä, kuin mitä kristinusko todellisuudessa on. Onko joku lainannut Jeesusta joskus? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi liittyä uskontokuntaan, jos ei yhtään halua tai osaa kertoa mistä jutussa on kyse? Ymmärtäisin paremmin, jos on kyse ihmisestä, joka on jo lapsesta "kuulunut" siihen.
Olen jotenkin tajunnut tätä luterilaisuspalstaa seuetessani, että täällä enemmän puhutaa siitä mitä kristinusko ei ole tai missä se on pielessä, kuin mitä kristinusko todellisuudessa on. Onko joku lainannut Jeesusta joskus?luterilaisuudesta löytää myös "vahvempaa", jos vähän viitsii, etsiä.
jos pelkkä "sunnuntaikirkko" ei riitä, luterilaisuudessa on, raamattupiirejä, rukouspiirejä, myös koti-rukouspiirejä, pyhäkoulut lapsille, myös laulukuoroon voi hakeutua, erilaisia harrastepiirejä, - käsityö, tms.
etsivä löytää. Anonyymi kirjoitti:
Eikö tämä ole luterilaisuuspalsta? Haluaisin vihdoinkin kuulla luterilaisen kristityn kertovan mitkä ovat hänen uskonsa perusasiat. Nuo aiemmin kerrotut ehdotukset ovat ilmeisesti mielestäsi jotain muuta.
”Nuo aiemmin kerrotut ehdotukset ovat ilmeisesti mielestäsi jotain muuta.”
Jokainen voi havaita, että ehdotukset eivät ole sen enempää kristinuskon kuin minkään muunkaan uskonnon perusasioita.
Kristinuskon perusta on se kaksoiskäsky, jonka Jeesus asetti. Sitten tulevat ne kymmenkäskyä, mitä varmaan jokaiselle ovat tuttuja. Sitten tullaan siihen, millaisia keskeisiä oppeja kukin siellä painottaa.
Nuo ns. Ehdotukset kuvaavat pikemminkin sellaisia ryhmiä, jotka ovat joko suljettuja tai jonkin auktoriteetin ympärille syntyneitä. Sitten niissä osa kuvaa fundamentalismia, joka voi äärimmäisyydessään luoda osittain negatiivisia tapoja. Mutta osa sopii myös jonkin aatelisen yhteisön toimintatavoiksi.- Anonyymi
mummomuori kirjoitti:
”Nuo aiemmin kerrotut ehdotukset ovat ilmeisesti mielestäsi jotain muuta.”
Jokainen voi havaita, että ehdotukset eivät ole sen enempää kristinuskon kuin minkään muunkaan uskonnon perusasioita.
Kristinuskon perusta on se kaksoiskäsky, jonka Jeesus asetti. Sitten tulevat ne kymmenkäskyä, mitä varmaan jokaiselle ovat tuttuja. Sitten tullaan siihen, millaisia keskeisiä oppeja kukin siellä painottaa.
Nuo ns. Ehdotukset kuvaavat pikemminkin sellaisia ryhmiä, jotka ovat joko suljettuja tai jonkin auktoriteetin ympärille syntyneitä. Sitten niissä osa kuvaa fundamentalismia, joka voi äärimmäisyydessään luoda osittain negatiivisia tapoja. Mutta osa sopii myös jonkin aatelisen yhteisön toimintatavoiksi."Kristinuskon perusta on se kaksoiskäsky, jonka Jeesus asetti. Sitten tulevat ne kymmenkäskyä, "
Kyllä minä nyt ymmärrän, miksi et kertonut mikä kristinuskon perusta on. Kristinuskon perusta on siis mielestäsi käskyt!!? Rippikoulu käymättä ja Raamattu lukematta, oletan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kristinuskon perusta on se kaksoiskäsky, jonka Jeesus asetti. Sitten tulevat ne kymmenkäskyä, "
Kyllä minä nyt ymmärrän, miksi et kertonut mikä kristinuskon perusta on. Kristinuskon perusta on siis mielestäsi käskyt!!? Rippikoulu käymättä ja Raamattu lukematta, oletan.Tää on aina yhtä hauskaa kun uskikset eivät edes itse tiedä omien uskomustensa perusasioita. Hilpeää... 🤣🤣🤣🤣
Anonyymi kirjoitti:
"Kristinuskon perusta on se kaksoiskäsky, jonka Jeesus asetti. Sitten tulevat ne kymmenkäskyä, "
Kyllä minä nyt ymmärrän, miksi et kertonut mikä kristinuskon perusta on. Kristinuskon perusta on siis mielestäsi käskyt!!? Rippikoulu käymättä ja Raamattu lukematta, oletan.”Kristinuskon perusta on siis mielestäsi käskyt!!? Rippikoulu käymättä ja Raamattu lukematta, oletan.”
On käyty rippikoulu ja Raamattukin on oikein tuttu. Jos et tiedä noin tarkemmin, niin tietoa varmaan löydät netistä.
Tässä heille aika hyvä kooste, jotka eivät tunne kristinuskoa.
”Kristinuskossa on oma uskontunnustus ja myös rukous ja paasto. ”
”Kristityt antavat rahaa omista varoistaan ja tekevät pyhiinvaelluksia erilaisiin pyhiin paikkoihin.”
” Hyvät teot seuraavat uskosta. Ne eivät vaikuta siihen, pääseekö ihminen taivaaseen. Kristinuskon mukaan ihminen pelastuu armosta, joka on Jumalan lahja. Tämä lahja tarkoittaa sitä, että Jeesus on sovittanut kaikkien ihmisten synnit.”
”Raamatussa sanotaan, että tärkein käsky on: Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. (Evankeliumi Luukkaan mukaan 10:27)”
Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 45 ”Hyvä tietää kristinuskosta Muslimin kysymyksiä kristityille”
- Anonyymi
Aloituksessa mainitut asiat ovat kyllä perusasioita kirkolle mutta ovatko ne myös uskonnon perusasioita on jo sitten hieman hankalampi kysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483